PDA

View Full Version : SAS Norge søker flere superreserver


sail4fun
15-09-2007, 21:13
Vi søker nå kabinansatte på deltid til vårt rutenett i Norge og Europa. I denne stillingen kommer du hovedsaklig til å arbeide i sommerferier, helger og ellers på tider i året med stor trafikk. Vi tror at denne tjenesten vil passe for deg som enten studerer eller på annen måte har en fleksibel hverdag.

Som kabinansatt er din oppgave først og fremst å sørge for passasjerenes sikkerhet, samt å bidra til at våre kunder opplever SAS Norge som et vennlig og pålitelig flyselskap som gjør det enkelt og effektivt å reise.

http://sas.easycruit.com/vacancy/109752/12437?iso=se

GFL
15-09-2007, 22:45
Hvor lenge varer kurset=

MD11
15-09-2007, 23:16
Hyggelig og se at SAS ansetter i TRD og SVG også:D

anders320
16-09-2007, 00:31
Originally posted by GFL

Hvor lenge varer kurset=

Mener å ha lest at det er i overkant av 2 måneder?
Skal vel ikke så mye læring til å si; "Coffee, tee or me?" og "Cabin crew, Disarm doors, crosscheck and report" ?

Stian
16-09-2007, 00:41
Hmmm... kanskje man skulle søke?
Ikke at jeg synes det ser så veldig kult ut, men sikkert en ok erfaring.
Men, er vel lett å bli stemplet som homo når man er mannlig FA.

anders320
16-09-2007, 00:47
Originally posted by Stian

Hmmm... kanskje man skulle søke?
Ikke at jeg synes det ser så veldig kult ut, men sikkert en ok erfaring.
Men, er vel lett å bli stemplet som homo når man er mannlig FA.


Enig. Selv tenker jeg på mannlige pushere som litt småhomofile (ikke negativt ment), men allikevel er det noe som jeg selv har tenkt på kunne vært aktuelt for en periode.

Kanskje du til og med er heldig og kvoteres inn som mann?

Stian
16-09-2007, 00:51
Vel, jeg er jo student og pendler mellom London og Norge, så det hadde kanskje passet.
Dette skal jeg jammen vurdere.

anders320
16-09-2007, 01:05
Originally posted by Stian

Vel, jeg er jo student og pendler mellom London og Norge, så det hadde kanskje passet.
Dette skal jeg jammen vurdere.

Hva med å bare sende inn søknad allerede nå?
Er ikke forresten kravene å kunne stille opp på 1 time og 40 minutter ved en av basene? Det kan vel bli problematisk som pendler?

Stian
16-09-2007, 01:09
Så kort varsel?
Da må man jo bo i nærheten av OSL.
Tror jeg glemmer det.

anders320
16-09-2007, 01:35
Originally posted by Stian

Så kort varsel?
Da må man jo bo i nærheten av OSL.
Tror jeg glemmer det.

Det står iallefall på den siden som trådstarter viser til.
Det er 1 time og 40 minutter i fra Stavanger, Oslo eller Trondheim ser det ut til

raskefot
16-09-2007, 06:08
Originally posted by andeik

Originally posted by Stian

Hmmm... kanskje man skulle søke?
Ikke at jeg synes det ser så veldig kult ut, men sikkert en ok erfaring.
Men, er vel lett å bli stemplet som homo når man er mannlig FA.


Enig. Selv tenker jeg på mannlige pushere som litt småhomofile (ikke negativt ment), men allikevel er det noe som jeg selv har tenkt på kunne vært aktuelt for en periode.

Kanskje du til og med er heldig og kvoteres inn som mann?

Uten å spore tråden over på noe helt OT, hva er forskjellen på homofil og SMÅhomofil? Som kabinansatt kan jeg avkrefte den tydelige stereotype oppfatningen av mannlige kabinansatte. Er det faren for å bli stemplet som homo som holder deg tilbake fra å søke? Og jeg regner med du henviste til purSere, og ikke pushere?

Kurset varer forøvrig i fire uker og det er bare en brøkdel av tiden som tilegnes "coffee, tea or me?".

sail4fun
16-09-2007, 09:14
Nå er vel Supervikarene primært siktet inn mot helger og ferie/høytider så man har nok ikke standby hver dag. Men som det står , så eksempelvis så vil mann nok kunne bo i både Asker og Drammen og fortsatt nå frem på 1:40 de dagene det gjelder.

anders320
16-09-2007, 09:37
Originally posted by raskefot

Uten å spore tråden over på noe helt OT, hva er forskjellen på homofil og SMÅhomofil? Som kabinansatt kan jeg avkrefte den tydelige stereotype oppfatningen av mannlige kabinansatte. Er det faren for å bli stemplet som homo som holder deg tilbake fra å søke? Og jeg regner med du henviste til purSere, og ikke pushere?

Kurset varer forøvrig i fire uker og det er bare en brøkdel av tiden som tilegnes "coffee, tea or me?".

Ja, regnet med at det kunne skape litt røre, men jeg vet at det ikke er tilfelle verken det eller coffee, tee or me.

Forskjellen på småhomofil er at man har litt småfeminine fakter når man gjør oppgavene sine, men det gjelder selvsagt ikke alle. Har faktisk heller aldri truffet på en eneste sur flyvert, men flyvertinner derimot. Som tidligere sagt er det ikke negativt med menn i dette yrket, og har som sagt vurdert å prøve det selv. (Ja, det var puser og ikke pusher. Engelsken min er ikke helt i boks ennå ;) )

Jumper G5
16-09-2007, 11:18
Kravet om fremmøtetid gjelder kun ved standbytjeneste. Superreservene får et oppsatt program for de tidene de skal jobbe bestemte flighter, og da er det kun oppmøtetid som gjelder. Du kan komme syklende fra Tjøme om det er det som passer deg best, bare du er på plass ved briefing.

Superreserver er folk som studerer eller har annen jobb, derfor blir man enig med selskapet om hvilke dager det passer å jobbe. Møt opp på evt infomøter eller spør SAS, dersom du er interessert - ikke sitt og spekuler om det "sikkert er slik eller slik".

FBU 4EVER
16-09-2007, 12:01
Originally posted by andeik
Originally posted by GFL
Hvor lenge varer kurset=
Mener å ha lest at det er i overkant av 2 måneder?
Skal vel ikke så mye læring til å si; "Coffee, tee or me?" og "Cabin crew, Disarm doors, crosscheck and report" ?

En nokså nedlatende og stigmatiserende holdning overfor et yrke som er helt avgjørende for sikkerheten ombord. Ingen C/A, ingen flygning! Kabinbetjeningen er kapteinens "forlengede arm" og skal være ansvarlig for evt. brannslukning, medisinske akutte tilfeller, observere fremmede lyder og hendelser, og, sist, men ikke minst, vurdere situasjonen og forberede/dirigere passasjerene ved nødsituasjoner som brann på bakken og nødlandinger/havari. De er ofte de eneste crewmedlemmene ombord ved boarding hvis flight deck er forsinket e.l., og da nytter det ikke med "coffee, tea or me" hvis en tankbil el. skulle treffe flyet.

Forøvrig, så er det min erfaring at mine mannlige kolleger i kabinen er MEGET dyktige yrkesutøvere, enten de er den ene eller den andre. I motsetning til mytene, så er det faktisk under 30% av dem som er av den "skjeive" typen.

FlightDeck
16-09-2007, 12:37
De utlyste akkurat samme type stilling i fjor høst også.

WestAir
16-09-2007, 12:40
Originally posted by FBU 4EVER

I motsetning til mytene, så er det faktisk under 30% av dem som er av den "skjeive" typen.


Er det sant?? Nå ble jeg litt skuffet. :( Ser forresten at man ikke må være høyere enn 185 i SAS, mens Norwegian ikke stiller noen krav til max-høyde. Hva er årsaken til at SAS har en slik grense? Jeg er 190 og kan dermed glemme en karriere som flyvert i SAS.

sail4fun
16-09-2007, 12:40
Originally posted by FlightDeck

De utlyste akkurat samme type stilling i fjor høst også.

Og det var stor sucess, endel av de (30? ) har når gått opp i 100% stilling .

MD11
16-09-2007, 13:06
Originally posted by Stian

Hmmm... kanskje man skulle søke?
Ikke at jeg synes det ser så veldig kult ut, men sikkert en ok erfaring.
Men, er vel lett å bli stemplet som homo når man er mannlig FA.

Hvis du ikke synes det ser så veldig kult ut så synes jeg heller ikke du skal søke. Har du kanskje problemer med å bli stemplet som homofil:question:

anders320
16-09-2007, 13:09
Originally posted by PA

En nokså nedlatende og stigmatiserende holdning overfor et yrke som er helt avgjørende for sikkerheten ombord. Ingen C/A, ingen flygning!

Det gjenspeiler nok heller hva folk flest tror. Mange tror at CA er kun for å servere mat, men er sikkerhetspersonell ved nødlanding og mindre problemer. CA er helt avgjørende for sikkerheten ombord og dette så vi vel ved nødlandingen i Danmark at den gikk så raskt?

anders320
16-09-2007, 13:10
Originally posted by MD11

Originally posted by Stian

Hmmm... kanskje man skulle søke?
Ikke at jeg synes det ser så veldig kult ut, men sikkert en ok erfaring.
Men, er vel lett å bli stemplet som homo når man er mannlig FA.

Hvis du ikke synes det ser så veldig kult ut så synes jeg heller ikke du skal søke. Har du kanskje problemer med å bli stemplet som homofil:question:

Man stempler neppe en mann for å være homofil fordi man er flyvert. Personlig har jeg ikke noe problem med hva folk skulle mene i slike tilfeller. Det er vel ikke de som avgjør om du er homofil eller ikke?

EB
16-09-2007, 13:10
Småhomofil er vel i samme bane som nesten litt gravid...^_^

united87
16-09-2007, 15:31
Men jeg ser her at man MÅ være fylt 21 år ved ansettelse. Jeg ble 20 år i juli, så da er det ikke noe vits for meg å søke? hadde vært en litt kul jobb ved siden av skolen da. Og erfaring messig er det jo ikke noe å si på. Har lyst til å bli flyver så det hadde vært bra erfaring.

Utflyttet
16-09-2007, 15:51
Originally posted by EB

Småhomofil er vel i samme bane som nesten litt gravid...^_^

DU glemte den andre... man kan i det minste rette fingeren tilbak til han og si at da kan man kalle noen "litt homofob"; også? ;)

-A

FlightDeck
16-09-2007, 16:01
Originally posted by WestAir

Originally posted by FBU 4EVER

I motsetning til mytene, så er det faktisk under 30% av dem som er av den "skjeive" typen.


Er det sant?? Nå ble jeg litt skuffet. :( Ser forresten at man ikke må være høyere enn 185 i SAS, mens Norwegian ikke stiller noen krav til max-høyde. Hva er årsaken til at SAS har en slik grense? Jeg er 190 og kan dermed glemme en karriere som flyvert i SAS.


Det står 190 cm. i utlysningen, ikke 185.

Stian
16-09-2007, 17:23
Originally posted by MD11

Originally posted by Stian

Hmmm... kanskje man skulle søke?
Ikke at jeg synes det ser så veldig kult ut, men sikkert en ok erfaring.
Men, er vel lett å bli stemplet som homo når man er mannlig FA.

Hvis du ikke synes det ser så veldig kult ut så synes jeg heller ikke du skal søke. Har du kanskje problemer med å bli stemplet som homofil:question:

Synes det ser slitsomt ut. Og det er vel ikke slik at man får sett så mye av de stedene man flyr til heller. Som regel er det vel bare fram og tilbake. Men sikkert ikke verre enn mange andre jobber heller. Kult å få flydd endel da.

Om jeg har problemer med å bli stemplet som homofil? Veeeel, jeg er ikke homofil, så hadde jeg blitt stemplet som det hadde jeg nok ikke vært superhappy, men jeg har ingenting imot homofile altså. Kjenner mange homofile, og de er greie de. Og de fleste er ikke spesielt femi heller, men ganske vanlige.

OEH
16-09-2007, 17:49
Er det noen øvre aldersgrense her da?
Kan jeg som er i siste halvdel av 30-åra søke?
Kunne jo vært en fin ekstrajobb dette.

WestAir
16-09-2007, 18:38
Originally posted by FlightDeck



Det står 190 cm. i utlysningen, ikke 185.

Ok, jeg hadde ikke lest den. SAS Danmark tillater ikke høyere 185:

http://sas.easycruit.com/vacancy/104825/13075?iso=gb

MD11
16-09-2007, 21:44
Det virker som om noen av de "yngre" forummedlemmene her inne tror dette er en ekstrajobb som man kan ta på lik linje med ekstrajobb på Statoil stasjonen, Rema 1000 eller H & M. Dog ikke et vondt ord om de som jobber der.

Jobb som kabinansatt krever meget av den enkelte og heldigvis er de som rekrutterer flinke å luke ut de som ikke har det såkalte "Right stuff", HELDIGVIS:exclamati

Det er ikke en jobb man tar sånn bare uten videre. Og de som tror det får heller ikke jobb:D

Stian
16-09-2007, 23:24
Originally posted by MD11

Det virker som om noen av de "yngre" forummedlemmene her inne tror dette er en ekstrajobb som man kan ta på lik linje med ekstrajobb på Statoil stasjonen, Rema 1000 eller H & M. Dog ikke et vondt ord om de som jobber der.

Jobb som kabinansatt krever meget av den enkelte og heldigvis er de som rekrutterer flinke å luke ut de som ikke har det såkalte "Right stuff", HELDIGVIS:exclamati

Det er ikke en jobb man tar sånn bare uten videre. Og de som tror det får heller ikke jobb:D


Hmmm...insinuerer du at jeg ikke er kvalifisert til å klare en slik jobb?
Jeg tror nok jeg skulle klart det ganske greit. Jeg innehar alle de kvalifikasjonene som skal til. Jeg er også en utadvendt person, som alltid er blid, så tror faktisk jeg hadde blitt en meget god kabin-ansatt.
Fysikken er det heller ikke noe i veien med. Og svømme kan jeg :)

LN-MOW
16-09-2007, 23:59
Jeg tror ikke det er det han mener, Stian ... det gaar rmer paa det mentale .. c/a er et spesielt yke og de ser ganske dypt i deg for aa se om du passer.

MD11
17-09-2007, 00:10
Originally posted by LN-MOW

Jeg tror ikke det er det han mener, Stian ... det gaar rmer paa det mentale .. c/a er et spesielt yke og de ser ganske dypt i deg for aa se om du passer.





Excactly, tusen takk LN-MOW:D Jeg tviler overhodet ikke på at du passer Stian men jeg mener at dette er ikke en jobb man bare tar sånn uten videre. Hvis du mener at du har de rette kvalifikasjoner og i tillegg virkelig ønsker jobb som cabin crew synes jeg du skal søke:D Mange av de som begynte i ressurspoolen til SK går nå over i fast stilling som P.A Viking nevnte. Det tyder på at SK har fått tak i de rette menneskene og at trivelsfaktoren er høy. For det er nemlig slik det skal være i dette yrket.

CK
17-09-2007, 09:19
Originally posted by Stian

Hmmm... kanskje man skulle søke?
Ikke at jeg synes det ser så veldig kult ut, men sikkert en ok erfaring.
Men, er vel lett å bli stemplet som homo når man er mannlig FA.

På en annen side blir det mange lay-overs her og der med crewet - som fremdeles består av flest kvinner.....;)

ThomAAs
17-09-2007, 12:38
Vet ikke helt om jeg skal ta meg nær av den "homo" debatten eller ei. Ja det er noen av oss. Og sånn er det....

anders320
17-09-2007, 16:53
Vi får huske på at det ikke bare er flyvert(inner) som har lett å få stempel på seg.
Andre yrkesgrupper er også utsatt ;)
http://www.youtube.com/watch?v=IfJvlOtSaPw

LCH
17-09-2007, 17:00
Hehe, han har et poeng om hvordan mange skippere snakker! :p

Hadde foresten en skipper etter min smak sist jeg fløy OSL-TRD; vi var blitt forsinket , og kapteinen forklarte i detalj over PA hva som var feil. Visstnok en servo i autothrottlen som måtte skiftes.

The Ticketor
17-09-2007, 17:41
Du trenger ikke være redd for å bli stemplet som homofil for at du er CA. Og skulle det være noen som "stempler" deg som det, so what? CAer er vel så sikre på seg selv at de ikke bryr seg om hva noen få umodne pax ev. mener om deg. Om noen jeg kanskje aldri vil treffe igjen tror at jeg er noe jeg ikke er, hvorfor skulle jeg bry meg stort om det? Hadde noen trodd jeg var en kjeltring eller noe ille, så hadde jeg kanskje ikke likt det, men homofil? Nei, det hadde ikke bryd meg noe særlig.

Oj, kalte jeg noen postere her nå for umodne? Ja, jeg gjorde kanskje det...

MD11
17-09-2007, 18:30
Originally posted by The Ticketor

Du trenger ikke være redd for å bli stemplet som homofil for at du er CA. Og skulle det være noen som "stempler" deg som det, so what? CAer er vel så sikre på seg selv at de ikke bryr seg om hva noen få umodne pax ev. mener om deg. Om noen jeg kanskje aldri vil treffe igjen tror at jeg er noe jeg ikke er, hvorfor skulle jeg bry meg stort om det? Hadde noen trodd jeg var en kjeltring eller noe ille, så hadde jeg kanskje ikke likt det, men homofil? Nei, det hadde ikke bryd meg noe særlig.

Oj, kalte jeg noen postere her nå for umodne? Ja, jeg gjorde kanskje det...

Som jeg skulle sagt det selv:D Umodne og usikre mennesker kommer ikke i jobb som CA....

imm
17-09-2007, 19:20
Jobbe som ca er vel ikke vaerre enn aa jobbe paa Statoil? Jeg jobbet selv paa bensinstasjon en gang, og maatte takle tyverier, fulle folk paa kvelden og natten, ha ansvar for penger, hjelpe folk med oedelagte biler osv osv. Jeg tror det er en like krevende jobb som aa demostrere livvester, vise noedutganger, servere og betjene passasjerer paa en god og folkelig maate. Det er veldig veldig sjeldent en ulykke oppstaar, og de fleste kabinansatte kommer aldri borti slike hendelser.
God folkeskikk og hoeflighet er vel de viktigste kriterier for aa bli ansatt i kabinen.
Ingen formell kompetanse er paakrevd, annet enn bestaatt kurs som gaar over noen veldig faa uker.

Superhai
17-09-2007, 19:53
Originally posted by imm

Jobbe som ca er vel ikke vaerre enn aa jobbe paa Statoil?

Bortsett fra at du har ikke mulighet til å kaste noen ut, ringe politi etc, men må løse slike saker i metallrøret til flyet faktisk lander. Store ulykker skjer heldivis sjeldent, men fulle folk og folk som av ulike årsaker ikke oppfører seg som de burde skjer oftere.

imm
17-09-2007, 20:45
Jada, men du er ganske alene paa en bensinstasjon ogsaa klokka 0300 naar drita fulle folk kommer hjem fra en tur paa byen. Aa si at aa vaere kabinansatt er noe helt annet enn aa jobbe paa en bensinstasjon, er i mine oeyne feil. Begge arbeidsplasser maa ta seg av folk av alle slag, i alle mulige situasjoner.

sail4fun
17-09-2007, 20:47
Originally posted by imm

Jada, men du er ganske alene paa en bensinstasjon ogsaa klokka 0300 naar drita fulle folk kommer hjem fra en tur paa byen. Aa si at aa vaere kabinansatt er noe helt annet enn aa jobbe paa en bensinstasjon, er i mine oeyne feil. Begge arbeidsplasser maa ta seg av folk av alle slag, i alle mulige situasjoner.

Da kan man slå sammen alle serviceyrker som har øyekontakt med kunden....

raskefot
17-09-2007, 21:04
Originally posted by imm

Jada, men du er ganske alene paa en bensinstasjon ogsaa klokka 0300 naar drita fulle folk kommer hjem fra en tur paa byen. Aa si at aa vaere kabinansatt er noe helt annet enn aa jobbe paa en bensinstasjon, er i mine oeyne feil. Begge arbeidsplasser maa ta seg av folk av alle slag, i alle mulige situasjoner.

Hvor mange bensinstasjoner forflytter seg gjennom opptil 10 tidssoner samtidig som den rister og skaker så kundene kaster opp (ofte bare meter fra der du inntar lunsjen din)? Og vips har en forsinkelse oppstått så arbeidsdagen din ble flere timer lengre enn planlagt? Selve arbeidsoppgavene kan sikkert være nokså like, men omstendighetene rundt en jobb i kabinen er ganske annerledes.

imm
17-09-2007, 22:24
Originally posted by P.A. VIKING

Originally posted by imm

Jada, men du er ganske alene paa en bensinstasjon ogsaa klokka 0300 naar drita fulle folk kommer hjem fra en tur paa byen. Aa si at aa vaere kabinansatt er noe helt annet enn aa jobbe paa en bensinstasjon, er i mine oeyne feil. Begge arbeidsplasser maa ta seg av folk av alle slag, i alle mulige situasjoner.

Da kan man slå sammen alle serviceyrker som har øyekontakt med kunden....


Ja, paa mange maater. Jeg har jobbet i ganske mange firmaer i forskjellige jobber. Jobbene er ulike, men ogsaa veldig like. Jeg kan ikke se hva det er saa spesielt aa vaere kabinansatt. I mine oeyne kan det umulig vaere saa mye mer krevende enn de fleste andre serviceyrker. Jeg er 100% sikker paa at jeg ville klart jobben uten problem, bortsett fra en ting: jeg er ikke glad i aa fly :)

Jumper G5
17-09-2007, 23:43
Den eneste måten å finne ut om man tilfredsstiller kravene er å søke opptak. Så får man heller takke nei om jobben ikke faller i smak. Hyggelig miljø, treffer mange mennesker. Men du står opp i gryotta, jobber ofte lange dager, og sitter og slingrer baki der. Give it a try.

WestAir
26-10-2007, 23:05
Jeg søkte denne jobben og har fått beskjed om å komme til intervju. Ifølge e-posten fra SAS må jeg sette av hele dagen siden det vil foregå ulike aktiviteter. Hva kan jeg forvente meg? Hvilke aktiviteter er det snakk om? Noen som vet?

LN-RRA
27-10-2007, 01:11
Originally posted by WestAir

Jeg søkte denne jobben og har fått beskjed om å komme til intervju. Ifølge e-posten fra SAS må jeg sette av hele dagen siden det vil foregå ulike aktiviteter. Hva kan jeg forvente meg? Hvilke aktiviteter er det snakk om? Noen som vet?

Når skal du i vei WestAir?

Du kan vente deg personlighetstester, gruppearbeid, individuellt intervju, engelsk språktest m.m.

sail4fun
27-10-2007, 01:21
9hundre og noen søkere, så du må han noe som gjør at du er tilbake blant de 100 man trenger.

WestAir
28-10-2007, 13:54
Takk for svar!! 12. november er dagen. Noen andre som erfaring med dette?

Morten
29-10-2007, 05:24
Lykke til, Westair
Blir det gratis kaffe på forummedlemene, da? ;)