PDA

View Full Version : OSL 29. august.

Madman
29-08-2007, 20:46
I litt tvilsomme lysforhold, tok jeg meg en tur til OSL i ettermiddag. Har nå beveget meg inn i RAW-verdenen, og det er jo litt spennende. Men jeg ser jo at det åpner for mange nye muligheter. Fikk med litt av hvert, og legger ut et lite utvalg.

Hadde også gleden av å treffe ph-ndr i dag. Takk så mye for nyttige foto-tips. :-p

Vede
29-08-2007, 20:51
Går det en dag uten -RRA/B på Gardermoen?

EDIT: Glemte å kommentere bildene.

Disse bildene var skikkelig digg. Er kult med bilder fra slike vinkler.

flyKSU
29-08-2007, 22:53
Kjempebra bilder, Madman :up: :) Utrolig skarpt og fine farger :)

SE-DYD
30-08-2007, 02:25
Ja- der ser du- Raw gjør susen!:up:

Desk pilot
30-08-2007, 16:17
Fin-fin billedkvalitet. Jeg likte de to bildene fra take-off'en til RRB aller best.

ATC-flyradar
30-08-2007, 22:08
Originally posted by SE-DYD

Ja- der ser du- Raw gjør susen!:up:

Litt oppskrift fra deg Dag når man tager bilder i RAW - det hender at jeg tar bilder i JPG og Raw ( dobbel opp ) - du vet hvilket program jeg bruker til redigering.

:D Jan

SE-DYD
31-08-2007, 01:51
Originally posted by ATC-flyradar

Litt oppskrift fra deg Dag når man tager bilder i RAW - det hender at jeg tar bilder i JPG og Raw ( dobbel opp ) - du vet hvilket program jeg bruker til redigering.

:D Jan

Tja! Vel- er det Photoshop? Hvilken versjon? Kan være litt vrient å forklare, for det fins ikke noe fasitsvar! Men det er bare å åpne et knippe raw-bilder i Photoshop- så kommer Raw-tolkeren fram automatisk! Da har du en del "reglasj" som svensken sier - på høyre side av bildet. Prøv deg fram med de forskjellige hendlene og se hvordan lys og farger forandrer seg. Etter hvert vil du finne en kombinasjon som gir den effekten du er ute etter. Et greit tips- er å holde seg borte fra sharpen. Det gjør du med jpg-fila etterpå i ren Photoshop!

Vet ikke om du ble noe klokere av dette, men det er den fremgangsmåten jeg har brukt! Det er viktig at bildet ser nesten ferdig ut når du oversetter til jpg- så er det minimale justeringer etterpå. Stort set bare levels og sharpen!

Madman
31-08-2007, 06:15

Et greit tips- er å holde seg borte fra sharpen. Det gjør du med jpg-fila etterpå i ren Photoshop!

Hva er forskjellen om du gjør det med raw- eller jpg-fila?

EDIT: Og takk så mye for hyggelige tilbakemeldinger. :)

SE-DYD
31-08-2007, 09:48
Originally posted by Madman

Et greit tips- er å holde seg borte fra sharpen. Det gjør du med jpg-fila etterpå i ren Photoshop!

Det er bare en erfaring jeg har! Ser ut til at sluttresultatet blir bedre slik, og sharpen bør være det siste du gjør før du lagrer endlig resultat. Hvis du skarper opp midt i prosessen har det lett for å bli støy (noise) i bildet.

Madman
31-08-2007, 10:00

Originally posted by Madman

Det er bare en erfaring jeg har! Ser ut til at sluttresultatet blir bedre slik, og sharpen bør være det siste du gjør før du lagrer endlig resultat. Hvis du skarper opp midt i prosessen har det lett for å bli støy (noise) i bildet.

Den er lagret på minnet. Tusen takk for tipset. :-p

Fly high
31-08-2007, 14:20
Det er ikke så ofte master og slikt er velkomment på flybilder (det blir gjerne litt uryddig), men bildet ditt med den gule masta i venstre bildekant ble stilig. Tøft med de dramatiske skyene i bakgrunnen!

Madman
31-08-2007, 14:36
Originally posted by Fly high

Det er ikke så ofte master og slikt er velkomment på flybilder (det blir gjerne litt uryddig), men bildet ditt med den gule masta i venstre bildekant ble stilig. Tøft med de dramatiske skyene i bakgrunnen!

Prøvde egentlig å få fram hvor mye crosswind det var den dagen, men det var ikke så ille akkurat når bildet ble tatt, dessverre.

Blackhawk
01-09-2007, 01:14
Alle bildene var helt rå, men det første var jo bare "utenomjordisk" bra - sjokkerende lekkert!! :huh: