PDA

View Full Version : DY - Norwegian -storproduksjon.


ATC-flyradar
16-09-2007, 21:26
Ved å studere rutetabel til Norweigan og her et eksempel på at flyene er mye i luften og lite på bakken. Kna dette være en og samme fly som produserer dette ??

Det kan være feil i mine antagelser og gjettinger,men se her:

Oslo avgang 08:00 Ankomst BGO 08:55
BGO avgang 09:15 --------- OSL 10:05
OSL -------- 10:30 --------- BGO 11:20
BGO ------- 12:05 ---------- OSL 12:55
OSL ------- 13:20 ----------- BGO 14:15
BGO ------ 15:00 --------- OSL 15:50
OSL ------- 16:25 --------- BGO 17:20
BGO ------- 17:40 --------- OSL 18:30

Prisen ligger i snitt på overkant av kr 700.- t/r ved å bestille nå til å reise 16.10.2007

Ca kr. 2.800 for 10,5 timer for og med fly !!!

Bare en spotteridè i sol og klart vært !!

Noen bedre idè for noen spottertur i hverdagen ??

Takk Norwegian for billige billetter også - cabin chief - noen forslag ??

Jan


Modelfly får kjøpt ved skranken til Norwegian

sail4fun
16-09-2007, 21:32
Tja NYC t/r for 3500,-

Roxman
16-09-2007, 21:32
tviler på at det er samme fly.. 20 minutter turn-around virker litt tvilsomt, til og med for Ryanair.;)

MD11
16-09-2007, 21:37
DY har standard 20 minutter turnaround på innland utenom på OSL der den er 25 minutter:D På utenlandsrutene varierer det noe fra 30 min på STN til 55 min i AGP.

ATC-flyradar
16-09-2007, 21:41
Originally posted by Roxman

tviler på at det er samme fly.. 20 minutter turn-around virker litt tvilsomt, til og med for Ryanair.;)

OK - da må Norwegian folk eller noen som vet på banen.

Og til deg PA Viking - du for ikke så mye vakker fjellandskap, snøvite fjell, lukten av salt når du lander BGO og så mange avganger og landinger på en dag :D



Jan

ATC-flyradar
16-09-2007, 22:28
Hvor er cabin chief i Norwegian -kom på banen eller PM

Jan

LN-MOW
16-09-2007, 22:43
Jan - les hva MD11 skriver over .. 20 mins er standard snutid innenriks ..

Vede
16-09-2007, 22:45
Vi har 20minutter turnaround på DY her på Sola på innland ja. Stemmer det at de har 20min på innland utenom Gardermoen.

ATC-flyradar
16-09-2007, 22:58
Originally posted by Vede

Vi har 20minutter turnaround på DY her på Sola på innland ja. Stemmer det at de har 20min på innland utenom Gardermoen.

Takk til dere 3 gutter/mannfolk :D

Men er det slik at en maskin gjør det oppsettet som jeg satte opp i først i tråden ???

Jan

FlightDeck
16-09-2007, 22:59
Det er, som flere har sagt, 20 minutter snutid på innenlands. Men det samme flyet brukes ikke på en og samme rute hele dagen. Flyene inngår i en meget komplisert syklus av avganger.

LN-KGL
16-09-2007, 23:27
Enda en liten rettesnor Jan, mitt analyse-regneark for Norwegian lyser opp med følgende tall for tolv måneders rullende:
6,5 flyturer pr dag pr fly
866 km/538 nautiske mil gjennomsnittsdistanse pr flytur

Disse tallene er basert på at alle fly er i produksjon (som de ikke er til enhver tid, nesten alltid er det et ute for vedlikehold) og 148 seter pr fly.

Med introduksjonen av -800 vil uheldigvis denne oversikten ikke være mulig, ikke før DY er tilbake med en enhetsflåte (som bare består av 737-800er med samme antall seter). Jeg får prøve på å finne en ny estimeringsmodell for de kommende årene.

I block-to-block-tid vil dette pr dag pr fly bli hvis en forutsetter alltid et fly ute, 380 knops gjennomsnittshastighet, 15 minutter pushback/taksetid for begge ender:

= 11 timer 20 minutter

Og hvis en tar i betraktning 25 minutter turnaround så ser det ut til at det er 14 timer 15 minutter fra første motorstart om morgenen til siste stopp av motor på kvelden.

Mange forenklinger foretatt i denne beregningen, det må sannelig være morro å holde på scheduling hos DY ;)

ATC-flyradar
16-09-2007, 23:28
Originally posted by FlightDeck

Det er, som flere har sagt, 20 minutter snutid på innenlands. Men det samme flyet brukes ikke på en og samme rute hele dagen. Flyene inngår i en meget komplisert syklus av avganger.

Takk, takk -men jeg kunne tenke meg å ta en slik dagstur - derfor spørsmålet !

Jan

ATC-flyradar
16-09-2007, 23:32
Originally posted by LN-KGL

Enda en liten rettesnor Jan, mitt analyse-regneark for Norwegian lyser opp med følgende tall for tolv måneders rullende:
6,5 flyturer pr dag pr fly
866 km/538 nautiske mil gjennomsnittsdistanse pr flytur

Disse tallene er basert på at alle fly er i produksjon (som de ikke er til enhver tid, nesten alltid er det et ute for vedlikehold) og 148 seter pr fly.

Med introduksjonen av -800 vil uheldigvis denne oversikten ikke være mulig, ikke før DY er tilbake med en enhetsflåte (som bare består av 737-800er med samme antall seter). Jeg får prøve på å finne en ny estimeringsmodell for de kommende årene.

I block-to-block-tid vil dette pr dag pr fly bli hvis en forutsetter alltid et fly ute, 380 knops gjennomsnittshastighet, 15 minutter pushback/taksetid for begge ender:

= 11 timer 20 minutter

Og hvis en tar i betraktning 25 minutter turnaround så ser det ut til at det er 14 timer 15 minutter fra første motorstart om morgenen til siste stopp av motor på kvelden.

Mange forenklinger foretatt i denne beregningen, det må sannelig være morro å holde på scheduling hos DY ;)

Takk til deg også Kurt, men mitt oppsett var for å kunne gjennomføre en slik dagstur - men ellers takk for din info - det viser ta DY har stor produksjon på flyene sine :old

Jan Støkkebo

Vede
16-09-2007, 23:36
Er det mulig og sammenligne dette med SAS elle finns ikkje sånne tall for de?

Someone
16-09-2007, 23:40
Originally posted by Vede

Er det mulig og sammenligne dette med SAS elle finns ikkje sånne tall for de?

Vel, KGL lagde en tidsbegrenset oversikt over SAS IC produksjonen for litt tilbake som viser selv med 11 fly hvor komplisert den er

ATC-flyradar
16-09-2007, 23:46
Originally posted by Vede

Er det mulig og sammenligne dette med SAS elle finns ikkje sånne tall for de?

Kort oppsumering:

Ut i fra Norwehian sine websider så tok jeg for meg BGO på en ukedag for å se på muligheten for å kunne bruke en dag på et fly - OSL -BGO - OSL -BGO - du har sikkert sett reklamen på TVèn - rett å slett sitte på en bra plass ta bilder fra første stund til siste landing.

Turen kan også være til Stavanger eller Trondheim - Haugesund - Stord med hva som helst av flyselskap, men denne gangen tenkte jeg en hel dag med Norwegian sine 737-300 fly.

Hvis dette er hemmelig - ikke bra info for konkurrenter -så send meg en PM -epost - telefon eller brev for all del. Jeg skal ikke lekke info - bare ute etter en dagstur på solskinnsdag.

PM finner du på scanair.no
Email: jan@radioteknikk.no
Telefon finner du på gule sider -slutter på 550 alle andre telefon nr er tull.

Så Norwegian - hvis dette ble for vanskelig - så prøver jeg med SAS innenlands eller scandinavisk ruter på en hverdag. Nå er det opptil DY folkene å våkne å påmandag morgen !!

Jan

LN-KGL
16-09-2007, 23:48
En slik analyse er IKKE mulig å gjennomføre for SAS Norge eller SAS i sin helhet Vede, da må man ha innsideinformasjon. Jeg bare nevner "enhetsflåten" til SAS Norge:
Fokker 50
Boeing 737-405
Boeing 737-505
Boeing 737-683
Boeing 737-705
Boeing 737-783
Boeing 737-883

Og antall seter varierer faktisk også innen hver type. Dessuten er månedsrapporteringen til SAS Norge langt fra så god som DY har.

Ved hjelp av ACARSD.org og mye guesswork prøvde jeg å følge en uke med SAS IC. Med stor møye og litt hjelp her fra forumet fikk jeg til en liten oversikt, men hvor mye flytid det var faktisk så må man ha block-tidene.

Vede
16-09-2007, 23:50
Hva med en mail til Norwegian?

ATC-flyradar
16-09-2007, 23:55
Originally posted by Vede

Hva med en mail til Norwegian?

Jeg kjøper den ! - en telefon i morgen skal bli til Fornebu !!


Takk alle sammen - for info, forslag osv.

Jan Støkkebo

LN-MOW
17-09-2007, 00:06
Jan - det er ikke mulig aa planlegge en slik tur paa forhaand. Skeduleringen er en dynamisk affaere som endrer seg hele tiden. Derfor kan flyet settes inn paa en annen rute naar som helst dersom hensynet til regularitet krever det. Et fly kan faa teknisk - det kan vaere ATC-problemer - eller andre ting - og slike aarsaker virker hele tiden inn paa planleggingen og kan fremtvinge endringer helt opp til avgangstid. Ja, i noen tilfeller ogsaa etter.

ATC-flyradar
17-09-2007, 00:10
Originally posted by LN-MOW

Jan - det er ikke mulig aa planlegge en slik tur paa forhaand. Skeduleringen er en dynamisk affaere som endrer seg hele tiden. Derfor kan flyet settes inn paa en annen rute naar som helst dersom hensynet til regularitet krever det. Et fly kan faa teknisk - det kan vaere ATC-problemer - eller andre ting - og slike aarsaker virker hele tiden inn paa planleggingen og kan fremtvinge endringer helt opp til avgangstid. Ja, i noen tilfeller ogsaa etter.



Skjønner det, men noe planlegging finnes til det daglige. Hvis dette hadde skulle vært i morgen, så hadde infoen ligget der :D

Man kan ikke ta hendelser som kan komme, men tro på produksjonen som normalt gjennomføres.

Men takk alikevel - vi for se hva som skjer !! Kanskje det blir en hefty dag i høst/vinter eller noe annet.

Jan Støkkebo

MD11
17-09-2007, 00:20
DY prøver etter beste evne og schedulere samme crew på samme fly på en sammenhengende slinge. Dette er kostnadseffektivt og tidsbesparende. F eks er det to slinger på basen i TRD som går innland på hverdager, et morgenskift som flyr TRD-OSL-TRD-OSL-TRD-OSL-TRD. Så tar et nytt crew over flyet og flyr TRD-OSL-TRD-BGO-TRD-OSL-TRD. Altså samme flyindivid hele dagen som starter 0645 og slutter 2315. Men ting kan skje underveis og da blir det omstokkinger i systemet.

Sist fredag hadde SK endel grisesnag i TRD og det ble endel endringer og forsinkelser.

FlightDeck
17-09-2007, 00:22
Jeg kan ikke legge ut sykluser for konkrete fly her, men kan jo gi noen eksempler. Det er uansett ikke så veldig interessant - det er som sagt ikke sånn at ett fly brukes på en rute, osv. Derfor vil syklusene fremstå ganske tilfeldig, noe det selvfølgelig ikke er.

Vil du reise en hel dag med Norwegian, vil jeg anbefale deg å legge opp en reiserute som sikrer at du når alle fly. Det går ikke an å bli sittende igjen i flyet hele dagen dessverre, du må boarde som andre passasjerer. Velger du ulike ruter og gir deg selv god tid, får du jo oppleve mange ulike ruter og mange forskjellige flytyper.

DasKeiko
17-09-2007, 00:24
Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by LN-MOW

Jan - det er ikke mulig aa planlegge en slik tur paa forhaand. Skeduleringen er en dynamisk affaere som endrer seg hele tiden. Derfor kan flyet settes inn paa en annen rute naar som helst dersom hensynet til regularitet krever det. Et fly kan faa teknisk - det kan vaere ATC-problemer - eller andre ting - og slike aarsaker virker hele tiden inn paa planleggingen og kan fremtvinge endringer helt opp til avgangstid. Ja, i noen tilfeller ogsaa etter.



Skjønner det, men noe planlegging finnes til det daglige. Hvis dette hadde skulle vært i morgen, så hadde infoen ligget der :D

Man kan ikke ta hendelser som kan komme, men tro på produksjonen som normalt gjennomføres.

Men takk alikevel - vi for se hva som skjer !! Kanskje det blir en hefty dag i høst/vinter eller noe annet.

Jan Støkkebo


Hadde du skulle gjort denne turen i morgen så ville du kunne fått de 6 første leg'ene med LN-KKU.

Men som nevnt her tidligere så skjer det hele tiden noe som fører til endringer i produksjonen så om det er så mye å satse på vet jeg ikke :p

Treffer du riktig er det ikke umulig at du kan få alle 8 leg'ene med samme maskin.

ATC-flyradar
17-09-2007, 00:36
Originally posted by DasKeiko

Originally posted by ATC-flyradar

Originally posted by LN-MOW

Jan - det er ikke mulig aa planlegge en slik tur paa forhaand. Skeduleringen er en dynamisk affaere som endrer seg hele tiden. Derfor kan flyet settes inn paa en annen rute naar som helst dersom hensynet til regularitet krever det. Et fly kan faa teknisk - det kan vaere ATC-problemer - eller andre ting - og slike aarsaker virker hele tiden inn paa planleggingen og kan fremtvinge endringer helt opp til avgangstid. Ja, i noen tilfeller ogsaa etter.



Skjønner det, men noe planlegging finnes til det daglige. Hvis dette hadde skulle vært i morgen, så hadde infoen ligget der :D

Man kan ikke ta hendelser som kan komme, men tro på produksjonen som normalt gjennomføres.

Men takk alikevel - vi for se hva som skjer !! Kanskje det blir en hefty dag i høst/vinter eller noe annet.

Jan Støkkebo


Hadde du skulle gjort denne turen i morgen så ville du kunne fått de 6 første leg'ene med LN-KKU.

Men som nevnt her tidligere så skjer det hele tiden noe som fører til endringer i produksjonen så om det er så mye å satse på vet jeg ikke :p

Treffer du riktig er det ikke umulig at du kan få alle 8 leg'ene med samme maskin.

Takk -mulighetene er der - hvis man treffer riktig !

Yakk -vi for se da - hav det blir ut av dette på høstdag m :drunk:

Jan

krølle
17-09-2007, 08:02
Eller, hvis ikke foreslått allerede...
Lei ditt eget fly, begynn med osl-krs-osl, så flyr du osl-svg-osl. osl-hau-osl,
da kan du ta kysten for deg, ev. fly osl-trf-ske-krs-fan-svg-hau-bgo-aes-mol-ksu-trd-boo-eve-bdu-tos-alf-lkl-kkn-arn ( for kvoten )- osl:lol:

sail4fun
17-09-2007, 08:31
Ville da heller valgt WF's "Fly så mye du vil i Norge i 14 dager" produkt
http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=223&I=2774&U=Y

Veldig mye mer spennende en OSL-BGO-OSL-BGO-Repeat until asleep.

ENGM RAMP
17-09-2007, 09:09
Jan, her holder jeg SOLEKLART med P.A Vikings forslag istedet......

Ta deg en rundtur med Widerøe i stedet, og du får da oppleve en natur, et flyplassmiljø og noen helt fantastiske flyplasser med en beliggenhet du ikke vil tro...

Anbefales på det STERKESTE!

Hilsen Ex-WF Kabinansatt!


:colgate:

VoiceCom
17-09-2007, 11:28
Originally posted by LN-KGL

Mange forenklinger foretatt i denne beregningen, det må sannelig være morro å holde på scheduling hos DY ;)

Nesten mulig :) DY søker nå etter Ruteplanlegger (http://norwegian.no/sw29335.asp).

Du vil jobbe med sentrale problemstillinger i en av Skandinavias mest spennende transportbedrifter. Stillingen inngår i avdelingen Rutenettverk og Inntektsstyring. Sammen beslutter vi hvor vi skal fly, til hvilken tid, og hva billetten bør koste.

Vi søker en analytisk og strukturert person som er sulten på nye utfordringer, og som tørr å jakte forbedringer i vårt eksisterende ruteopplegg. Som ruteplanlegger hos oss må du både ha sans for detaljene og blikk for helheten. Du vil få en bred kontaktflate internt mot det kommersielle så vel som det operative miljøet.

ATC-flyradar
17-09-2007, 14:54
Originally posted by P.A. VIKING

Ville da heller valgt WF's "Fly så mye du vil i Norge i 14 dager" produkt
http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=223&I=2774&U=Y

Veldig mye mer spennende en OSL-BGO-OSL-BGO-Repeat until asleep.

Takk for forslaget og takk til deg Ramp for trykket ditt. Dette var noie av det lureste man kunne gjøre.

Skal se på ferielista - snakke med kjerringa - så planlegge.

Jan

ATC-flyradar
17-09-2007, 23:40
Originally posted by ENGM RAMP

Jan, her holder jeg SOLEKLART med P.A Vikings forslag istedet......

Ta deg en rundtur med Widerøe i stedet, og du får da oppleve en natur, et flyplassmiljø og noen helt fantastiske flyplasser med en beliggenhet du ikke vil tro...

Anbefales på det STERKESTE!

Hilsen Ex-WF Kabinansatt!


:colgate:

Den likte jeg Morten, har du servert rundstykker og kaffe til pax ??

Da kan du fortelle meg om Wideroe sine Dc-8-103 osv - antall pax, hastighet - jeg kjenner de bare fra OSL hvor de kommer som fugler for å lande :D

Jeg tar meg av hatten for den prisen for å fly 14 dager med Wideroe for den prisen.

Jan

Someone
17-09-2007, 23:48
Originally posted by P.A. VIKING

Ville da heller valgt WF's "Fly så mye du vil i Norge i 14 dager" produkt
http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=223&I=2774&U=Y

Veldig mye mer spennende en OSL-BGO-OSL-BGO-Repeat until asleep.

De skulle hatt den til å gjelde utlandet også......gullkort på en uke:colgate:

ATC-flyradar
17-09-2007, 23:53
Originally posted by Someone

Originally posted by P.A. VIKING

Ville da heller valgt WF's "Fly så mye du vil i Norge i 14 dager" produkt
http://www.wideroe.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=223&I=2774&U=Y

Veldig mye mer spennende en OSL-BGO-OSL-BGO-Repeat until asleep.

De skulle hatt den til å gjelde utlandet også......gullkort på en uke:colgate:

Vinterferien - europa rundt -Espen ??

Jan

LN-KGL
18-09-2007, 00:52
Man trenger da ikke ta en hel rundtur i Europa, det rekker med et par-tre land. I mars i fjor var to av musketerene på en slik tur, og her er en oversikt:

Oslo - Berlin-Schönefeld med Norwegian Boeing 737-300
Berlin-Schönefeld - London-Gatwick med easyJet Airbus A319
London-Gatwick - Guernsey (kanaløy) med Aurigny ATR72
Guernsey - Alderney (kanaløy) med Blue Islands BN Islander
Alderney - Southampton med Aurigny BN Trislander
Southampton - Manchester med flybe DHC Q400
Manchester - Oslo med SAS Boeing 737-700

Det ble sju flyturer, sju flyplasser, sju flytyper, seks flyselskap, fire overnattinger, en feiring av en 45-årsdag, et hurtigbesøk av et museum og en hel dag på MAN. Selv om det var svinkaldt og vått enkelte av dagene, så var det en fin måte å innvie våren på.

Tygger på et par tilsvarende for en gang i fremtiden, og her er den ene:

Oslo - London-City med SAS med Avro RJ70
London-City - Jersey (kanaløy) med VLM Fokker 50
Jersey - Exeter med flybe DHC Q400
Exeter - St.Mary's med Isle of Scilly Skybus BN Islander/Twin Otter
St.Mary's - Newquay med Isle of Scilly Skybus BN Islander/Twin Otter
Newquay - Bristol med Air Southwest Dash-8-300
Bristol - Manchester med Air Southwest Dash-8-300
Manchester - Oslo med SAS Boeing 737

For meg vil dette gi fem nye flyplasser, tre nye flyselskaper, kanskje en ny flytype (Twin Otter) og et besøk hos Doc Martin.

En annen er følgende:

Oslo - Edinburgh med Norwegian Boeing 737-300
Edinburgh - Belfast Intl med easyJet Boeing 737-700
Belfast City - Isle of Man med Euromanx Dash-8-200/300
Isle of Man - Blackpool Manx2 Let410
Manchester - Oslo med SAS Boeing 737

Opptellingen for meg blir fire nye flyplasser, to nye flyselskap, minst en ny flytype og et besøk på Museum of Flight, East Fortune.

Isbamse
18-09-2007, 10:24
Originally posted by FlightDeck

Det er, som flere har sagt, 20 minutter snutid på innenlands. Men det samme flyet brukes ikke på en og samme rute hele dagen. Flyene inngår i en meget komplisert syklus av avganger.

Men hvorfor det, egentlig? Ville det ikke gjøre ruteopplegget mer stabilt og lettere å planlegge å kjøre et fly samme rundturen hele dagen?

Kjedelig for mannskapet, men...

ATC-flyradar
18-09-2007, 11:22
Takk for infoen, Kurt.

jan

MD11
18-09-2007, 12:02
Originally posted by Isbamse

Originally posted by FlightDeck

Det er, som flere har sagt, 20 minutter snutid på innenlands. Men det samme flyet brukes ikke på en og samme rute hele dagen. Flyene inngår i en meget komplisert syklus av avganger.

Men hvorfor det, egentlig? Ville det ikke gjøre ruteopplegget mer stabilt og lettere å planlegge å kjøre et fly samme rundturen hele dagen?

Kjedelig for mannskapet, men...

Les mitt innlegg over.....

Isbamse
18-09-2007, 13:33
Originally posted by MD11

Originally posted by Isbamse

Originally posted by FlightDeck

Det er, som flere har sagt, 20 minutter snutid på innenlands. Men det samme flyet brukes ikke på en og samme rute hele dagen. Flyene inngår i en meget komplisert syklus av avganger.

Men hvorfor det, egentlig? Ville det ikke gjøre ruteopplegget mer stabilt og lettere å planlegge å kjøre et fly samme rundturen hele dagen?

Kjedelig for mannskapet, men...

Les mitt innlegg over.....

Er bare jeg som ikke leste hele tråden før jeg postet.
Note to self: daske meg på lanken :-)