PDA

View Full Version : optikk for spotting? kamera på tur? o.s.v o.s.v

bearnick
15-09-2007, 14:03
Heisann, lurer bare på hvor store linser man bør ha for å ta såkalte spottebilder?
har nettop skaffet meg et Canon 400d.
Synes det er svinaktig morsomt a fotografere, men har aldrig hatt noe særlig utstyr selv
utenom kompakt kamera. Dette har jo da erget meg når jeg da er å spotter eller er på flyshow og lignende.( Åhh det kunne blitt et bra bilde, og der også...:lol: ) jeg er jo nybegynner og skjønner også at utstyret ikke har alt å si da:rolleyes: men det hjelper sikkert!

Så, Mandag drar jeg til Statene. Og da lurer jeg på om jeg kan ta med meg kameraet i hådbagasjen, eller må det i lasterommet?.

Og mens jeg er der borte, lønner det seg å kjøpe utstyr der , eller går vinninga opp i spinninga?.

Før i tiden når jeg var i militæret ,så hadde jeg alltid et lite engangs kamera eller noe slikt med meg når vi tok fly for å prøvde å knipse bilder ut av vinduet. er det lov lenger? regner med at jeg ikke får lov til å skru på digitalkameraet, hvis jeg i det heletatt får ha det i håndbagasjen.

Sånn da skal jeg ikke plage Dere med flere spørsmål. Alle tips og vink mottas med takk.

Erik.

seilfly
15-09-2007, 14:46
Speilrefleks skal aldri sendes som innsjekket bagasje. Det er ikke ulovlig, men uklokt. Blir det mirakuløst nok ikke ødelagt kan du stole på at det er borte fra bagasjen din. Dette er selvsagt å sette det på spissen, men sender du kameraet i innsjekket bagasje bør du ikke bli overrasket over om noen av disse to tingene skjer. Ta alltid med kameraet i håndbagasjen. Det er pr def ikke lov til å ta bilder med elektronisk drevet kamera under start og landing, men det er ikke noe problem å bruke dette for å ta bilder imens setet med fest setebeltet er slukket.

Er det noe ellers du lurer på er det bare å ta kontakt med kabinbestningen. Ha en hyggelig reise!

Innkjøp i utlandet fr andre svare for...

intransfer
15-09-2007, 14:48
Jeg har klart meg bra med et Canon 70-200 4L (kr 4000 brukt) som er lett og lite samtidig som det gir meget bra bilder. Jeg synes at 200mm gir litt for lite rekkevidde og kommer til å kjøpe et Canon EF 100-400mm F4.5-5.6L IS USM ganske snart.

Om du er villig til å gå på akkord med kvalitetet så finnes det en del billigere "zoomer" med rekkevidde 70mm til 300mm. Sjekk bruktmarkedet på foto.no, dette er objektiver folk gjerne selger.

seilfly
15-09-2007, 14:52
Et objektiv jeg har inntrykk av at mange velger som første objektiv for å ta bilder av fly er 70-300mm med IS. Denne skal være avløseren til 75-300mm egentlig er den jeg sikter til som jeg selv har hatt, og som jeg kjenner mange som har hatt som første spotteobjektiv.

Holmion
15-09-2007, 16:21
Hallo! Som allerede nevnt må du ikke sende fotoustyr. Det blir garantert borte - det og lap-top´er og annet lett omsettlig gods. Og siden loven sier at bagasje til/fra USA ikke må låses, så er det enda enklere for uærlige sjeler å stjele fra deg!
Ombord er det bare å ta bilder, gjør dette omtrent hver uke internasjonalt -dog noe diskret, men jeg har aldri fått tilsnakk for dette.
Hva angår kjøp av utstyr i USA, ikke gjør det. Ikke så mye å spare, og hvis du kjøper noe der som går i stykker her hjemme som er en garantisak, så MÅ det sendes til USA og tilbake igjen til det. Internasjonale garantier høres fint ut, men det er ikke fullt så enkelt i virkeligheten. Og i forhold til annenhåndsverdi på bruktmarkedet for fotoustyr her hjemme, er ikke US-edition så attraktivt som norskt.

flyKSU
15-09-2007, 16:33
Vet ikke så mye om prisene i USA på fotoutstyr, men tror ikke at det er så veldig dyrt i Norge i forhold til andre land heller.
Hva angår objektiv, så er det vel helst slik at du får det du betaler for. Har selv kjøpt en relativt enkel Sigma 70-300 til kamera, og den fungerer bra for en amatør som meg selv :)

bearnick
15-09-2007, 18:10
tusen takk for tips folkens!

Airbus 330
15-09-2007, 18:59
Jeg kjøpte selv Sigma 50-500mm til min Canon 350D i sommer, og angrer ikke på det.

Airbus 330.

seilfly
15-09-2007, 19:28
Det fly1980 (jan) sier om at du får det du betaler for stemmer også i fotoverden, men 70-300mm'ern skal være veldig bra til ikke å være en L...

Hvilken pris tenker du på å ville betale?

Thomas
15-09-2007, 19:29
Hva angår kjøp av utstyr i USA, ikke gjør det. Ikke så mye å spare, og hvis du kjøper noe der som går i stykker her hjemme som er en garantisak, så MÅ det sendes til USA og tilbake igjen til det. Internasjonale garantier høres fint ut, men det er ikke fullt så enkelt i virkeligheten. Og i forhold til annenhåndsverdi på bruktmarkedet for fotoustyr her hjemme, er ikke US-edition så attraktivt som norskt.

Ikke mye å spare?!

Jeg har kjøpt Canon 30D, 420 og 550EX blitzer, EF linser, S og L linser for mange tusen kroner i USA og har grovt regna spart bortimot 10.000,-

Når det gjelder garanti så skriver (ihvertfall BH Photo) butikken ut en Intl Warranty som gjør at enhver f.eks Canon certified reperatør tar seg av evt. feil, har aldri fått beskjed o å sende kamerat mitt til USA?..

seilfly
15-09-2007, 19:30
Jeg mener du må ha skandinavisk garanti for at du skal få mekket Canon i Norge...

ATC-flyradar
15-09-2007, 19:36
Jeg er amatør - veldig amatør innen foto og her inne på forumet får du info og mye hjelp av utrorlige folk.

Jeg gjorde en stor feil, kjøpte Nikon D200 og trodde (nesten) alt kunne gjøre via auto(matisk) og tok fullstendig feil. Du må sette deg inn i bruksanvisningen (boka) :)

Men med mye tid, 1000vis av dårlige bilder, dårlig kritikk (konstruktiv) så har jeg lært mye eller rettere sagt veldig mye via kommentarer.

Legg ut bilder, få rettelser og kommentarer - skaff deg et redigeringsprogram - hve aom er best - lettest osv - får spørre om her.

Men hvis du prøver og prøver - så for du virkelig en bra hobby -

Jan

LCH78
15-09-2007, 20:04
Originally posted by seilfly

Jeg mener du må ha skandinavisk garanti for at du skal få mekket Canon i Norge...

Nordisk garanti...

seilfly
15-09-2007, 23:43
Scandinav-ish :)

SE-DYD
16-09-2007, 01:27
Originally posted by seilfly

Scandinav-ish :)

Ok folkens! Krangle ivei om hvilken garanti som virker i Norge! International garanti godtas ikke i Norge. Europeisk garanti godtas! Dvs utstyr kjøpt i Europa (har muligens noe med EU-regelverk å gjøre). Om det så ar noe som heter scandinavisk, nordisk osv... shit happens... er det kjøpt i Europa og du kan vise kvittering på det- skal det være godt nok. Derimot om det skulle være en feil hvor fabrikken setter opp en kampanje- spørres det ikke etter hvor kameraet er kjøpt! Om Thomas har fått til en garantireparasjon med international garanti- er jo det flott- men normalt skal ikke det være mulig (personlig forstår jeg ikke regelen)(og vær snill ikke be meg bevise påstanden- jeg har lest regelverket ett eller annet sted på nettet ifm at jeg kjøpte et kamera i Hong Kong- og jeg tok sjansen da- sparte 10000,- - men tok ikke kopi). Derfor- har du råd- kjøp utstyr i Europa.

Objektiv: En 400D har en cropfaktor på 1,6x. Dvs at den benytter kun en liten del av linsa - ca den delen som ligger innenfor 50% av radius. Om du leser tester av linser i fotoblader ev f.eks fredmiranda.com- se etter linser som tegner skarpt i midten. Om de er uskarpe ute i kanten spiller mindre rolle!

Skal du være på sikre siden- kjøp en L- linse fra Canon (de med rød ring og noen er hvite i tillegg). Største blender fra 4,0 og oppover er bra nok, og om du holder deg under 300mm som største tele, er det ikke påkrevet med IS (med litt trening). Skulle kunne få en slik til en grei pris brukt på foto.no (har selv kjøpt 3 slike brukt- og er mega fornøyd med dem) Regn med å måtte betale mellom 70-80% av nypris.

En rimlig og meget god løsning er EF 70-200mm F/4L USM + en 1,4x forlenger (den linsen er en av canon's skarpeste). I tillegg ville jeg investert i vertikalgrep for bedre grep og litt ekstra tyngde!