View Full Version : Avbestilling hos Norwegian
Jeg har bestilt noen billetter hos Norwegian for ca 30 minutter siden som jeg angrer på. Har prøvd å ringe kundesenteret, men det er stengt.
Jeg lurer på om det finnes en mulighet til å stoppe bestillingen á la SAS sin 24 timers angrefrist?
Fra Norwegians hjemmeside:
"Det er i henhold til våre betingelser ikke refusjon på lavprisbilletter. Bestillingen er bindende etter at du har bekreftet reisen. "
Det beste du kan håpe på er nok å få tilbake skatter & avgifter (antar det er lavprisbilletter det er snakk om...).
24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.
Originally posted by Farmer
24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.
Men hvorfor skriver da wideroe.no følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist. Dette gjelder ikke billetter med flyselskapene Norwegian og Sterling."?
...og fra forbrukerportalen.no (http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/Fakta/flyrettigheter)...:
"Ved kjøp av en flyreise har du ingen lovbestemt avbestillingsrett. "
Edit...
Fikset URL
Originally posted by SpotOn
Originally posted by Farmer
24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.
Men hvorfor skriver da wideroe.no følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist. Dette gjelder ikke billetter med flyselskapene Norwegian og Sterling."?
...og fra forbrukerportalen.no (http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/Fakta/flyrettigheter)...:
"Ved kjøp av en flyreise har du ingen lovbestemt avbestillingsrett. "
Edit...
Fikset URL
HM, hvor på wideroe.no finner du dette? 24 timers angrefrist praktiseres på ALLE flyselskap som bestilles der nå.
Men du har nok rett i at dette faktisk ikke er lovbestemt.
Det heter vel at ingen "betingelser" kan gjøre villkårene dårligere for kunden enn det man finner lovfestet. Det er vel derfor kundesentrene ikke er 24H ;)
Originally posted by Farmer
HM, hvor på wideroe.no finner du dette? 24 timers angrefrist praktiseres på ALLE flyselskap som bestilles der nå.
Men du har nok rett i at dette faktisk ikke er lovbestemt.
Fant det via google.no med søkeordene "angrefrist på flybilletter (http://www.google.no/search?hl=en&q=angrefrist+p%C3%A5+flybilletter&btn G=Google+Search&meta=)" (første treff). Men jeg ser at når jeg går på www.wideroe.no -> Ofte Stilte Spørsmål -> Endring / Kansellering så står det (på noe som sikkert er en mer oppdatert versjon av siden) følgende: "Ved bestilling av flybilletter på www.wideroe.no er det 24 timers angrefrist." Dvs, unntakene Norwegian og Sterling fra siden jeg fant via google er fjernet.
Da er det kanskje håp for OP uansett... Det er i allefall verdt forsøket å prøve når kundeservice en gang åpner (og jeg har lært at jeg ikke skal anta at sidehenvisninger fra google alltid viser til sist oppdaterte versjon av siden).
FlightDeck
02-09-2007, 22:49
Jeg tror ikke du kan kansellere lavprisbilletter hos Norwegian slik dere beskriver - godt mulig jeg tar feil, men har ikke hørt at noen har gjort det når jeg har vært på jobb. Du kan uansett - mot et gebyr på kr. 150/162 - endre billetten til en annen avgang eller en annen strekning. Bruker du ikke billetten får du selvfølgelig tilbake avgiftene og skattene.
ATC-flyradar
02-09-2007, 23:01
Originally posted by FlightDeck
Jeg tror ikke du kan kansellere lavprisbilletter hos Norwegian slik dere beskriver - godt mulig jeg tar feil, men har ikke hørt at noen har gjort det når jeg har vært på jobb. Du kan uansett - mot et gebyr på kr. 150/162 - endre billetten til en annen avgang eller en annen strekning. Bruker du ikke billetten får du selvfølgelig tilbake avgiftene og skattene.
Jeg måtte avbestille billetter for 2 til Tallin med DY og ved henvendelse til Norwegian 4 dager før avreise ( bekreftelse fra Lege at flyreise ikke kan gjennomføres / lege sa blodpropp) og Olga sa " du får kanskje igjen avgifter - kan ta tid " - dette var reise den 18.6.2007 til Tallin - ennu ikke fått tilbake ca kr. 300 for to personer.
Jeg er skuffet over Norwegian som benytter "service folk" på telefon som ikke kan imøtekomme dine rettigheter.
Jeg sponser Norwegian med skatter/avgifter for denne turen til Tallin med kona - men neste gang så blir ikke turen bestilt og ikke reist med Norwegian .Det skal ikke bare være slik at de reklamerer med "billige billetter" som egentlig ikke er billiig - fordi som regel hjemturen er mye dyrere enn bortover - så tilsammen så koster tur/retur mye mere enn reklamert.
Takk Kjos for at du bruker folk på bestillingstelefonn som IKKE skjønner alt -leser du dette så skylder du meg litt over kr. 300.- og leser du ikke dette - så er Norwegian sponset med disse pengene.
Jan
Et helt annet eksempel. Måtte kansellere en tur til Wien med Austrian, ingen sykdom, ingen unnskyldning. Hadde ikke tid.
Sendte bill. med brev som sa: " VET at det ikke er refund på denne type bill. Men kunne vi få taxes tilbake ?? " Please..
Brevet ble stilet til Austrian med deres Wien-kontor med kopi av billetter. Bare skrev øverst: "Refund Office"
Mindre enn to uker var 2x kr.617 tilbakeført til kredittkortet.:wink . Flott siden OS har ofte høyere taxes enn flybilletten så tapet ble minimalt.
Da er det vel ikke nødvendig å si at at jeg snart flyr OS igjen......;)
Tror LH vil gjøre det samme.
hmmm kjøpte du billettene pr telefon? I såfall belyser du en sak jeg har lurt litt på.
For ved online kjøp må du fysisk krysse av at du har lest betingelsene og godkjent disse før du kan gå videre. Dette gjør jo at selskapene (norwegian i dette tilfelle) kan si at du hadde all mulighet til å sette deg inn i betingelsene for ditt kjøp.
Om du derimot kjøper over telefon blir du ikke konfrontert med betingelsene. Ei heller blir du spurt om å godkjenne disse for å gjennomføre transaksjonen. Er du da like ansvarlig for som kunde "å selv ha ansvaret for å vite betingelsene for det du kjøpte" eller stiller det likt som et online kjøp?
Og i tilfelle det stiller likt (ansvars forhold), hvorfor MÅ du godkjenne betingelser ved online kjøp og IKKE ved personlig konfrontasjon?
Mulig jeg virker pirkete, men jeg synes det er litt betengt!
Originally posted by SQ 777
Tror LH vil gjøre det samme.
Ja, avbeställde precis en biljett åt en släkting och fick igen 1300/1839SEK utan några problem.
FlightDeck
02-09-2007, 23:29
Vel, vel. Det er bare å klage. Jeg skjønner godt at folk blir misfornøyde om man ikke får pengene tilbake med en gang, men så er jo også dette noe av koseptet med et lavprisflyselskap som Norwegian. Man får billige billetter, men det går på bekostning av en viss servicegrad - en service som andre selskaper har blitt opp rundt. Norwegian er bygget opp rundt lave priser.
Når det gjelder eksempelet med Tallinn, så skal ikke dette være vanskeligere enn å henvende seg til Norwegian - per post, telefon, e-post eller på et billettkontor - og oppgi kredittkortnummeret. Da setter vi det inn med en gang.
espenlok
03-09-2007, 00:33
Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det kunne ha seg at det ikke var angrefrist på flybilletter, ettersom angrefristen etter loven "gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted", og dette burde jo passe bra for flybilletter kjøpt på internett.
I følge http://www.forbrukerombudet.no/?id=1562 gjelder angrefristen ikke i dette tilfellet som en følge av §19 i angrefristloven
"Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for
a) spille- og lotteritjenester
b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom."
Men jeg synes nå at selskapene (også Norwegian) kunne ha spandert på seg noen timers angrefrist, f.eks. slik at kunden har en mulighet til å oppdage at han/hun gjorde en liten feil i bestillingsdialogen. Men det er vel bare en ønskedrøm :)
Da er fasiten klar: Kundesenteret kan ikke kansellere billettene, fordi kortet mitt allerede er blitt belastet.
Etter å ha lagt på ble jeg imidlertid litt stuss over at de kunne svare så kjapt. Det er jo slik at hvis jeg hadde kjøpt fleksibilletter blir reisen i følge norwegian.no ikke belastet før ved avreise. Kundesenteret spurte ikke hvilken type billett jeg hadde eller om referansenummer. Det ble heller ikke sagt noe om refusjon av skatter og avgifter.
Jeg er forøvrig helt klar over at det er min feil at jeg endte opp med billetter jeg egentlig ikke ville ha. Var litt rask med å bestille før jeg oppdaget at jeg kunne få billigere billetter med et annet selskap. Med tanke på at det er 14 dagers angrefrist på andre varer man kjøper på nettet, så synes jeg absolutt det burde være en 24 timers frist på reisekjøp.
Så får jeg heller bruke litt tid på å angre på at jeg ikke brukte wideroe.no for bestilling...
Jeg har tidligere fået lov at afbestille 2 stk. KLM billig-billetter til Delhi - det skete indenfor 24 timer fra bestilling selvom disse billetter var non-refundable og absolut billigste kategori.
Rigtig god service hos KLM..
Svaret fra kundeservice var: "It's your lucky day, sir!" og de refunderede uden problemer. Pengene var retur efter få dage.
Billetterne var bestilt på klm.com og afbestilling foretaget pr. telefon.
FlightDeck
03-09-2007, 10:09
Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
Originally posted by FlightDeck
Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
Norwegian må muligens ikke betale skatter for personer som ikke reiser, så det kan være at det i så fall går rett i lomma på Norwegian. Dette vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at skatt ikke betales (fra flyselskapet til staten) ved kansellert reise.
Originally posted by TOS
Originally posted by FlightDeck
Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
Norwegian må muligens ikke betale skatter for personer som ikke reiser, så det kan være at det i så fall går rett i lomma på Norwegian. Dette vet jeg ikke, men jeg kan tenke meg at skatt ikke betales (fra flyselskapet til staten) ved kansellert reise.
Skatter og avgifter betales kun for fløyne passasjerer. Det betyr at om du ikke reiser, og ikke får refundert dette av flyselskapet, ja da beholder flyselskapet som har innkrevd flyskattene alle pengene selv.
For et års tid siden bestile jeg feil billett på norwegian.no. Jeg ringte kundesenteret innen 30 min og fortalte at jeg hadde gjort en feil og ba om at billetten ble kansellert slik at jeg kunne får bestilt en ny, riktig en. Det var null problem ..
Originally posted by SQ 777Da er det vel ikke nødvendig å si at at jeg snart flyr OS igjen......;)
Godt å høre ;)
Når man bestiller en reise med Norwegian eller hvem det nå måtte være så inngår man en avtale med selskapet. Når man har krysset av i nettbestillingen for at man godtar vilkårene/bestemmelsene så kan man ikke i ettertid komme og kreve endringer/avbestille fordi man ikke er fornøyd. Lavprisbilletter refunderes IKKE, det står klart og tydelig under vilkårene. Dog refunderes skatter og avgifter.
The Ticketor
04-09-2007, 13:05
Om man ringer umiddelbart kan man klare å stoppe det da jeg mener å huske at DY kjører ut alt samtidig. Tidligere var det vel 1900, men nå tror jeg det er tidligere på dagen.
litt-amatør
04-09-2007, 15:04
Jeg må si jeg har stor sans for angrefrist på 24 t som SAS for eksempel har. Likedan med en rekke av charterselskapene.
Har meget god erfaring å få igjen skatter og avgifter (som forsikringen ikke betaler!) fra SAS, men ikke fra Sterling.
The Ticketor
04-09-2007, 15:24
Den fristen er veldig bra og kundevennlig, vi har en del kunder som har blitt reddet av den.
kurt kurtson
19-02-2009, 22:05
Norwegian har 4 timers avbestillingsfrist. Du kan avbestille ved å logge på brukerprofilen deres eller ringe +47 81521815
kurt kurtson
19-02-2009, 22:09
norwegian tar 50 kroner for å refundere flyskatt. Ved en vanlig flyreise i Norge betyr det at du får 40 kroner igjen.
Om du derimot kjøper over telefon blir du ikke konfrontert med betingelsene. Ei heller blir du spurt om å godkjenne disse for å gjennomføre transaksjonen. Er du da like ansvarlig for som kunde "å selv ha ansvaret for å vite betingelsene for det du kjøpte" eller stiller det likt som et online kjøp?
I USA får du ihvertfall ofte opplest en hel haug med vilkår på telefon, som jeg innbiller meg også tas opp - ved telefonsalg. Nevnes ingenting om vilkårene per telefon?
Fokker 50
20-02-2009, 10:33
Norwegian har 4 timers avbestillingsfrist. Du kan avbestille ved å logge på brukerprofilen deres eller ringe +47 81521815
Har du en link til hvor dette står, på Norwegians nettsider? Eventuelt hvordan vet du dette?
FlightDeck
26-02-2009, 18:02
Det er mulig å kansellere reiser hos Norwegian inntil reservasjonen er ferdig behandlet av systemene. Søker man opp bestillingen vil kansellering være mulig på samme måte som setereservasjon eller bestilling av spesialbagasje, men denne muligheten faller bort når systemet har gjort seg ferdig med de prosessene som er nødvendig for å behandle bestillingen.
flytoget
27-02-2009, 01:30
Rabatterte billetter:
Kan avbestilles innen 4 timer etter endt bestilling. Dette kan gjøres ved å trykke på avbestillingsknappen under "mine reiser" (må ha blitt booket i profil) eller ved å kontakte oss pr telefon i åpningstiden. Er denne knappen ikke i funksjon har bestillingen gått til belastning og muligheten for å avbestille er ikke lenger tilgjengelig. Etter dette gjelder vanlige regler for endringer og avbestilling av billett.
http://www.norwegian.no/sw4321.asp