PDA

View Full Version : OSL-ARN-OSL

EB
30-08-2007, 12:33
Skal på dagstur til Stockholm til uken... Rasende billig på Norwegian og 100% 737-fri reise. Til Stockholm er det A320 med XL Airways og hjem igjen er det MD80 og FlyNordic. XL blir nytt bekjentskap...:D

EB
30-08-2007, 22:41
Noen som har bilder av av denne XL`n...?

Airbus 330
30-08-2007, 22:56
Det er vel denne som skal fly for Norwegian hvis jeg ikke husker helt feil her nå på regnr.

Airbus 330.

EB
31-08-2007, 05:59
Det går ikke an å velge sete på denne avgangen da det er XL som flyr...så da må jeg vel tidlig opp på tirsdag!

Tommy777
31-08-2007, 21:45
Håper tiden din på morran er verdt pengene du sparte ^_^

EB
31-08-2007, 23:45
Tja.. Man gjør mye for å få fly Airbus mellom Oslo og Stockholm...:D

FlightDeck
01-09-2007, 00:10
OSL-ARN er en rar rute. Vanskelig å få folk til å velge noe annet en SAS. Jeg husker for noen år siden, da det ennå var Economy/Business-inndeling på intraskandinavisk, da var det bare to-tre rader med Economy flere ganger jeg fløy. Resten var Business. Det må ha gitt litt av en inntjening! Hvorfor bedriftene gadd å kaste bort tusenvis av kroner på det, lurer jeg fortsatt på...

EB
01-09-2007, 00:13
Spent på belegget til og fra Stockholm... SAS er jo alltid smekkfullt.

LN-MOW
01-09-2007, 00:44
Da Braathens gikk inn paa ARN hadde de store forhaapninger. Men de floey som regel halvfulle paa morgenen og ettermiddagen naar SAS var smekkers. Og mesteparten var pax som ikke gadd aa vente paa neste ledige SAS-maskin. Jeg sluttet aldri aa la meg forbause over at mange heller ville vente flere timer paa SAS framfor aa vente paa BU. Jeg gjorde alltid folk som ikke kom med oppmerksomme paa at BU ogsaa opererte, men forbausende mange ga blaffen. Saerlig svensker.

FlightDeck
03-09-2007, 09:48
Originally posted by EB

Det går ikke an å velge sete på denne avgangen da det er XL som flyr...så da må jeg vel tidlig opp på tirsdag!

Du kan ikke velge sete på forhånd, og jeg tror heller ikke at det er faste seter ombord - i så fall har det blitt gjort endringer nylig.

gustavf
03-09-2007, 21:41
Jeg er litt spent på denne, for jeg skal fly XL til ARN på onsdag. Riktignok skal jeg ha SAS tilbake.

Selv om jobben betaler og man jobber i et av norges største selskaper så er det grenser for prisforskjeller man kan finne seg i. Norwegian var et par tusenlapper under prisen SAS skulle ha, og det med bestilling ei uke på forhånd uten behov for å være fleksibel. Da er valget enkelt.

EB
04-09-2007, 05:11
Enig... Prisforskjellen var stor... men jeg angrer allerede på valget på vei hjem. Med SAS kunne jeg ha kommet en del tidligere hjem - da et av møtene våre ble kansellert i dag - nå må vi vente på FlyNordic i ettermiddag - uten noen sjanse til å booke om til en tidligere avgang...:(

FlightDeck
04-09-2007, 09:55
Originally posted by EB

Enig... Prisforskjellen var stor... men jeg angrer allerede på valget på vei hjem. Med SAS kunne jeg ha kommet en del tidligere hjem - da et av møtene våre ble kansellert i dag - nå må vi vente på FlyNordic i ettermiddag - uten noen sjanse til å booke om til en tidligere avgang...:(

Men da får du attpåtil fly MD-80, det er ikke hver dag! Dessverre bruker FlyNordic den kjedelige delen av ARN... MD-80-maskinene er gamle Finnair-fly. Spent på kabinfaktoren.

EB
05-09-2007, 06:17
Litt av en dag... Tror aldri jeg har brukt 5 timer fra huset her hjemme til kontoret i Stockholm...her har toget muligheter!!!

Automaten til Norwegian ville ikke gi meg boardingkort - men det ville en hyggelig gutt i skranken - -og det var ingen kø for innsjekk. Ingen seating på XL Airways:cry: Så bar det til en forholdsvis lang kø for sikkerhetssjekk. Med Norwegian er det ingen lounge - så da ble det kaffe, vann og baguette til en prisen av en halv flybillett ute i utenlandspiren. 07:10 gikk vi til gate hvor det allerede var kø for ombordstigning - slik er det når det ikke er seating. Boarding startet 07:30 for vår avgang 07:40 - men vi kom bare ned i "finger`n" hvor vi ble stående i 15 minutter før vi fikk komme ombord i A320`n. Lys kabin - men slitte lyseblå seter. Både franske og norske flyverter/vertinner...:D XL Airways har om mulig enda trangere plass mellom setene enn Norwegian. Ble sittende ombord før vi hadde pushback litt over 08:00 - og enda ingen som beklaget eller forklarte hvorfor vi ble forsinket. Rett før landing på Arlanda så kom beklagelsen fra en norsk pilot - men ingen begrunnelse.

På Arlanda var det stopp på Arlanda Express på grunn av en ulykke - så det var en utrolig laaaaang drosjekø og busskø...vi endte opp på bussen inn til sentrum.

Tilbake så fikk vi god tid på terminal 2 - da et møte ble avlyst...her kommer det største ankepunktet mot å velge Norwegian til Stockholm. Ikke så mange alternativ hjem igjen (på samme tid hadde vel SAS 3-4 avganger vi kunne rukket) og når du først har tid på en flyplass har terminal 2 INGEN ting å by på.:cry:

Hjem med FlyNordic klokken 17:00. Også her var det kaos i gaten fordi man ikke tilbyr seating - mitt reisefølge nektet å stå i den køen i 45 minutter -så vi endte opp på bakerste benk på MD`n hjem til Oslo... Tross en del motorstøy - så er det gøy å fly MD80 - men også her er det lovlig trangt og man er avhengig av å sitte på skrå - for å få bena i en noenlunde behagelig posisjon. Pushback 5 minutter før tiden :D kjempebra - for maskinen var nesten full...

Sitter man bakerst på en MD80 - rekker man ikke første flytoget til byen...det tar tid å komme seg ut - med seating og bestilling i god tid hadde jeg sitteet mye lenger fremme og tiden på reise hadde blitt kortere...

sail4fun
05-09-2007, 07:32
Originally posted by EB

Litt av en dag... Tror aldri jeg har brukt 5 timer fra huset her hjemme til kontoret i Stockholm...her har toget muligheter!!!

Toget ? det er jo bare å fly med noen som har en viss freqvens det ...
Billigbilett, og så ha medarbeidere som sitter 3 timer å venter, det er vel også en utgift ? kanskje 1500-2500 kroner det også

EB
05-09-2007, 08:27
Ja - tid er absolutt penger.

gustavf
06-09-2007, 10:50
Mine notater fra XL Aireays:

Vi fløy med kun håndbaggasje, så her var det ikke noe behov for å sjekke inn. Lite kø i sikkerhetskontrollen denne onsdag morgenen. Boarding gikk greit, men det virket som om det var noe tull med bestillinger gjort hos FlyNordic.

Det er free seating ombord, noe jeg synes er like greit.

Setene er veldig trange. Synes det var omtrent like trangt som i økonomi på SAS sine europamaskiner, og der er det vel 30 tommer. Litt slitte seter. Kabinfaktoren så ut til å være et sted rundt 70%.

Nesten all kabinannonsering ble gjort av de to Norwegian-ansatte i kabinen, riktignok på en engelsk som var mer eller mindre uforståelig. Det var også disse som stod for salget ombord.

"Ze captain" sa, så vidt jeg fikk med meg, at dette var hans første landing i Stockholm. Antar at han blir mer kjent der etterhvert.

En tomme mer benplass og dette hadde vært bra.

Tilbake hadde jeg SAS Economy Extra, til omtrent den tredoble prisen.

MountainDew
06-09-2007, 15:27
Blir bedre når vi får nye 737-800 på ruten, og slipper å leie inn fly fra andre selskap (siden de har en tendens til å bli forsinket)
Belegget på OSL - ARN er meget godt for alle selskap virker det som!

Tommy777
06-09-2007, 16:48
Originally posted by MountainDew

Blir bedre når vi får nye 737-800 på ruten, og slipper å leie inn fly fra andre selskap (siden de har en tendens til å bli forsinket)

Det kommer ikke til aa bedre frekvensen... 737-800 er ogsaa for stor for DYs marked paa denne ruta, saa jeg tviler paa en bedre frekvens..

EB kommer med et glimrende eksempel paa hvorfor DY ikke er den forretningsreisendes venn paa veldig mange strekninger..

Jeg og min tidligere sjef var i Stockholm paa dagstur i fjor vaar og akkurat som EB valgte sjefen DY fordi det var saa billig. Et av moetene ble avlyst og siden DY ikke har en eneste avgang mellom 1300 og 1700, ble det to fullpris billetter paa oss paa SAS rundt kl 1330 noe som fikk oss tilbake paa kontoret ved 4 tiden for 2 timers jobb som firmaet tjente penger paa..

Tid er definitivt penger

gustavf
06-09-2007, 23:20
Originally posted by Tommy777
Jeg og min tidligere sjef var i Stockholm paa dagstur i fjor vaar og akkurat som EB valgte sjefen DY fordi det var saa billig. Et av moetene ble avlyst og siden DY ikke har en eneste avgang mellom 1300 og 1700, ble det to fullpris billetter paa oss paa SAS rundt kl 1330 noe som fikk oss tilbake paa kontoret ved 4 tiden for 2 timers jobb som firmaet tjente penger paa..

Eller man kan gjøre som vi gjorde: Velge den billigste leverandøren når man vet reisetidspunktet og den mest fleksible leverandøren den vegen man er mer usikker.

Min erfaring er ihvertfall at utreisetidspunktet blir endret mye sjeldnere enn hjemreisen. Det er heller ikke gitt at det er ulønnsomt å bestille billioge billetter som normalt blir benyttet og heller kjøpe en dyr billett i tillegg av og til.

Eriksan
07-09-2007, 14:56

Benplassen blir jo ikke bedre med de nye maskinene til DY da, "29 er for trangt for meg. Kjenner meg absolutt ikke igjen i Gustav sin sammenligning med SK. Stort sett "32 og "31 på SK, unntakene er -800 domestic og bakerste halvdel/tredjedel på -500, -600 og nye -700.

MountainDew
08-09-2007, 09:24
Med de nye setene blir det bedre plass. Det har Kjos sagt så da må det stemme! Gleder meg til å slippe setene i KKS som jeg alltid får når skal ut å fly :(

Speedbird
08-09-2007, 15:30

Gleder meg til å slippe setene i KKS som jeg alltid får når skal ut å fly :(
Fly SAS da! :old :wink

gustavf
08-09-2007, 15:42
Originally posted by E.N.
Benplassen blir jo ikke bedre med de nye maskinene til DY da, "29 er for trangt for meg. Kjenner meg absolutt ikke igjen i Gustav sin sammenligning med SK. Stort sett "32 og "31 på SK, unntakene er -800 domestic og bakerste halvdel/tredjedel på -500, -600 og nye -700.

Det var denne bakerste halvdelen jeg siktet til. På OSL-ARN ville det vel vært overveiende sannsynlig at jeg hadde havnet i et slik sete om jeg ikke ville punge ut de ekstra hundrelappene for Economy Extra?

MountainDew
08-09-2007, 22:56
Originally posted by Speedbird

Gleder meg til å slippe setene i KKS som jeg alltid får når skal ut å fly :(
Fly SAS da! :old :wink

Er flink å dele på selskapene, men har opplevd ganske sletne seter på noen av SK sine classic og NG maskiner også tyverr.... (seteryggen er ihvertfall høy:up: )
Har sett at DY har skiftet ut setene i 3 til 4 maskiner med helt nye (Recaro?) og da ble faktisk beinplassen bedre pga måten de er bygget på. (Høy rygg!!)
KLM`s eldre maskiner føles omtrent ny innvendig og har behagelige seter, så der har mange selskap noe å lære.

Vet ikke hvem som bestillte KKS ny, men som sagt tidligere så må de setene være bygget for lave mennesker. (er noen andre fly som også har de her setene)

EB
09-09-2007, 07:28
De lave seteryggene på noen av DY maskinene er helt håpløse... de nye skinnsetene er derimot noe av det bedre i luften. Benplassen kan og bør bli bedre på alle maskinene...