View Full Version : mørkefotografering
Nå begynner det å bli mørkere for hver dag framover.. så blir det mer mørkefotografering..
og som kjent, er det vanskelig å få en klar og fint bilde , hva slags funksjon ska man bruke når man tar bilder i mørke uten at bilden blir tåkete og uklar..?
og når man ska ta bilder av fly i bevegelse.. ?
anders320
15-09-2007, 13:16
Originally posted by B767
Nå begynner det å bli mørkere for hver dag framover.. så blir det mer mørkefotografering..
og som kjent, er det vanskelig å få en klar og fint bilde , hva slags funksjon ska man bruke når man tar bilder i mørke uten at bilden blir tåkete og uklar..?
og når man ska ta bilder av fly i bevegelse.. ?
Det viktigste og vesentlige her er at du bruker et stativ . Et lite stativ gjør underverker for et bilde i mørket
Jeg regner med at du bruker et digitalt speilreflekskamera. Isåfall, hvilket?
Du må satse på å bruke en lav blender, høy ISO og så rask lukkertid som mulig (som lyset tillater)
Når det kommer til høy ISO vil bildet bli mer kornete desto høyere ISOen er, men her må du finne en balansegang.
Litt rotete forklart i og med at jeg ikke vet dine forkunnskaper til kamera og hva slags kamera du bruker!
eg bruker kompaktkamera.. canon ixus 800 IS
RuneGaus
15-09-2007, 19:23
dette bildet ( http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6017863&nseq=50 )ble faktisk tatt med ixus40 :p når det gjelder ixus er det ikke mange muligheter til innstillinger uansett, det er bare å leke seg litt så finner du(les: kameraet) ut av det... og stativ ja, viktig viktig
ATC-flyradar
15-09-2007, 19:38
Originally posted by RuneGaus
dette bildet ( http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6017863&nseq=50 )ble faktisk tatt med ixus40 :p når det gjelder ixus er det ikke mange muligheter til innstillinger uansett, det er bare å leke seg litt så finner du(les: kameraet) ut av det... og stativ ja, viktig viktig
Rune - hvordan er det mulig ??? - så bra bilde i mørket !!
Jan
RuneGaus
15-09-2007, 19:42
Originally posted by ATC-flyradar
Jan
hehe småtrix? neida, photoshop.... etterbehandling er et MUST! :rolleyes:
Originally posted by ATC-flyradar
Jan
hehe småtrix? neida, photoshop.... etterbehandling er et MUST! :rolleyes:
Jeg blir stadig overrasket over IXUS'EN din Rune!
Til B767: Som du ser- IXUS tar bra bilder, men det er ikke noe avansert kamera (jeg har en IXUS 60 selv, men har ikke prøvd det på fly). Mitt råd er - bruk stativ- slå av blitz- Lavest mulig ISO, la mode stå på Auto(om mulig). IXUS tar absolutt best bilder når den får velge tid og blender selv! Ikke prøv å ta bilder på frihånd og høy ISO i mørket- det blir alt for markant støy! Min IXUS har max ISO 800, og bildene blir direkte grelle når jeg tar med ISO 800 i mørket! - og sist - men ikke minst - bruk selvutløser (på min kan jeg velge 2 sek)- da elimineres sjansen for at kamera beveger seg pga belastningen fra fingeren din!
ok.. blir nok vanskelig for eg har ikke så høy stativ.. bare en liten mini.. så også når man tar bilde av fly fra langs gjerdet.. så blir jo vanselig å sette stativet nær gjerdet sånt man ikke får deler av gjerdet på bilden....
på Sola er det en murbyggning likeved.. som kunne vert bra plass å spotte fly, på taket av bygget.. .. hehe.. kunne vert en slags spotterkafee eller spotterklubbhus..
Et lite stativ er da godt nok! Ellers kunne du jo kjøpt deg en gorilla-Pod, Den kan du feste i en gren om så er! Eller du kan kjøpe deg en pose med tørkede erter. Det er en virkelig anvennelig sak å bruke som støtte oppå et biltak for eksempel. Du kan jo selvsagt bruke selve biltaket også, men erteposen gjør at du kan stille inn kamera i mange vinkler.
Gjennom gjerdet vil nok Gorilla-Pod'en kunne virke bra, og linsen er jo så liten at den går fint inni hullene i gjerdet- unntatt det gjerdet ved innlands oppstillingsplass på OSL da!