View Full Version : SAS Norge med “enhetsprofil” i 2008
Fortsatt har SAS Norge mange fly som opererer med gammel brand, det vil si at mange reisende undrer seg hvorfor de fortsatt reiser med ”SAS Braathens”, dette ønsker SAS å endre på. – Vi arbeider nå med å få til en løsning med lakkverkstedet på Sola, og dersom dette går i orden vil 7 fly bli lakkert allerede i løpet av høsten, bekrefter adminstrerende direktør hos SAS Norge Ola H. Strand ovenfor boarding.no
http://www.boarding.no/art.asp?id=28230
AirbusTrond
18-09-2007, 13:48
Og da må man vel snart bytte logo igjen, for ellers riskerer man at alle fly blir helt likt lakkert. Og det er jo ikke folk vant til... ^_^
YES!!!!! Takk, Ola!!
Og, hvis nå bare SAS Norges fly kan bli helt like de andre SAS-flyene (ergo fjerne det norske flagget og få opp "sildesalaten") så blir dette bra!
raskefot
18-09-2007, 16:10
Originally posted by CK
YES!!!!! Takk, Ola!!
Og, hvis nå bare SAS Norges fly kan bli helt like de andre SAS-flyene (ergo fjerne det norske flagget og få opp "sildesalaten") så blir dette bra!
Enig. Hvorfor skal SAS Norge ha et norsk flagg når de ikke har danske flagg på flyene i Danmark eller svenske flagg i Sverige?
SAS Norge skal ha med flagget, heldigvis. Som Ola Strand sier, flagget er ensbetydende med en lang norsk luftfartstradisjon:D :colgate:
Flagget er viktig for mange, både i og utenfor SAS Norge. Som MD11 sier er det en lang tradisjon for dette, og arven selskapet bærer med seg fra Braathens er jo også viktig. Selv om Braathens er borte fra navnet er mye av sjelen igjen i SAS Norge.
Knallbra!!! Må si at Ola Strand imponerer...:D :D :D
Fellowship
18-09-2007, 19:49
Ja, dette var på tide. Nesten ikke til å tro at en i selskapet har tatt seg tid til å tenke på hvilken identitet flyene i flåten skal ha.
Flertallet av flyene har fortsatt det som er standard SAS merking, dvs de fleste -683, 783 og -883 flyene. Alle disse er over 2 år på overtid.
-505 LN-BRH og -BRO, -683 -RRY, -783 -RPJ og -RNN og -883 -RCN har det komplette SAS Braathens skjemaet, m.a.o. totalt 6 fly som nå er mer enn 3 mdr på overtid.
4 fly er helt som de skal være, med SAS Norges farger. De nye 783WL -RRA og -RRB, og de to -505 -BRK og -BRM.
De 9 -705 er forsatt i fullt BU-skjema inkludert Braathens titler. Det samme gjelder 3 stk -405 og 6 stk -505. Totalt 18 fly som igjen er mer enn 2 år på overtid.
I tillegg kommer -505 -BRR som er "nøytralisert" dvs ex-BU uten titler. Den er egentlig litt midre på overtid, fordi de har tatt titlene bort. (Nå må ikke noen lese dette som om jeg ikke likte Braathens, det er ikke det jeg skriver om).
-405 -BRE er en historie for seg, helt hvit har den vært i 5 år !
- 505 -BRJ ingen kommentar ! (den har som dere vet overhodet ingen merking).
-683 -RPE er for meg det største spørsmålstegnet. Den har SAS grunnfinish, men er fri for titler og merker av noe slag. 2 år på overtid!
Da gjestår de 5(?) Fokker 50, hvorav 2 er helt hvite, og 3 forsatt flyr med "Scandinavian Commuter" titler. Det er også et selskap som ikke eksisterer lenger.
Og jeg vet som noen tidligere har påpekt at alle disse har det lille norske flagget på nesehjulsdøren. Det er i så fall det eneste de har felles. Som ingen passasjerer kan se, og som kun vi som ser med kikkert og telelinse vet hva er. Men for den vanlige spotter ved Hatton Cross på LHR er det nok et fett om det er LN-RRK eller LN-RCX som kommer, i hvert fall når de skal sendes til Airliners.net.
7 fly ferdig i høst, ok. Hva med de som bare skal endre "klistremerker"?
Bra grep! Husker hvor opptatt Gordon Bethune var av "enhetsprofil" med Continental i boka "From worst to first".
FlightDeck
18-09-2007, 21:32
Jeg skjønner ikke hva som er så imponerende ved dette. Det bør være en selvfølge for ethvert selskap med respekt for seg selv! Men det skyldes vel en treghet i SAS-systemet at sånt som dette tar så lang tid!
Originally posted by Flyer
Flagget er viktig for mange, både i og utenfor SAS Norge. Som MD11 sier er det en lang tradisjon for dette, og arven selskapet bærer med seg fra Braathens er jo også viktig. Selv om Braathens er borte fra navnet er mye av sjelen igjen i SAS Norge.
Ja , nemlig ! Og blant oss kunder !:-p
Gammelt nytt ,
Det sto jo vitterlig i SAS Norge magasinet i april tror jeg det var at 7 maskiner lakkeres i 2007 og 15 maskiner i 2008.
Dette er omtalt i egen tråd tidligere.
Er vel litt ironisk at de skal prøve å få bruke lakkeringsverkstedet på Sola, som de på død og liv skulle kvitte seg med....