PDA

View Full Version : Nytt fotoutstyr.

Madman
15-09-2007, 13:31
I fare for å starte en evig diskusjon...:rolleyes: :

Jeg vurderer å investere i et nytt objektiv, men trenger litt hjelp til å finne ut hva jeg skal gjøre...

Tenker litt på å kjøpe meg en skikkelig linse, og har egentlig kommet fram til disse to:

Sigma 50-500mm (http://ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=3622)

Nikon 80-400mm (http://ddmr.no/index.php?page=vis_produkt&ProduktID=35)

Kom gjerne med alternativer til disse.

Nikon'en har bildestabilisator, det har ikke Sigma'en. Noen som har erfaringer med noen av disse?

Kan jo også nevne at kameraet de skal brukes på er en Nikon D50. Er det i det hele tatt verdt å bruke så mye penger på optikk til denne, eller bør jeg satse på bedre hus i første omgang?

Er det evt noen som selger noe brukt?

LN-KEH
16-09-2007, 01:33
Hei,

Jeg har hatt en Sigma 50-500 en god stund, den fungerer ikke spesielt bra med min FujiS5Pro selv om den var OK til de forrige kamearene.
Kjøpte en Nikon 100-300 og den ga mye bedre resultater.
Angrer på at jeg ikke ventet på og kjøpte 80-400 med stabilisering.

Har et annet objektiv med Nikon stabilisering, det fungerer veldig bra på motiver som står stille men jeg sliter fortsatt litt med motiver som beveger seg.

Ulemper 50-500
Lett å introduserer rystelser når du skyver ut/inn for å zoome.
Stor og tung.

Fordeler 80-400
Lettere og kortere.
Mulighet for stabilisering (bruker ekstra med batterier når den er koblet inn)

At du mister 400-500 er ikke så mye av et problem, ganger du med 1.5 får du 600 i stedet for 750, det er temlig ekstrem tele.

Jeg vil anbefale at du går for 80-400, det er et objektiv for fremtiden og det kan jo hende du oppgraderer kamera om noen år.

Eders
Knut Erik

SE-DYD
16-09-2007, 02:02
Jeg kjenner ikke Nikon, men jeg er ikke i tvil- glem Sigma. 50-500 får bra skussmål på Fred Miranda, men det gjelder til 400mm. 400-500mm er dårlig. Original Nikon regner jeg med er god over hele området (i allefall sies så i de tester jeg har lest).

Ellers har jeg en Sigma 80-400mm med stabilisator jeg mer enn gjerne selger- bare jeg får den tilbake fra service- har ikke hatt noe annet enn trøbbel med den;) - aldri mer Sigma Tele på meg ( men da må du gå over til canon først).

Apropos bytte til bedre hus! Nei jeg skal ikke si det. Nikon er sikkert godt nok!

Om det er overkill å kjøpe så dyr optikk? Nei- det kan jo hende du oppgraderer senere, slipper du jo å bytte hele sortimentet. De dyrere kameraene krever ofte bedre optikk!

Alternativ må bli en linse eller to med fast brennvidde(f-eks 200mm + 400mm). Kvaliteten overgår stort sett alt av zoom- linser! Har du råd- anbefaler jeg dette!