PDA

View Full Version : Tur til DUB

Fredrik Propell
17-09-2007, 22:14
Var på en rask liten helgetur til Dublin fra den 14 til 16 Sep. Jeg fant ut at rett før jeg drar i militæret så må jeg ta en siste tur på en lengere stund. Først tenkte jeg på New York, men den var overboka til tusen, så det ble heler Dublin og et lite besøk hos min søster.

Fredagen startet med å kjøre ut en henger med hageavfall til heggedal. Det tok litt lengere tid en planlagt, så jeg ble litt stresset rett før jeg dro hjemmenifra og til Sandvika. Rakk flytoget med god margin heldigvis:rolleyes: Da jeg ankomm Gardermoen gikk jeg rett til self chek-in automatene og fikk tatt ut bilett trodde jeg. Automaten spurte om jeg hadde alle reisedokumenter og pass i orden fikk jeg ett lite sjokk! Jeg hadde glemt passet hjemme:shake Da hadde jeg valget om å ikke dra eller nødpass. Det ble et fryktelig dyrt nødpass. Men siden flighten var ganske full og jeg reiste på stand by fikk jeg ikke noen bagtag. Det ble ordnet opp i av en floor walker heldigvis!

Fikk løpt igjennom passkontroll og ut i shengen området og ventet på å få et sete. Ble stående og vente ved gaten til sist, da de ga meg sete 1A! Jeg ble veldig glad for det og så på det som et lite plaster på såret med tanke på passblemma:wink
Vell ombord i SK 4603, en 500 maskin var det god plass og en veldig hyggelig kabinbesettning gjorde sitt ypperste på å gjøre turen så behagelig som mulig.
Vell oppe i luften fikk jeg en cola og en pose salt-snacks og valg av drikke til middagen som var varm kylling og pasta. smakte veldig godt da jeg ikke hadde spist på noen timer. Etter middag ble det kaffe og congac med en veldig mettende konfekt av mørk sjokolade og flytende karamell fyll.
Flyet tok av på tid men landet ca 5 til 10 min etter skjemaet grunnet mye traffik i luftrommet.
Har aldri vært i Dublin før så å finne transport inn til byen ble min neste oppgave.

Da jeg omsider var kommet meg inn til hotellet mitt, som ble Park Inn i Smithfield Village møtte jeg søstra mi og fikk spist en god middag på Eddi Rockets.
Dagen etter tok jeg turen innom Jameson destillery som lå rett bak hotellet. Veldig intresang tur og verdt de 10 Euroene. Man får til og med et glass whiskey etter runden. Og jeg tok runden før 11 på morningen... Så ruslet jeg over Liffey og inn til Guinness bryggeriet. Selv om jeg ikke liker den ølen så må alle som besøker Dublin innom her! En helt grei tur som man går etter eget tempo, og som ender opp på toppen i en type sky-bar men en "gratis" pint med Guinness. Den ble hallsa og jeg gikk videre lettere brisen. Dette var for meg en liten start på hva kvelden og natten kom til å bli!
Men jeg må si at utelivet i Dublin er utrolig bra, spesielt når man er så heldig å bli med syv norske collage veninner av søstra mi med på byen;)

Dagen etter starter kl 10 bare fire og en halv time etter at jeg la meg. Fikk meg noe å spise før jeg sjekker ut kl 13.00. Fikk ikke bo på rommet opp til jeg skulle dra med SK 4604 kl 18.25 da det var rugby mesterskap i byen.

Men kommer meg omsider ut til flyplassen i god tid da jeg ble fortalt at security der var et helv....! Går til self chek-in men får et klart NIET! Flyet var overboket og i tillegg var jeg stanby med koffert (som jeg måtte ta med hjem fra søstra mi). Går bort til service skranken og lurer på om hva jeg skal gjøre. De viste tydligvis hvem jeg var og sier jeg bare må vente til chek-in var stenkt. Greit nok. Men hva skal man gjøre der i over to timer? Jo, bare vente. Ikke akuratt verdens mest underholdene flyplass. Men tiden går og jeg prøver igjen. Da leser jeg at flyet er blit forsinka til 20.05.. Ikke helt greit men jeg fortsetter og vente. Men damen i service skranken gjør alt for å få meg med.
Da klokka nærmet seg 19.15 begynte hun å stresse litt med å få tak i gatepersonell til å høre om jeg kunne få klapp på turen hjem. Ingen svarer og når kl er 19.40 stenger hun skranken, og vi løper gjennom fast-tracken med en provisorisk bilett. Men jeg får ikke ha med meg den store kofferten gjennom fordi den ikke kan scannes, så den måtte stå igjen. Greit nok fordi den var tom og blir ettersendt. Det ble en veldig rask sjekk av meg og vi løp nedover til gaten hvor flye var klart til boarding. Det var litt morsomt å snike i køen forran sikkert 500 mennesker :lol:

Men jeg var fortsatt ikke sikker på om jeg fikk være med, for det bestemmer jo kapteinen. Litt nervøs står jeg og venter utenfor gaten men hun løper ned for å spørre. Hun kommer tilbake og viser en tommel opp! Da ble jeg utrolig letta:colgate:
Kom meg ombord sist og fikk satt meg tilrette i cockpit og fikk utlevert et headsett. Resten av turen gikk med til å småprate litt med crewet og slappe av med en cola. Men da vi nærmet oss østlandet var det bare tett skydekke og hevy regn! Og rett før landing havna vi i et kjempe turbulent område. Ganske stilig når vi lå på approatch og strobe light lyser opp skyene rundt deg mens reinet pisker på ruta og det rister som bare det og se at pilotene var helt rolige og gjorde check listen sin.
Vel nede var det bare å gå av sist og komme seg gjennom shengen kontrollen og tollen før en veldig sliten person fikk sette seg ned på flytoget hjem etter en hekktisk helg!
Var ikke hjemme før kl 01.00!

Bilder har jeg desverre ikke da jeg ikke tok med kamera. Og grunnen til forsinkelsen var at vametrådene i frontruta ikke virket.

Men alt i alt var dette en meget vellykket tur syns jeg, og SAS Business Class på europa rutene var en heller positiv erfaring fra min side!

Someone
17-09-2007, 22:29
Flott rapport. 1A og 0C er jo greie seter;)

EB
18-09-2007, 05:40
Flott rapport...:D

Eriksan
18-09-2007, 22:07
Flott rapport, sikkert en opplevelse å få sitte i cockpit! Og ja, SAS Norge sin C-klasse er meget bra syns jeg, SAS Danmark derimot har mye å gå på...

Fredrik Propell
20-09-2007, 21:59
Takk for hyggelige komentarer! Nå frister det mer å lage flere med bilder i fremtiden:)

Someone
21-09-2007, 00:35
Originally posted by fredrik propell

Takk for hyggelige komentarer! Nå frister det mer å lage flere med bilder i fremtiden:)

Keep 'em coming....med bilder!