View Full Version : Årets mest poengløse tur
Nok en tur står for døren, denne gangen innenriks:
Jeg og en kamerat har de par siste årene hatt en tradisjonell tur til Køben, som i åt foreløpig ikke har blitt noe av (Observante lesere fikk kanskje med seg at jeg dro dit med min søster i stedet), så jeg foreslo at vi kunne ta oss en tur et sted i løpet av ferien min, noe han gjerne ble med på.
En av betingelsene, var at turen skulle bli billig (Han har tross alt et boliglån.), og siden han jobber i et firma hvor et frynsegode er gratis togbilletter, måtte det jo bli en togtur. I tillegg er han like togfreak som jeg er interresert i fly, så hvis han skulle få en togtur, ville jeg også fly. Etter søking på priser, kom vi dermed fram til at vi skulle ta en tur tur-retur SVG - på en dag!!
Med poengløs, mente jeg først og fremst at det i og for seg ikke er noe poeng i å reise frem og tilbake til SVG på en dag. I tillegg, blir det den første flyturen i år hvor jeg ikke tjener noen poeng..
Turen går fra Oslo S klokken 11:11, Søndag 30/9, med ankomst Stavanger klokken 19:27. Så gjelder det å komme seg ut til Sola, for å rekke SK4052 tlbake til OSL, med avgang klokken 21:45, ankomst klokken 22:35..
For de som gidder å lese, skriver jeg en liten rapport om turen, og det blir bilder!
Tommy777
18-09-2007, 02:59
Jeg gidder å lese! ;)
Men som du sier, denne turen var rimelig poengløs på flere måter ^_^
...slik som de fleste norske inneriks reiser har blitt! Men gleder meg til rapporten og bildene...
Dette vart spanande.. Kameraten min fant ut da han skulle skaffe seg plassbillett til turen, at toget er erstattet av buss mellom Oslo S og Bø.. Dermed vil vi ikke rekke flyet!!
Togbilletten er heldigvis refunderbar, så får vi heller finne en annen måte og komme oss ned til Stavanger på.. Både SAS og DY har forsåvidt rimelige billetter nedove den dagen, men en litt mer "kretaiv" reisevei hadde jo vært morsomt.. Vi får se, og jeg er åpen for forslag her..
Hva med å følge med litt her?
http://returbil.no/freecar.asp
Kan ta en roadtrip :)
Vurderte å reise nedover på lørdagen, bl.a. via Bergen, men vi endte opp med å fly direkte ned til SVG også.. For variasjonens skyld, blir det DY nedover, og min første tur med selskapet siden 2002 (rett etter at de begynte med griser..).
Plutselig ble liksom turen enda mer meningsløs, i og med at togturen var litt av poenget med hele turen.. Nå skal vi bare fly frem og tilbake.. Men i og med at vi hadde to billetter med SK fra SVG som ikker kunne refunderes, kunne vi jo like gjerne benytte dem. (Og jeg blir jo uansett ikke lei meg for å fly litt :-))
Samtidig slipper man å stå opp for tidlig, samtidig som vi får bedre tid i Stavanger.. (Sikkert livat der på en søndag :rolleyes: )
Hei,
Hva med en tur innom Flymuseet?
http://www.flymuseum-sola.no/sider/hoved.html
Eders
Knut Erik
Originally posted by LN-KEH
Hei,
Hva med en tur innom Flymuseet?
http://www.flymuseum-sola.no/sider/hoved.html
Eders
Knut Erik
Takker for tipset.. Ser dog at det stenger klokken 16, og vi lander 15:10.. Må innrømme at for meg høres det ut som mer stress enn moro.. Spesielt når jeg ser at det ligger et lite stykke fra terminalen..
Da var man tilbake..
Jeg ser at jeg lovte bilder, men jeg har selvsagt en lei tendens til å glemme kamera, så det må jeg bare beklage at det ikke blir..
Forlot heimen rundt 11:30, og dro først opp til Eidsvoll for å hente reisefølget, før vi dro ned til OSL, parkerte på jobben, og tuslet opp til terminalen.
Bestemte oss for å prøve DY sine innsjekkingsautomater, og dyttet inn Mastercardet som turen var bestilit med, men automaten kunne ikke finne noen bestilling. Prøvde deretter referansenummeret, men igjen uten resultat. Prøvde en annen automat for å dobbeltsjekke, men den kunne heller ikke finne noe på den referansen..
Da var det bare å tusle bort til den vanlige innsjekkingsskranken, for å få boardingpass, og samtidig håpe på at vi faktisk lå inne i systemet. Etter en forholdsvis kort kø, forklarte jeg at jeg hadde prøvd automatene uten resultat, og oppgav referansen. Hun tastet inn, så på oss og spurte: "Martin og Tore?" Joda, det var navnene våre, og jaggumeg var det ikke to boardingpass til vår flight hun gav oss og. Ikke verst..
Tuslet gjennom sikkerhetskontrollen, hvor køen var forholdsvis lang, men vi hadde jo ikke dårlig tid. Hjalp også at flyet skulle gå fra gate 29, som ligger rett innenfor sikkerhetskontrollen (Forøvrig så det ut til at denne gaten hadde både nummer 29 og 30.. Kan noen forklare den?). Allikevel hadde vi mer enn nok tid til å tusle ned til enden av innenrikspiren og tilbake.
Pga. en forsinkelse som visstnok hadde oppstått i Paris tidligere på dagen, Var vi ca. 15 minutter forsinket ut. Til slutt startet boarding, og vi entret LN-KKO, som skulle ta oss til SVG.. Noe jeg la merke til her, var at ingen tydeligvis turte å sette seg på første rad. 1C Var faktisk omtrent det siste setet som ble tatt.. Selv fulgte jeg etter Tore, som satte seg på 3A, og jeg skulle for aller første gang, sitte på et midtsete.. Til tross for min størrelse, gikk det greit på en såppass kort tur, men jeg tror ikke DY blir førstevalget på lengre flighter.. Benplass sa du?? Knyttnevetesten kunne jeg lett glemme. La meg heller introdusere olabuksetesten: Den ble nesten ikke bestått den heller..
Uansett, vi kom oss av flyet, og tok flybussen inn til Sentrum, spiste en Heavy Heaven på Peppes Pizza, etterfulgt av en banana split på meg, og en oreo dream på Tore. Deretter fulgte et par timer med trasking frem og tilbake i Stavangers gater, før vi tok en flybuss tilbake til Sola.
Nå var det SAS som skulle testes, og de hadde heldigvis mer samarbeidsvillige automater. Inn med Mastercard, bekrefte at jeg vil printe boardingpass for alle reisende, og ut kom de.. Sjekk-in var foretatt på nett dagen før (seq. no 1 og 2 :colgate: ), og 11A og 11B var sikret. Individet var LN-RRN, som er en 737-700, og de som er lokalkjent vet muligens at vi da satt ved den lille døra på midten, som kun skal brukes ved litt mer uheldige landinger. Etter at jeg hadde satt meg, kom faktisk en flyvertinne bort og forklarte hvordan jeg skulle åpne den, så det er jo forsåvidt en bra service fra SAS.. (Sånn hvis jeg evt. ikke kunne lese de skiltene over som forklarer hvordan du gjør det..).
Pushback og take-off var vel omtrent på tid, og Turen ble stort sett benyttet til å spise litt Pringles og drikke en cola..
Etter ankomst, var det ned til jobben, hente bilen, og kjøre Tore hjem igjen, før jeg selv var hjemme etter ca. 12,5 timer..
Vi kunne hvertfall konstantere at det var den dyreste pizzaen vi noengang hadde spist ;)
Forøvrig så det ut til at denne gaten hadde både nummer 29 og 30.. Kan noen forklare den?
Ja (Selvom det har blitt forklart her inne mang'engang før)
Park 30, 32 og 34 er kombinasjonsparkeringer, dette betyr at de brukes både på innlands og på utlandsfly.
Innland; 29, 31 og 33
Utlands; 30, 32 og 34
Flott rapport.
Tommy777
02-10-2007, 02:27
Jaja.. Håper Pizzaen smakte! ^_^
Artig lesing
Originally posted by Thomas
Forøvrig så det ut til at denne gaten hadde både nummer 29 og 30.. Kan noen forklare den?
Ja (Selvom det har blitt forklart her inne mang'engang før)
Park 30, 32 og 34 er kombinasjonsparkeringer, dette betyr at de brukes både på innlands og på utlandsfly.
Innland; 29, 31 og 33
Utlands; 30, 32 og 34
Flott rapport.
Skjønte vel forsåvidt det, men hva er vitsen med to forskjellige navn? kan de ikke sende fly både til Bergen og Stockholm fra samme gate?
Samme det, forsåvidt..
Originally posted by Tommy777
Artig lesing
Heavy Heaven med rømmedressing og 0,8 liter Pepsi smaker alltid.
Originally posted by Martin
Artig lesing
Hva? Når har Peppes byttet ut Coca med Pepsi? Peppes har da alltid hatt Coca:o :huh:
Originally posted by Someone
Originally posted by Martin
Artig lesing
Hva? Når har Peppes byttet ut Coca med Pepsi? Peppes har da alltid hatt Coca:o :huh:
Var vel tidligere i år en gang, tror jeg..
FlightDeck
03-10-2007, 10:07
Stavanger er en fin by. Og Coca-Cola er bedre enn Pepsi! Peppes har tydeligvis gjort samme feilen som Dolly Dimple's når det gjelder brus...