Log in

View Full Version : Hvor var du da tårnene falt

CK
11-09-2007, 08:44
Husker kona (da samboern) ringte meg på jobb og sa et fly hadde kræsjet i WTC, og som alle andre trodde jeg det måtte være et småfly. Så kom fly nr to og de første bildene, alle nettavisene klappet sammen pga trykket. Jobbet i SAS da, og husker noen gikk for å sjekke at våre fly var ok. Det var en uvirkelig dag. Etterhvert samlet alle på etasjen seg i et av de største røterommene, og sto bare langs veggene og så CNN. Det ble ikke sagt mye, og da det første tårnet falt gikk det vel opp for oss alle hvilken katastrofe vi var vitne til. Husker også at på bussen hjem hadde busssjåføren satt på radion på høytaleren og vi hørte NRK i stillhet. For en dag....

Someone
11-09-2007, 08:52
Var på skolen når det skjedde og det første jeg fikk høre var om en bombe i Pentagon og siden om WTC, og når jeg kom hjem hadde allerede ett tårn falt. Og bortsett fra fotballtrening (trengte seriøst å bli kvitt mye aggresjon) satt jeg foran TVen resten av dagen.

Da jeg gikk på en internasjonal skole full av amerikanere ble også skolen bygd om i ettertid og sikkerhetsnivået ble skjerpet med synlig og "usynlig" overvåkning

Desk pilot
11-09-2007, 08:55
Kom med fly til Gardermoen på vei til forretningsmøte. En kompis slo på mobilen og ringte kona, hun fortalte at et fly hadde styrtet inn i WTC. Inne på terminalen på OSL viste alle skjermene CNNs direkteoverføring fra katastrofestedet. Det tok tid før jeg virkelig oppfattet hva som hadde skjedd. Flyturen videre til CPH gikk forøvrig helt greit. Kabinbetjeningen på SAS-flyet var veldig profesjonelle. Hørte på Sveriges Radio mens jeg kjørte bil inn i Skåne og Småland. Alle ordinære programmer var avlyste, programlederne som kommenterte hendelsen var også tydelig preget av det som hadde skjedd.

svetho
11-09-2007, 08:58
Jeg hadde min andre dag med opplæring på Torp, Trafikkavdeling WF. Det var mye spørsmål om ditt og datt den dagen gitt, og de påfølgende. Når jeg var ferdig med opplæring den dagen, var det bare å benke seg foran TV èn.

Men CK; det var 11 sep 2001, ikke for 8 år siden som du har skrevet i headingen....

ATC-flyradar
11-09-2007, 09:22
Satt i forhandlinger for salg av vårt familieselskap til et Belgisk selskap og ble avbrutt fra en som satt på vaktsentralen våres å tittet på TV og kom skrikende at et fly hadde truffet WTC - de neste timene gikk ikke til møtevirksomhet men viet til nyhetene.

Fytterakkeren for en dag/kveld og tror den vil bli husket i fremtidens generasjoner.

La oss slippe slike lidelser i framtiden, ut i fra relion - det er den som dreper nå om dagen.

Jan

Utflyttet
11-09-2007, 09:37
Satt i en medarbeidersamtale på Kokstad i Bergen. Jeg så kollapsen av nummer to live på tv i lobbyen og ble hentet av min samboer litt etterpå, i bilen på vei hjem pratet vi om det og jeg husker at jeg sa at en ting var at det som var skjedd nå ikke var så bra, men at nå blir det krig et eller annet sted.

-A

Thomas
11-09-2007, 09:41
... det siste jeg hørte før jeg gikk ut døra på vei hjem fra gamlejobben var at ett lite single engine fly hadde truffet ett av tårnene - ikke før jeg kom helt hjem å slo på TV'en skjønte man dimensjonen, det å se UAL175 direkte treffe nummer 2..

sk931
11-09-2007, 09:51
Var på job og ifærd med at sende et fly til CPH.....Der var TV i vores afgangshal..
vi fik en stor delay ....alle saa TV og ikke mange havde lyst til at gaa fra det...
----
Skræmmende at se en B767 flyve direkte ind i en bygning

Hilsen
Ole

B737
11-09-2007, 09:59
Jeg gikk reiselivslinja på Treider dengangen. Sjekket nettet før jeg skulle hjem. Så på VG at et fly hadde fløyet inn i det ene tårnet. Trodde også, som mange andre, at det var et småfly det dreide seg om. Det hadde vel vært en episode med det ikke så veldig lenge før mener jeg å huske.
Kom hjem og satte på CNN og så det andre flyet treffe live. En sterk opplevelse. Det første jeg tenkte var "dette kan bli et bortkastet skoleår". Og det ble det.

Frode!

Fry
11-09-2007, 10:17
Er vel bare 6 år siden. Men husker godt hvor jeg var og hva jeg gjorde. Sånt husker man bare. Samme med da Diana døde faktisk. Enda jeg bare var 11 år, men husker det var skikkelig big deal.

ThomAAs
11-09-2007, 10:34
Jeg var på forrige jobben, på sykehuset. Husker pasientene den dagen... Jeg må si at det var en veldig spesiell dag.

imm
11-09-2007, 10:38
Jeg var på Kypros, og kom på rommet etter et bad i bassenget. Det ene flyet hadde nettop kjørt inn i bygningen, og det var da fortsatt uklart om hva som egentlig hadde skjedd. Jeg løp ned til våre nye venner ved bassenget og sa de måtte komme til oss å se på tv (vi var nesten de eneste med tv på rommet). Men ingen gadd å komme. Ikke da.... men litt senere var det fullt hus!
Min kone har mye familie i NY, og vi har en god venn et kvartal unna WTC. Og ferien ble mer eller mindre ødelagt for vår del, for vi visste ikke om noen av våre var blandt de omkomne eller skadede.

jb1
11-09-2007, 11:11
Hei
Jeg var på en forelesning, da jeg kom ut hadde første fly kjørt inn i det ene tårnet. Alle trodde det var en ulykke inntil fly nr. 2 raste inn i tvillingtårnet. De fleste gikk hjem og så på tv. Spesiell dag som vil stå som en merkedag i historien. En tidligere taler sa det kun var seks år siden, det stemmer, det står åtte i undertittelen.

Isbamse
11-09-2007, 11:11
Satt hjemme hos mutter og pugget til hovedfagseksamen som var tre dager senere. Slo på radioen for å høre nyheter, og de sa at et fly hadde kræsjet i WTC. Tenkte at det måtte være en tulling som hadde bommet med et småfly, men så sa de at det var et fly til som hadde kræsjet, og jeg tenkte at dette måtte være en terroraksjon. Slo på TV og så det første tårnet falle på direkten, og tenkte at nå blir ikke verden som før...

The Ticketor
11-09-2007, 11:37
Jobbet på billettkontoret på AY da. Første indikasjon var avisenes nettsider om at et hva man trodde var et småfly, hadde kræsjet inn i WTC. Så gikk nettet ned. TVn hadde ikke ordentlig mottak, så der kunne vi ikke se noe. Så kom det en internmelding fra Ops Control i HEL om en hendelse i NYC og hva som skulle ske med vår NYC-rute (husker ikke detaljene, men den ble kansellert i noen dager). Etter arbeidsdagen dro jeg hjem fortest mulig og ble sittende foran CNN resten av kvelden. Man skjønte hva man så, men det var vanskelig å fatte det.

LN-SEK
11-09-2007, 11:40
Jeg hadde akkurat kommet hjem fra USA. Fløy Minneapolis-Amsterdam-Oslo. Hadde sovet noen timer pga jetlaggen, våknet og slo på nrk teksttv for å se nyhetene. Der sto det at ett av tårnene i WTC hadde rast sammen osv. Slå rett over på CNN og der ble jeg sittende til kvelden......

Noen i reisefølget vårt skulle reise hjem fra USA dagene etter. De ble der i 14 dager pga stengt luftrom....

AirbusTrond
11-09-2007, 11:43
Var kommet hjem fra jobb og var egentlig klar for en skikkelig middagslur - for jeg hadde sittet oppe lenge natta før og fått med meg opptellingen av valget - det var spesielt spennende den gangen. Av den grunn tenkte jeg også å få med meg begynnelsen på NRK Her og Nå før jeg fant sofaen, og hadde på NRK Alltid Nyheter som bakgrunnslyd - så nevnte de at "vi har nettopp fått inn en melding om at et fly har krasjet inn i WTC". Tenkte ikke mer over det - var vel et småfly som hadde forvillet seg inn der.. Men satte på CNN (hadde ikke internett hjemme den gang) og fikk se røyken av tårnet. Ble litt forvirra da de snakket om at det var en Boeing-maskin - det så jo lite ut på avstand! Det merkelige var CNNs reaksjon da det andre flyet krasjet: De stilte spørsmål om det kunne være noe feil med innflygingssystemet!? Jeg forstod jo hva det dreide seg når det var fly nr 2. Virkelig skremmende ble det når det kom beskjed om at også Pentagon ble rammet! Sendte noen tekstmeldinger til folk jeg visste ikke hørte nyheter der og da, og de trodde knapt på meg. For øvrig ble det mest CNN og delvis TV2 til å begynne med. NRK TVs beredskap var tydeligvis ikke god nok de første timene.

KennethGS
11-09-2007, 11:53
Hadde akkurat startet på kveldsvakt på jobb på Torp...
For å holde oss oppdatert mens vi jobbet, så hadde vi minst én stuer foran tv'en til enhver tid...
Var ikke lett å rive seg bort fra tv'en for å laste fly den dagen nei...

LN-MOW
11-09-2007, 11:54
Var hjemme paa Bainbridge ... klokken var jo tre timer tidligere enn NYC der borte, saa vi var i ferd med aa staa opp .. jeg saa meldingene paa forumet og skrudde paa CNN .. da jeg skjoente hva som var i ferd med aa skje, gikk jeg inn paa soverommet hvor kona var og skrudde paa TV'n der akkurat da fly nummer to braste inn i det andre taarnet.

Det gikk mye ville rykter paa TV og nettet, og noen trakk fram Space Needle og Seattle som terrormaal, og kona, som var i en vanpool, kjoerte en stor bue rundt sentrum paa veien fra fergen til Bellevue. Jeg ble paa oeya, og glemte guttungens lunch da jeg tok ham til barnehagen, hvor man gjorde et forsoek paa aa holde business as usual.

De neste dagene var jo all flytrafikken innstilt, og det var spesielt aa gaa aa lufte bikkja uten annet enn et og annet jagerfly over oss .. Det er normalt ganske travelt i luftrommet over Bainbridge ...

LN-FHU
11-09-2007, 12:09
Jeg sto på innsjekk til BU i Tromsø da en kollega kom å varslet om hva som hadde skjedd. Tror samtlige på jobb den dagen var inne på vaktrommet å så på TV. Da jeg kom opp fikk vi se fly nr.to treffe tårnet. Etter jobb var det rett hjem og følge CNN, hvor jeg ble sittende i sofaen hele dagen og kvelden. Dagen etter var jo også preget av hendelsene......

LN-KOG
11-09-2007, 12:48
Jeg satt på kafé i det fine høstværet. Akkurat samme været som i dag i hovedstaden. Jeg hørte noen nevne at et fly hadde flydd inn i et hus i New York og tenkte som de fleste andre et GA-fly.

Jeg så det hele på TV etterpå og begynte å ringe til dem jeg som enten bodde i nærheten på Manhattan eller jobbet i tårnet. Det var flere foreldre i skolen der et vennepar hadde sine barn som ikke kom hjem den dagen. En annen venninne som er lege sto og så på det som skjedde over elva fra Jersey City. De kansellerte alle avtaler for de neste dagene og dro til Manhattan og hjalp til. Vi fikk ikke kontakt med henne på et par uker. Da hun hadde vært på Ground Zero i 48 timer dro hun hjem, trakk ut telefonkontakten og låste seg inne.

Tertit54
11-09-2007, 13:44
Hadde akkurat fått CNN på visningskanalen og slo tilfeldig over på den 1 minutt etter første fly hadde krasjet med WTC. Det gikk dermed ikke mange minutter før CNN var i gang med direktesending (fantastisk hvor raske de egentlig var) og jeg fikk med meg direkte crash nummer 2. Det var mye snakk og diskusjon på TV utover kvelden, men ingen, såvidt jeg kan huske, greide å se hvilke dimensjoner dette ville få for den globale luftfartsindustrien. :old
Forøvrig så måtte alle våre (Sas) fly diverte den ettermiddagen til steder i Canada utenom ett av flyene til ORD(tror jeg) men jeg kan jo huske litt feil.:posty:

stripes
11-09-2007, 13:51
Har fulgt diskusjonene på denne siden en stund nå, og til slutt ble fristelsen for stor; her kommer mitt første innlegg :)

Den 11.september 2001 var jeg på campingtur i Grand Canyon, og tidlig den morgenen skulle vi på helikoptertur. Da vi kom til flyplassen var imidlertid alt stengt, og en vakt fortalte at alle flyplasser i landet var blitt stengt pga noe som hadde skjedd i NYC...

Det ble noen timer radiolytting den dagen, men omfanget av det som hadde skjedd gikk ikke inn over oss før vi så TV-bildene en uke senere. Veldig spesielt å være i USA i tiden etterpå; flagg overalt, til og med drapert rundt trærne enkelte steder..

FBU 4EVER
11-09-2007, 14:37
Sete 0A på SK 586 BCN-CPH. MD-87 OY-KHW. Det var en underlig atmosfære på frekvensene,ingen på bakken fortalte om hendelsene. Vår første fornemmelse om at noe hadde skjedd,var da vi så en av 767'ene våre stå fullastet på en av de-icing platformene. Ojsan! Har det blitt ringt inn en bombetrussel,tro?

Vi ble parkert på en non-Schengen gate og pax gikk ut baktrappa. Når det var tomt,kom sjåføren på crewbussen løpende inn i cockpit og ropte noe om krig! Han fortalte om flyene som hadde krasjet og at det var flere fly på gang. Vi trodde ikke på ham,men i crewbussen sto radioen på. Da begynte det å gå opp for oss. Og på crewrommet sto TV'ene på,alle på CNN. Nå går det til h****** med hele bransjen sa de fleste. Det gjorde det for endel,min styrmann fra den turen var blant de første som ble oppsagt og han er ute av bolaget fremdeles.:cry:

OJB
11-09-2007, 15:14
Jeg hadde nettopp landet på SVG fra BGO med BU346. En kjapp tur hjem til Tananger for å skifte på tur videre med SK til ABZ med DC9-41 ettermiddagsflighten var nødvendig. En nabo tipset meg om et fly inne i WTC og at et av tårnene var rast sammen , det hele hørtes uvirkelig ut. PÅ SVG var det en noe stille og trykket stemning allerede ved innsjekk. Mange skjønte at dette var alvorlig. Ved ankomst ABZ satt jeg benket foran TV'en resten av kvelden på hotellet.

Vede
11-09-2007, 15:34
Jeg var på vei til Kvadrat og Clas Ohlson og kjøpe noe da jeg og min far hørte på P4. Vi forstod ikke hva som skjedde før vi hadde kommet hjem og sett det på TV. Husker også det var fint vær og varmt denne dagen Jeg var ung i de tider og så ikke så mye på nyheter og slikt på TV, men den kvelden så jeg på det som skjedde i USA hele kvelden. På både CNN og norske kanaler. Senere på dagen fikk jeg vite at jeg skulle til Naxos i Hellas i høstferien. Min mor var litt skeptisk til å fly men reisen var bestillt rett før angrepet startet.
Husker Liverpool skulle spille Champions League kamp denne dagen og jeg ble skuffet fordi denne ble avlst.

R.I.P. alle offre for dette forferdelige angrepet som forandre luftfarten og verden for godt. :USA :nor

LN-ATC
11-09-2007, 15:56
Jeg befant meg i et annet tårn, litt lavere og mindre omtalt enn WTC. Husker det var fint vær og mye trafikk i luftrommet "mitt" (i alle fall følte jeg det siden jeg var under opplæring...). TVen kom likevel ganske raskt på, og jeg tror vi så fly nr 2 treffe live. Inntil da trodde man vel at det var et uhell...

Det kom ganske kjapt beskjed fra sentral ledelse at man skulle følge ekstra godt med på fly som oppførte seg snodig. De vurderte vel også å stenge norsk (europeisk?) luftrom en periode.

TG923
11-09-2007, 16:29
Og National Geographic sender dokumentarer om 11.9.-rapporten fra kl. 2030-2330 i kveld.

pgaa
11-09-2007, 16:41
Jeg var på ferie i Thailand, da dette skjedde... Så det tilfeldig på en tv i en elektrobutikk midt i Bangkok sentrum ....

brendas
11-09-2007, 16:52
Jeg hadde kvelden før kommet tilbake fra min første perm. Jeg hadde da sittet i cockpit med min onkel på flighten mellom OSL-TOS. Denne permen markerte at vi var ferdige med rekrutten, og var følgelig fortsatt ganske grønne på det å være soldat. Derfor gikk denne dagen med til sluttet orden og slikt.
I en liten pause mellom all marsjeringen leste en romkompis opp en sms fra kjæresten. Hun fortalte at det var fullt kaos i New York, masse folk som løp rundt, brann mm, og vi skjønte fint lite. To timer senere var det middag. I messa snakket folk om at WTC stod i brann og at det ene tårnet hadde kollapset, og messa ble fort mindre folksom. Jeg greide ikke helt fatte det med en gang, og fortsatt med middagen som vanlig. Da jeg litt etterpå kom tilbake til kaserna satt nærmest alle foran tven, der bildene av tårnene i fall gikk i reprise. Det ble ikke gjort så mye mer enn å se på tv resten av dagen, med en vond følelse inni seg. I dagene som fulgte ble beredskapen hevet, og det ble ikke like enkelt å få komme fram i front på de neste permene.

SK384
11-09-2007, 17:58
Da det det første tårnet ble truffet satt jeg på sykkelsetet på vei hjem fra jobb. Husker da jeg kom hjem så skulle bare kikke innom sportsidene på tekst TV før jeg hoppet dusjen. Men det var andre nyheter som dominerte og det tok sin tid før det ble dusj den dagen.

C172
11-09-2007, 19:32
Jeg var i Stavanger på jobb som trykker. Det var en av gutta som lurt på om jeg var i NYC og fløy han nevnte noe hadde skjedd i World Trade Senter. Jeg forklarte etter beste evne at det ikke var meg. Jeg tenkte det var en liten maskin som hadde flydd inn i bygningene. Hjemme så jeg det på fjernsynet. Tok turen ut til flyplassen og så 767 til SAS som gjorde vendereis fra USA. En i familien drev et reise byrå i WTC, hun var i bygningen da den ble truffet.

LN-GTA
11-09-2007, 20:20
Jeg var på vei hejm fra ferie i Thailand med mellomlanding i Abu Dabi. Hadde nettopp lettet fra Abu Dabi da tårnene falt.

seilfly
11-09-2007, 20:24
Fløy ANX-BOO-OSL og slo på mobilen etter ankomst og inn haglet det på med meldinger om at det var styrtet to fly hver sin bygning i New York. Greit å vite etter man har flydd og ikke rett før ;) - selv om det er langt unna...

Fredrik Propell
11-09-2007, 20:25
Husker denne dagen veldig godt selv om jeg bare var 15 år!
Hadde nettopp kommet meg hjem fra skolen, og som jeg alltid gjorde var å slå på tven og lage meg noe mat. Fikk trykket meg gjennom kanalene for det var ikke noe bra, helt til CNN kom på. Det første flyet hadde nettopp fløyet inn i det tårnet, og jeg satt helt trollbundet og bare så. Tenkte ikke på at fattern min kunne være på jobb til USA, helt til han kom inn døra letter oppgitt over hele situasjonen!

Tenkte også så rart det var da jeg selv hadde vært i toppen og nytt utsikten!
Og været var forøverig helt likt som idag, skyfritt og varmt høstvær..

Dag Viking
11-09-2007, 20:32
Sov middag på hybelen min i Trondheim. Radioen sto på, og jeg må ha lyttet mens jeg sov, for slo på tvn med en gang jeg våknet...
Jeg hadde billett til USA 20. september, men denne måtte derfor avbestilles. Å farte rundt i det landet ukene etterpå var jo temmelig håpløst.

Herlov
11-09-2007, 21:00
Jeg hadde akkurat kommet hjem fra jobb og satt og surfet på internett, hvor nyheten kom opp rimelig raskt. Resten av dagen ble jeg sittende og se de berømte videoklippene sikkert 100 ganger på CNN, BBC World og NRK. De ble jo sendt om og om igjen.

Det drøyeste var vel når fly nummer to braste inn i WTC og de fleste skjønte at de ikke var tilfeldigheter. Så fulgte det jo på med flere etterhvert og folk lurte på hva i helvete dette var.

:skep

blazius
11-09-2007, 21:03
Jeg kjørte bil og hadde ganske dårlig radioforbindelse. Den første timen trodde jeg at det var et hørespill som gikk.

DCHalvorsen
11-09-2007, 21:21
Jeg var nettopp kommet hjem fra jobben og lå på sofaen og halvlyttet til NRK Alltid Nyheter og Her og Nå. Hovedoppslaget den dagen var Stortingsvalget dagen før og det var mye frem og tilbake om Bondevik skulle danne regjering. I tillegg var en opprørsleder i Nord-Afghanistan blitt drept. Mitt inne i dette kom en meldiing om at et småfly hadde krasjet inn i WTC, at det hadde brutt ut brann og at folk muligens måtte evakueres fra taket med helikopter. Da så det andre flyet krasjet inn i WTC, glemte man Bondevik og opprørslederen. Jeg skrudde over på kortbølgen og BBC World Service. Husker ennå at Alex Brody ledet sendingen der og den intense spenningen rundt det fjerde flyet og hvor det var på vei - inntil det ble rapportert styrtet på jordet i Pennsylvania.

Siden har verden ikke vært den samme, og vi lider nå kollektivt under "kampen mot terror". Selv minnes jeg 1990-tallet med vemod. Det var et fredfullt og optimistisk ti-år etter at jernteppet falt og nedrustningen startet.

putzmeister
11-09-2007, 21:21
Fikk høre nyheten på tur fra Hamar til Oslo, helt uvirkelig! Avdelings lederne hadde møte på konferanserommet på vår avdeling på Alnabru, der var det en TV. Akkurat da jeg avbrøt møtet for å se på nyheterne falt det ene tornet sammen. Jeg kan love at det var stille leeenge i rommet etterpå.... Ret og slett ufattelig!!

FlightDeck
11-09-2007, 21:22
Jeg hadde kommet fra skolen og skrudde tilfeldigvis på CNN. Så på andre nyheter, og så kom plutselig nyheten om at det fly hadde styrtet i WTC. Og så bare fortsatte det... Husker at lærerne var veldig flinke dagen etter, og vi brukte mye tid på å snakke om det.

Madman
11-09-2007, 21:29
Jeg var på jobb på Gardermoen. Satt mye på en kafé på terminalen utover ettermiddagen, og der var det rimelig stille. CNN var på de fleste tv-skjermene og alle fulgte med. Så det andre tårnet rase på direkten. New York-flighten til SAS (SK907) returnerte til OSL og lagde mye ekstra jobb for mange. En tragisk dag..

atck
11-09-2007, 21:39
Var på Røros, CRM-kurs. Snakket om flykræsj. :huh:

STARSHIP 2
11-09-2007, 22:23
Var i San Diego på flyskole. Kom meg på skolen uten å merke noe, setter meg på en maskin for å sjekke mail og klassens "ordningsman" (tillitsvalgt) spørr om jeg vet hva som har skjedd.. tror han tuller, men sjekker like etterpå VG.no.. Skulle egentlig ha met fra 8-12, men det ble CNN istedenfor med stort sett hele skolen inne i klasserommet.. Litt merkelig, etter 1 time CNN skrudde vår svenske intruktør av TV'n og startet undervisning til våres og amerikanernes forbauselse..

Et par uker gikk vel(?) før flyskoler fikk begynne å fly igjen og det ble mye teori. Det skulle senere vise seg hvertfall to av kaprerene hadde fått opplæring på samme flyplass (KMYF)og da det skjedde delte jeg bolig med to egyptere som ville bli piloter.. de ble skremt og jeg tror ingen av dem ble ferdig.. Pilotmarkedet gikk i dass og mine planer om SAS det samme(de skulle jo støvsuge markedet), men er nå en lykkelig flygeleder :)

Tommy777
11-09-2007, 22:35
Jeg floy EWR-OSL den 10. september.. Var hjemme da nyheten kom paa CNN kl 1500 og fulgte med utover kvelden / natta.

HMWK
11-09-2007, 22:43
Jeg befant meg i Laguna Beach. Våknet at TVen sto på kl 06.00. Skrekklig opplevelse å se hva som skjedde. Jeg hadde hjemreise 13. september. Sånn ble det ikke. Jeg fikk en uke ekstra. Skadet ikke det!

Det var en merkelig opplevelse å se mot himmelen og ikke se noen fly.

Jumper G5
11-09-2007, 23:24
På vei fra hotellet til flyplassen, for å fly til "naturlig terrormål nr 3"; London... Tok på uniformen omtrent da fly nr 1 traff, var i lobbyen på hotellet da Pentagon ble meldt truffet og flere andre fly var "unaccounted for", var på flyplassen og så tårn 1 rase sammen mens flight plan ble tatt ut, og var vel oppe i gaten for å "se an" passasjerene før flighten omtrent da tårn 2 raste. Ingen visste hvem som stod bak, få hadde forstått hva som skjedde. Tok ut en ACARS METAR for KJFK på vei til London, der stod det om kraftig røyksky den og den veien. En tankefull tur, og vi hadde vel forsåvidt en plan for om noen skulle forsøke å ta seg inn i cockpit på vei til London. Var på Ground Zero i fjor sommer først.

SAJblue
11-09-2007, 23:51
Jeg gikk på folkehøgskole det året. Ryktene begynte å svirre under middagen, mellom kl 3 og 4 en gang. Men som de fleste andre trodde vi det var snakk om et småfly p åville veier. Ut over ettermiddagen og kvelden samlet vi oss rundt tv-skjermene, og så på TV. Husker at vi så tårnene falle på direkten, noe som i ettertid har etset seg inn i minnet mitt.

LN-KEH
12-09-2007, 01:25
Hei,

Jeg var ombord et oljeletingsfartøy utenfor Madagaskar.
Vi var i transitt fra Qatar til Sør-Afrika og først ble det nevnt av noen som hadde sjekket nyhetene på weben at et fly hadde krasjet inn i WTC.
Når det ble noenlunde klart hva som hadde skjedd gikk skipperen ut på callingen med en orientering og meldte at vi gikk opp et beredskapstrinn.
Det var kø for å komme ut på web / telefon og vi var bekymret for hvordan det ble med mannskapsbyttene framover siden flygninger ble stoppet.

Eders
Knut Erik

ENGM RAMP
12-09-2007, 01:40
Var på besøk hos ei kusine av meg, fikk omvisning i et hus hun og mannen drev og pusset opp. Borti en krok stod en radio på, hvor jeg hørte noe om at 2 fly hadde krasjet inn i WTC...Jeg trodde det var et eller annet hørespill.....etterhvert skjønte vi alle 3 alvoret i meldingen og stormet inn.....

Resten av dagen satt vi i sjokk foran skjermen alle 3...En grusom dag, glemmer den aldri!

Selv 6 år etter sender jeg mine varmeste omtanker til de berørte og lidende!

petru26
12-09-2007, 01:51
Satt faktisk hjemme og så på tv da det skjedde jeg, det som da gikk blei selvsagt avbrutt av ekstra nyhets-sending. Resten av dagen og natta og påfølgende dag og natt blei i stor grad dedikert til nyheter, kun avbrutt av noen timer søvn. Kan vel trygt si jeg fikk med meg absolutt alt fra den "spede" start til slutt..

EB
12-09-2007, 06:17
I bilen på Kastellet (Nordstrand) hørte jeg om et småfly som hadde kræsjet inn i WTC...dro på trening og når jeg kom ut var tårnene rast sammen... Tidlig neste dag fløy jeg med første fly til Kristiansand og i lunsjen dro flere av oss til Domkirken for å tenne lys - en fin opplevelse midt opp i alt det tragiske!

Trety
12-09-2007, 15:52
Satt på jobb og husker veldig godt at det ble nevnt noe om WTC og flystyrt i bakgrunnen hos en kunde jeg var i telefonen med. Slo opp Nettavisen kjapt, og den første siden gikk greit, deretter brøt serveren nesten sammen.
Svigerfar har bursdag 11/9, og vi reiste dit etter jobb (som planlagt), men det ble ikke mye til feiring...

Atco
12-09-2007, 17:11
Satt på Director og vektorerte fly til Gardermoen......det ble gjort unntak for TV i Ops rommet, og jeg kommer aldrig til å glemme hva jeg sa når første tårnet falt..:
" Finnair 791, turn right heading 350, cleared ILS 01R.......and jeezus... the building is collapsing...." Det var fryktelig sterkt......

Martin
12-09-2007, 18:08
Satt på skolebussen på vei fra Årnes til Maura.. Radioen stodpå i bussen, men pga. et forholdsvis høyt lydnivå blant de andre på bussen, hørte jeg ikke så mye.. Bare noe om et fly og en bygning, og jeg tenkte selvsagt småfly..

Kom hjem og så deretter alt på tv..

På skolen stod forøvrig tv'en på BBC, CNN, eller lignende hele den uken, om ikke de to neste også..

Twin Otter
12-09-2007, 18:32
Har akkurat sittet og sett på Tre nyhetssendinger fra NRK som fortsatt ligger ute på nrk's nettsider.

Bl.a 45 minutter av den ene nyhetsendingen som startet klokken 1830 og varte til ca 2000. I slutten av dette klippet er det en reporter på Gardermoen som snakker med en i SAS angående sas-flighten som måtte returnere.... Dessverre slutter klippet midt i intervjuet så jeg fikk ikke med meg slutten.

Er det noen som husker hvordan det gikk med disse passasjerene? Kom de seg avgårde?

Thomas
12-09-2007, 18:46
Twin Otter:

Har du link til innslagene?

Twin Otter
12-09-2007, 18:54
Originally posted by Thomas

Twin Otter:

Har du link til innslagene?

http://www1.nrk.no/nett-tv/prosjekt/151

Gå inn på denne linken og klikk deretter på kategorien 11. september.

Wingnut
12-09-2007, 21:13
Hadde akkurat kommet på jobb (kveldsjobb) på FLO/LHK (Kjeller), da vi hørte nyhetene.
Som de fleste andre her sier, tok også vi for gitt at dette var en eller annen "tulling" som hadde navigert feil med en 172 e.l., men alvoret kom fort for dagen. Vi fikk rigget opp en tv med provisorisk antenne, slik at vi skulle kunne følge med på utviklingen utover kvelden. Til og med sjefen kom innom og ga beskjed om at han hadde forståelse for at vi kanskje ikke ville få gjort så mye arbeid den kvelden....
Kom hjem kl.01 på natten og så at tv'ene fortsatt flimret hos flere av naboene..

GFL
12-09-2007, 23:10
Jeg kom faktisk hjem fra ungdomsskolen, og satt veldig sjokkert i sofaen og lurte på hva som skjedde. Det var faktisk helt uvirkelig.....lurer på hvordan jeg fikk sove den natta....Hadde en slekning i New York som vi ikke nådde frem til før noen uker dager etterpå.

OEH
13-09-2007, 00:38
Jeg satt i en taxi på vei til tannlegen, da jeg hørte på radioen at et fly hadde kræsjet inn i World trade Center.
Min første tanke var "det er da ikke 1. april".
Under tannlegebehandlingen hørte jeg vantro på nyhetene i radioen, og da de sa at enda et fly var kræsjet skjønte vi at dette var et terroranslag.
Ble mange timer foran tv'n med BBC-nyhetene den uka.

MountainDew
13-09-2007, 01:33
Jeg holdt paa med fagproeve som elektriker. Ble en urolig dag med ekkel foelselse i magen

LN-KGL
13-09-2007, 01:56
Jeg hadde returnert tilbake til OSL fra EWR via CPH fredag 31. august 2001 etter et to ukers arbeidsoppdrag i New Jersey. På morgenen den 10. september kom en rekke amerikanere så over her til Oslo for å delta på planleggingsmøter. Undertegnede var deltaker på et av møtene som startet på formiddagen den 11. september og rundt kvart på tre måtte jeg rett og slett ut for å gjøre nummer 1. Ferdig og lettet lurte jeg meg til en liten titt på Internet på kontoret mitt som var nærmeste nabo til møterommet - da var klokka rundt fem minutter på tre. På en av nyhetssidene var det en merkelig nyhet om flykrasj i WTC. Siden jeg visste at en av amerikanerne hadde bekjente som arbeidet i WTC, så begav jeg meg inn på møterommet og forslo en kort pause med en eller annen begrunnelse som ikke var linket med den aktuelle hendelsen (nikotintilfredesstillelse tror jeg det var). Dette ble med litt motvilje fra de amerkanske akseptert - but only five minutes. Grunnen min var helt klart å få tilgang til den store Sony-TVen på møterommet, så jeg slo den på og valgte CNN International - og akkurat i det øyeblikket slo fly to inn i tårn to. Møtet resten av dagen ble avlyst. Ryktene gikk fort og i løpet av en halvtime var alle fra divisjonsdirektør til laborant på huset inne på dette møterommet.

Unødig å si at amerikanerne hadde vanskligheter med å komme seg hjem igjen - første mann over dammen var forskningsdirektøren som tok av på morgenen den 19. september. Årsaken at han kom over så tidlig var at han hadde booket seg om via Zürich (han reiste ned for å besøke sin datter som bodde i Sveits på lørdagen etter 9/11).

SQ 777
13-09-2007, 18:44
Fikk tlf fra en kompis da den første fløy inn. Var hjemme og slo på CNN.

Så nr. 2 fly inn LIVE !!. Fattet ikke hva som foregikk. Så uvirkelig. Dagen etter følte jeg meg fysisk og psykisk uvel og tok en lang biltur.

Stian
13-09-2007, 18:50
Jeg husker at jeg faktisk syntes det var spennende. Som en film som utspilte seg live.
Har fått et litt annet perspektiv på det nå.
Men denne hendelsen og noen senere, har gjort at jeg aldri ser CNN lenger.

KennethGS
18-10-2007, 01:35
Originally posted by Stian

Har fått et litt annet perspektiv på det nå.

Architects & Engineers for 9/11 Truth (http://www.ae911truth.org/)

Forøvrig er dette (http://www.911blogger.com/node/10025) en svært interessant video, produsert av overnevnte organisasjon. Videoen er et opptak av et foredrag holdt ved The University of Manitoba, av en arkitekt....

Twin Otter
11-09-2010, 12:44
Noen som vet om de gamle trådene fra gamleforumet fortsatt eksisterer? Nysjerrig på hvordan ting utspant seg her på forumet de dagene.

Jens W
11-09-2010, 12:59
Noen som vet om de gamle trådene fra gamleforumet fortsatt eksisterer? Nysjerrig på hvordan ting utspant seg her på forumet de dagene.

Hvis du tenker på trådene fra 2001, så er svaret nei.

gustavf
11-09-2010, 13:19
Dersom jeg husker alt rett fra forrige store oppgradering av softwaren, så er dette den eldste tråden som finnes her:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=10001

11-01-2006, 15:15 Boeing oeker produksjonen
LN-MOW

LN-MOW
11-09-2010, 13:36
Husker jeg lagde en 'samletraad' med linker til traadene paa Airpics-forumet - tipper det var i 2006. Men de traadene er jo desverre ikke mer.. :(

gilera
11-09-2010, 20:18
Hadde akkurat kommet hjem fra skolen og skulle se gjennom hva som gikk på tv'n. Når jeg kom innom NRK1 så jeg at det var en ekstrasending som handlet om et fly som hadde styrtet inn i en bygning. Etter en stund så jeg fly nr. 2 fly inn i bygningen på direkten.
Det var skikkelig nifst å se på og høre kommentarene. Det ble helt stille i en liten stund etter fly nr. 2.

ENGM 911
11-09-2010, 21:09
OSL gate 23.

Utflyttet
11-09-2010, 21:14
Satt i medarbeidersamtale med min sjef da første flyet traff, fikk SMS om det. Etterhvert ble lokalene tommere og tommere i Telenorbygget på Kokstad, og da andre flyet traff sto vi en hel gjeng nede i resepsjonen og så på både NRK og TV2.

På vei hjem i bilen sa jeg til hun jeg bodde med at nå blir det krig et sted. Antakelig snart.

-A

Andre1980
11-09-2010, 23:35
Jeg var akkurat kommet på jobb på Telenors feilmottak i Stavanger. Det var en forholdsvis rolig ettermiddag, så det ble litt lesing på internett innimellom samtalene. Så så jeg på vg eller dagbladet at et fly hatte krasjet med WTC... jeg fikk sammen med de andre på jobb dratt fram TVen og så alt som utspant seg... fly nr. 2 som krasjet og begge tårnene som falt.

Jeg husker at det ble utrolig stille... det var unormalt få som ringte inn, og de som ringte inn kommenterte det som skjedde. De som ikke visste noe, fortalte jeg det til, forstod at dette kom til å bli starten på en ny krig.

Robin882
12-09-2010, 00:55
Jeg husker jeg kom hjem fra skolen (var vell 12-13 år gammel på den tida) og hørte mamma sa et fly hadde krasjet i en bygning i USA. Jeg tenkte det var et lite fly (typisk en Cessna) og tenkte ikke mer på det. Jeg gikk ut med kamerater og lekte, da jeg kom hjem igjen forstod jeg hvor stort dette egentlig var. Etter den dagen har jeg visst at det var to massive tårn midt i NY som het WTC. Før 11.09.01 hadde jeg aldri lagt merke til de tårnene, selvom jeg hadde sett dem i filmer og på bilder. Men må si at 11.09.01 er en av de største happeningen i mitt liv. Husker jeg fulgte med på nyhetene hver dag etter denne datoen for å se hva man hadde funnet ut av.

Martin
12-09-2010, 01:01
Men må si at 11.09.01 er en av de største happeningen i mitt liv.

Det er mulig du bare formulerte deg litt feil, men definisjonen på "største happening i livet" er hvertfall for meg, ikke noe som involverer at flere tusen mennesker dør.

LN-MOW
12-09-2010, 01:11
Husker jeg lagde en 'samletraad' med linker til traadene paa Airpics-forumet - tipper det var i 2006. Men de traadene er jo desverre ikke mer.. :(

Der fant jeg den ... men desverre virker jo ikke linkene mer.. :(

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=15011

oddi
12-09-2010, 01:23
Satt på skolen da rektor plutselig sa igjennom høyttaleranlegget at de sko sende en nyhetsending og da fikk vi vite hva som hadde skjedd.

Litt OT:

Hvilket reg hadde de 3? flyene ??

Robin882
12-09-2010, 01:46
Det er mulig du bare formulerte deg litt feil, men definisjonen på "største happening i livet" er hvertfall for meg, ikke noe som involverer at flere tusen mennesker dør.

Ja, mente at det er noe av det sykeste jeg har opplevd.

RWY 24
12-09-2010, 01:51
Jeg var på kontoret mitt i 16. (!) etasje på St. Olavs plass i Oslo da en kollega sa at et fly nettopp hadde krasjet inn i WTC. Jeg sjekket internett med en gang, og kunne jo ikke tenke meg annet enn at det var en ulykke. Så krasjet det andre... Etterpå møtte jeg kjæresten min på Egertorget (som jeg nå er gift og har tre barn med). Vi hadde egentlig en del vi skulle gjøre, men ble sittende å drikke kaffe og høre på radio med en ørepropp hver ute på Egertorget. Jeg mener vi satt der da det første tårnet raste... Helt ufattelig...

Robin882
12-09-2010, 02:30
Satt på skolen da rektor plutselig sa igjennom høyttaleranlegget at de sko sende en nyhetsending og da fikk vi vite hva som hadde skjedd.

Litt OT:

Hvilket reg hadde de 3? flyene ??

American Airlines Flight 11
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_11

United Airlines Flight 175
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_175

American Airlines Flight 77
http://en.wikipedia.org/wiki/American_Airlines_Flight_77

United Airlines Flight 93
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93

Tailnumber (regner med tailnumber er regnummer) står på høyre side i fakta boksen under bildet. :)

ohegge
12-09-2010, 03:54
Satt på forelesning i mikroøkonomi. Jeg var sent ute, og havnet som vanlig lasngt bak i salen. Mye formler og greier som skal inn der. Samtidig som at man må notere mye. Derfor irriterte jeg meg mer og mer over de to-tre sjelene på raden foran som var mer og mer opptatt av å prate med hverandre. Praten gitt etterhvert ganske høylydt, og konsentrasjonen min sank, samtidig som irritasjonen steg!
De pratet visst om at et fly hadde krasjet inn i World Trade Center eller noe sånt. Jeg ba denm til slutt om å holde kjeft, da jeg prøvde å følge med i timen! "Det er et fly som har krasjet inn i WTC", sa de igjen..... "Ja, selvfølgelig", repliserte jeg. "Og snart smeller det vel et i det hvite hus og Pentagon også?!", svarte jeg sirlig....

En liten stund utbrøt den ene av dem, at nå hadde enda et fly krasjet i WTC. "Å herregud!" Hadde ikke disse gutta annet å gjøre enn å lage skrøner, tenkte jeg.

Gjengen forlot så forelesningssalen. -Takk og lov, tenkte jeg. Det gjorde mange andre også, kunne jeg se. Men, jeg var så opptatt av å ta notater at jeg ikke ville fokusere så mye på det. Det var høgskolens flinkeste foreleser som utledet mikroøkonomi, jo!

Det gikk vel noen minutter til med notater og følge med intenst.
Da pep det plutselig i telefonen min. SMS som kom, ja.... Hvem som sender SMS nå da, tenkte jeg.
Plukket opp mobilen og leste meldingen kjapt. Fra en god venn av meg faktisk. "Kaos i USA, 2 fly krasjet i WTC", eller noe i den duren, lød meldingen...
-WOW, tenkte jeg... Dette er ikke bra.

Jeg klarte faktisk å sitte hele timen og ta notater. Men, etter timen ble det rett til kantina, der TVen stod. Det var ganske fullt med folk der, ja.

Vi stod der fikk med oss at begge tårnene falt, mener jeg... Forferdelige scener.
Jeg gikk ihvertfall ikke tilbake til neste time, kvart over. Ikke mange som forlot kantina, nei. Men, mange som kom etterhvert som nyheten spredte seg.

Det ble CNN som ble slått på etter at man kom hjem også, ja. Husker at TVNorge semdte FoxNews hele tiden. Og at vi ble servert krasjene utallige ganger. Sprø greier alt det der som skjedde.

De som stod bak klarte ihvertfall i kuppe nyhetsbildet, og velte verden om på kort tid.
Så får vi vel bare håpe at noe tilsvarende ikke skjer igjen....

Redcap
12-09-2010, 11:03
På jobb på OSL, hadde akkurat hatt en avgang til SVG og kom inn på pauserommet. Der var CNN på og bildene på skjermen var av to brennende tårn.

TigerBlack
12-09-2010, 11:13
Jeg var på jobb på daværende Braahens kundesenter. Jeg hadde tidligvakt og hadde ikke mange minuttene før jeg skulle hjem. Det var noen som satt på tvrommet bak rett bak meg som så kom det meldinger om ekstrasending på NRK, vi satte på CNN og der var helvete løs.

Vi fikk iløpet av 5 minutter over 700 innringere på kø, det bare eksploderte. Kveldskiftet hadde akkurat kommet på,så det var alle mann til pumpene. Jeg satte meg i bilen sammen med ett par kolegaer og kjørte hjemover mens jeg hørte på raportene som kom inn.. utover ettermiddagen og kvelden var jeg hjemme med CNN på og fulgte med på hva som skjedde.. Jeg og min far ble enige om at nå blir det bråk i midtøsten (Irak og Afghanistan... vi hadde rett.. .

AggTouchdown
12-09-2010, 13:53
Satt på bussen hjem fra skolen, gikk mitt første år på videregående, da jeg kom hjem fortalte faren min meg at et fly hadde krasjet i WTC. Jeg husker ikke hvilken tv-kanal det var vi så på, men jeg husker at vi så det andre flyet treffe det andre tårnet, og at vi da ble sittende å se på tv resten av dagen.

sail4fun
12-09-2010, 15:56
Befant meg i en driftsentral ved et fjellanlegg i Bærum, CNN på mega storskjermen ble en sterk opplevelse.

DagS
12-09-2010, 16:11
Var i Longyearbyen for å være med på tokt i Arktis med en P-3b fra US Naval Research Laboratory, NRL. De skulle alt ha vært der, men var noen dager forsinket. Ettermiddagen den 11 brukte jeg til å lese i fag-tidsskrift jeg hadde med meg og slo ikke å tv'n før ved Dagsrevy-tid. Det var et stort sjokk å oppdage hva som hadde skjedd...

En kollega fra US National Geospatial-Intelligency Agency kom neste dag og vi tilbragte de neste dagene i Longyearbyen i håp om at flyet vårt ville komme, men det kom aldri. Fikk senere vite at de hadde stått klare til å reise fra USA. Prosjekt-lederen var på kontoret til direktøren (generalen/admiralen) for en siste samtale før avreise da helvete brøt løs.

Vede
13-09-2010, 00:19
Jeg og min far var på vei til Clas Ohlson på Kvadrat kjøpesenter da vi hørrte på P4. Forstod egentlig ikke hva som skjedde, men det gjorde ikke han i P4 heller. Handlet det vi skulle, såg litt på en reisetv i utstilling i butikken før vi kjørte raskt hjem og satt på tv'en. Min mor visste ingenting der hun stod å lagte mat til oss.

Det ble en rar dag som jeg husker svært godt selv om det er 9 år siden. Luftfarten ble aldri den samme igjen.

sirpjalle
13-09-2010, 07:44
Satt i venstre framsete i en drosje og ventet på kunde utforbi daværende SAS Raddison Atlantic Hotel. Hørte på P4 at et fly hadde kræsjet inn i det første tårnet. Husker at det ble referert til flere (akkurat da) slike hendelser. F.eks. flyet som kræsjet inn i Empire State Building.

Senere da ting begynte å gå opp for folk, ringte jeg en kompis og sa at USA var i krig og ba ham om å skru på TV. Man kan si det slik at han ble paff.