View Full Version : Flyplass i Kautokeino
Fant denne i Altaposten i dag
http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article108867.ece
Tror nok det blir en stund til vi får se Kjos sine fly i Kautokeino.
Dette blir nok i tilfelle det samme som Rovaniemi: Først og fremst charter. Bortsett fra at i Rovaniemi bor det jo noen mennesker i utgangspunktet.
Norsk og særlig nordnorsk reiselivsnæring trenger å profesjonaliseres, vi har verdens beste natur, men med et unntak for Lofoten finnes det ikke noen helhetlig profil, sentral markedsføring og bestillingsfunksjon (denne forretningsideen kan CK få helt gratis...), og det må bygges og betjenes med en annen kvalitet enn i dag. Bare se på hva finnene har fått til med å lage ski-resort på en liten fjellknaus som heter Levi, mens Lyngen ligger der uutnyttet...
Og dessuten må man godta at ikke alle plassene kan være "gateway to the arctic". Blir det Kauto må Karasjok jenke seg etc. Og dermed drukner jo gjerne alt i lokaliseringsdebatter....
ligger denne i nærheten av hurtigrutekaia og togstasjonen i Kautokeino? :)
Originally posted by LCH78
ligger denne i nærheten av hurtigrutekaia og togstasjonen i Kautokeino? :)
Bare en "sveppbette" unna :lol: :lol:
Originally posted by Isbamse
Dette blir nok i tilfelle det samme som Rovaniemi: Først og fremst charter. Bortsett fra at i Rovaniemi bor det jo noen mennesker i utgangspunktet.
Ja det bok litt flere folk i Rovaniemi enn i Kauto. I Rovaniemi bor det 58206 per 28/2-07 mens i Kauto ligger innbyggertallet på på rundt 3000. Ikke helt uvesentlig heller er at det nissen som kjent bor i Rovaniemi.
Men Kauto slår Rovaniemi i areal. Kauto har et areal på 9708 km2 mot Rovaniemi sine 8016 km2.
Flyplassen ble brukt på 90 tallet av Lufttransport med King Air 200. Det er en grus bane på ca 1000 m som hovedsaklig ble brukt på sommeren og vinteren. Vår og høst var den for bløt. Man gikk ned til minstehøyden for området (tror det var ca 4500fot), og viss man fikk visuell kontakt, gjorde man en visuell innflygning. Brannstasjonen i Kauto sørget for å klarere banen, brøyting og utsetting av lys hvis nødvendig. Luftfartstilsynet stoppet dette for noen år siden.
Det blir ikke riktig å sammenlikne Kautokeino med Rovaniemi - Rovaniemi er regionshovedstad, har universitet, stort sykehus osv - Tromsø eller Bodø er byene det er naturlig å sammenlikne med.
Derimot har Ivalo omtrent 4000 innbyggere og en flyplass med 150 000 passasjerer i året, iflg http://www.finavia.fi/airport_ivalo. Der ligger også Saariselkä som er bygget ut som skisted.
Svært så mye du kunne om flystripa i Kautokeino kua. Bare en liten detalj som ikke stemte helt... Banelengden er 1250 meter. Har selv vært med og tatt ned ambulansefly og herkules der. Ellers kunne den ha vært en fin nødflyplass hvis været i Nord er dårllig og fly ikke kan lande f.eks i Alta, Tromsø osv. I dag flyr meg bekjent fly til Kiruna i Sverige hvis været er dårlig i Nord. Kautokeino har en meget stabilt vær. Jeg håper i allefall at det blir flyplass i Kauto!!
Originally posted by Nja
Svært så mye du kunne om flystripa i Kautokeino kua. Bare en liten detalj som ikke stemte helt... Banelengden er 1250 meter. Har selv vært med og tatt ned ambulansefly og herkules der. Ellers kunne den ha vært en fin nødflyplass hvis været i Nord er dårllig og fly ikke kan lande f.eks i Alta, Tromsø osv. I dag flyr meg bekjent fly til Kiruna i Sverige hvis været er dårlig i Nord. Kautokeino har en meget stabilt vær. Jeg håper i allefall at det blir flyplass i Kauto!!
Så vidt jeg husker varierte banelengden fra sommer til vinter. Den var litt lenger om vinteren, bakken stivere og god brøyting.
Jeg fløy i Luftransport fra 93-97 i Alta og vi brukte Kauto i hele den perioden. Fantastisk sted. Lande der mitt på sommeren, vindstille, ikke en sky og ikke en lyd. En lydløs "flyplass" er ikke hverdagskost. Om vinteren var det ofte iskaldt med iskrystaller i luften som gikk i ett med bakken(og mørkt). Fløy inn med god hjelp av radarhøydemåleren.
Det er et sted man husker.
slowandsilly
20-09-2007, 11:15
Har det ikke vært utplassert en TACAN der tidligere? (militært navigasjonshjelpemiddel)
Originally posted by Nja
I dag flyr meg bekjent fly til Kiruna i Sverige hvis været er dårlig i Nord. Kautokeino har en meget stabilt vær. Jeg håper i allefall at det blir flyplass i Kauto!!
En kan havne mange rare steder om det er dårlig vær i Nord-Norge. Hvis det ikke er forhold til å lande i Alta så går de ofte til Lakselv hvis der er brukbart vær. Ellers blir det gjerne Tromsø. Hvis det heller ikke går så blir det gjerne Kiruna, Bardufoss eller Luleå. Har ikke ført om at de har gått til finske flyplasser noen gang, selv om det sikkert har skjedd også.
finnes det bilde av flyplassen i kautokeino ?
Desk pilot
20-09-2007, 13:46
Har ikke ført om at de har gått til finske flyplasser noen gang,
Har hørt at Ivalo brukes som et alternativ for Kirkenes.
finnes det bilde av flyplassen i kautokeino ?
Litt info og kart finnes her (http://www.norskeflyplasser.no/) (velg flyplass på droppmenyen). Men ikke bilde.
Merk at webmaster gjerne ber om korrigerte/supplerende opplysninger!!! :lightbulb
Nick Figaretto
20-09-2007, 15:55
Originally posted by slowandsilly
Har det ikke vært utplassert en TACAN der tidligere? (militært navigasjonshjelpemiddel)
Jopp! Den var der i allefall i 1997 så vidt jeg husker.
KNO står der ennå og er operativ
....så får vi se om denne forsvinner
Fokker 50
20-09-2007, 17:17
Bittelite bilde:
http://www.nak.no/flynytt/2005/205-enka.jpg