PDA

View Full Version : Ny nestenulykke... i Sverige


Madman
13-09-2007, 23:16
Trots den långa startbanan, cirka 2,5 kilometer, hade planet stora svårigheter att komma upp i luften i tid. Planet lättade från startbanan i sista stund. Marginalen var så liten att planets hjul krockade med banljusen utanför banan.


Mer her (http://op.se/parser.php?level1=2&level2=352&id=821232)

Kua
14-09-2007, 00:42
Originally posted by Madman

Trots den långa startbanan, cirka 2,5 kilometer, hade planet stora svårigheter att komma upp i luften i tid. Planet lättade från startbanan i sista stund. Marginalen var så liten att planets hjul krockade med banljusen utanför banan.


Mer her (http://op.se/parser.php?level1=2&level2=352&id=821232)

det kan jo minne litt om Spanairs avganger fra Tromsø for ikke så mange år siden, på sin ferd mot Kanariholmene. De korrigerte jo heller ikke for glatte baner. Men billig var det.

LN-MOW
14-09-2007, 01:29
Hm .. Sunways er kanskje en god sammenligning .... 2500m er heller ikke all verden for en fullastet og framtung MD80 ...

FBU 4EVER
14-09-2007, 11:40
Originally posted by LN-MOW

Hm .. Sunways er kanskje en god sammenligning .... 2500m er heller ikke all verden for en fullastet og framtung MD80 ...

Burde ikke være det helt store problemet. Det største problemet på Frösön er at banen ikke er flat. Det er en svært markant oppoverbakke de siste 1000 meterne når man tar av mot sørøst, og det virker som om at flyet har attt av denne veien. Denne motbakken "suger" energi, og i våre performance-diagrammer finner vi store reduksjoner i startvektene. Tromsø og Spanair, ja! Det kunne hende at forholdene var såpass at vi ikke kunne fly non-stop til OSL/FBU uten vektreduksjoner (frakt, post og bagasje måtte settes igjen), mens Spanair fløy non-stop til spanske destinasjoner. Det var vel endel lignende episoder med en tyrkisk operatør på Kjevik, mener jeg å huske.
Det er en grunn til at noen selskaper er billigere enn andre. Dessverre kan det bli de som setter dagsorden og sikkerhetsnivået i fremtiden.:angry:

LN-GBM
14-09-2007, 12:01
Sunways ble jo satt på bakken etter hvert. Her i byen prøvde de blant annet å lande på en glattkjøringsbane + + +

Mener å huske det ble skriverier en gang om en SAS MD-avgang på Kjevik. Noe tilsvarende denne saken. Men de klarte å unngå knuste lys.
Så på at de tok av helt i enden på bane 22, men det begynner å bli noen år siden...

M609
14-09-2007, 12:05
Jeg har sett en 737-800 fra en Tyrkisk charter selskap passere baneenden på RWY10 på Bardufoss i 1-siffret antall meter.

10% stigning første 1000ft må man ha her......skule vært "gøy" å sett hva som hadde hendt med en enginefailre den gangen.......

OJB
14-09-2007, 12:15
Originally posted by M609

Jeg har sett en 737-800 fra en Tyrkisk charter selskap passere baneenden på RWY10 på Bardufoss i 1-siffret antall meter.

10% stigning første 1000ft må man ha her......skule vært "gøy" å sett hva som hadde hendt med en enginefailre den gangen.......

Ja, hadde det vært gøy?!

Desk pilot
14-09-2007, 12:17
OJB, ville du ikke kjøpe ironien hans? ^_^

LN-MEH
14-09-2007, 12:45
Originally posted by Kua

Originally posted by Madman

Trots den långa startbanan, cirka 2,5 kilometer, hade planet stora svårigheter att komma upp i luften i tid. Planet lättade från startbanan i sista stund. Marginalen var så liten att planets hjul krockade med banljusen utanför banan.


Mer her (http://op.se/parser.php?level1=2&level2=352&id=821232)

det kan jo minne litt om Spanairs avganger fra Tromsø for ikke så mange år siden, på sin ferd mot Kanariholmene. De korrigerte jo heller ikke for glatte baner. Men billig var det.

Joda, du har helt klart et poeng der!

M609
14-09-2007, 12:52
Må tydligvis bruke duplo-lego nivå på språket her.........