PDA

View Full Version : kan det være en by her?


Isbamse
14-09-2007, 11:05
..under innflygning til TOS:

"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen...

Herlov
14-09-2007, 11:09
Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet .. :)

CFM
14-09-2007, 11:20
"Stor"??

Isbamse
14-09-2007, 11:20
Så, så, hørt om fisk? Og det er ganske mye industri og teknologi her også, ringvirkninger av Universitetet.

OK, byen kom først, Universitetet etterpå, men det er vel et element av sannhet av det de sier i Harstad: - Det Gud ikkje har gjedd Tromsøværingan, det får dæm av staten!

TOS
14-09-2007, 11:27
Originally posted by Herlov

Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet .. :)

Tja, staten er stor i Tromsø, men utsagnet ditt er vel en sannhet med visse modifikasjoner. Offentlig virksomhet er jo stor i hele Norge, så det ville vært underlig om det skulle være veldig anderledes i Tromsø....:wink Jeg tror det riktige er at ca 40% av alle arbeidsplasser i Tromsø er tilknyttet offentlig forvaltning, og så kommer offentlige foretak i tillegg (så tallet er nok ca 50% totalt). Det er kanskje drøyt 10% mer enn i Fredrikstad.....:smile2

TOS
14-09-2007, 11:29
Originally posted by CFM

"Stor"??

I norske målestokk er den vel iallefall mellomstor som den 7. største byen i kongeriket. Mye flytrafikk er det også til/fra byen (sammenliknet med like små byer ute i Europa).:-p

OJB
14-09-2007, 11:36
Originally posted by Isbamse

..under innflygning til TOS:

"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen...

Hun har tydeligvis reist lite nord i Sverige også...

FBU 4EVER
14-09-2007, 11:45
Originally posted by OJB
Originally posted by Isbamse
..under innflygning til TOS:
"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen...
Hun har tydeligvis reist lite nord i Sverige også...

Precisely! Hun har ikke fløyet til Kiruna, Kramfors eller Østersund, byer som dukker opp midt i ødemarken, nesten uten grunnlag for eksistens. Vel, Kiruna har jo en stor gruveindustri, det er sant, men i Østersund har de ikke annet å gjøre enn å søke vinter-OL i ny og ne. Kramfors ?

Balle Chlorin
14-09-2007, 11:55
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by OJB
Originally posted by Isbamse
..under innflygning til TOS:
"Jag fattar inte at det kan vär nån stor stad här mitt i ingenting" - sa dama i setet foran meg da vi fløy over Malangen...
Hun har tydeligvis reist lite nord i Sverige også...

Precisely! Hun har ikke fløyet til Kiruna, Kramfors eller Østersund, byer som dukker opp midt i ødemarken, nesten uten grunnlag for eksistens. Vel, Kiruna har jo en stor gruveindustri, det er sant, men i Østersund har de ikke annet å gjøre enn å søke vinter-OL i ny og ne. Kramfors ?

"Søke OL i ny og ne"?? De søker vel ganske nøyaktig hvert 4. år :D

FBU 4EVER
14-09-2007, 12:18
Originally posted by Balle Chlorin
"Søke OL i ny og ne"?? De søker vel ganske nøyaktig hvert 4. år :D

I ny og ne etter mine standarder!:p

LN-MEH
14-09-2007, 12:44
Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by Balle Chlorin
"Søke OL i ny og ne"?? De søker vel ganske nøyaktig hvert 4. år :D

I ny og ne etter mine standarder!:p

De kan godt få OL "snart"...

Isbamse
14-09-2007, 12:45
Originally posted by LN-MEH

Originally posted by FBU 4EVER

Originally posted by Balle Chlorin
"Søke OL i ny og ne"?? De søker vel ganske nøyaktig hvert 4. år :D

I ny og ne etter mine standarder!:p

De kan godt få OL "snart"...

Gjerne det, bare vi slipper!

sukram
14-09-2007, 19:42
Originally posted by Herlov

Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet .. :)

Unnskyld meg, men dette er jo på nivå med utsagnet fra den svenske damen. Jeg slutter virkelig ikke å forbause meg over at mennesker lenger sør i Norge (her sikter jeg hovedsaklig til østlandsområdet) er såpass uvitende om resten av Norge, og da spesielt nord for Trondheim. I lille Norge er det virkelig rart at man ikke har stort sett oversikt over hva som skjer de andre stedene. For dette er er grov overdrivelse!

For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.

Ahh, det var godt med en liten utblåsning. Ikke ta det ille opp, men jeg vil tro at mange rundt i Norge til tider irriterer seg over dette!

Herlov
14-09-2007, 20:06
Originally posted by sukram

Originally posted by Herlov

Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet .. :)

Unnskyld meg, men dette er jo på nivå med utsagnet fra den svenske damen. Jeg slutter virkelig ikke å forbause meg over at mennesker lenger sør i Norge (her sikter jeg hovedsaklig til østlandsområdet) er såpass uvitende om resten av Norge, og da spesielt nord for Trondheim. I lille Norge er det virkelig rart at man ikke har stort sett oversikt over hva som skjer de andre stedene. For dette er er grov overdrivelse!

For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.

Ahh, det var godt med en liten utblåsning. Ikke ta det ille opp, men jeg vil tro at mange rundt i Norge til tider irriterer seg over dette!

Hehe, jeg kjenner godt til Norge utenfor Oslo. Jeg har vært mange ganger i Nord-Norge.

Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder. Så kommer selvsagt servicenæringene som betjener disse arbeiderne som får lønn fra staten, som f. eks hotell- , transport- og butikkvirksomhet.

Jeg kritiserer ikke dette, men konstaterer at det er situasjonen. ^_^

Forvørig synes jeg at Tromsø er en fantastisk flott by, som jeg gleder meg til å besøke snart igjen. :D

sukram
14-09-2007, 20:30
Originally posted by Herlov

Originally posted by sukram

Originally posted by Herlov

Grunnen til det finnes en så stor by "midt ute i ødemarken" er jo statlige bevilgninger. Omtrent hele Tromsø jobber jo i offentlig administrasjon eller statlig finansiert virksomhet .. :)

Unnskyld meg, men dette er jo på nivå med utsagnet fra den svenske damen. Jeg slutter virkelig ikke å forbause meg over at mennesker lenger sør i Norge (her sikter jeg hovedsaklig til østlandsområdet) er såpass uvitende om resten av Norge, og da spesielt nord for Trondheim. I lille Norge er det virkelig rart at man ikke har stort sett oversikt over hva som skjer de andre stedene. For dette er er grov overdrivelse!

For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.

Ahh, det var godt med en liten utblåsning. Ikke ta det ille opp, men jeg vil tro at mange rundt i Norge til tider irriterer seg over dette!

Hehe, jeg kjenner godt til Norge utenfor Oslo. Jeg har vært mange ganger i Nord-Norge.

Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder. Så kommer selvsagt servicenæringene som betjener disse arbeiderne som får lønn fra staten, som f. eks hotell- , transport- og butikkvirksomhet.

Jeg kritiserer ikke dette, men konstaterer at det er situasjonen. ^_^

Forvørig synes jeg at Tromsø er en fantastisk flott by, som jeg gleder meg til å besøke snart igjen. :D

Haha, min gode venn, dette beskriver ikke Tromsø i et nøtteskall, dette beskriver Norge i nøtteskall. Vi har en særdeles høy andel av befolkningen ansatt i det offentlige eller som betjener det offentlige. Det er ganske enkelt konsekvensen av at samfunnsbyggingen i Norge ble satt i gang i et sosialdemokratisk perspektiv med sterk fokus på distriktspolitikk og velferdsutbygging.

Den situasjonen som du beskriver i Tromsø (som du kjenner godt, det skal du ha) går igjen i hele Norge, inkludert Oslo, om enn i noe lavere grad. Det burde være nok å vise til det enorme forvaltning- og embetsverket som holder til i Oslo, som et kjapt eksempel på dette.

Din sannhet er sann den, men du overser at dette slett ikke er en særegen situasjon for Tromsø.

PS: Var selv i Fredrikstad for to uker og trivdes utmerket i den hyggelige byen :D

sukram
14-09-2007, 20:48
Forøvrig et morsomt tankeeksperiment:

Dersom hver region i Norge (Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge) var selvstendige stater og selv forvaltet inntekter fra det kysten og kontinentalsokkelen har å by på, ville Østlandet komme desidert dårligst ut mhht eksportinntekter. Ikke har de olje/gass og fisket er det også dårlig med.

Man måtte vel øke salget av østlandsvåpen til mer eller mindre fredelige stater for å finansiere det offentlige på Østlandet.

Jada, modellen er overforenklet, men den viser et lite paradoks i Norge idag.

TOS
14-09-2007, 21:20
Originally posted by Herlov

Kommentaren min var selvsagt overdrevet, men det er mye sannhet i det jeg skriver. Hva hadde Tromsø vært uten Universitetet i Tromsø med 1800 ansatte (og alle knoppskytingene fra forskning på universitetet), Universitetssykehuset med 4500 ansatte, Høgskolen i Tromsø, Troms fylkeskommune, Fylkesmannen i Troms og statsfinansierte forskningsinstitusjoner som Norsk Polarinstitutt? I tillegg finnes det en rekke mindre avdelinger av satsinstitusjoner med hovedkontor andre steder.

Jeg tenkte nok at du ikke mente så mye med ditt utsagn, men likevel får du nå et par kommentarer...

Det er vel ikke så enkelt å svare på ditt spørsmål om hva Tromsø ville vært uten alle disse institusjonene. Svaret ville iallefall ikke vært å se på hva som ville skjedd i dag om alle disse forsvant. Hadde ikke universitetet blitt etablert, UNN lokalisert et annet sted osv. så hadde folk her sikkert drevet med noe annet (om enn i noe mindre skala, det er nok sannsynlig). Hva hadde Oslo vært uten statsadministrasjonen og all tilhørende herlighet? Hva hadde Norge vært uten oljen? Hva hadde Brussel vært uten EU osv.? Svaret er ikke enkelt, men hadde nok garantert ikke vært at disse stedene hadde vært som i dag minus statsadministrasjon, oljen, EU osv.

STARSHIP 2
15-09-2007, 00:03
Originally posted by sukram


For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.


Akkurat den type ting går begge veier. Mange Tromsø-folk har gjerne ikke peiling på de over 100k som kommer fra Bærum og generaliserer alle sammen til den kjente stereotypen..

Originally posted by sukram
Dersom hver region i Norge (Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge) var selvstendige stater og selv forvaltet inntekter fra det kysten og kontinentalsokkelen har å by på, ville Østlandet komme desidert dårligst ut mhht eksportinntekter. Ikke har de olje/gass og fisket er det også dårlig med.

Man måtte vel øke salget av østlandsvåpen til mer eller mindre fredelige stater for å finansiere det offentlige på Østlandet.


Jeg tror Nordnorge ville kommet dårligst ut mtp utgifter vs inntekter. Bare tenkt på det dyre forsvaret man har i nord, mye veier, lite folk, statsfinansierte flyruter.. Om man samtidig vurderer Norne som vestland er det vel ikke særlig med offshore virsksomhet som tjener penger enda i nord (arrester meg gjerne her..). Østlandet eksporterer masse til resten av landet av ulike tjenester, både privat og offentlig.

Er dette saklig og konstruktivt, nei.

Merrilfield
15-09-2007, 01:13
SKAL DET VÆRE EN BY HER: Utsagnet fikk en ny betydning for meg når vi var på vei fra ANC til TYO et halvår etter Russerenes nedskytning av Korean Airlines over Sakalin.

DC 10'eren fløy stille og rolig avgåre --jeg var på flight deck---alt var mørkt. Plutselig åpenbarte det seg hundrevis av lys der nede ---VI SKULLE VÆRE OVER SVART HAV!!!
Gutta kastet seg over FMS'en-------------VAR VI FOR LANGT VEST?????????? Over Russland???

Etter 2-3 spente minutter sa El Capitain---Vi er on track---DET DER ER EN JAPANSK FISKEFLÅTE------PÅ FLERE HUNDRE BÅTER :-))

sukram
15-09-2007, 02:58
Originally posted by JohnnyEagle

Originally posted by sukram


For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.


Akkurat den type ting går begge veier. Mange Tromsø-folk har gjerne ikke peiling på de over 100k som kommer fra Bærum og generaliserer alle sammen til den kjente stereotypen..

Originally posted by sukram
Dersom hver region i Norge (Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge) var selvstendige stater og selv forvaltet inntekter fra det kysten og kontinentalsokkelen har å by på, ville Østlandet komme desidert dårligst ut mhht eksportinntekter. Ikke har de olje/gass og fisket er det også dårlig med.

Man måtte vel øke salget av østlandsvåpen til mer eller mindre fredelige stater for å finansiere det offentlige på Østlandet.


Jeg tror Nordnorge ville kommet dårligst ut mtp utgifter vs inntekter. Bare tenkt på det dyre forsvaret man har i nord, mye veier, lite folk, statsfinansierte flyruter.. Om man samtidig vurderer Norne som vestland er det vel ikke særlig med offshore virsksomhet som tjener penger enda i nord (arrester meg gjerne her..). Østlandet eksporterer masse til resten av landet av ulike tjenester, både privat og offentlig.

Er dette saklig og konstruktivt, nei.

Nei, du har helt rett. Dette er ikke saklig (eller korrekt) :old

For det første, på utgiftsposten for Nord-Norge anfører du forsvaret! Det forsvaret vi har i Norge idag, hvor store deler av Hæren er lokalisert i indre Troms, er til for å ivareta HELE Norge. (Om det faktisk er vellykket, er en annen sak).

Dersom Østlandet skulle ha en tilsvarende utgift for å utdanne og trene personell, noe de måtte ha hatt dersom de var en selvstendig stat, ville det langt overstige de utgiftene de har ved Rena, Haslemoen osv idag. Nord-Norge ville kunne ha senket sine utgifter, siden de ikke trengte å trene personell til de øvrige norske "stater".

Videre anfører du en statsfinansierte flyruter som en stor utgiftspost (du nevner den ihvertfall spesifikt, så en skulle tro du mente den var signifikant). Sjekk statsbevilgningene for kortbanenettet opp mot inntektene for staten gjennom Melkøyautvinningen. Går det i minus? Nei.

Østlandet "eksporterer" statlige funksjoner og statsapparat til det øvrige Norge, men uten de inntekter det øvrige Norge bringer til Østlandet ville denne forvaltningen idag vært underfinansiert og hadde stoppet opp. BNP per innbygger i Nord-Norge idag (ja, en slik beregning innad i et land vil aldri bli 100 % korrekt) overstiger BNP per innbygger på Østlandet. For å se olje/gass-inntektenes betydning for Norge idag, se her (http://www.ssb.no/uhaar/tabeller.html)

Forøvrig tror jeg at du har rett i at deler av Norge har (tildels) ubegrunnede fordommer mot Bærum.

TOS
15-09-2007, 11:48
Mange hevder jo at verdiskapningen som rapporteres å skje i Oslo-området (gjennom bedriftenes regnskapstall) egentlig genereres i helt andre deler av landet, men rapporteres som Oslo-generert i f.eks. eksportstatistikk fordi hovedkontorene ofte er i Oslo.

La oss nå bare heller konstatere at det faktisk er en by her - en fin plass å bo er det også.....:D

STARSHIP 2
15-09-2007, 12:01
Originally posted by sukram

Originally posted by JohnnyEagle

Originally posted by sukram


For et par uker siden, da jeg som fadder tok imot nye studenter på universitetet i tromsø, traff jeg to fra bærum og oslo som begge var storforbauset over vi hadde kjøpesentre, at faren min ikke var fisker og at rorbua ikke var det eneste utestedet. Dette var ellers oppegående mennesker, men med total mangel på kunnskap om norge utenom osloområdet.


Akkurat den type ting går begge veier. Mange Tromsø-folk har gjerne ikke peiling på de over 100k som kommer fra Bærum og generaliserer alle sammen til den kjente stereotypen..

Originally posted by sukram
Dersom hver region i Norge (Sørlandet, Østlandet, Vestlandet, Midt-Norge og Nord-Norge) var selvstendige stater og selv forvaltet inntekter fra det kysten og kontinentalsokkelen har å by på, ville Østlandet komme desidert dårligst ut mhht eksportinntekter. Ikke har de olje/gass og fisket er det også dårlig med.

Man måtte vel øke salget av østlandsvåpen til mer eller mindre fredelige stater for å finansiere det offentlige på Østlandet.


Jeg tror Nordnorge ville kommet dårligst ut mtp utgifter vs inntekter. Bare tenkt på det dyre forsvaret man har i nord, mye veier, lite folk, statsfinansierte flyruter.. Om man samtidig vurderer Norne som vestland er det vel ikke særlig med offshore virsksomhet som tjener penger enda i nord (arrester meg gjerne her..). Østlandet eksporterer masse til resten av landet av ulike tjenester, både privat og offentlig.

Er dette saklig og konstruktivt, nei.

Nei, du har helt rett. Dette er ikke saklig (eller korrekt) :old

For det første, på utgiftsposten for Nord-Norge anfører du forsvaret! Det forsvaret vi har i Norge idag, hvor store deler av Hæren er lokalisert i indre Troms, er til for å ivareta HELE Norge. (Om det faktisk er vellykket, er en annen sak).

Dersom Østlandet skulle ha en tilsvarende utgift for å utdanne og trene personell, noe de måtte ha hatt dersom de var en selvstendig stat, ville det langt overstige de utgiftene de har ved Rena, Haslemoen osv idag. Nord-Norge ville kunne ha senket sine utgifter, siden de ikke trengte å trene personell til de øvrige norske "stater".

Videre anfører du en statsfinansierte flyruter som en stor utgiftspost (du nevner den ihvertfall spesifikt, så en skulle tro du mente den var signifikant). Sjekk statsbevilgningene for kortbanenettet opp mot inntektene for staten gjennom Melkøyautvinningen. Går det i minus? Nei.

Østlandet "eksporterer" statlige funksjoner og statsapparat til det øvrige Norge, men uten de inntekter det øvrige Norge bringer til Østlandet ville denne forvaltningen idag vært underfinansiert og hadde stoppet opp. BNP per innbygger i Nord-Norge idag (ja, en slik beregning innad i et land vil aldri bli 100 % korrekt) overstiger BNP per innbygger på Østlandet. For å se olje/gass-inntektenes betydning for Norge idag, se her (http://www.ssb.no/uhaar/tabeller.html)

Forøvrig tror jeg at du har rett i at deler av Norge har (tildels) ubegrunnede fordommer mot Bærum.

Du tok ikke det første poenget mitt. Det var at resten av Norge "nyter godt" av statsfunksjonene på østlandet og du kan derfor ikke påføre det som en østlandsutgift akkurat som man kan påføre forsvarsutgifter i nordnorge som en nordnorgeutgift.. Det blir helt tullete, begge deler.

Det finnes ingen flyplasser i N-Norge som går med overskudd, alle får støtte sørfra. Tom. kontrollsentralen i Bodø går i minus.

Bruke BNP som grunnlag blir helt meningsløst, da feks statsstøtte øker BNP.. Hva er egentlig BNP pr pers i Nord forhold på østlandet?

Olje/gassbetydningen for Norge er stor, det meste av det er utenfor vestlandet... men noe på vei helt i nord også.

sukram
15-09-2007, 12:51
Ja, denne diskusjonen begynte å bli lang og kronglete.

Hovedpoenget mitt er at de utgiftene du anfører, statsadministrasjon og ihvertfall flyplasser er en dråpe i havet mot de inntekter som genereres gjennom olje og gass. Selv om østlandet kunne ha hatt mindre utgifter ved bare å administrere østlandet veier ikke dette opp for de veldige inntekter de hadde tapt ved ikke å olje og gass.

Ja, enn så lenge ville nok Vestlandet vært den rikeste staten. Men de fleste områdene hvor det ennå ikke er søkt etter olje/gass ligger utenfor kysten av Nord-Norge, så det er grunn til å anta at Nord-Norge hadde blitt vel så rikt med tiden. I tillegg er det færre hoder å fordele godene på i Nord-Norge.

Hele greia er bare et morsomt tankeeksperiment, en femdeling av Norge skjer vel ikke med det aller første uansett.