PDA

View Full Version : Motlys

Seabee
29-08-2007, 15:32
Som de fleste som var på Rygge 2007 opplevde, er motlys innmari guffne greier! Men det jeg lurte på er om det er noen 'proffer' der ute som vet hvordan man kan gjøre det beste ut av situasjonen?

(1) Kan de være en ide å bruke punktmåling på objektet (dvs. flyet...:p )? Kanskje bagrunnen blir litt for lys, mens flyet blir riktig eksponert?

(2) I motlys bør man undereksponere eller overeksponere? Jeg husker aldri dette... Det er jo det samme med snø...undereksponere eller overeksponere? Jeg tror det er slik at kameraets lysmåler måler lys utfra standard på 18% grå (?). Dersom det er lysere enn dette, vil kameraet blende ned og snøen blir grå og undereksponert? Så i snø og motlys bør man overeksponere?

Seabee

(Rettet skriveleif)

SE-DYD
30-08-2007, 02:47
Originally posted by Seabee

Så i snø og motløs bør man overeksponere?

Seabee

Ja- med snø kan man bli motløs- det er helt riktig;)
Nei dette er et vansklig tema! Det kommer jo an på hva du vil oppnå! Teoretisk vil jo spotmåling på flyet gi riktig eksponering- og bakgrunnen blir veldig lys! men det gir jo ikke balanse i bildet av den grunn. En gylden regel er å overeksponere! Men du kan få til fine effekter ved å undereksponere også, spesielt om du tar i soloppgang/solnedgang- hvor lyset er gul/orange.

Dette med snø- helt enig- husker ikke om en skal over eller undereksponere.

Uansett- mitt råd er- kan du få fram levelskurvene på bildevisning i kamera- sjekk dette før du går videre- og juster deg inn. Ta bildene i Raw om mulig- da har du store muligheter for å rette opp både under og overeksponeringer. Skal du være på den sikre siden- bruk gjerne bracketing.

seilfly
30-08-2007, 09:44
Ja selv om det høres rart ut blir det riktige å overeksponere. Bruk av "levels" (photoshop-fenomenet for begrepet HISTOGRAM) aktivt gir et godt utgangspunkt for behandling av RAW. Jo bedre utgangspunkt, jo bedre kan resultatet bli ved justering av rådata.