View Full Version : Kveldsbilder
Sliter litt med å få til det med nattbilder. bruker stativ, og setter lukkertiden på mellom 3 og 15 sekunder avhengig av hvor mørkt det er, men det blir liksom ikke helt... Bra :(
Det som er er at enten blir bildet uklart (for det meste), og om ikke det skjer så blir fargene helt på trynet (rødstikk). Er det noen som har noen tips og triks man kan bruke for å forbedre dete? :)
Legger ved et bilde datt idag, og som har helt feil farge og er for mørkt. Hvordan kan man redigere dette uten at det blir kornete og uten at det blir "tåke" foran ved å gjøre det lysere? :)
Rossiyskie Avialinii
16-09-2007, 22:45
Du klarer det mye bedre enn meg hvertfall. eg likte bildet ditt veldig godt jeg.
ATC-flyradar
16-09-2007, 22:50
Originally posted by fly1980
Sliter litt med å få til det med nattbilder. bruker stativ, og setter lukkertiden på mellom 3 og 15 sekunder avhengig av hvor mørkt det er, men det blir liksom ikke helt... Bra :(
Det som er er at enten blir bildet uklart (for det meste), og om ikke det skjer så blir fargene helt på trynet (rødstikk). Er det noen som har noen tips og triks man kan bruke for å forbedre dete? :)
Legger ved et bilde datt idag, og som har helt feil farge og er for mørkt. Hvordan kan man redigere dette uten at det blir kornete og uten at det blir "tåke" foran ved å gjøre det lysere? :) Det må experte svare på !
Supert -jeg skal prøve meg på landingslysene på OSL når det blir litt tidligere mørkt. Så jeg oppfordrer alle til å stelle seg i enden av rullebanene som er i bruk for å fine bilder av lysene på rullebanene.
Jan
stefan78
16-09-2007, 23:02
Her er et eksempel.
Lukkertid: 32 sek
Blender: f10
Synes det er veldig stilig med slike bilder av landinslys, jeg da ^_^ Spesielt fra OSL, for der er det jo så mange lys ^_^ Vanskelig og komme til for å få med lysene her på KB :cry:
Ser fram til bilder av lys på OSL Jan, og takk til Capt. Caveades for ros av bildet :)
En annen ting jeg lurer på er når man ser bilder av fly som tar av når det er mørkt, og flyet er helt i fokus. hvordan får de det til? Siden det er mørkt regner jeg jo med at de må stille inn litt lengre lukkertid enn ved dagslys, og om de gjør det så må jo flyet følges helt eksakt med kameraet for at det ikke skal bli uklart :huh: Skjønner ikke hvordan de proffene får det til, jeg :smile2
Råbra bilde, stefan78 :up:
Prøvde meg på noe lignende jeg og for en stund tilbake, men det ble ikke det helt store. Slenger det ved likevel, jeg :wink Bildet mitt ble for lyst på en måte
Lukkertid: 30 Sekunder
ATC-flyradar
16-09-2007, 23:14
Originally posted by stefan78
Her er et eksempel.
Lukkertid: 32 sek
Blender: f10
Stefan - forklar litt mere for oss.
Jeg har et Canon 400D og forskjelige objektiver. Kunne tenke meg å bruke 400 mm,men den har vel 5,2 tror jeg.
Eller må du bruke 100 mm F2.0
OPPSKRIFT - takk -på en måte som vi amatørene skjønner noe !!
Jan
ATC-flyradar
16-09-2007, 23:15
Råbra bilde, stefan78 :up:
Prøvde meg på noe lignende jeg og for en stund tilbake, men det ble ikke det helt store. Slenger det ved likevel, jeg :wink Bildet mitt ble for lyst på en måte
Lukkertid: 30 Sekunder
Meget bra - tro meg - hvordan og med hva slags utstyr ???
Jan
Mørkebilder er eeegentlig ganske greit. Men man må faktisk eksperimentere.
Du må bestemme deg for hvor lang lukkertid du ønsker. Vil du ha hele innflygingen så må du ha rundt 30 sekunder kanskje. Bruker du tidsprioritering (når du snur på hjulet på toppen av kamera) så vil bildet bli overeksponert, for den prøver å gjøre det beste utav det.
Derfor må du kanskje sette kamera på manuelt og så eksperimentere med å sette lukkertid til 30 s og så skru opp blenderåpningen, et høyt tall altså, slik at mer lys blir slukt. Til slutt vil alt være svart unntatt lysene. Jo høyere tall på blenderåpningen (altså jo mindre åpning) jo mere lys vil bli slukt.
Når det gjelder stillestående bilder vil det hjelpe voldsomt på hvis du har mulighet til å ta bildet i RAW. Da har du uendelige muligheter til å etterjustere. Men generelt:
- Lavest mulig ISO. 100 er flott. Da får du ikke så mye digital støy i bildet.
- Relativt lang lukkertid men ikke for lang. For da begynner du å plukke opp alle refleksjonene i støv og fuktighet og øh.. greier i lufta. Og da blir bildet mer og mer uklart. Og til slutt overeksponert.
- Eksperimenter med lukkertid vs blenderåpning. Viktig å ha kamera i manuelt.
- Finn ut hvordan du setter hvitbalansen slik at det blir mindre rødstikk fra det kunstige lyset. Det finnes kanskje en setting på kamera hvor det er forskjellige custom-setting på hvitbalanse (sol, overskyet, lysstoffrør osv). Evt kan man sette en egen hvitbalanse ved å lære kamera hva som er hvitt i det enkelte tilfellet. Egen prosedyre, les bruksanvisning. Hvitbalanse kan du ordne opp i editeringsprogram hvis du har tatt bildet i RAW format.
I fotoshop kan man ordne opp i fargebalansen, men i bildet du postet, så er nesen overeksponert i JPEG-fila di og da er de ikke så mye å gjøre med det.
Sliter litt med å få til det med nattbilder. :)
Du kan stille inn WB til gatebelysning for eksempel- eller ta bilde i raw- og rette det opp i raw-behandleren! Det første krever kanskje en titt i håndboka- det andre er bare å finne fram til pipetten for WB og trykke på et område i bildet som skal være grått eller hvitt. Lykke til!
Utflyttet
17-09-2007, 09:39
Noen tips fra meg, jeg har lekt litt med foto i solnedgang i det siste etter å ha blitt inspirert av en artikkel jeg så. Den funker sykt bra på stasjonære objekter, enten det er tripod i helt mørke eller håndholdt i solnedgangen:
1. Kjør manuell lysmåling. Dette varierer litt fra kamera til kamera, men det er som oftest M-programmet (Manual).
2. Bruk "spot metering". Dette er en liten vridbar knapp bakpå min D200, andre Nikon har det i menyene.
3. Mål lyset ut i fra himmelen. Er Solen enda oppe, mål litt til siden fra solen, aldri direkte på. Er solen rett under horisonten, mål litt over horisonten.
4. Manuelt still blender til det du trenger. Når du tar bilder av stasjonære ting i mørket er det i hovedsak greitt å bruke blenderen til å utelukkende bestemme dyden av fokus-området, ikke noe annet. Om du skal ha et typisk fly/apron-bilde så er en her blender OK så lenge du har en 20+ meter avstand mellom kamera og nærmeste objekt som skal være i fokus.
5. Juster lukkerhastighet slik at kamera sier lysmengden er balansert, og skyt.
For min del har jeg funnet at kameraets innebygde magi absolutt aldri greier å gjengi ting i marginalt lys så bra som denne metoden. Du kan variere mørket i bildet med å ta lysmålingen lengre fra eller nærmere solen/horisonten, og du kan variere blenderes for å oppnå lengre og kortere eksponeringstid.
Ellers, er det natt, så mål ls fra den lyseste delen av himmelen, og er måne ute, bruk samme prinsipp over som solen for måling av lys.
Jeg tok noen bilder av elven her i går og skal se om jeg finner de for å vise forskjell i hva automatikken forsøker å få til vs. hva metoden over gir.
En annen ting å tenke på er at de aller fleste linser har blender-verdier som er mer optimale enn andre. Jeg tar en del bilder med Nikkor sin 24-120mm VR-linse og den lager merkbart bedre bilder rundt f/7.1-10 enn full åpent eller lukket.
Nok en ting å tenke på er at har du linse med stabiliserings-dingser (Nikon = VR, Canon = IS), så er det anbefalt å ha dette skrudd av når du bruker tripod, bilder er merkbart uskarpe når det er påskrudd.
-A
Jan, info ang. bildet med lang lukkertid (som jeg ikke er noe særlig fornøyd med) her: :)
Kamera: Canon EOS 400D
Objektiv: Sigma 70-300 DG Macro (hva nå en det betyr)
Lukkertid: 30 sekunder
ISO: 100
Fotosted: Langs rullebanen på KB. LN-RRB lander på RW07
Du kan stille inn WB til gatebelysning for eksempel- eller ta bilde i raw- og rette det opp i raw-behandleren!
Må man ha photoshop for å redigere RAW-filer, eller støtter alle redigeringsprogram denne filtypen?
Og siste et sikkert ganske dumt spørsmål: Hvordan stiller man blenderåpning? :smile2
Tusen takk for alle tips :) Skal prøve meg på noen flere kveldsbilder, så får vi se hvordan det blir :smile2
Og siste et sikkert ganske dumt spørsmål: Hvordan stiller man blenderåpning? :smile2
Sett f.eks kamera på Av- på hjulet oppå kamera- der du også finner en grønn firkant (som du sikkert har brukt til nå)- drei på hjulet bak utløserknappen, så endrer du blenderen. Du vil se i okularet og ev på skjermen bak at tallene endrer seg - f.eks 2,8-3,5-4,0-5,6-6,5-7,1-8-9-10-11...osv
Må ikke ha photoshop for raw- fins mange andre- bl.a. fulgte det med et program til kameraet ditt- se instruksjonsboka!
ATC-flyradar
17-09-2007, 19:12
Dette må vi amatørene forske litt på. Det gjør ikke noe om vi for elendige bilder de første månene :D -da får vi rettleing fra de som kan det.
Bare det blir mørkt litt tidligere fra 18 tiden kanskje :)
På 01R ved flishaugene og/eller helt i enden av rullenbanen så er greit å bruke en 20 - 30 mm - objektivet som regel følger med 18- 55 mm. 1:3,5 5,6
Har en fast 100 mm (Canon orginal) med F2,0 - hjelper dette på kvaliteten..
Kamera Canon 400D
Stativet er på plass - batteriene fulladet - 4 G brikke.
Setter hjulet på M og da får jeg velge 1/60 - 1/100 osv.
Hvitbalanse satt på auto
ISO 100 eller hva anbefalles
Tar bilde både i RAW og JPG
Hvor setter jeg 30 sekunder ??
Jan
Originally posted by ATC-flyradar
Hvordan setter 30 sekunder ??
Det jeg brukte var å dreie hjulet oppe på kameraet til "P" (om du bruker Canon), holde nede avtrykkeren halvveis, og vri på et hjul ved siden av søkeren til antall sek. lukkertid du ønsker står i venstre hjørne på skjermen.
Slik tror jeg det var i alle fall. Det er sikkert flere måter å gjøre dette på, men men :smile2
Flanders
17-09-2007, 20:00
AV-mode, F8, ISO100, 20 sekunders lukkertid (http://www.airliners.net/open.file/1171804/L/)
EDIT: Leif.
Airbus 330
17-09-2007, 20:29
Originally posted by Flanders
AV-mode, F8, ISO100, 20 sekunders lukkertid (http://www.airliners.net/open.file/1171804/L/)
Nydelig bilde Anders.
Lyst til å prøve å få slike bilder selv, så takk for info. :wink
Airbus 330.
ATC-flyradar
18-09-2007, 20:26
Originally posted by Flanders
Takk for infoen fly1980 -det skal jeg prøve.
Anders dette bilde trenger ikke omtale - bilde er så bra 100+++++++++++ -
Jan
tabrenna
20-09-2007, 13:56
Originally posted by ATC-flyradar
Setter hjulet på M og da får jeg velge 1/60 - 1/100 osv.
Hvor setter jeg 30 sekunder ??
Jan
Det setter d8u der du stiller 1/60 - 1/100 osv..
1/60 er instillingen for ett 60ende dels sekund.. vrir du mot venstre blir det vel, får du etterhvert 1/4 som er en fjerdedels sekund, og så enda videre får du 1, 5, 10, 15, osv som er sekunder...Bare vri til 30 så har du 30 sek lukkertid..
Hjalp det noe??
Tom A