PDA

View Full Version : Avbrutt landing i TRD


MD11
10-09-2007, 20:12
Avbrøt landing på Værnes (http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article925748.ece)

Hva kan dette være montro! Teknisk indikasjonsfeil:question:

Dag Viking
10-09-2007, 20:25
Det kan ha vært veldig mye, men jeg tipper at de var for raske eller ustabiliserte siden de valgte å lyve om hvorfor de gikk rundt.

Hvorfor passasjerene er redde etter en go-around skjønner jeg ikke helt, det er jo et tegn på at pilotene har valgt den sikre veien ut. Eller foretrekker de å ende som 343'n til AF i YYZ?

atck
10-09-2007, 20:35
Noe lignende skjedde på Sola for en del år siden. En charterflight taxet feil og ble stående. Han skyldte på ATC i forklaringen til passasjerene.
Det satt en flygeleder i kabinen så det ble vel litt etterspill der også...

K

laurenz
10-09-2007, 23:36
Originally posted by Dag Viking
Hvorfor passasjerene er redde etter en go-around skjønner jeg ikke helt, det er jo et tegn på at pilotene har valgt den sikre veien ut. Eller foretrekker de å ende som 343'n til AF i YYZ?

Folk kan bli redd av alt som er uregelmessig. En avbrytt landing en noe slikt. Folk blir redde av så mye. Jeg hadde også blitt skremt litt, innrømmer det gjerne.

Hilsen,
Laurenz

vs 200
10-09-2007, 23:40
folk blir jo redde for alt mulig, også når media kommer å spørr om det i etterkant blir det jo enda mer traumatisk

seilfly
10-09-2007, 23:50
Originally posted by laurenz

Originally posted by Dag Viking
Hvorfor passasjerene er redde etter en go-around skjønner jeg ikke helt, det er jo et tegn på at pilotene har valgt den sikre veien ut. Eller foretrekker de å ende som 343'n til AF i YYZ?

Folk kan bli redd av alt som er uregelmessig. En avbrytt landing en noe slikt. Folk blir redde av så mye. Jeg hadde også blitt skremt litt, innrømmer det gjerne.

Hilsen,
Laurenz

Der har du helt rett Laurenz! Selv om det for enkelte vil være helt naturlig at motorenes turtall økes og nesa heves under innflyging så betyr ikke dette at de som ser det fra "den andre siden av bordet" synes det er like naturlig. Jeg har selv vært med på én go-around på ENGM med SAS Braathens. (Som det het den gang, i en periode). WTF tenkte jeg...


For PAXen vil nok en G-A fremstå som et mindre sunnhetstegn enn for flygerne ;)

LN-MOW
11-09-2007, 00:55
Originally posted by Dag Viking


Hvorfor passasjerene er redde etter en go-around skjønner jeg ikke helt,


Alt 'unormalt' i en flykabin fremkaller frykt hos noen. Det er et veldig stort antall mennesker med flyskrekk, enten i stoerre eller mindre grad, og for disse er en avbrutt landing mer enn nok til aa kjoere blodpumpa opp i 140. Selv mange reisevante vil oppfatte dette som dramatisk. Og det er ikke saa rart, for du skal statistisk fly temmelig mange timer fer det skjer deg. Jeg har vaert med paa to selv saavidt jeg kan huske - en pga vaer (Pan Am jumbo, San Fransisco ca 1984) og en pga fly paa banen (Delta 767, Atlanta 2001).

Som en som tidligere led kraftig av flyskrekk kan jeg relatere veldig godt til dette ....

Egil
11-09-2007, 07:52
Har selv hatt gleden av å sitte på klapp med WF i vinter Nord-Norge og oppleve flere avbrutte innflyvninger!

Kan skrive under på at det alltid skjer med full kontroll der fremme i spydspissen.

Føles mye verre når man sitter der bake og humper ned mot landjorda, prøver å lese i VG og aner fred og ingen fare i det motorturtallet fyker opp og flyet setter fart mot himmelen igjen ^_^


Egil