Utflyttet
30-08-2007, 19:46
29. august
SK 254^H^H^H260 BGO-OSL
Absolutt lite spennende å si om dette, utover at SK254 var kansellert, jeg var marginalt tidsnok til den og jeg endte opp på SK260. Som vanlig, alltid nok å gjøre og fikk ikke tid å levere bilen så lot den stå igjen hos EuroPark på Flesland med nøkkel og ringte en venninne og sa hun var den stolte eier av bil i noen uker om hun ville plukke den opp.
Ved gaten traff jeg min gamle sjef og vi pratet om alt mulig, her i Bergen så fungerer stort sett IT-bransjen på veldig enkle prinsipper: du jobber for noen, du har jobbet for none, noen har blitt kunden din, du har fått noen som levarndør og din forhenværende sjef er blitt din kunde og alle vet om alle.
Vel ombord var det å synke ned i sete 7C, på med iPådd og Madrugada. Våknet under nedstiging til Oslo og forstod på de andre på raden at vel og fint var det med relansert service, men da må de og komme med den &"%&"¤% te-kannen og putte noe i papp-kruset. Viva Snowflake!
På OSL kom baggasjen på rekordtid (15 mins) og jeg fikk med meg en full skekk og en tom sekk, og skyndtet meg bort på Radisson hvor Østlandets eneste ledige hotellrom var lokalisert. En junior suite til 2600,- for natten. Jeg har vært oppgradert til en slik før, og jeg tryglet å ba i skranken om å få bli nedgradert, gjerne til et biz-rom, eller til nød til et standard-rom. Disse suitene er så udugelig som et hotellrom kan bli. De har faktisk et veldig lite bad, ventilasjonen er ikke dimensjonert for rommet, og det er umulig å få rommet kaldt nok. I tillegg hadde jeg to alt for dtore og steinharde puter. Våknet med stiv nakke, kvalm og lite medgjørlig to timer før vekkerklokken. Og for å ødelegge det helt, rommet har ikke en vannkoker, den har en fænsi "næspresso"-maskin som i teorien varmer vann, som smaker vondt. Jeg pleier å like Radisson, de vanlige rommet har akkurat althva du trenger, utsikt til innenriks-piren inklusive, men dette var absolutt ikke verdt pengene under noen omstendigheter. Og mens vi er i det negative hjørnet, de pleier å servere en glimrende Caesar-salat og et fantastisk Club sandwich, men i dag var det tydelig ingen på kjøkkenet som kunne operere noe annet enn en mikrobølgeovn.
Det siste jeg ser på en eller annen nyhetsside på nettet før jeg pakker laptoppen er at en eller annen IKT-boks eller noe EDB-ting har klappet sammen og tatt ferie på OSL og at store deler av kommunikasjonen på flyplassn er basert på semaforer, tegnsettet til meglere på børsen og at det meste går i "Helen Keller"-modus. 10 sekunder hoderegning seinere innser jeg at å krype til sengs ikke er et alternativ.
30. august
SK805 BGO-LHR
Vel borte på OSL ser jeg at noen har foretatt håndspåleggelse på en eller annen boks, for alt så veldig normalt ut. Rett bort på biz-utland-skranken og bort med baggene. Hun som satt i skranken var forresten fra ikke så langt unna meg, og smørblid, så det var kansje håp for dagen.
Tre minutter kø i sikkerhetskontrollen og jeg har med in sedvanlige flaks havnet bak et par som ikke snakker noe annet en en dialekt av et eller annet utdødd språk fra mellom Tigris og Ganges et sted, og en søt pike fra Adecco klarer omsider å forklare at det ikke er helt korrekt, eller heller lov, å kamuflere store deler av et garasjesalg som håndbaggasje. Maks 34 kilo. Herfra er det jo bare å hoppe bukk over SAS sin lounge, ut igjennom passkontrollen og i gaten?
Nei. OSL har i dag satt opp en forestilling løst basert på Dantes inferno. Etter passkontrollen er det ned i kjelleren til gate 62. Fra gate 60, 60,5, 61, 61,2, 61,5 og 62 går det nå flighter til store deler av Østeuropa og noen har vært tidlig ute med å holde kostnadene i sjakk, så her var all AC og luft av, men ovnene på. Etter noe om og menn er det vår tur og jeg begynner å se frem til å sige ned i et stort sete, hive på musikk og sovne stille hen. Men skjer det?
Nei. LN-RPnoe er byttet med LN-TUK, mitt store sete er krympet til det minste i hele SAS-gruppen og det blir en trang tur til London. Catering kan forbigåes i stillhet. Helt OK kjøtt med noen enkle mysterie-ingredienser. Noen kopper te av so-so kaliber og mer søvn. Heathrow har tydelig vært vasket på alt for høy varme, for etter landing var det knapt et minutt trilling før vi hanvet på ate 31422 i temrinal 3. Herfra er det knappe 4km å gå igjennom sikkerhetssjekken som ikke hadde nevneverdig kø utover en Indisk familie som tydelig forsøkte å ta store deler av England med som håndbaggasje.
Men så var problemene over for i dag. Etter "Flight Connections" er det bare å følge veggen langs høyre siden, sikle seg igjennom The Whisky Shop og ut av område hvor man oppbevarer de uvaskede massene, og direkte inn i nirvana. Virgin Clubhouse.
Og her har jeg rekt siden i dag. Håndbaggasjen (en stor og tung sekk med masse Nikon-dingser), noe klær og to flasker med whisky (Glenfiddich 30 års og en Port Ellen '84) som skal brukes som betaling for kost og losji hos vertskapet i Brisbane. Jeg har forsøkt å ta noen mobil-bilder her i dag, men det er for mye folk til at jeg liker å dra ut et stort kamera. For mer info, les her: http://www.virgin-atlantic.com/en/gb/whatsonboard/clubhouses/lhrclubhouse.jsp
Her har jeg fått gjort noe jobb, spistmeg god og mett, drukket nok og nå nyter jeg livet. Om litt over en time er det noen som skal tråkke over ryggen min i en halvtime eller to, og så en lang, kald dusj. Deretter er det marsj til gate 128425 hvor SQ321 venter. Jeg har ikke giddet å sloss om upper deck og vindu, jeg har sikret meg midtgang nede, bakerst. Det er de setene som er stort sett garantert å ha sete vedsiden av fri (2-3-2, midten nede i 3-seteren gies ikke ut før alt annet er fullt og vi viser 3 seter usolgt så langt i kveld).
Ombord har jeg alle planer om å gjøre middagen unna fort og gale, og så bare ta to puter, et pledd og å sove så lenge jeg kan. SÅ er ejg glad det ikke er internett ombord. Jeg gleder meg til å ligge halvt tilbakelent og halvsove i mange timer og høre på musikk og kansje se en film. Landingen blir i fredag kveld slingapore-tid. Da er det rett avgårde til Carlton og kvelds, og så rett i seng.
Men nok tyt for nå. Mer info om noen dager. Kansje bilder og. Kven kveit? :)
-A
SK 254^H^H^H260 BGO-OSL
Absolutt lite spennende å si om dette, utover at SK254 var kansellert, jeg var marginalt tidsnok til den og jeg endte opp på SK260. Som vanlig, alltid nok å gjøre og fikk ikke tid å levere bilen så lot den stå igjen hos EuroPark på Flesland med nøkkel og ringte en venninne og sa hun var den stolte eier av bil i noen uker om hun ville plukke den opp.
Ved gaten traff jeg min gamle sjef og vi pratet om alt mulig, her i Bergen så fungerer stort sett IT-bransjen på veldig enkle prinsipper: du jobber for noen, du har jobbet for none, noen har blitt kunden din, du har fått noen som levarndør og din forhenværende sjef er blitt din kunde og alle vet om alle.
Vel ombord var det å synke ned i sete 7C, på med iPådd og Madrugada. Våknet under nedstiging til Oslo og forstod på de andre på raden at vel og fint var det med relansert service, men da må de og komme med den &"%&"¤% te-kannen og putte noe i papp-kruset. Viva Snowflake!
På OSL kom baggasjen på rekordtid (15 mins) og jeg fikk med meg en full skekk og en tom sekk, og skyndtet meg bort på Radisson hvor Østlandets eneste ledige hotellrom var lokalisert. En junior suite til 2600,- for natten. Jeg har vært oppgradert til en slik før, og jeg tryglet å ba i skranken om å få bli nedgradert, gjerne til et biz-rom, eller til nød til et standard-rom. Disse suitene er så udugelig som et hotellrom kan bli. De har faktisk et veldig lite bad, ventilasjonen er ikke dimensjonert for rommet, og det er umulig å få rommet kaldt nok. I tillegg hadde jeg to alt for dtore og steinharde puter. Våknet med stiv nakke, kvalm og lite medgjørlig to timer før vekkerklokken. Og for å ødelegge det helt, rommet har ikke en vannkoker, den har en fænsi "næspresso"-maskin som i teorien varmer vann, som smaker vondt. Jeg pleier å like Radisson, de vanlige rommet har akkurat althva du trenger, utsikt til innenriks-piren inklusive, men dette var absolutt ikke verdt pengene under noen omstendigheter. Og mens vi er i det negative hjørnet, de pleier å servere en glimrende Caesar-salat og et fantastisk Club sandwich, men i dag var det tydelig ingen på kjøkkenet som kunne operere noe annet enn en mikrobølgeovn.
Det siste jeg ser på en eller annen nyhetsside på nettet før jeg pakker laptoppen er at en eller annen IKT-boks eller noe EDB-ting har klappet sammen og tatt ferie på OSL og at store deler av kommunikasjonen på flyplassn er basert på semaforer, tegnsettet til meglere på børsen og at det meste går i "Helen Keller"-modus. 10 sekunder hoderegning seinere innser jeg at å krype til sengs ikke er et alternativ.
30. august
SK805 BGO-LHR
Vel borte på OSL ser jeg at noen har foretatt håndspåleggelse på en eller annen boks, for alt så veldig normalt ut. Rett bort på biz-utland-skranken og bort med baggene. Hun som satt i skranken var forresten fra ikke så langt unna meg, og smørblid, så det var kansje håp for dagen.
Tre minutter kø i sikkerhetskontrollen og jeg har med in sedvanlige flaks havnet bak et par som ikke snakker noe annet en en dialekt av et eller annet utdødd språk fra mellom Tigris og Ganges et sted, og en søt pike fra Adecco klarer omsider å forklare at det ikke er helt korrekt, eller heller lov, å kamuflere store deler av et garasjesalg som håndbaggasje. Maks 34 kilo. Herfra er det jo bare å hoppe bukk over SAS sin lounge, ut igjennom passkontrollen og i gaten?
Nei. OSL har i dag satt opp en forestilling løst basert på Dantes inferno. Etter passkontrollen er det ned i kjelleren til gate 62. Fra gate 60, 60,5, 61, 61,2, 61,5 og 62 går det nå flighter til store deler av Østeuropa og noen har vært tidlig ute med å holde kostnadene i sjakk, så her var all AC og luft av, men ovnene på. Etter noe om og menn er det vår tur og jeg begynner å se frem til å sige ned i et stort sete, hive på musikk og sovne stille hen. Men skjer det?
Nei. LN-RPnoe er byttet med LN-TUK, mitt store sete er krympet til det minste i hele SAS-gruppen og det blir en trang tur til London. Catering kan forbigåes i stillhet. Helt OK kjøtt med noen enkle mysterie-ingredienser. Noen kopper te av so-so kaliber og mer søvn. Heathrow har tydelig vært vasket på alt for høy varme, for etter landing var det knapt et minutt trilling før vi hanvet på ate 31422 i temrinal 3. Herfra er det knappe 4km å gå igjennom sikkerhetssjekken som ikke hadde nevneverdig kø utover en Indisk familie som tydelig forsøkte å ta store deler av England med som håndbaggasje.
Men så var problemene over for i dag. Etter "Flight Connections" er det bare å følge veggen langs høyre siden, sikle seg igjennom The Whisky Shop og ut av område hvor man oppbevarer de uvaskede massene, og direkte inn i nirvana. Virgin Clubhouse.
Og her har jeg rekt siden i dag. Håndbaggasjen (en stor og tung sekk med masse Nikon-dingser), noe klær og to flasker med whisky (Glenfiddich 30 års og en Port Ellen '84) som skal brukes som betaling for kost og losji hos vertskapet i Brisbane. Jeg har forsøkt å ta noen mobil-bilder her i dag, men det er for mye folk til at jeg liker å dra ut et stort kamera. For mer info, les her: http://www.virgin-atlantic.com/en/gb/whatsonboard/clubhouses/lhrclubhouse.jsp
Her har jeg fått gjort noe jobb, spistmeg god og mett, drukket nok og nå nyter jeg livet. Om litt over en time er det noen som skal tråkke over ryggen min i en halvtime eller to, og så en lang, kald dusj. Deretter er det marsj til gate 128425 hvor SQ321 venter. Jeg har ikke giddet å sloss om upper deck og vindu, jeg har sikret meg midtgang nede, bakerst. Det er de setene som er stort sett garantert å ha sete vedsiden av fri (2-3-2, midten nede i 3-seteren gies ikke ut før alt annet er fullt og vi viser 3 seter usolgt så langt i kveld).
Ombord har jeg alle planer om å gjøre middagen unna fort og gale, og så bare ta to puter, et pledd og å sove så lenge jeg kan. SÅ er ejg glad det ikke er internett ombord. Jeg gleder meg til å ligge halvt tilbakelent og halvsove i mange timer og høre på musikk og kansje se en film. Landingen blir i fredag kveld slingapore-tid. Da er det rett avgårde til Carlton og kvelds, og så rett i seng.
Men nok tyt for nå. Mer info om noen dager. Kansje bilder og. Kven kveit? :)
-A