PDA

View Full Version : SVG-OSL

gustavf
16-09-2007, 19:48
Dette fortjener kanskje ikke posting som trip report, men jeg tar sjansen.

Jeg skulle fra Stavanger til Oslo i ettermiddag, en ikke helt god dag for den som ville fram i rute. Ettermiddagsflyene til SAS var rundt en time forsinket og vi fikk beskjed om at vår avgang var forsinket på grunn av flybytte i Oslo.

Betjeningen på Sola fortjener forresten ros for god informasjon i forbindelse med forsinkelsene. Jeg har sett at enkelte her mener at man som passasjer ikke har behov for noe mer informasjon enn av flyet er forsinket pga sent innkommende fly/betjening. De som ga informasjon for SAS i Stavanger delte tydeligvis min oppfatning om at det er litt for snaut. Her fikk vi beskjed om hvorfor flyene var forsinket inn (min avgang pga flybytte på OSL neste avgang pga crewmangel på OSL), samt beskjed når flyene var i lufta og ankomsttid til SVG. Meget bra, synes jeg.

Uansett, LN-RRB var flyet som det var byttet til. En hyggelig overraskelse etter en times venting. Jeg hadde ikke med kamera, så jeg nøyer meg med noen skriftlige inntrykk fra sete 19C.

737NG er jo ikke akkurat noen nyhet i seg selv på norske flyplasser, så setene var vel egentlig den viktigste nyheten for passasjerene.

Setene er tynne, men jeg er usikker på hvor mye dette betyr der det er viktigst: Ved knærne. Kanskje en drøy centimeter, eller noe deromkring. Jeg synes det er bortimot umulig å bedømme pitch uten å bruke målebånd, men nøyer meg å fastslå at jeg synes det var greit nok. Setene satt jeg godt i, men her vil det sikkert være litt ulike oppfatninger.

Det er heller ikke askebeger i armlenene. Om ikke annet så bidrar det til inntrykket av at man flyr i et fly tilpasset dagens virkelighet og gir et sted mindre som tyggegummi samler seg.

Hele flyet virker førvrig fresht og fint. Alt innventaret, untatt gardina for å skille av business, er i SAS sin normale "interiørblått" med stoffseter.

En liten detalj er at lydanlegget virket bra. Det kan selvfølgelig ha hatt med de som snakket i det å gjøre, men både informasjonen fra cockpit og kabinbesetningen var klar og tydelig.

Jeg setter stor pris på traktekaffen som serveres i ex-BU-fly, men var ikke i kaffehumør denne ettermiddagen. Noen vet kanskje om det er pulver eller skikkelig ombord?

Alt i alt en behagelig opplevelse, men ikke den store forskjellen.

LN-MOW
16-09-2007, 20:57
Originally posted by gustavf

Jeg synes det er bortimot umulig å bedømme pitch uten å bruke målebånd, men nøyer meg å fastslå at jeg synes det var greit nok. S

Knyttenevetesten er effektiv. Faar du plass til knytteneven mellom kneet og setet foran er det grei plass.

gustavf
16-09-2007, 21:01
Originally posted by LN-MOW

Knyttenevetesten er effektiv. Faar du plass til knytteneven mellom kneet og setet foran er det grei plass.

Godt poeng. Den skal jeg huske på.

EB
17-09-2007, 06:08
...eller får du plass i det hele tatt??? På FlyNordic var det ikke snakk om å ta noen knyttneve test.

VoiceCom
17-09-2007, 21:12
Originally posted by LN-MOW

Jeg synes det er bortimot umulig å bedømme pitch uten å bruke målebånd, men nøyer meg å fastslå at jeg synes det var greit nok. S

Skal knytteneven være på tvers eller langs? :colgate:

Speedbird
28-09-2007, 20:17

Jeg setter stor pris på traktekaffen som serveres i ex-BU-fly, men var ikke i kaffehumør denne ettermiddagen. Noen vet kanskje om det er pulver eller skikkelig ombord?

Ex. BU trakterne er "trykk-kokere", ettersom kokepunktet på vann blir mye lavere
pga. lavt lufttrykk i cabinen. Siden disse koker vannet under trykk, så får du vannet
opp til en slik temperatur at man får trukket ut aromaen fra kaffen.
I BU flyene er det filter-kaffe, mens i SK fly er det pulver.

Har flydd både RRA og RRB (ene gangen planlagt, andre gangen ble det flybytte,
derfor kun bilde fra RRB), og det er en del andre forskjeller man også kan legge merke til.
Det er mindre støy i flyet, man må forkusere på det for å høre fuel-pumpene, hyd. pumpene,
og tilogmed flap-motor lager mindre støy. Hvorfor alt dette vet jeg ikke helt sikkert,
men det er mange forskjeller mellom "gamle" og "nye" NG'er.

Tilogmed motorene er annerledels, så vi har ulike motorer på ex. BU, ex. SK og de nye NG'ene.
Selvom navnet på de alle er CFM56-7B, men f. eks. ex. BU NG'er har SAC motorer,
mens SK fly har DAC - RRA og RRB har "TrAC"? De har ihvertfall noe annet oppå der igjen..

Bilde fra RRB:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=121068

gustavf
28-10-2007, 13:30
Havnet på RRA igjen ved en tilfeldighet for et par uker siden.

Kaffen er definitivt pulver. Mer overraskende var det at det begynte å bli svarte striper fra luftventilene i taket i et så nytt fly.

Fikk også tatt en "knyttnevetest" og fant ut at pitch ser ut til å være helt likt Norwegian sine nyoppussede maskiner.

seilfly
11-11-2007, 14:53
Er knyttnevetesten basert på folk med en "ideell" kroppslengde? Aerisk rase? Folk er (heldigvis) forskjellig og jeg tipper flere av de jeg kjenner som sitter på skrå i setene fordi de er så lange har noe å si i en evt diskusjon om "knyttnevetesten".

hurvert
11-11-2007, 15:06
Knyttnevetesten er en ting, en annen ting er om det er fysisk mulig å innta stillingen man skal ha ved en event. nødlanding (noe som er veldig sjeldent heldigvis)
Kommer du ned i stilling med hode i fanget så brekker du vel nakken pga
setet forran når flyet treffer bakken...

Noen som har testet ?

SQ 777
11-11-2007, 19:40
På MyTravel A320 heter det ikke knyttnevetest, men "sitte skrevs test og akkurat få minimum smerte i knærne da de treffer metallet i armlenene foran i flere timer".:drunk:

Er 1.85 m høy, ikke spes. lange ben.....

gustavf
11-11-2007, 20:02
Er knyttnevetesten basert på folk med en "ideell" kroppslengde? Aerisk rase? Folk er (heldigvis) forskjellig og jeg tipper flere av de jeg kjenner som sitter på skrå i setene fordi de er så lange har noe å si i en evt diskusjon om "knyttnevetesten".

Min knyttnevetest er basert på "meg". Synes det er klin umulig å bedømme pitch, så det blir det nærmeste jeg kommer en måte å måle det på i et fly. Så kan jeg sammenligne fra fly til fly.