PDA

View Full Version : OT: Wenche Foss


DY
20-11-2004, 17:24
Vet at dette er ganske OT, men finnes det en sprekere 80-åring i Norge.

Holdningene hennes liker jeg også:
WENCHE FOSS:
- Legg ned KrF!


Wenche Foss mener KrF-politikerne bør bruke kreftene sine på noe annet. - Politikk og religion hører ikke sammen! erklærer divaen.
Mer her: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/politikk/article305251.ece

Bizflyer
20-11-2004, 19:02
Wenche Foss er vel en av Norges mest respekterte personer.

Nå mister hun vel litt respekt hos de 5% som stemmer KRF, mens hun øker vel sin respekt hos de 95% andre. :)

Madammen har jo helt rett. Religion og politikk hører ikke sammen. Det ser vi jo overalt.

KrF har ikke repekt for det norske folk når et parti med sånn liten oppsluttning forlanger å få statsministeren. Det samme skjedde ved kommunevalget i Kristiansand hvor KRF forlangte å få ordføreren selv om Høyre var største parti. Og de kaller seg kristne? Pføy!! :sarc

Stå på Wenche! Måtte du bli minst 120 år!!

BF

laurenz
20-11-2004, 19:37
Originally posted by Bizflyer

Madammen har jo helt rett. Religion og politikk hører ikke sammen. Det ser vi jo overalt.



Det er tul det. Religion er livsyn og det går igjennom i alt du tenker og gjør. Dine idealer, prinsipper og verdier bygges på din tro. (Å ikke ha en religion har samme invirkning på ens tenkemåtte) Så å si at ikke religion og politikk hører sammen er som å si at en må "glemme" sitt livsyn, det blir nesten det samme som å si at religion ikke hører noen sted hjemme.
Politikk og livsyn hører veldig mye samme, det er noe som faktisk påvirker alle politkere, uansett om de kaller sitt livsyn for religion eller ikke.

Laurenz

LCH
20-11-2004, 21:21
laurentz, mener du virkelig at man ikke kan ha høy moral og sunne verdier uten å bekjenne seg til en religion?

Superhai
20-11-2004, 23:41
Det laurentz mener er vel at livssyn og politikk henger veldig dypt sammen. Og noen livssyn er organisert i religioner. Same shit osv...

WestAir
21-11-2004, 00:37
Jeg er ikke blant de 5-8% som stemmer KrF, men etter dette har min respekt for Wenche Foss sunket etter dette. Et samfunn der vi "legger ned" alt vi ikke er enig i vil være et dårlig samfunn. Religiøs fanatisme må bekjempes med saklighet, ikke tøv ( sammenligningen mellom Norge og Iran viser at divaen må ha ekstremt mangelfulle kunnskaper om situasjonen i terrorregimet Iran).

MountainDew
21-11-2004, 03:41
USA er et godt eksempel på hvor bra religion og politikk passer sammen. Halleluja:zzz

EB
21-11-2004, 10:29
Støtter forslaget om å la Wenche leve til hun er minst 120!!!

Herlov
21-11-2004, 16:04
Noen burde legge ned Wenche Foss. Den dama har en mening om mye rart.

(Og, nei, jeg stemmer ikke KrF.)

EB
21-11-2004, 17:20
Jøss vil du ligge med Wenche Foss???

DY
21-11-2004, 19:57
Originally posted by laurenz


Originally posted by Bizflyer

Madammen har jo helt rett. Religion og politikk hører ikke sammen. Det ser vi jo overalt.



Det er tul det. Religion er livsyn og det går igjennom i alt du tenker og gjør. Dine idealer, prinsipper og verdier bygges på din tro. (Å ikke ha en religion har samme invirkning på ens tenkemåtte) Så å si at ikke religion og politikk hører sammen er som å si at en må "glemme" sitt livsyn, det blir nesten det samme som å si at religion ikke hører noen sted hjemme.
Politikk og livsyn hører veldig mye samme, det er noe som faktisk påvirker alle politkere, uansett om de kaller sitt livsyn for religion eller ikke.

Laurenz

Helt uening laurentz. Politikk og religion bør ikke blandes. At alle mennesker har med seg holdninger og etikk/moral trenger absolutt ikke komme fra religion, selv om vi har hatt det slik i Norge lenge. Er f.eks. ateister uten skrupler.....?

Shark-41
21-11-2004, 21:39
Er selverklaert Ateist, men mener aa paastaa at jeg har baade moral og samvittighet. Er ikke kriminell, og heller ikke rasist. Jeg er for likeverd, men synes Organisert religion er noe tull! Men jeg stenger ikke ned kireker, jeg brenner dem ikke, jeg fordoemmer ikke muslimer eller budister, og jeg kritiserer dem ikke. Men jeg synes det er feil at en "stormannsgal" KRF'er som IKKE fikk mest stemmer skal ta tronen...

Bengt
21-11-2004, 21:57
Originally posted by laurenz


Originally posted by Bizflyer

Madammen har jo helt rett. Religion og politikk hører ikke sammen. Det ser vi jo overalt.



Det er tul det. Religion er livsyn og det går igjennom i alt du tenker og gjør. Dine idealer, prinsipper og verdier bygges på din tro. (Å ikke ha en religion har samme invirkning på ens tenkemåtte) Så å si at ikke religion og politikk hører sammen er som å si at en må "glemme" sitt livsyn, det blir nesten det samme som å si at religion ikke hører noen sted hjemme.
Politikk og livsyn hører veldig mye samme, det er noe som faktisk påvirker alle politkere, uansett om de kaller sitt livsyn for religion eller ikke.

Laurenz
Jag bör nog börja med att säga att jag tyvärr inte vet vem Wenche Foss är, däremot har jag en aning om vad KFP är (Kristelig Folkeparti?)... Ämnet är dock ett som jag aldrig kan avhålla mig ifrån.
Vad brukar man skriva här? Political message on?
Om ateism räknas som en religion kan jag möjligen hålla med Laurenz förutsatt att vi alla tillåter tolerans för andras åsikter. Jag tycker annars att en av de mer genomtänkta delarna i den amerikanska konstitutionen är att hålla isär religion och stat. Det finns inte en religion som är svaret på allt (inte heller en ideologi..). Därför bör de olika religionerna få dyrkas under samma villkor, vare sig det må vare protestantisk kristendom, katolsk kristendom, buddhism, islam eller något annat. Kravet är bara att de måste tillåta religös pluralism. Alla som hävdar de är den enda vägen har därmed diskvalificerat sig.
Levnadsregler (juridiska lagar) ska inte styras av staten. Sammanboende och äktenskap får ur juridisk mening vara just ett juridiskt avtal mellan två eller flera parter. På det sättet löser man alla tvister om homosexuella och andra familjebildningar kan gifta sig. Sedan kan de som vill gifta sig i den kyrka som vill välsigna dem, detta fungerar utmärkt i flera europeiska länder.
Om man däremot blandar ihop kyrka och stat, t ex som man har gjort i Sverige i många år (men inte längre), så blir det många konstigheter. Till exempel blir det heta diskussioner om homosexuellas rätt att gifta sig i kyrkan. Själv kan jag inte förstå den debatten. Om jag skulle vara homosexuell skulle jag inte vilja gifta mig i en kyrka som inte accepterade mig såsom jag är. Jag skulle söka mig till en annan kyrka eller starta en egen!!
Soapbox mode off!

laurenz
21-11-2004, 23:48
Originally posted by DY


Originally posted by laurenz


Originally posted by Bizflyer

Madammen har jo helt rett. Religion og politikk hører ikke sammen. Det ser vi jo overalt.



Det er tul det. Religion er livsyn og det går igjennom i alt du tenker og gjør. Dine idealer, prinsipper og verdier bygges på din tro. (Å ikke ha en religion har samme invirkning på ens tenkemåtte) Så å si at ikke religion og politikk hører sammen er som å si at en må "glemme" sitt livsyn, det blir nesten det samme som å si at religion ikke hører noen sted hjemme.
Politikk og livsyn hører veldig mye samme, det er noe som faktisk påvirker alle politkere, uansett om de kaller sitt livsyn for religion eller ikke.

Laurenz

Helt uening laurentz. Politikk og religion bør ikke blandes. At alle mennesker har med seg holdninger og etikk/moral trenger absolutt ikke komme fra religion, selv om vi har hatt det slik i Norge lenge. Er f.eks. ateister uten skrupler.....?


Nå tok heldigvis LCH poenget mitt. Jeg brukte bevist ordet livsyn fordi det inbefatter også ateisme. Man kan tro på mye, gud eller ingen gud og på mange måtter. Poenget mitt er at ens ideologi/livsyn har stor inflyttelse på hvordan man noen tenker og handler. Ditt livsyn vil derfor har mye å si om din politiske oppfatninger. Derfor kan en ikke sette tilside sin religion(sorry livsyn) når man driver politikk. Det er ikke mulig.
Men Bengt kommer med noen viktige poenger. Og det han går inn for er å skille mellom stat og religion og det er noe helt annet!!! Og det støtter jeg også. I dagens samfunn finns det ikke grunnlag for en kirke styrt av staten (eller omvendt).
Det er viktig og skille mellom kirke og religion for det er to forskjellige ting.

Hilsen Laurenz.
Ps. det er da ikke så vanskelig å stave navnet mitt riktig? ;)

LCH
21-11-2004, 23:56
Originally posted by laurenz

Ps. det er da ikke så vanskelig å stave navnet mitt riktig? ;)

Sorry!;)

laurenz
22-11-2004, 02:55
Originally posted by LCH


Originally posted by laurenz

Ps. det er da ikke så vanskelig å stave navnet mitt riktig? ;)

Sorry!;)

Begynner å bli vant til det. Være er det med de "1000" forskjellige måtter folk utaller navnet mitt. Jeg er glad jeg ikke heter Gijs Scholten som en (nederlandsk) bonde her oppe.

Bengt
22-11-2004, 03:50
Originally posted by laurenz


Ps. det er da ikke så vanskelig å stave navnet mitt riktig? ;)

Sorry too,..
Nu rättat!
/Bengt