PDA

View Full Version : Sikrest å sitte bakerst

AirbusTrond
18-09-2007, 11:05
En ny, omfattende undersøkelse av det amerikanske magasinet «Popular Mechanics», gir samme svar. Det er sikrest å sitte bakerst i et passasjerfly - om ulykken skulle være ute.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=166440

Om dette kan jeg personlig ikke si annet enn at jeg liker å sitte langt bak hvis plassen der er like god som foran..

atck
18-09-2007, 11:21
Som kapteinen svarte da kona mi spurte hva som var den sikreste plassen i et fly:
"Jeg har aldri hørt om et kræsj der flyet har rygget inn i fjellet".. ^_^

K

LN-BRK
18-09-2007, 11:27
Det er en grunn til at "black box" er plassert i flyets hale, sies det. Ser på man vrak etter ulykker er det nok det aller tryggeste å sitte på halefinnen, for den står alltid igjen like hel (mer eller mindre) :)

N2630B
18-09-2007, 11:45
Hele greia har med tilfeldigheter.
Om flyet sklir med nesa først inn i trær eller en fjellvegg eller noe, så kommer fysikkens lover inn, og kreftene vil avta gjennom skroget.

Derimot om en sklir sidelengs inn i samme hinder, blir jo alt opp til tilfeldighetene, men på de fleste fly er det jo stort sett større vekt mot fronten av flyet (med tanke på plassering av motorer, hjul osv.), noe som vil gjøre det mer sansynelig at fronten går først.

Men som sakt tror jeg det er heller opp til tilfeldighetene enn noe annet.

Fly high
18-09-2007, 11:51
Undersøkelsen viser vel at det ikke bare er tilfeldigheter?

N2630B
18-09-2007, 12:18
Jo sant nok. Skumleste bare første gangen, men jo.

Vet ikke jeg. La oss bare håpe vi ikke trenger å tenke på det i det hele tatt.

Someone
18-09-2007, 12:25
De fleste ulykker skjer fremdeles i hjemmet, og hvor jeg foretrekker å sitte ombord i ett fly er ene og alene basert på komfort:exclamati

Tommy777
18-09-2007, 15:13
La meg si det saann: Jeg velger ikke siste rad paa et fly fordi det er et sikkert sted aa sitte dersom ulykken skulle vaere ute...

Utflyttet
18-09-2007, 16:28
Det sikreste er vel å ikke kjøre til flyplassen?

Jeg var på første rad å BNE-SIN i dag og det mest utrygge jeg opplevde var en seriøst snodig tysker ved siden av meg.

-A

Tommy777
18-09-2007, 16:57
Originally posted by ph-ndr

Jeg var på første rad å BNE-SIN i dag og det mest utrygge jeg opplevde var en seriøst snodig tysker ved siden av meg.

-A

Eller at de skal gaa tom for DP. Det kan ogsaa vaere litt skremmende...

Utflyttet
18-09-2007, 17:02
Originally posted by Tommy777

-A

Eller at de skal gaa tom for DP. Det kan ogsaa vaere litt skremmende...

Ah, det er nok bare C på første raden på BNE-SIN. Dessverre. I luften på C-klasse er det bare P eller CH, og som lavstatus QPPS er jeg kastet ut av SKL-F, som likevel ikke har korkje DP eller K lengre. Ikke at jeg bruker å trakte etter noen av sortene.

I morgen er det midtsete på SIN-LHR etter at SQ rotet til reservasjonen min... nyyyyyydelig.

-A

atck
18-09-2007, 18:23
Ah, det er nok bare C på første raden på BNE-SIN. Dessverre. I luften på C-klasse er det bare P eller CH, og som lavstatus QPPS er jeg kastet ut av SKL-F, som likevel ikke har korkje DP eller K lengre. Ikke at jeg bruker å trakte etter noen av sortene.

I morgen er det midtsete på SIN-LHR etter at SQ rotet til reservasjonen min... nyyyyyydelig.

-A

Jeg trodde vi i ATC brukte mange forkortelser men dere tar kaka. :lol:

Fly high
18-09-2007, 21:25
Originally posted by atck
Jeg trodde vi i ATC brukte mange forkortelser men dere tar kaka. :lol:

Ja, dette var gresk for meg. For å si det på godt norsk: Jeg skjønte ikke bæret! ;)

Tommy777
18-09-2007, 21:47
LOL

DP = Dom Perignon
K = Krug
CH = Charles Heidseick
P er jeg ikke sikker på, kanskje LP = Laurent Perrier??

SKL-F = Silver Kris Lounge First Class

QPPS = SQs supernivå light

Someone
18-09-2007, 22:01

Eller P = Pommery

PH blir vel Piper Heidsieck, PJ blir Perrier Jouët (må ikke forveksles med Laurent Perrier og kongen på P, Pol Roger er PR

Tommy777
18-09-2007, 22:43
Originally posted by Someone

Eller P = Pommery

PH blir vel Piper Heidsieck, PJ blir Perrier Jouët (må ikke forveksles med Laurent Perrier og kongen på P, Pol Roger er PR

Hehe... Vel, dersom SQ C serverer Pommery, blir jeg litt skuffet....

LP er kongen av P, kamerat ^_^

Fly high
19-09-2007, 10:56
Tror jeg tar en øl, jeg! :colgate:

atck
19-09-2007, 11:56
Originally posted by Fly high

En HE, HA, RI, CA, AM, MA, NE, SA eller XX da? :D

Utflyttet
19-09-2007, 17:38
Originally posted by Someone

Eller P = Pommery

P er Piper, men det var noe annet på turen nå, glemte å huske det. Skal sjekke om noen uker igjen. Og, om det er noen GDS-jocky'er her mye fritid og tilgang til SK og SQ sine systemer og for mye kunskap harjeg en nøtt.

-A

Utflyttet
19-09-2007, 17:41
QPPS = SQs supernivå light

Tja, etter regelendringene så er det like mye nytte i som å ha *S eller intet, om man likevel kjøper billetter i biz eller Forran.

-A

Utflyttet
19-09-2007, 17:41
Originally posted by atck

Originally posted by Fly high

En HE, HA, RI, CA, AM, MA, NE, SA eller XX da? :D

XX er bare codeshare for MS, MageSyre.

-A