PDA

View Full Version : Kraftig nedgang for Molde

AirbusTrond
12-09-2007, 14:48
Regner med dette skyldes Ormen Lange, som jo er inne i sluttfasen av anleggsvirksomheten nå. Hyggelig at AES øker. Nå bør DY komme...

http://www.rbnett.no/article/20070912/LOKALNYTT/70912005/1008

Oggi
12-09-2007, 15:45
Verdt å nevne er det også at Kristiansund (+10,6) er blitt større en Molde for første gang på veldig lenge. Både når det gjelder totalt antall passasjerer og antall bevegelser.

Trash2000
12-09-2007, 15:50
Gratulerer til Kvernberget på den, men ser man nok en gang på rene terminalpassasjerer for fly (som skaper sammenligningsgrunnlag mot de fleste vanlige lufthavner) viser nesten 32.000 pax, mot KSUs 25.500.

August 2006 var dessuten en spesielt god måned for Årø. Når frafallet av charter nå er borte, vises utslaget godt. Fallet blir nok markert lavere fra neste måned.

...Og for all del. Om denne tråden ikke låses, blir det kaos. Synd å si det...

anders320
12-09-2007, 15:54
Molde kommer nok til å ta over Kristiansund innen rimelig kort tid har en fugl hvisket inn i øret mitt. Vil nok tenkes at SAS kommer til å sette inn F50 på hver eneste KSU-OSL-flygning fremover på grunn av dårlig belegg.

Det sier også sitt når Ving kutter ut KSU på grunn av syden-impotente nordmøringer.

Jeg vil tro at neste steg i denne saken er å kutte i driften på Vigra og KSU for å gjøre Molde til Møre&Romsdal`s nye Gardermoen! Tenk dere 10-12 daglige avganger med SAS og DY til Oslo, 737 til Bergen&Trondheim samt at Ryanair kommer på besøk noen ganger i uka!

Oggi
12-09-2007, 15:55
Originally posted by andeik

Molde kommer nok til å ta over Kristiansund innen rimelig kort tid har en fugl hvisket inn i øret mitt. Vil nok tenkes at SAS kommer til å sette inn F50 på hver eneste KSU-OSL-flygning fremover på grunn av dårlig belegg.

Det sier også sitt når Ving kutter ut KSU på grunn av syden-impotente nordmøringer.

Jeg vil tro at neste steg i denne saken er å kutte i driften på Vigra og KSU for å gjøre Molde til Møre&Romsdal`s nye Gardermoen!

He he, det er deilig at noen tar det med godt humør! :wink

fkrlf
12-09-2007, 16:05

Jeg vil tro at neste steg i denne saken er å kutte i driften på Vigra og KSU for å gjøre Molde til Møre&Romsdal`s nye Gardermoen! Tenk dere 10-12 daglige avganger med SAS og DY til Oslo, 737 til Bergen&Trondheim samt at Ryanair kommer på besøk noen ganger i uka!

Molde er også ute fra Vings program desverre.. Ålesund ligger vel inne for neste år da. Når det er sagt er det bare tull at både KSU og MOL skal ha samme charterdestinasjon uansett retning man velger å snu dette..

Trash2000
12-09-2007, 16:26
Originally posted by fkrlf

Molde er også ute fra Vings program desverre.. Ålesund ligger vel inne for neste år da. Når det er sagt er det bare tull at både KSU og MOL skal ha samme charterdestinasjon uansett retning man velger å snu dette..

Får du holde drittkjeften lukket om du ikke vet hva du snakker om!

Ving bekreftet mandag overfor Romsdals Budstikke at Molde er med, MEN at de ikke har bekreftet hvilket selskap som skal fly. My Travels fly skal ikke gå ned, men innleide.

Det er imidlertid klart at en eller to dest. går fra Molde.

flyKSU
12-09-2007, 17:42
Denne tråden kan vel ha lett for å tippe over i en KSU vs MOL tråd men:

1. SAS har uttalt at de øsnker å sette inn fler 737 avganger på KSU-OSL fra neste høst, altså IKKE å degradere alle avgangene til F50.

2. Intil Ving lanserer på sine egne sider at de ønsker å fly fra Molde neste år, er jeg ikke helt sikker på om jeg vil tro det enda. Dessuten har nesten alle avganger fra KB både til Mallorca, Bulgaria og Kreta vært så og si stappfulle, og det har vært mye vanskeligere å få fatt i biletter fra KB enn fra ML. Så om ikke noen kan slå i bordet med noen konkrete tall som beviser at salget fra KB har gått dårlig, nekter jeg å tro på dette om dårlig bellegg :old

3. Hvorfor skal IKKE helikopterpax bli telt med i statistikken på KB? Kvernberget er en lufthavn med heliport, og molde er en lufthavn uten heliport. Teller ikke disse passasjererne med bare for at de fraktes med maskiner med rotor istedet for propell/jet?

4. Nå håper jeg virkelig charterselskapene tar til vettet dette året, og setter inn FORSKJELLIGE destinasjoner fra disse to lufthavnene, istedet for å ha to sett med KLIN LIKE destinasjoner fra to flyplasser som ligger en times kjøretur unna hverandre. Dette gjelder begge veiene :old

5. Noen som vet om Reiselederen kommer tilbake med Romania-reiser med Tarom neste år?

LN-SSL
12-09-2007, 17:53
Så kom dette med "terminalpassasjerer" igjen da.... BOMBE!

Luere på hva helikopterpassasjerer egentlig sorterer under? Baggasje..??

Utflyttet
13-09-2007, 02:06
Originally posted by Trash2000
Får du holde drittkjeften lukket om du ikke vet hva du snakker om!

Dekk! (Og tilbake i hjørnet, etc).

-A

Utflyttet
13-09-2007, 02:08
Originally posted by rampen

For guds skyld, steng denne tråden...her kommer det til å bli mye usakelig fremmover hvis tråden får stå åpen:old :old :exclamati :exclamati

I'm ikke lenge så får vi et system der folk kan drive en form for selvjustis, jeg regner med det blir ganske så effektivt...

-A

JetBlue
13-09-2007, 09:05
Originally posted by Tommy777

Hjelpe meg for noen manerer. Kanskje på tide med å gå en runde med seg selv, Trash2000?? :angry:

Ja,. himmel for et barneselskap!

LN-BRK
13-09-2007, 10:51
HOV kommer til å overta det meste av trafikken fra både AES, MOL og KSU. Det er fakta!

wf145
13-09-2007, 12:39
AMEN!!:colgate:

ENKB
13-11-2007, 22:38
For å komme tilbake til topic, nedgang på 21,6 % for oktober.

flyKSU
13-11-2007, 23:04
Jeg har et lite spørsmål jeg har lurt på en god stund nå, lell om det er sjangs for at dette vil starte en KSU vs MOL tråd:

har oppfattet det slik at mange mener helikopterpassasjerer på Kristiansund lufthavn ikke bør telles med når statistikken slippes. Jeg har gjentatte ganger spurt dette spørsmålet, men gjør det igjen - Hvorfor? hvorfor skal passasjerer som fraktes med helikopter komme i en eller annen statistikk sånn på siden av resten av passasjerene? Er ikke de som fraktes med helikoptre liksom ikke "fullverdige" pax bare fordi at farkosten drives av en rotor i stedet for propell/jet? (Det heter nemlig "passasjerstatstikk" og ikke "statistikk som utelukkende skal vise passasjertall fraktet over en viss flyplass med sivile luftfartøy uten LN-O** registrering")

En annen ting jeg lurer litt på er dette med chartere - Hvert eneste år, nesten uten untak får KSU og MOL de samme charterdestinasjonene, og har gjerne avgang til disse destinasjonene samme dag. Hvordan i all verden kan det være lønnsomt å drive med to sett klin like charterprogram fra to flyplasser som ligger en times kjøretur unna hverandre? Hvorfor i all verden skal det ikke være mulig og dele dette opp litt, slik at MOL får noen, og KSU får noen andre. (Og ja, jeg er klar over at KSU og MOL har forskjellige destinasjoner oppsatt for 2008, men med en destinasjon fra hver flyplass så skal det godtgjøres å få et likt sett nok en gang)

Dro vel denne litt OT nå, men jeg måtte bare få sagt det :rolleyes:

LN-SSL
13-11-2007, 23:17
Helikopterpax på KB sorterer under "baggasje" eller annet ræl, 'fly1980';)

Eller er det med tilfredshet jeg fortsatt konstaterer at den som først ba om at tråden skulle stenges, er samme person som startet rabalderet....

"Molde ta over Kvernberget"....., ja, akkurat...., og nå snør det i he*****:p

Trash2000
13-11-2007, 23:36
Fly180: Skal prøve å holde dette på et rimelig saklig nivå.

Da august-tallene kom raste det inn kommentarer på RBnett knytte til tallene. Bl.a. at tallene for Kvernberget er uavhengig av oljenæringen - noe den vitterlig umulig er mtp. offshore-trafikk og offshore-arbeidere som skal videre med fly (telles jo da som fire pax på en tur/retur).

Når det videre kommer kommentarer om at det blir Fokkere på Årø, knyttet til økt offshore-trafikk på Kvernberget blir bare fjernt. Så klart offshore-trafikken er pax, men blir som å blande zalo og salmiakk. Miksen blir ikke den aller beste.

Det er rimelig å diskutere trafikkgrunnlaget på flyplassene ut fra totale tall, men å krangle om hvorvidt DY teoretisk sett burde komme til MOL eller KSU basert på pax som er irrelevant for belegget på ruten mellom den aktuelle byen og Oslo, Bergen etc. blir bare tåpelig.

Moldes veldig gode tider er over, men virker som folk ikke husker at SAS faktisk har trafikkert flyplassen i ganske mange år før det tåpelige Ormen-navnet var funnet opp i folks minne. SAS hadde vel også tidligere 5 x 737 til MOL på hverdager, noe de fortsatt har og de valgte vel å ikke trappe kraftig opp under byggeperioden for å slippe kraftige kutt (og dermed kunne skvise forretningskundene hardere).

Hvordan scenarioet ville sett ut for Kvernberget om heliporten ble flyttet til Trondheim, har jeg liten kompetanse til å svare på. Kanskje er belegget stort nok til å opprettholde dagens ruteplan, trolig med tap av "olje-rutene" til Stavanger, Kristiansand, Haugesund og Aberdeen.

At Molde legges ned til fordel for Kvernberget er neppe et scenario veldig mange tror på - til tross for at mange argumenterer om det. At Årøs standard nå begynner å nå langt forbi Kvernberget er en ting, men folk ville ikke godtatt det.

Og gjentar gjerne Avinors tall:

Molde: 34 837 flypax
Kristiansund: 33 057 flypax (6 885 helipax)

flyKSU
13-11-2007, 23:58
Jada, Trash2000 - MOL er en noe større flyplass en KSU, og heliporten står for en betydelig del av trafikken på KB. Men det jeg mener er at mange sier at helipax som går over KB ikke burde regnes med i statistikken på grunn av ditt og datt blir bare for dumt. Det er akkurat det samme som å si at alle charterne som gikk under utbyggingen av Ormen Lange ikke skulle bli regnet med i MOLs passasjerstatstikk, siden dette ikke var vanlige flygninger.

Ser det pleier å stå mange innlegg under artikler om KSU og MOL både i TK og RB, og mye av dette er reinspikka vås. MOL har et større passasjergrunnlag til OSL en KSU, og har dermed større kapasitet. KSU har igjen et noe mindre grunnlag en MOL, og har dermed noe mindre kapasitet. Og dette har da ingenting å gjøre med konspirasjon og greier og greier - Bare et tilbud som skal mette markedet. men nå er det sånn at det begynner å bli kapasitetproblemer på flygninger til OSL, og det vil være nødvendig om kort tid å sette inn større fly ;)

Tror neppe noen av flyplassene vil li nedlagt med det første. Men jeg synes kanskje det kunne ha gått an å samarbeidet litt mer flyplassene imellom, slik at vi her i regionen kunne fått et skikkelig flytilbud. Noen destinasjoner fra MOL og noen destinasjoner fra KSU (og dette gjeder især charter).

Og jeg har sagt det før, men sier det gladlig igjen - KSU er en flyplass med en heliport, og har dermed et visst antall helikopterbevegelser. MOL er en flyplass uten heliport, og har dermed ikke helikopterflygninger til vanlig. Men selv om det er en forskjell mellom disse to, så er det ingen grunn til at passasjerene helikoptertrafikken bringer med seg ikke skal regnes med i statistikken.

Ang. standard - MOL har i det siste blitt modernisert, utbygget og slike ting. KSU har ikke kommet så langt med det enda, men det blir. Nytt flyplasshotell, ny felles terminal for helikpter og fly, forlenget rullebane, ny adkomstvei, nytt driftsbygg med mer viser bare at det er behov for to flyplasser her i fylket. Det eneste som er må være at det skulle vært mulig å samarbeidet litt tettere :rolleyes:

(Og jada, jeg er flink til å lire av meg forskjellige ting (som kanskje ikke bør nevnes her i sin fullhet) ang. MOL også, men skal også prøve og holde meg saklig ;) )

Trash2000
14-11-2007, 00:07
Vi er nok enig i mye, men på ett punkt skurrer det kraftig.

En pendler som bruker heliporten på KSU registreres fire ganger, mens en charterpendler til Molde registreres to. Begge personene er brukere av lufthavnen, og det gir dermed et feil bilde av hvor mange som faktisk reiser over flyplassen.

Å sammenligne totale tall på flyplasser med ulik trafikk kan ikke brukes for å se hvilke potensial forskjellige ruter har, og det er nok det noen har reagert på rundt tallene.

gustavf
14-11-2007, 00:07
Og jeg har sagt det før, men sier det gladlig igjen - KSU er en flyplass med en heliport, og har dermed et visst antall helikopterbevegelser. MOL er en flyplass uten heliport, og har dermed ikke helikopterflygninger til vanlig. Men selv om det er en forskjell mellom disse to, så er det ingen grunn til at passasjerene helikoptertrafikken bringer med seg ikke skal regnes med i statistikken.

Det er nok flere grunner til at denne statistikken lages. At den skal brukes til en eller annen pissekonkurranse på et webforum er neppe en av dem.

Passasjertallene for helikoptertrafikken er ikke noen hemmelighet, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over. De som utarbeider statistikken mener det er hensiktsmessig å skille helikopterpassasjerer fra flypassasjerer. Da gjøres det på den måten.

Hvorfor er det et problem?

flyKSU
14-11-2007, 00:20
Det er nok flere grunner til at denne statistikken lages. At den skal brukes til en eller annen pissekonkurranse på et webforum er neppe en av dem.

Passasjertallene for helikoptertrafikken er ikke noen hemmelighet, så jeg skjønner ikke helt hva du klager over. De som utarbeider statistikken mener det er hensiktsmessig å skille helikopterpassasjerer fra flypassasjerer. Da gjøres det på den måten.

Hvorfor er det et problem?

Det er ikke problem at helikopterpax og flypax ligger i egne kolonner i trafikkstatistikken til Avinor, bevares. Men det jeg reagerer på er at flere bruker heliporten som en slags "unskyldning" for å kunne si at det kun er på grunn av den KB går framover. Om KB har vekst en måned, så kan du være sikker på at du får en melding med f.eks. "Ja, men det er på grunn av helikoptertrafikken, og den teller ikke". Selvfølgelig teller helikoptertrafikken likefult som resten. Det skulle jo bare mangle.

Det å skille helipax og flypax er som å skille inland og utland - De viser forskjellige tall, men om du skal ha et helt bilde over trafikken på flyplassen over en viss periode, så slår du jo selvsagt de tre tallene sammen, i stedet for å utelate en av dem. Det er det med at noen mener Heliporten ikke skal være med å skape et bilde av trafiksituasjonen på KB jeg synes er dumt

TCAS
14-11-2007, 00:32
Statistikkreglene er vel nasjonale/internasjonale, så det nytter neppe å skylde på hverandre?

flyKSU
14-11-2007, 00:40
Skylder ikke på noen. Det er bare det at helt til høre i Avinor-statistikken finnes det en kollonne merket "Total passasjertall", og her står det det totale antallet passasjerer som reiser over flyplassen i løpet av en måned/kvartal/år. Da mener i alle fall jeg at det er denne statistikken som skal føres som totalstatistikk for lufthavnen, uavhengig av helikoptertrafik :)

va
14-11-2007, 02:18
jaha, gjøre Molde til Møre og Romsdals hovedflyplass?
Hvor mange 737 er det plass til på Årø egentlig?

LN-SSL
14-11-2007, 02:21
"(telles jo da som fire pax på en tur/retur)."

En oljearbeider som jobber offshore kommer med Fokker fra Bergen, han går av på KB, han forlater bagasjebåndet/bygningen og er nå uinteressant for SAS: 1 pax.

Så er han fuglene må vite hvor, i påvente av at hans helikopter skal fly ut til riggen. Det er dags for å komme seg til avgangshallen for helikoptertransporten, og plutselig er han interessant for CHC (et eget luftfartsselskap med egne billetter og greier): 1 pax.

Deretter går det 14 dager, kanskje mer, og jaggu kommer ikke denne offshorearbeideren til land igjen. Han går av helikopteret, inn i ankomsthallen, henter sin bag og går ut i verden. Han er ikke interessant for CHC lenger: 1 pax.

Etter en stund, noen timer, eller kanskje neste dag, skal han hjem til Bergen. Han må ha billett med SAS og han blir plutselig interessant for SAS igjen. Han går inn i avgangshallen og om bord i flyet "hem" når det er tid for det, og hvor merkelig det enn ser ut dette: 1 pax.

Jepp, jeg får også fire ganger, men fordi det er et og samme individ vi snakker om......, mener man her altså at denne stakkaren bare skal telle to ganger når han beviselig foretar 4 flygninger på helt forskjellige tidspunkt?????
(Eller var det ikke det du mente med "fire pax på en tur/retur" ? Hvordan du skal få fire pax av en person på en tur/retur-flygning ellers er for meg ubegripelig, hvis ikke du ser dobbelt da...).

(Jada, dere må bare ta det på tavla om dere mener det er noe jeg ikke forstår).

Ellers så ser det ut til at vår venn i Molde begynner å bli litt småsur og irritert fordi et ferdig Ormen-anlegg begynner å få innvirkning på tallene for Årø.

"Moldes veldig gode tider er over, men virker som folk ikke husker at SAS faktisk har trafikkert flyplassen i ganske mange år før det tåpelige Ormen-navnet var funnet opp"....

Skulle man tro gamle feider mellom MOL og KSU skulle jo de "veldig gode tidene" for Molde vare inn i evigheten, og man hørte ikke mye prat den gangen om at det var Ormen-arbeidere som pyntet på tallene.

Nei, dere må gjerne fortsette for min del, og husk at man ikke skal stole blindt på absolutt alle fugler som kvittrer i forskjellige ører rundt omkring;)

EB
14-11-2007, 06:50
Er ikke en pax som kommer med fly og skal videre med helikopter en transferpax på lik linje med alle som flyr inn til OSL og f.eks videre fra OSL ut i Europa?

stripes
14-11-2007, 10:20
Jeg har et lite spørsmål jeg har lurt på en god stund nå, lell om det er sjangs for at dette vil starte en KSU vs MOL tråd:

har oppfattet det slik at mange mener helikopterpassasjerer på Kristiansund lufthavn ikke bør telles med når statistikken slippes. Jeg har gjentatte ganger spurt dette spørsmålet, men gjør det igjen - Hvorfor? hvorfor skal passasjerer som fraktes med helikopter komme i en eller annen statistikk sånn på siden av resten av passasjerene? Er ikke de som fraktes med helikoptre liksom ikke "fullverdige" pax bare fordi at farkosten drives av en rotor i stedet for propell/jet? (Det heter nemlig "passasjerstatstikk" og ikke "statistikk som utelukkende skal vise passasjertall fraktet over en viss flyplass med sivile luftfartøy uten LN-O** registrering")

En annen ting jeg lurer litt på er dette med chartere - Hvert eneste år, nesten uten untak får KSU og MOL de samme charterdestinasjonene, og har gjerne avgang til disse destinasjonene samme dag. Hvordan i all verden kan det være lønnsomt å drive med to sett klin like charterprogram fra to flyplasser som ligger en times kjøretur unna hverandre? Hvorfor i all verden skal det ikke være mulig og dele dette opp litt, slik at MOL får noen, og KSU får noen andre. (Og ja, jeg er klar over at KSU og MOL har forskjellige destinasjoner oppsatt for 2008, men med en destinasjon fra hver flyplass så skal det godtgjøres å få et likt sett nok en gang)

Dro vel denne litt OT nå, men jeg måtte bare få sagt det :rolleyes:

___

Grunnen til at helikopterpassasjerene skaper debatt er vel at de er et resultat av en politisk beslutning om at Kristiansund skal være base, og dermed danner de et "kunstig" trafikkgrunnlag for KSU, akkurat på samme måte som Ormen Lange-utbyggingen skapte et kunstig trafikkgrunnlag for MOL. Basen kunne f.eks vært lagt til Trondheim, noe som ville vært enklere i forhold til videre kommunikasjon, og det hadde sikkert vært gunstigere for oljeselskapene også, med tanke på nærhet til fagmiljø (bl.a NTNU) osv.

Den samme effekten opplever også f.eks Florø, som har mye oljetrafikk.

Men; når KSU har fått denne trafikken, så er det jo forsåvidt greit at man henviser til totaltallene. Men da må man samtidlig være klar over at de ikke er representative for det trafikkgrunnlaget som genereres av regionens egen befolkning. Statistikk kan brukes til så mangt, og i de aller fleste statistikker kan man finne et forhold som støtter "sin" sak...

Når det gjelder charter så synes også jeg dette er litt merkelig, da man med litt bedre samarbeid sikkert kunne fått et mye bredere tilbud. Vil tippe at det er to grunner for dette, for det første er "hatet" mellom byene så stort at ingen vil reise fra andre byen. Med bakgrunn i dette er det sikkert kun reiser til de bredeste destinasjonene som lønner seg.

Someone
14-11-2007, 10:28
___

Grunnen til at helikopterpassasjerene skaper debatt er vel at de er et resultat av en politisk beslutning om at Kristiansund skal være base, og dermed danner de et "kunstig" trafikkgrunnlag for KSU, akkurat på samme måte som Ormen Lange-utbyggingen skapte et kunstig trafikkgrunnlag for MOL. Basen kunne f.eks vært lagt til Trondheim, noe som ville vært enklere i forhold til videre kommunikasjon, og det hadde sikkert vært gunstigere for oljeselskapene også, med tanke på nærhet til fagmiljø (bl.a NTNU) osv.

Med det argumentet kan man jo hevde at Oslo har kunstig høy trafikk siden det er politisk bestemt at det skal være hovedstaden, og det samme gjelder Stavanger som det er politisk bestemt at skal være Olje-byen i Norge. For ikke å snakke om Bardufoss som ikke har mye annet enn Forsvaret å skryte av....etc, etc.:rolleyes:

stripes
14-11-2007, 10:37
Aktiv plassering av arbeidsplasser er jo et viktig og velbrukt distriktspolitisk virkemiddel i Norge. Alle vet jo at den reelle hovedstaden i Norge er Bergen :colgate:

ENKB
14-11-2007, 11:40
Med det argumentet kan man jo hevde at Oslo har kunstig høy trafikk siden det er politisk bestemt at det skal være hovedstaden, og det samme gjelder Stavanger som det er politisk bestemt at skal være Olje-byen i Norge. For ikke å snakke om Bardufoss som ikke har mye annet enn Forsvaret å skryte av....etc, etc.

Akkurat og statistikken viser jo den faktiske trafikken over en lufthavn uavhengig av om noen synes den er "kunstig" .

LN-SSL
14-11-2007, 13:02
Synes jeg ser for meg utbyggere og prosjektgrupper i.f.m. oppsett av nye avgangs- og ankomsthaller rundt omkring:

-"Næh...., vi setter opp et bygg som klarer 240.000 passasjerer på en god dag. Resten av passasjerene er jo bare helikopterpax og annet transferræl, så dem trenger vi ikke ta med i regnestykket".

Fatter ikke at det er folk her som i fullt alvor mener at man ikke skal se på totaltallene når det er snakk om f. eks. behovet for en flyplass.

Og så bare det å komme på å bruke argumenter som at alt som ligger i Kristiansund er på bakgrunn av politiske vedtak...., hærrejul......
Ligger ikke de fleste ting rund om i landet på bakgrunn av "politiske vedtak" da...?
Hvorfor ligger Årø der i dag da, er ikke det på bakgrunn av trassige lokalpolitiske vedtak i Molde-området? Hvorfor kom Ormen til Aukra..., var ikke det på bakgrunn av politiske vedtak...? Hvorfor ligger Tjeldbergodden-anlegget akkurat der det gjør...., kan det være politisk arbeid som ligger bak?
Hvorfor ligger NTNU i Trondheim, hvorfor har Sandnessjøen en forsyningsbase for offshorevirksomheten, hvorfor ble Røkkeløkka bygget, hvorfor ble Rica Seilet en realitet, hvorfor begynte i det heletatt Norge som nasjon å lete etter olje og gass????, hvorfor, hvorfor, hvorfor....?

Dere som hører hjemme rundt Molde og forguder Årø og trafikktallene der har ikke flere vettuge argumenter å komme med i "debatten", så nå må vel disse greiene ta slutt en gang?
Det argumentet der med "politiske vedtak" holder ikke vann i det hele tatt. Alt vi driver med er stort sett på bakgrunn av lobby og politiske vedtak, så det der kan dere la ligge i fremtiden.

ENKB
14-11-2007, 13:29
Du er frisk og opplagt etter høyfjellsoppholdet ser jeg, klar til å ta en fight med molboene :nor ;)

LN-SSL
14-11-2007, 14:01
Jo takk.
Fight og fight.... Argumentene som kommer over fjellet er jo hinsides enhver fornuft, men samtidig må det brukes energi på å prøve si NOE rundt dem. De kan jo ikke stå uimotsagt....., eller...., det er vel nettopp det de burde ha gjort. Så hadde de falt selv, på sin egen urimelighet.....

flyKSU
14-11-2007, 14:56
Er ikke en pax som kommer med fly og skal videre med helikopter en transferpax på lik linje med alle som flyr inn til OSL og f.eks videre fra OSL ut i Europa?

My point exactly :)

ENKB
15-11-2007, 09:41
Det var visst ikke noen nedgang men en "svak oppgang" i molde... :wow:

Her har du noen som VIRKELIG skønner seg på statistikk :

http://www.rbnett.no/article/20071112/LOKALNYTT/71112004

AirbusTrond
15-11-2007, 09:57

Hehe. Ser ikke ut til at selv romsdalingene i kommentarfeltet helt "kjøper" denne vinklingen.

STARSHIP 2
15-11-2007, 11:16
Jeg syntes det er teit at en passasjer som flyr T/R oslo en dag og neste dag T/R Bergen telles om 4 i statistikken på bare 2 dager.

LN-SSL
15-11-2007, 11:33
Jeg syntes det er teit at en passasjer som flyr T/R oslo en dag og neste dag T/R Bergen telles om 4 i statistikken på bare 2 dager.

Den der må du ta på tavla....., iallefall for meg...:8:

(Jeg tar av fra KSU om morgenen og blir registrert som 1 pax. Så flyr jeg til BGO, hvor jeg for deres del blir ført i statistikken som 1 pax. Om kvelden samme dag, flyr jeg hjem igjen fra BGO. Skal jeg da altså IKKE registreres som 1 pax på BGO...? 1 spøkelse, kanskje?? Så lander jeg i KSU, går av flyet, gjennom ankomsthallen og ut i fri luft. Skal ikke registreres som 1 pax ankommet KB heller da...?
Hvis jeg forstår ditt argument riktig, må det samme gjelde dagen etter, når jeg flyr KSU-OSL tur/retur: nedover til OSL som betalende pax (1 reg. avg. på KB, 1 reg. ank. OSL)...., hjem igjen som usynlig spøkelse. På den måten unngår jeg jo å bli registrert 4 ganger på 2 dager).

Hvis jeg reiser fra KB er jeg 1 pax på min reise. Om jeg er borte i flere dager eller bare noen timer, som skulle være Avinors statistikkmakere uvesentlig, bør jeg jo kunne registreres som 1 pax (altså en faktisk bruker av terminalen via reise med fly/helikopter) når jeg kommer hjem igjen også...?????

STARSHIP 2
15-11-2007, 14:02
jeg bare tulla.. jeg syns den argumentasjonen som brukes mot å registrere helikopterpassasjerer blir mildt sagt tullete, derfor mitt useriøse innlegg.

wf145
15-11-2007, 14:51
jeg bare tulla.. jeg syns den argumentasjonen som brukes mot å registrere helikopterpassasjerer blir mildt sagt tullete, derfor mitt useriøse innlegg.

Skulle til å
seie det, dette er då vel berre ironisk meint frå Johnny si side?:):cool:

flyKSU
15-11-2007, 15:10
Og hvem er det som påstår at det er "juks" å telle med helipax i statistikken på KB? Hva er denne ingressen for noe da:?!

Passasjertrafikken på Molde Lufthavn Årø fikk en liten økning sist måned.

Med andre ord, finskrevet for at statistikken på MOL skal se bra ut. Ingressen viser jo det stikk motsatte av hva som er tilfelle.
Synes nesten det var litt rart at RB ikke hadde skrevet "Kommersielle passasjerer" i fet skrift, bare for å understreke hva de mente med dette avsnittet :D ;)

LN-SSL
15-11-2007, 19:58
Sorry, 'JohnnyEagle'!!!!
Men du vet...., "i kampens hete" kan noe av måter å kommunisere på falle bort, eller aller helst ikke trenge inn....;)

view
15-11-2007, 20:57

Haha, hva slags udugelig slags skribent er Vegard Flemmen Vaagbø? Det oser lokalpatriotisk vinkling. Faktum er at Årø har en nedgang på 22,2%, men så klarer han å lage en overskrift som heter "Svak oppgang på Årø". Overskriften er basert på sammenligning med forrige måned, mens i resten av artikkelen (hvor han refererer til andre flyplasser) brukes fjordåret som målestokk.

En sak jeg lurer litt på, er når Flemmen Vaagbø beskriver KSU sine "kommersielle passasjerer", er dette et vanlig uttrykk for flyreisende? Jeg skjønner at hans fokus er å forsvare at han ikke regner med helikoptertrafikk i sine kreative analyser, men helikoptertrafikk er tjener penger så det holder. Hva betyr kommersielt igjen?

Jeg har ingen egen interesse av å fly hverken den ene eller andre flyplassen, men det er god underholdning å lese denne tråden, argumentene og bruken av statistikk.

STARSHIP 2
15-11-2007, 22:37
Sorry, 'JohnnyEagle'!!!!
Men du vet...., "i kampens hete" kan noe av måter å kommunisere på falle bort, eller aller helst ikke trenge inn....;)
Ironi fungerer svært ofte dårlig på forum dessverre. :)

ENKB
16-11-2007, 12:01
En sak jeg lurer litt på, er når Flemmen Vaagbø beskriver KSU sine "kommersielle passasjerer", er dette et vanlig uttrykk for flyreisende? Jeg skjønner at hans fokus er å forsvare at han ikke regner med helikoptertrafikk i sine kreative analyser, men helikoptertrafikk er tjener penger så det holder. Hva betyr kommersielt igjen?

De har jo et umettelig behov for å rettferdiggjøre sin flyplass i molde, og bruker derfor slike vinklinger hele tiden.

Sager
16-11-2007, 15:13
*Ironi*
Kan vi ikke bare legge ned KSU/MOL og etablere Averøy Internasjonale flyplass?
Da slipper vi det jævla bråket når trafikk tallene kommer, og vi har alle ca. like lang vei.
*Ironi slutt*

Slutt med den sutringa over hvem som er sterkest, og heller innse fakta.
Vi kan være glade vi har de to flyplassene!

LN-SSL
17-11-2007, 04:40
Ja, vi kan være jæ*** gla for at vi har to flyplasser her vi bor.
Alt hadde vært greit, hadde det ikke vært for enkelte personers agenda om å ønske KB dit pepper'n gror.
(De som er inne i miljøet kjenner navn selv, så det kommer jeg ikke med).

Jada; konspirasjonstreori og det ene med det andre...., bare fyr løs....!

'Sager'; selv ikke du kan jo mene at det er mulig å samarbeide med moldensere...?
Har du mista helt grepet om egen regions historie, eller hva er det...??
Vet du ikke hvor mange ganger naive kristiansundere har forsøkt å samarbeide med folk fra sydsiden av Furset-fjellet, eller har du helt og holdent neglisjert media de siste 10-15 årene...???

Mener du at det ensidig er mulig å gå moldensere i møte for et samarbeid på den ene eller andre fronten, hevder jeg utilslørt at du bor på en annen planet...., om ikke i et helt annet univers!!!