PDA

View Full Version : Apropos snøkaos


tosfreight
18-11-2004, 12:02
Denne e-mailen tikket inn til oss fra lufthavnsjefen ved Tromsø Lufthavn... :)

"
Dagens gladmelding fra Avinor Tromsø Lufthavn!


Ja, da er den kommet igjen - vinteren. Som ifjor. Og som i fjor kommer den
like overraskende på de der nede, de sørpå. Veger tettes, biler som
fjorårets sommerdekk krasjer, og til og med flytrafikken har visse
problemer. Der sørpå.

Men her i nord, i Tromsø - her går alt som normalt. Vi visste at snøen ville
komme engang i oktober-november. Det har vi erfart fra tidligere år. Sågar
var vi forberedt på at den kunne komme i september, for det har også skjedd
før.

Fra Tromsø går flyene på rute, bare vi får de sørfra i tide. Vi tar imot dem
på rute også, bare de går i rute sørfra.

Er det noe rart at vi bor i Tromsø? Vi er klokere her i nord. Vi har lært
fra tidligere år, lyttet til erfarne værfolk som sier at det hvite elementet
gjentar seg. År for år. Nå har vi riktignok også hørt at global oppvarming
skal gi 10 grader varmere gjennomsnittstemperatur i Tromsø, men er allikevel
forberedt på at det kan ta tid. Vi er tålmodige også, vi i nord.

Ha en god og snørik dag. Vi har 25 cm. med nydelig nysnø, men svart
rullebane. Våre dyktige brøytesjåfører er godt forberedt og ønsker deg
velkommen til Nordens Paris!

Når som helst...


Nils H. Opsahl
Lufthavnsjef

PS! jeg kunne jo ikke dy meg; "skadefryd er den beste fryd" er det et ordtak
som heter...
"

Isbamse
18-11-2004, 12:42
LOL!!!:devot:

(Og i Ikkelengerfulltsåstorebritannia er det enda verre - der må de stenge banene ved en centimeter snø...og blir like overrasket hver gang...)

TOS
18-11-2004, 13:10
Originally posted by Isbamse


LOL!!!:devot:

(Og i Ikkelengerfulltsåstorebritannia er det enda verre - der må de stenge banene ved en centimeter snø...og blir like overrasket hver gang...)

Problemet i Storbritannia er at de rett og slett ikke har noe særlig utstyr til å fjerne snøen (jeg vet ikke med Skottland - der har de sikkert utstyret i orden..). På motorveiene med 2-3 felt hver veik vil man når det en sjelden gang snør se små pick-up liknende biler med brøyteplog - svært effektiv snøbrøyting...:D

jy

Isbamse
18-11-2004, 13:45
Og det er for mye forlangt at de klarer å skaffe noe skikkelig brøyteutstyr... :p

Falcon
18-11-2004, 13:55
---

(Måtte dempe entusiasmen litt - fikk akkurat vite at jeg nå regnes som ekte søring.)

GFL
18-11-2004, 14:17
Var et fly fra tromsø som skulle lande i oslo klokken 2310 igår, men mente jeg så forventet tid 02:55......sikkert artig å bli såpass forsinket ;) Når det landet har jeg ikke sjekket opp.


Var det begrensninger på OSL utover kvelden?

The Ticketor
18-11-2004, 14:31
Kan noen sende den videre til Oslo Sporveier? Så fort snøen kom igår, måtte alle busser kjøres til Alnabru for å sette på kjetting!! Idag går bussene, men uten kjetting.

Og hvordan informerer man sine kunder om dette? Tja, det gjør man jo stort sett ikke. Ikke en gang 3 trikkeførere som kjørte forbi Stortorvet, og som måtte ut av trikken for å pense om manuellt, gadd å infomere de ca 50-70 personene som sto å ventet på bussen, at det ikke ville komme noen buss. Idioter... :naughty:

Falcon
18-11-2004, 14:35
Originally posted by The Ticketor


Kan noen sende den videre til Oslo Sporveier? Så fort snøen kom igår, måtte alle busser kjøres til Alnabru for å sette på kjetting!! Idag går bussene, men uten kjetting.

Og hvordan informerer man sine kunder om dette? Tja, det gjør man jo stort sett ikke. Ikke en gang 3 trikkeførere som kjørte forbi Stortorvet, og som måtte ut av trikken for å pense om manuellt, gadd å infomere de ca 50-70 personene som sto å ventet på bussen, at det ikke ville komme noen buss. Idioter... :naughty:

Har hørt litt radio i dag, og Sporveien og SL får rimelig mye pepper for fadesen i går...

LCH
18-11-2004, 14:36
Originally posted by The Ticketor


Kan noen sende den videre til Oslo Sporveier? Så fort snøen kom igår, måtte alle busser kjøres til Alnabru for å sette på kjetting!! Idag går bussene, men uten kjetting.

Og hvordan informerer man sine kunder om dette? Tja, det gjør man jo stort sett ikke. Ikke en gang 3 trikkeførere som kjørte forbi Stortorvet, og som måtte ut av trikken for å pense om manuellt, gadd å infomere de ca 50-70 personene som sto å ventet på bussen, at det ikke ville komme noen buss. Idioter... :naughty:

Jeg synes også at informasjonen fra Oslo Sporveier er mangelfull, men rett skal være rett, da jeg tok trikken fra Stortorvet ca. klokken 21.00 i går sto det folk fra servicepatruljene på begge holdeplassene.

Trety
18-11-2004, 14:53
Originally posted by The Ticketor
Kan noen sende den videre til Oslo Sporveier? Så fort snøen kom igår, måtte alle busser kjøres til Alnabru for å sette på kjetting!! Idag går bussene, men uten kjetting.

Det er mulig jeg har misforstått nå, men er det ikke slik at samtlige tunge kjøretøy er påkrevd å kjøre med kjetting, ihvertfall i vinterhalvåret?

Concorde
18-11-2004, 15:05
Det er ikke Nordmenn som kjører da.. Hjelper ikke mye om hjulene på bussen er utstyrt med meterlange pigger så lenge føreren ikke er skikket eller uten erfaring med kjøring på vinterføre.

enml
18-11-2004, 15:48
Men hvorfor er det slik at så snart det kommer 5 - 10 cm snø på Østlandet så er det en 10 minutters reportasje i Dagsrevyen om alle som ikke kommer seg frem? Og hvorfor legger ikke folk på østlandet om til vinterdekk FØR snøen kommer? Vi her på nordvestlandet (som i nord Norge) følger med på kalenderen og ser når vi nermer oss den hvite årstid og tar konsekvensen av det....:spin: De eneste man ser i grøfta her er danske, tyske, latviske og spanske vogntog og en og annen jappen av en selger fra østlandet i tynn skjorte og silkedress med en børs jeep:naughty:

The Ticketor
18-11-2004, 17:29
Nettopp for at så mange tullinger her nede IKKE tar konsekvensen av det, og at det skaper konsekvenser, så får det oppmerksomhet i media. Om alt gikk bra, så er jo ikke det noe å skrive om.

Mulig at de hadde servicemedarbeidere ute 2100 (et par timer etter bussene var kallt tilbake), men de tre trikkeførerne, som alle har radio i sine trikker, kunne godt ha ropet ut at alle busser var innstillte. Men nei, så smart/vennlig går det ikke å være om man kjører trikk.

Neida, hopp ut av trikken din du, trikkefører, og pens om. Så kan du se på ca 70 pax stå å vente på bussen, også kan du tenkte (og gjerne smile litt samtidig) at de folka der, de får stå å vente lenge. For noen busser kommer det ikke. Men for alt i verden, ikke si noe til dem!

:( :naughty:

Mitt neste klageinnlegg skal handle om UPS, et logistikkfirma uten noen innsikt i logistikk eller kundebehandling. Jepp, jeg venter FORTSATT på min pc som har stått hos UPS siden onsdag forrige uke! Følg med!

DY
18-11-2004, 17:33
Originally posted by Trety


Originally posted by The Ticketor
Kan noen sende den videre til Oslo Sporveier? Så fort snøen kom igår, måtte alle busser kjøres til Alnabru for å sette på kjetting!! Idag går bussene, men uten kjetting.

Det er mulig jeg har misforstått nå, men er det ikke slik at samtlige tunge kjøretøy er påkrevd å kjøre med kjetting, ihvertfall i vinterhalvåret?

De er ikke påkrevd å kjøre med kjettinger, men de er påkrevd å HA kjettinger. (Nesten som flytevester til alle ombord i båter - man SKAl ha det, men ikke krav at man bruker dem). MEN som sjåfør er man selvsagt pålagt å kjøre etter forholdene og det betyr ofte kjettinger på vogntog på snø/isveger...men dte virker som vogntogsjåfører hater å legge dem på...og venter alt for lenge...spesielt kanskje dem som ikke er vant til å kjøre på snø og is hvert år.

tosfreight
18-11-2004, 18:18
Mitt neste klageinnlegg skal handle om UPS, et logistikkfirma uten noen innsikt i logistikk eller kundebehandling. Jepp, jeg venter FORTSATT på min pc som har stått hos UPS siden onsdag forrige uke! Følg med!

stikkord: bruk heller SAS Cargo :) :) :):spin: :D

LCH
18-11-2004, 18:57
Originally posted by The Ticketor

Mitt neste klageinnlegg skal handle om UPS, et logistikkfirma uten noen innsikt i logistikk eller kundebehandling. Jepp, jeg venter FORTSATT på min pc som har stått hos UPS siden onsdag forrige uke! Følg med!

Høres ut som om de er like ille som TNT; de leverer bare mallom 8-16, men gir deg ikke noe forvarsel om at de kommer, så man er selvsagt ikke hjemme når de kommer. Da må man ringe dem og avtale ny levering, men kan ikke angi noe tidsintervall for når det passer, med andre ord risikerer man å sitte å vente på den forp***e pakken fra klokken 8 og få den klokken 16.

DY
18-11-2004, 21:37
Originally posted by LCH


Originally posted by The Ticketor

Mitt neste klageinnlegg skal handle om UPS, et logistikkfirma uten noen innsikt i logistikk eller kundebehandling. Jepp, jeg venter FORTSATT på min pc som har stått hos UPS siden onsdag forrige uke! Følg med!

Høres ut som om de er like ille som TNT; de leverer bare mallom 8-16, men gir deg ikke noe forvarsel om at de kommer, så man er selvsagt ikke hjemme når de kommer. Da må man ringe dem og avtale ny levering, men kan ikke angi noe tidsintervall for når det passer, med andre ord risikerer man å sitte å vente på den forp***e pakken fra klokken 8 og få den klokken 16.

Akkurat som gode gamle Televerket.....eller dagens UPC:D

Trety
19-11-2004, 09:41
Originally posted by The Ticketor
Mitt neste klageinnlegg skal handle om UPS, et logistikkfirma uten noen innsikt i logistikk eller kundebehandling. Jepp, jeg venter FORTSATT på min pc som har stått hos UPS siden onsdag forrige uke! Følg med!

Jeg kan fortelle maaaaaaange historier med logistikkfirmaer som overhodet ikke vet hva de gjør - men UPS er den beste transportøren vi har brukt her ihvertfall. De to andre store derimot.... phew.... At varer står på lageret og ingen vet hvem/hva/hvor/hvorfor og heller ikke er det minste interessert i å finne utav det er intet nytt. Trom meg når jeg sier at gresset ikke er grønnere på den andre siden. :sarc

Trety
19-11-2004, 09:46
Originally posted by DY
De er ikke påkrevd å kjøre med kjettinger, men de er påkrevd å HA kjettinger. (Nesten som flytevester til alle ombord i båter - man SKAl ha det, men ikke krav at man bruker dem). MEN som sjåfør er man selvsagt pålagt å kjøre etter forholdene og det betyr ofte kjettinger på vogntog på snø/isveger...men dte virker som vogntogsjåfører hater å legge dem på...og venter alt for lenge...spesielt kanskje dem som ikke er vant til å kjøre på snø og is hvert år.

Klønete skrevet av meg, jeg mente at de var pålagt å ha med seg og være tilgjengelig for sjåføren.
Det tar naturligvis litt tid og trafikken blir i mange tilfeller hindret. Det kan være grunnen til at det ofte ikke blir gjort før det er for sent. Busselskapet her i byen har instruks om at sjåførene selv skal legge på kjetting ved behov - selv om det fører til forsinkelser. Bedre med en forsinket buss på veien enn en kansellert en i grøfta! :spin:

pjacklam
19-11-2004, 11:16
Originally posted by DY

De er ikke påkrevd å kjøre med kjettinger, men de er påkrevd å HA kjettinger. (Nesten som flytevester til alle ombord i båter - man SKAl ha det, men ikke krav at man bruker dem). MEN som sjåfør er man selvsagt pålagt å kjøre etter forholdene og det betyr ofte kjettinger på vogntog på snø/isveger...men dte virker som vogntogsjåfører hater å legge dem på...og venter alt for lenge...spesielt kanskje dem som ikke er vant til å kjøre på snø og is hvert år.

Men selv om sjåføren har med kjettinger blir det kaos likefullt når
1) Sjåføren ikke vet hvordan man setter på kjettinger.
2) Bilen har allerede sklidd av veien og må taues opp og sjåføren ikke har penger til å betale for hjelpen.
3) Dekkene på bilen er så utslitt at selv når kjettingen er på, så roterer hjulet inni kjettingen mens kjettingen altså står stille.

Jeg synes det er flott med veimyndighetenes langt mer restriktive holdningen overfor folk som ikke har utstyret i orden på norske vinterveier.

Peter

Isbamse
19-11-2004, 11:48
Originally posted by Trety

Jeg kan fortelle maaaaaaange historier med logistikkfirmaer som overhodet ikke vet hva de gjør -

Fx Posten for IKEA. Først sa de at de kom om ettermiddagen mellom tre og seks...så ble det mellom tre og ti, så kompisen som skulle hjelpe med monteringen risikerte å bli leeenge på besøk...så ringte de klokka to og sa at de sto utenfor blokka. Nyttig!:naughty:

M609
19-11-2004, 15:22
Hehe.....skjelden de tar noen så på kornet....

http://www.aftenposten.no/meninger/grodum/article915370.ece

The Ticketor
19-11-2004, 15:52
Aldri hatt problemer med DHL, og faktiskt ikke med Posten (EMS) heller. Idag skal jeg ringe til Dell og heve kjøpet. Neste kjøp blir fra noen som ikke bruker UPS.