View Full Version : Salg av bilder
Er det noen som har erfaring med å selge bilder til firmaer? Hvilke priser pleier man å kreve hvilke og rettigheter gir man helst til firmaene?
Har SAS Norge på kroken ;)
1300 kr pr visning
Det har jeg fått betalt for mine spionfly (CIA)
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=121081
Tipper det var dette som var agnet..... ;) Og en kan vel ikke akkurat undres over at de slukte det (og duppen .)
Jepp det er nok det bildet det dreier seg om...
Airbus 330
12-09-2007, 22:23
Jeg er i forhandlinger med ett fransk firma om mitt bilde av A380 fra Paris Airshow.
Pris på 275 Euro, og de kan få bruke det på sine nettsider og til presentasjon.
Airbus 330.
Jeg tok 1500 kroner når jeg solgte bilde til flyplassavisen på Gatwick, pleier å vel å ligge rundt der, kommer an på mange ganger det skal brukes og hvordan format det skal trykkes i.
Nå er det snakk om kjøp av bildet slik at det kan brukes fritt til all tid... Problemet mitt blir vel å finne ut hvilken pris det er verdt å ta...
Jeg har snakket med noen fotografer som mener at fri bruk på ubegrenset tid vil burde koste 10.000,- som et engangsbeløp. Jeg syntes dette hørtes drøyt ut, men ... comments fra forumets vante herrer?
Du må lære deg å forhandle. Starte høyt, og så kanskje gå litt ned. 10.000,- høres ikke ut som en dyr pris om det innebærer fri bruk av bildet
ATC-flyradar
13-09-2007, 23:05
Originally posted by seilfly
Jeg har snakket med noen fotografer som mener at fri bruk på ubegrenset tid vil burde koste 10.000,- som et engangsbeløp. Jeg syntes dette hørtes drøyt ut, men ... comments fra forumets vante herrer?
Det er mange kriteringer til bruken og prisen.
Her er et forum:
http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?findid=17769&kat=99&x30=1&bokmerk er=0
Kanskje du finner noe her !!
Jan
Takk for linken, skal ta en titt!
salg av bildet og all dets bruks-rettigheter er vel generelt sett ikke det beste for egen vinnings skyld, og vi leker da tross alt ikke butikk når noen skal kjøpe våre bilder?
Forhør deg om hvor mange ganger bildet kan tenkes å skulle brukes, ta 1500 kroner for hver gang de har tenkt, i tillegg til pris hvis de skal kjøpe bildet. 10.000 kroner er slett ingen upris for det, akkurat passe pris, og når det i tillegg er snakk om SAS, så skulle ikke det være noe problem. Så store bedrifter betaler det som kreves for å reklamere storstilt for seg selv.
Stå på krava, ikke gi deg, 10.000 nok eller intet bilde. Enkelt og greit.
RuneGaus
14-09-2007, 09:31
bildet er jo backlit jo?! :p
Airliners sa det var greit ;)
Backlit gjør jo ingen ting når motivet er lyst nok til å danne et allright bilde... En Bell412SP med sine mørke farger hadde nok blitt en annen sak, tipper jeg :)
FOTOGRAFIER
Dags-, uke-, og fagpresse
Standard honorar pr. bilde: 1 350
Helside: 1 815
Forside/dobbeltside: 2 300
Brosjyrer
Standard honorar pr. bilde: 1 825
Helside: 2 300
Forside: 2 940
Timepris på fotooppdrag
Inntil 2 timer: 1 825
Utover 2 timer, pr. time: 535
Etter kl. 17.00
Inntil 2 timer: 2 300
Utover dette, pr. time: 750
Ovenforstående er freelancesatsene og gjelder for en gangs bruk uten salg av rettigheter samt opplysning om hvem som har tatt bildet hver gang det brukes.
Har du tenkt å selge til fri benyttelse selger du vel allikevel ikke din copyright, men synes 10.000,- var arrogant stivt, hvis jeg skal kalle det det.
Man skal jo ha troen på seg selv og sitt "arbeid", men man bør vel kanskje også vurdere hvor "hardt" man har jobbet og hvor mye man har lagt ut for å ta akkurat det blinkskuddet noen ønsker å kjøpe.
Hvis SAS velger å ikke kjøpe for 10.000,- så sitter man der da, og har mistet en gylden mulighet til litt mere publisitet enn akkurat på nettet.
Du må gjerne gjøre hva du vil, men jeg har aldri skjønt tanken bak det å gjøre seg knallhard og ikke selge før prisen er "astronomisk". Man lever jo tross alt ikke av å fotografere (de fleste her iallefall), så det å selge et bilde til noen som ønsker det må vel heller sees på som en passende liten bonus på den hobbyen man har..., eller?
Jeg syntes selv det var litt vel stor pris for bildet først, men med tanke på hvilken verdi det kan ha om jeg i stedet kunne selge det pr trykk pr bilde pr gang, så er det ikke så mye. Jeg slet meg ikke ut for å ta bildet, men det tok noen måneder med arbeid for å jobbe inn den nødvendige lønna for å kjøpe utstyret ;)
Jeg har i alle fall sendt en mer åpen mail siden jeg er uvant med slike ting for å høre hva de tenker. For min del hadde det vært kult nok å bli publisert i onboard-magasinet :)
- og opphavsretten sitter jeg med uansettt
TigerBlack
14-09-2007, 13:08
Jeg vil ikke vente meg alverden. SK er ikke villig til å betale skvatt når de har vært intresert i noen av mine bilder. Grunnen har at siden jeg er ansatt så får jeg allerede lønn fra selskapet..
RuneGaus
14-09-2007, 14:46
Originally posted by seilfly
Airliners sa det var greit ;)
Backlit gjør jo ingen ting når motivet er lyst nok til å danne et allright bilde... En Bell412SP med sine mørke farger hadde nok blitt en annen sak, tipper jeg :)
blidet er nydelig det Andreas.... noe må jeg jo klage over, ellers er da ikke noe morro vel? :p
intransfer
14-09-2007, 15:54
Prising av bilder er vist ganske vanskelig. Siden du spørr regner jeg med at du ikke selger mange bilder.
Jeg vet at kunder generelt ikke liker at leverandøren ikke kan gi en pris fort og greit på et så enkelt produkt som et bilde.
Jeg vet at kunder ikke liker saksbehandling på nettet. Ref foto.no. Selv om de ikke blir avslørt med navn så er slikt lite populært.
Ingen liker å bli priset med utgangpunkt i hvor mye penger selger tror kjøper har i lommeboken. Alt for mange fotoselgere svarer på spørsmålet; "hvor mye koster bildet" med "hvor mye har du". Husk at du forhandler med personer og ikke en bedrift.
Det er lettere å selge noe til en lav pris en en høy pris. Jeg har en standard pris på kr 850 som er ok for de fleste. De er lettere å selge 3 bilder for 850 bilder enn et for 1600.
Men ingen regler uten unntak. Sjeldne eller spesielle bilder prises høyt.
Hvis du satser på en "fotokarriere" er det lurt å opptre profesjonelt fra første stund i forhold til alle kunder.
For noen år siden forsøkte jeg å kjøpe flere bilder av ulike semi-proffe fotografer. Kun en gang fikk jeg en pris på første forespørsel, og det kjøpte vi uten å krangle på prisen (kr 600 inne i katalog for en organisasjon). Kommer du trekkende med 8000 etter 3-4 dager så blir du ikke kontaktet neste gang.
Alt for mange hobbyfotografer priser etter andres suksesshistorier samtidig som de følger råd gitt av proffer som er redde for at "amatørene" skal ødelegge markedet (som om det er mulig).
Bare noen tanker fra meg på en fredag ettermiddag :-p
For min del hadde det vært kult nok å bli publisert i onboard-magasinet
Akkurat, det er dette jeg tenker på.
Jeg lever ikke av å ta bilder, og ikke koster det meg mange kalorier å ta et heller, så mot å oppgi navnet på fotografen, har jeg noen få ganger gitt personer og bedrifter lov til å bruke et av mine bilder en gang.
850,- eller 1.000-lappen synes jeg egentlig høres greit ut for en amatør, hvis han føler for å gi et kjapt svar hva penger angår. (Selv om det bildet ditt er meget profft da, 'seilfly'...!!;) ).
Kan klare meg med 1000kr, (da er det jo skattefritt), men da blir det publisering én gang som er aktuelt for min del. Det var de ikke primært interessert i, de vill ha "heila driden".
Rune: OK, jeg hadde ironidysleksi et øyeblikk der :)