PDA

View Full Version : Oslo-Gardermoen nærmer seg 1.8 millioner


TG923
11-09-2007, 16:04
http://www.boarding.no/art.asp?id=28121

Tilsammen 1.764.998 passasjerer reiste over Oslo Lufthavn Gardermoen i august. Det er 91.179 eller 5,4 prosent flere enn i samme måned i fjor. Størst økning var det i utenrikstrafikken. Over 12.6 millioner passasjerer har så langt i år reist over den norske hovedflyplassen.

Someone
11-09-2007, 16:08
Det betyr vel at OSL igjen øker mer enn ARN etter en liten "pause" i juli

jikswoboB
11-09-2007, 18:02
Ja, eftersom trafiken på ARN växte med 3,6 procent under augusti. Undrar hur mycket trafiken på OSL kommer påverkas när väl flygningarna på RYG kommer igång senare...?

MartinL
11-09-2007, 19:52
Originally posted by jikswoboB

Ja, eftersom trafiken på ARN växte med 3,6 procent under augusti. Undrar hur mycket trafiken på OSL kommer påverkas när väl flygningarna på RYG kommer igång senare...?

Et godt spørsmål.

Mye skal til for at Rygge fra dag EN blir en "alternativ" flyplass til Oslo, slik Norwegian virker å tro med sin strategi. Jeg tror mye på Rygge sitt potensial, men tror flyplassen trenger mye tid og mange år på å vokse seg Torp! Jeg skulle helst ha sett at et mindre selskap med mindre fly dro igang kalaset selv. Jeg er redd denne sjokk åpningen blir Rygges skjebne....

Jeg håper at jeg tar feil, men jeg tror Rygge vil ha liten innvirkning på tallene fra Osl den første tiden. Jeg tror heller (om Rygge er en suksess) at den stabiliserer veksten på Osl og at den selv tar mye av den nye produksjonen av pax i Oslo området.

Nedgang tror jeg ikke Rygge i seg selv klarer å være ene og allene om for nedgang på Osl. I alle fall ikke med det første.

LN-KGL
11-09-2007, 20:35
Som vanlig har mitt regneark kommet ut med noen interessante tall.

La oss først prognosen for hele året for de tre:
CPH 21,4 millioner - en økning på rundt 550 000 passasjerer fra 2006
OSL 18,9 millioner - en økning på rett over 1,2 millioner passasjerer fra 2006
ARN 17,8 millioner - en økning på rett under 240 000 passasjerer fra 2006

Så passasjervekst fra samme periode i fjor
CPH +374 153 passasjerer
OSL +828 465 passasjerer
ARN +157 399 passasjerer

Jeg har også fulgt tallene for tolv måneders rullende (summen av de tolv siste måneder), og da er tallene:
CPH 21 251 649
OSL 18 500 644
ARN 17 695 321
Nå begynner forskjellen å bli så stor mellom ARN og OSL at hvis all trafikk hadde blitt innstilt på OSL i desember, så hadde nesten fremdeles OSL vært større for året. Med andre ord så passerte OSL på siste dag i august sin designkapasitet + 1 million.

Denne tolvmånders rullerende kan jeg nå følge helt tilbake til utgangen av 2004. Hvis man sammenligner tallene ved utgangen av 2004 med siste måneds tolvmåneders rullende verdi, så dukker interssante aspekter opp:

- Avstanden mellom CPH og OSL har minsket med 1 418 120 passasjerer, med andre ord nå er OSL 87,1% av CPH og ved utgangen av 2004 var tallet 78,1% - en minskning i avstand med 9,0 p.p.
- Avstanden mellom CPH og ARN har øket med 775 615 passasjerer, med andre ord nå er ARN 83,3% av CPH og ved utgangen av 2004 var tallet 85,4% - en økning i avstand med 2,1 p.p.
- ARN har tapt i perioden i forhold til OSL med 2 193 735 passasjerer, med andre ord var OSL var 104,6% av ARN og ved utgangen av 2004 bare 91,5% - en økning i OSLs favor på 13,1 p.p.

Som illustrasjon legger jeg også ved utviklingen i den tolv måneders rullende for de tre.

Eneste trøsten nå for rampegutta er at det kan hende at vi ikke bryter 25-millionersgrensen før T2 er online. ;)

jikswoboB
11-09-2007, 23:41
Originally posted by MartinL
Jeg håper at jeg tar feil, men jeg tror Rygge vil ha liten innvirkning på tallene fra Osl den første tiden. Jeg tror heller (om Rygge er en suksess) at den stabiliserer veksten på Osl og at den selv tar mye av den nye produksjonen av pax i Oslo området.

Nedgang tror jeg ikke Rygge i seg selv klarer å være ene og allene om for nedgang på Osl. I alle fall ikke med det første.


Att det just är Norwegian som väljer att satsa på RYG gör att jag kan tänka mig att tillväxten på OSL blir märkbart lägre. DY har ju varit den främsta orsaken till OSL:s massiva tillväxt och när man nu väljer förflytta kapacitet till sin nya bas bör vara på bekostnad av trafiken på OSL. Men som vanligt är det svårt att förutspå framtiden så vi får helt enkelt se. Intressant blir det i alla fall.

GFL
12-09-2007, 08:06
Originally posted by jikswoboB

Originally posted by MartinL
Jeg håper at jeg tar feil, men jeg tror Rygge vil ha liten innvirkning på tallene fra Osl den første tiden. Jeg tror heller (om Rygge er en suksess) at den stabiliserer veksten på Osl og at den selv tar mye av den nye produksjonen av pax i Oslo området.

Nedgang tror jeg ikke Rygge i seg selv klarer å være ene og allene om for nedgang på Osl. I alle fall ikke med det første.


Att det just är Norwegian som väljer att satsa på RYG gör att jag kan tänka mig att tillväxten på OSL blir märkbart lägre. DY har ju varit den främsta orsaken till OSL:s massiva tillväxt och när man nu väljer förflytta kapacitet till sin nya bas bör vara på bekostnad av trafiken på OSL. Men som vanligt är det svårt att förutspå framtiden så vi får helt enkelt se. Intressant blir det i alla fall.

Merkbart lavere? Jeg tror bare flytrafikken vil øke jeg, både på Rygge og OSL. Husk at Norwegian ikke reduserer på osl, for å øke på Rygge....

jikswoboB
12-09-2007, 10:59
Originally posted by GFL

Merkbart lavere? Jeg tror bare flytrafikken vil øke jeg, både på Rygge og OSL.

Att tillväxten minskar är inte samma sak som att flygtrafiken minskar. Antalet passagerare kan mycket väl fortsätta växa ett tag till men i lägre takt än tidigare som till följd av konkurrensen från RYG. Det tror jag är oundvikligt.

JetBlue
12-09-2007, 11:41
Originally posted by LN-KGL

Eneste trøsten nå for rampegutta er at det kan hende at vi ikke bryter 25-millionersgrensen før T2 er online. ;)

Flott analyse! Jeg deler din oppfatning helt og fullt, men ser også problemene før T2 er klar. Det kan bli veldig trangt på OSL i årene som kommer....