PDA

View Full Version : Da er det klart for en ny tur ut i Europa


LN-KGL
29-08-2007, 00:14
Da var alt klart for årets andre tur i det utlandske flyriket - og denne gang er det Berlin som er målet. Tradisjonen tro er det ikke den lette og rette linjen som benyttes, så også denne gang reiser via noe for å komme både frem og tilbake. Deltakende på turen er Knoll og Tott, aka LN-KOG og undertegnede, og også denne gang har vi en førstereisgutt med oss (kanskje litt malplassert med førstereisgutt, men men han har i hvert fall greie på tanter).

Før vi satte i gang planlegging så var det et kriterium for Berlin-turen som måtte bli tilfredsstilt:
- Tempelhof skal lukkes i nær fremtid - vi må enten reise til eller reise fra denne flyplassen før det er for sent.

Resultatet ble følgende routing:
Torsdag 30. august
OSL-BRU 11:50-13:55 SN2282 AVRO RJ/BAe146
BRU-THF 17:05-18:30 SN2587 AVRO RJ/BAe146

Søndag 2. september
TXL-GSE 10:50-12:20 AB8718 Boeing 737/Airbus 319
GOT-OSL 20:15-21:10 WF337 Dash-8-300

Så har vi greid brasene - for min del ble det tre nye flyplasser i samlingen (har bare flydd til Berlin-Schönefeld tidligere) og halvveis en ny flytype - Dash-8-300 (hadde -100 og -400 fra før). Og så gleder jeg meg til igjen å stifte bekjentskap Air Berlin.

Hva vi skal gjøre i Berlin kan dere se hvis dere tar en titt på vår planleggingsside for turen
http://www.plane-spotter.com/Berlin2007/

Så får vi se om det blir noen underveisrapporter - jeg tar i hvert fall med meg ThinkPaden.

LN-KEH
29-08-2007, 01:27
Hei,

Tror dere får en ganske drøy spasertur fra Tempelhof til DTM.

Luftwaffemuseet stenger etter det jeg vet alt klokka 16 eller 17 - det er store avstander ute på flyplassen og mye å se på - tre timer holder bare til deler av utstillingsområdet.
Anbefaler at dere spiser i Spandau, tilbudet ute på Gatow er Cola-automat og ved enkelte anledninger varme pølser i museumsbutikken.
Tror også S-bahn er en mulighet til/fra Spandau.

Har dessverre ikke renskrevet og sjekket notatene mine fra når jeg var i Berlin på vårparten så det kan være at tidsskjemaet deres holder.


Eders
Knut Erik

Bizflyer
29-08-2007, 09:15
Originally posted by LN-KGL
(kanskje litt malplassert med førstereisgutt, men men han har i hvert fall greie på tanter).



Hva slags "tanter" har han greie på da? Kon-tanter?

Jeg hadde planer om å besøke Luftwaffe museet i Gatow i sommer, men fikk det desverre ikke til.

Prøvde også å finne ut om Tegel hadde en utsiktsplattform, men det hadde de visst ikke. Men nå er det ikke så mye spennende som flyr inn og ut av Berlin.

Skal dere gjøre noe annet, anbefaler jeg et besøk på KaDeWe sin gourmet etage. Den er et must på alle mine Berlin turer! En fantastisk bra italiensk restaurant er Il Calice (www.enoiteca-il-calice.de). De har en egen vinbutikk vegg i vegg som har en egen lysekrone laget av 100 vinglass. Et syn i seg selv. Prøv en flaske Barbera d'alba Il Cesare. Himmelsk! Den fåes også i magnum størrelse. Prøv et av deres fat med kalde spesialiteter. Dere vil ikke bli skuffet!!

BF:cool2

LN-KGL
29-08-2007, 09:34
Originally posted by Bizflyer
Hva slags "tanter" har han greie på da? Kon-tanter?


Når det gjelder fly er det bare en tantetype - hint bølgeblikk

LN-KGL
31-08-2007, 08:20
Hilsen fra Berlin - KaDeWe 6. og 7. ble samplet i gaar kveld

Naa er det snart frokost og deretter blir det aa komme seg til det tyske tekniske museumet for aa se litt bak kulissene.

Und es hat geregnet heute Nacht

Bizflyer
31-08-2007, 08:45
Originally posted by LN-KGL

Hilsen fra Berlin - KaDeWe 6. og 7. ble samplet i gaar kveld

Naa er det snart frokost og deretter blir det aa komme seg til det tyske tekniske museumet for aa se litt bak kulissene.

Und es hat geregnet heute Nacht

Haben Sie Angst oder Geldsorge?? :lol:

BF:cool2

LN-KGL
01-09-2007, 08:57
Noen bilder fra gaarsdagen

Someone
01-09-2007, 13:30
Ang. det siste bildet. Parkerer de innendørs?:huh:

LN-KGL
01-09-2007, 23:41
Someone - det er en av de faa flyplasser de parkerer under tak - det er rett og slett en utrolig flyplass med en fastastisk arkitektur - brutal og overvendende.

Naa er ogsaa Gatow blitt avfotografert - hvert bidige fly. Dere faa vaere overbaerende meg meg at jeg ikke viser noe i kveld, men etter et par flasker god franske rooedvin fra naboskapet til BOD er det saa enkelt aa uttrykke seg klart.

Naa er en bedre middag avnytt paa hotel Mercur med gaaselever, indrefilét og en bedre seleksjon med franske oster gaatt ned paa hoeykant. Jeg ble riktig betatt av den yndige serveringshjelpen som var rett og slett helt annerledes en de jeg moette i min tid i Soervest-Tyskeland for la oss si over 20 aar siden.

Slutt med droemmer, naa er det paa tide med aa komme seg til koeys - i morgen er det avgang temmelig tidlig for aa rekke U+S til Tegel for aa komme til Göteborg.

Tiddeli von Berlin

LN-KGL
03-09-2007, 10:53
Her kommer et bilde fra hver flyplass vi var på:

OSL
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/OSL/OO-DJZ_at_gate43.jpg
Ned til BRU ble det for meg en komplettering i min rekke av AVRO RJ - OO-DJZ RJ85
Fra før har jeg RJ100 med DAT og RJ70 med SAS/Transwede

BRU
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/BRU/OO-DJH_at_gate70.jpg
Til Tempelhof fra Brussel ble det enda et nytt bekjentskap - BAe 146-200 OO-DJH

THF
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/THF/OO-DJH_at_gate.jpg
Så var vi kommet til Tempelhof - utrolig synd at det nå er bare dager igjen til den legges ned. Det kommer selvsagt mer om denne flyplassen litt senere.

TXL
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/415/TXL/Gratispassasjer_ship122.jpg
I denne omgang kommer det bare et lite bilde av en gratispassasjer på vingen til CO ship 122.
Bildet er tatt fra terrassen på nivå tre i hovedbygget, men for å komme oss videre til Säve så gikk flightene fra Terminal C (Tegels LCC terminal).

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/GSE/Parked_D-ADII.jpg
Opp til Säve var det Air Berlin 733 D-ADII (powered by DBA) som bragte oss. Illustrativt nok, så var KOG siste mann inn i terminalen ... eh blikkskuret. Göteborg City Airport kan jeg ikke forstå at de kaller seg det, det er jo langt ute på landsbygda - Göteborg Rural Airport hadde vært mer passende. En ting kan vi ikke klage på, og det er farten på bagasjebåndet. Og så var det antall tollere, har aldri sett så mange noen gang - men tok de inn noen for sjekk? Næ!

GOT
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/GOT/Boarding_LN-WFP.jpg
Så var det boarding av siste flight i går kveld, og da fikk jeg også lagt til en Dash-8-300 i folden. At det var Appelsin-/Epledrikken som kom gjorde det ekstra hyggelig.

Så en liten kort oppsummering fra Berlin-oppholdet:

- Torsdag kveld - middag i 7. overetasje på KaDeWe. Kan på det sterkeste anbefales, bare husk på at her blir det valgets kval.

- Fredag - nesten åtte timer på Deutsches Technikmuseum Berlin, deretter bar det over til Alexanderplatz. Tilbake mot West ble apostlenes hester benyttet. På Unter den Linden hadde jeg meg en perfekt sjøtunge, mens de to andre musketerer hadde seg noen rødt kjøtt. Etter middag bar det videre mot Brandenburger Tor, forbi Bundestagsbygningene og langs Spree til Hauptbahnhof. På Berlin Hbf fikk vi kjøpt en rekke tyske flymagasiner, og deretter bar det hjem til Mercur ved Boddinstrasse stasjon.

- Lørdag - startet med en ny tur til Tempelhof, Platz der Luftbrücke og Fliegerladen på vestsiden av plassen. Så var neste destinasjon Gatow og det tyske flyvåpenets museum. Hjemme var vi ikke før nærmere åtte på kvelden og middagen kan dere lese om ovenfor.

- Søndag - da var det å komme seg til Tegel med S+U+B via Hermannstrasse, Südkreuz, Westend, Jungfernheide og Tegel.

Det var Berlin det - og det er ikke lenge til en ny tur.

FlightDeck
03-09-2007, 11:27
Hvordan var forskjellen på AVRO-en og BAe-en?

LN-KGL
03-09-2007, 11:42
FlightDeck, forskjellene kan du se her: http://www.plane-spotter.com/Aircraft/BAe/BAe-146.htm

Slenger på et bilde til fra Berlin
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin/Nach_Osten.jpg
Etter vi hadde gått ned hele Karl Liebknecht Straße fra Alexanderplatz ble dette bildet tatt. Fra venstre til høyre på bildet er Berliner Dom, Marienkirsche med Park Inn på Alexanderplatz bak, Fernsehturm og helt til høyre restene etter Palast der Republik (DDRs storstue som nå rives - mer om dette kan lese her: http://en.wikipedia.org/wiki/Palast_der_Republik).

FlightDeck
03-09-2007, 12:06
Originally posted by LN-KGL

FlightDeck, forskjellene kan du se her: http://www.plane-spotter.com/Aircraft/BAe/BAe-146.htm



Takk, interessant lesning. Ser frem til å se flere bilder og høre mer fra turen deres :)

LN-KGL
04-09-2007, 01:06
Da får jeg forsette der jeg slapp, nå blir det bilder tatt fra luften. Det er alltid spennende å finne igjen hvor bildene er tatt. Takket være Google Earth er det heldigvis ikke så vanskelig. Så la oss begynne med første bilde.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Oslo-Brussels/Raaholt.jpg
Denne var ikke så vanskelig - bildet er jo tatt rett etter avgang. Veien i forgrunnen er E6, og rett bak er Råholt.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Oslo-Brussels/Krageroe.jpg
Så har vi beveget oss lenger nedover globusen - her har vi Kragerø. Dette var det siste vi så av land før landkjenning på andre siden av Nordsjøen. Når vi kom ned i den retning var det lite hull i skydekket.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Oslo-Brussels/Dordrecht.jpg
Så ble det hull i skydekket - nå var vi over søre deler av Nederland, nærmere bestemt ser vi Zwijndrecht (øverst i bildet) og Dordrecht (nederst i bildet). På dette tidspunkt hadde vi startet nedstigningen mot Brussel. Den hvite jernbanebroen nede i nedre høyre billedhalvdel har navnet Brug over de Oude Maas. Veien som forsvinner under elva er A16.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Oslo-Brussels/Final_turns.jpg
Vest av BRU - ikke mange minuttene til TD

Til slutt et bilde fra Terminal A på BRU (hadde bare OSL hatt så brede pierer og så få butikker!)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/BRU/PierA.jpg

På turen fra Brussel til Tempelhof ble det ikke tatt noen bilder ut vinduet - jeg var blitt forvist til et D-sete. Vi får forsette med en liten billedserie fra luften mellom Tyskland og Norge via Göteborg) i morgen.

SQ 777
04-09-2007, 16:03
Takk for flott rapport . Bildene fra Tempelhof får meg til å minnes den eneste turen jeg har hatt dit, MEN med PA 727-100 T/R Hamburg. Slik landing og tak-off glemmer man aldri !!:drunk:

LN-KGL
05-09-2007, 09:35
Det ble ikke noen bilder fra luften på turen mellom Brussel og Terlin-Tempelhof siden jeg hadde sete mot midtgangen, men på flyturen mellom Berlin-Tegel og Göteborg-Säve var IXUSen glad og fornøyd igjen.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin-Goeteborg/ZitadelleSpandau.jpg
Zitadelle Spandau rett etter avgang fra Tegel - offisielle webside: http://www.zitadelle-spandau.de/

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin-Goeteborg/Ilnow_Finow.jpg
Første flyplass var Eberswalde-Finow og i underkant på bildet ser vi Walzwerk Finow

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin-Goeteborg/Templin.jpg
Den tidligere russiske flybasen Templin - Gross Dölln

Så forsvant landskapet for noen minutter, men ut mot kysten forsvant nesten skyene. De tre neste bildene er fra Rügen som er Tysklands største øy.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin-Goeteborg/Bergen_Ruegen.jpg
Det er ikke bare vestlendingene som har Bergen, også Rügen har det.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin-Goeteborg/Glowe_Ruegen.jpg
Lange sandstrender er det også - i nedre billedkant befinner tettstedet Glowe seg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin-Goeteborg/KapArkona_Ruegen.jpg
Kap Arkona - legg merke til de to rekkeene med skyer på bildet. Disse skyene kunne følges langt inn over Rügen, og jeg mistenker at det er vanndamp fra f.eks. to kullfyrte kraftverk inne på fastlandet

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin-Goeteborg/Oeresundsbroen.jpg
Da hadde vi krysset Østersjøen og kommet inn over land igjen - ytterligere kommentar enn Øresund trenges vel ikke.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Berlin-Goeteborg/Ytterby.jpg
Da er det rett før landing på Säve - litt av en fargelegging på broen rett sør for Ytterby.

LN-KOG
05-09-2007, 12:44
Det er jo noen som må haie til seg vindusplassene da :drunk:

litt-amatør
05-09-2007, 16:24
Takk for flott rapport og interessant lesning. Men jeg ble litt nysgjerrig på hvordan AB greier seg på ruten mellom Gøteborg og Berlin. Selv om en flyvning gir kun meget begrenset informasjon; hvordan belegget flighten fra Berlin til Gøteborg?

Og i samme slengen; var det noe særlig folk på SN-flighten?

LN-KOG
05-09-2007, 19:20
Det var henimot stinn brakke på alle flightene.

Tommy777
06-09-2007, 16:50
Takker for flott underholdning - som vanlig

LN-KGL
08-09-2007, 00:32
Da får i forsette underholdningen eller kanskje inneholder dette innlegget litt mer alvorlig. I hvert fall blir det litt bilder fra Tempelhof og minnesmerket for de som falt fra under luftbroen til Berlin i 1948-49.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/THF/Rosinenbomber.jpg
Noen som har sjekket gonow-banneret ovenfor? Her er Rosinenbomber parkert helt under andre enden av taket på Tempelhof. De som vil lese mer om Berlin-blokaden og kan tysk, så er dette en interessant link fra Katholische Schule Salvator i Berlin: http://www.salvator.net/salmat/pw/luft/blockade.html

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/415/THF/DomesticArrival.jpg
Det tok ikke mange minuttene før vi fikk våre kofferter og dette er hva som møtte oss etter å ha passert tollen. Dette er hovedhallen på Tempelhof og det er hele 24 meter under taket. Her har tiden stått nesten stille - litt art deco, litt etterlatenskaper fra det tredje riket og ikke minst 60- og 70-talls-relikvier an mass. Bagasjebeltet er for ankommende bagasje på innlandsflighter. Inne i denne hallen henger tre fly fra taket, og det finnes en mengde flymotorer - både jet og stempel. Spørsmålet er så hva som skjer med Tempelhof etter den stenger i oktober? Jeg får håpe at spådommene fra vår innsidevenn på Det Tyske Tekniske Museum Berlin er riktig - museum med tilknytning til luften.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/THF/Zentralflughafen.jpg
Så var vi kommet på utsiden - sentralt i byen blir Tempelhof, men ingen flyplass lenger. :(

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/THF/ViewFromEntrance.jpg
Og hvis man snur seg 180° så ser det slik ut. De tre takkene mellom det tyske og EU-flagget er minnesmerket fra luftbroen.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/THF/Luftbrueckedenkmal.jpg
Og slik ser minnesmerket fra en annen vinkel - fra sørvestre hjørne av Platz der Luftbrücke.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/THF/Sie_gaben_ihr_Leben_fuer_die_Freiheit_Berlins.jpg
Langs bunnen på minnesmerket finner man alle de som gav sitt liv for at Vest-Berlin kunne leve videre. Dette setter helt klart tingene i perspektiv. Dette var min første av flere bevegede ståpels-opplevelser i løpet av denne turen til Berlin. Sist jeg riktig var i Berlin var i 1984, og da var muren i aller høyeste grad var der. Da var det oss og dem som gjaldt, og stemningen var helt annerledes enn i dag.

Bildene ovenfor ble tatt ved ankomst torsdag og tidlig på lørdagen. På lørdagen var vår hovedhensikt å finne en spesiell Fliegerladen, og den fant vi på vestsiden av plassen. Denne kan på det sterkeste anbefales - inneholdt mye godteri for alle flyinteresserte. Jeg var på jakt etter noe historisk om Tempelhof, og jeg fant hva jeg søkte.

LN-KGL
08-09-2007, 18:51
Så får vi komme oss til hovedtemaet for oss på fredagen:
Deutsches Technikmuseum Berlin - Luftfahrt

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/Two_birds_in_the_sky.jpg

Å komme seg fra hotellet vårt til Möckernbrücke tok ikke mange minuttene med U8+U7 og i følge avtalen skulle møte vår kontakt på museumet kl. 10 (innsidere er flott å ha, og enda bedre er å ta med noen på tur som kjenner innsidere). Dessverre ble vår kontakt litt forsinket, og i mellomtiden fikk vi oss en riktig god espresso på museumets kafé. Rett før elleve var vi så innsiden på baksiden - og herr H viste så oss opp på sitt kontor. Den første timen gikk med til å se på bilder/modeller/instrumentbrett/drivstoffpumper til deres restaureringsprosjekt Fw 200 Condor. Dette prosjektet er spedd over store deler av Tyskland og det er utrolig mange dyktige fagfolk som holder på. Da får vi se om et par års tid om ikke vi kan se den i full størrelse. Så var det ut i utstillingen de neste to timene hvor vår herr H var spesialomviser for oss tre. Ved to-tiden var det så tid for en kort lunsj i kaféen - Berliner Currywurst met Pommes til herr H og undertegnede mens våre to andre bare våget seg på noen mer slappe fra Wien. Jeg vet hvilket valg som var best ;)

Nå var det tid for oss å ta en fototur rundt museumet, men tror dere ikke KOG forvillet seg inn i av rullende materiell på skinner. Det er like godt, så får mr. SE her på forumet en liten diesel å se på :old
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/415/DTMB/DTM.jpg

Nå legger jeg ut noen bilder av flymaskiner uten kommentarer

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/A180_14.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/Halberstadt_CL_IV.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/Fi156_Storch.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/C-47.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/Arado_79.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/Deutsche_Luftfahrt_Sammlung_1936.jpg
Denne må kommenteres - dette er en model av den Tyske Luftfartssamlingen stand 1936. Synd å tenke på at det er bare noen få fly igjen av denne enorme samlingen - nesten alt gikk opp i røyk og flammer. Hvis dere ser ekstra godt på bildet, så kan dere også se alle tre turkameratene.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/Glockenspiel.jpg
Klokkespillet gav herr H denne motoren i deler. Før den ble bygget den inn i pleksiglass ville ungene hele tiden røre ved den og resultatet ble lyd som et ustemt klokkespill.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/Hs_293_V1.jpg
Tyske autonome luftkropper fra andre verdenskrig - øverst i bildet en Henschel Hs 293 A-1 som var av Anti-Shipping Missile

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/DTMB/Zwei_Jetmotoren.jpg
En sammenligning mellom en Junkers Jumo 210 jetmotor som ble benyttet under vingene på Messerschmitt Me 262 Schwalbe og en tidlig Pratt & Whitney JT3D fra en 707. Ikke store forskjellen i størrelse og vekt, men jeg tror P&Wen var mer driftssikker.

Det eneste som nå gjenstod var å finne noe interssant i museumsbutikken og å få et glass Berliner Kindl.

LN-KGL
09-09-2007, 02:01
Siste del av lørdagen var vi på Gatow og Luftwaffenmuseum og her er noen bilder fra besøket.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Breguet_1150_Atlantic.jpg
Første fly innenfor porten er sistankommende, en Breguet 1150 Atlantic. Atlantic er i den siste tiden erstattet med Orion i den tyske marinen. Disse Orionene har de overtatt fra Nederland.

Så var det å sette i gang med å gå til hangar 7, og der fant vi denne F-4 Phartom
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/F-4_Phantom.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/MiG-21.jpg
Lenger innover stod denne MiG-21 - den ene siden var fin og hel, mens andre siden var gjennomskåret for å vise hvirdan var bygget.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/MiG-29G.jpg
En temmelig ny MiG var det også parkert inne i hangar 7 - en 29G.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Mil_Mi-8.jpg
På yttersiden stod denne Mil Mi-8 parkert. Litt uvant å se Luftwaffe på slike fartøy som de siste to, men slik ble etter gjenforeningen.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Lockheed_F-104G_Starfighter.jpg
På vei over til hangar 3 var denne Starfighteren utstillt.

I hangar 3 finnes det eldste flyene i samlingen (en del av dem er replikaer) og museumets lille kiosk.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/FokkerDR1.jpg
Første replika er denne Fokker DR1 Triplane

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/FokkerD7.jpg
Neste replika er også en Fokker, men denne gang er det D VII. Legg spesielt merke til de sterke fargene i kamuflasjen. Autentiske trykk av dette så vi også på det tekniske museumet, så disse fargene er riktige. Årsaken er at landskapet der flyene skulle benyttes var så fullt av blomster med sterke farger - hvem har ikke sett Claude Monet nydelige kunstverke fra det franske landskapet?

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Siemens-Schuckert_D-III.jpg
Da et mindre kjent fly fra første verdenskrig - Siemens-Schuckert D-III - også en replika

Så var det på tide å se hva som var utstillt ute på det som var igjen av rullebane og taksebaner. Det første man legger merke til er flyenes forfall, gamle fly har absolutt ikke godt av å stå ute i vært og vind - spesielt militære fly som benytter matte lakktyper eller ikke lakk i det hele tatt.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Nord_N-2501D_Noratlas.jpg
En av de større flyene på Gatow er denne Nord N-2501D Noratlas.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Mil_Mi-24D_Hind.jpg
Det er også et par Hind'er - her er en av dem

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/AlphaJet.jpg
Noen er også av nyere dato slik som denne Alpha Jet-en

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Fairey_Gannet_AS4.jpg
Fairey Gannet AS.4 - et skikkelig fett fly, men også her har også korrosjonen tatt tak.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Super-Mystere.jpg
Dassault Super Mystère - typen hadde sin første flytur 1955.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/Gatow/Canadair_CL-13B_Sabre_6.jpg
Og her har det gått så langt at gammelfargen kan skimtes gjennom malingtopplaget. Det er synd at slike historiske fly som denne Canadair CL-13B Sabre 6 bare forsvinner henn.

Så hvis dere ønsker å få med den militære flyhistorie fra etter 2. verdenskrig bør dere ikke vente for lenge med å besøke Gatow. Det var rett og slett trist å se hvor dårlig det stod til med enkelte av flyene. Kanskje er det slikt at Forsvaret IKKE kan ta seg av å bevare slike klenodier - etter min mening må det inn et team øyeblikkelig som har kunnskaper, penger og ikke minst kjærlighet til slike fly for å redde dem for fremtiden. Det må for all del ikke gå på samme måte med denne samlingen som med den fra 1936 - eneste forskjellen denne gang er at det ikke er bomber og krutt som ødelegger, men regn og vind.

LN-KGL
09-09-2007, 13:30
Nå har jeg dekket våre to museumsbesøk i Berlin, bilder fra to av flyturene og litt annet om Berlin - da står bare litt igjen.

Som litt fra Berlin-Tegel

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/TXL/TerminalC.jpg
Vi var ute i god tid på Tegel og det første vi gjorde var å sjekke inn bagasjen på nyåpnede Terminal C (dette er LCC-terminalen på TXL og er nesten ekslusiv for Air Berlin).

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/TXL/Tower.jpg
Ti minutter senere hadde vi fått boadingkortene, og vi gav oss i vei over gangbroen dere ser her for å finne takterrassen på Tegel. Ja, Tegel har en åpen takterrasse fremdeles, men det er spise-/drikkeplikt der. En god kopp espresso og synet av fly skremmer da ikke.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/TXL/Ship122.jpg
Tidligere så dere kråka på ship 122 til Continental - her er den i gang med push-back

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/TXL/D-AIPP.jpg
Med avganger mot vest var terrassen perfekt plassert for roteringsbilder.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/TXL/D-AIAI.jpg
Eller fly som takset for avgang.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/TXL/D-ADIH.jpg
Også fly nærmest oss foran Terminal C kunne bivånes - selv om det ble mye clutter rundt.

Det var nå tid for oss å komme oss gjennom sikkerhetskontrollen på Terminal C. Jeg var en av de heldige som fikk støvsugt både ThinkPad-en og hele min PhotoTrekker II, men de fant heldigvis ikke noen sprengstoffrester (det var vel for mange år siden jeg var i den bransjen - 13 år for å være eksakt). Inne i avgangområdet var en enkel arkitektur med varmgråe farger benyttet og det fantes et større taxfree-område og en hyggelig kafé. Der fikk jeg den siste smaken av Tyskland med en Laugenbrezel
http://www.mstarz.de/laugenbrezel.gif

Ut til flyet ble busset og så var vi klar for avgang til Säve
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/415/TXL-GSE/CabinView.jpg

Så et par terminalbilder som er selvforklarende
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/GSE/Terminal.jpg

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/GOT/Terminal.jpg

Inn i mellom de to bildene ovenfor fikk vi også sett litt på Göteborg og en biff hos Jensen's. Rett etter fem bare det ut til Landvetter og vår siste leg for denne turen. Men det ble da tid for å titte gjennom bilder for Robs neste bokprosjekt og inn i mellom krydre det med bilder av noen få ankommende fly - søndags kveld på GOT er definitivt ikke spennende.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/GOT/Q400_at_gate.jpg
En ankomst rett utenfor hvor vi satt og nøyt en brun med bobler fra Tsjekkia. Legg merke til at svenskene ikke helt har forstått forskjellen på marshal og marshaller.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/840/GOT/OH-SAK.jpg
En sak er pushet - OH-SAK

Og da de tre siste bildene fra turen

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/415/GOT-OSL/CabinView.jpg
Dette er hva jeg så fra sete 10A ombord på epledrikken

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/415/GOT-OSL/ViewOverGothenburg.jpg
Klokka var nå nesten 20:30 - et siste glimt av Göteborg mellom skyene.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/BerlinTour2007/415/GOT-OSL/Nya_Ullevi.jpg
Ikke helt sant da, jeg fikk da også Nya Ullevi med.

Så til konklusjoner fra turen:
- Brüssels Airlines var et hyggelig bekjentskap.
- Mye har skjedd på BRU siden jeg pendlet dit i 2000-2001.
- Jeg er riktig glad jeg har fått med meg Tempelhof - fremdeles et levende live.
- Berlin er en super by å reise til hvis man ønsker seg storbyferie - det lille ekstra blir det hvis man kan språket også.
- Deutsches Technikmuseum Berlin er et must for de som er flyinteressert.
- Luftwaffenmuseum på Gatow var en skuffelse selv om de hadde interssante fly utstillt - forfallet var skremmende på de stakkarne som stod ute i vær og vind.
- At Tegel ikke er innlemmet i Berlins U+S-banenett taler ikke til flyplassens fordel, selv Scönefeld er bedre stelt i så henseende.
- Air Berlin skuffer aldri.
- Säve - Göteborg City Airport - det var Harry det, riktig ute på bondelandet. Selv om avstanden er kortere inn til sentrum enn fra Landvetter, så tok det oss over 90 minutter fra vi var landet til vi var inne på Ericson-teminalen. Kan absolutt ikke anbefales.
- Landvetter da, hvorfor ha en så stor flyplass med så lite trafikk?
- Widerøe - kom på tid, gikk på tid, litt turbulenser i luften, ekstremt liten cola for salg (1,5 dl), ingen epledrikk/appelsindrikk om bord som de reklamerer for, landet litt før tid og rask bagasjehåndtering.

Med andre ord en hendelsesfull oval helg - og førstereisgutten klarte seg bra. Planer om en tur som inkluderer Croydon - the mother of all passenger airports - ble diskutert over bordet på Landvetter.

Blubird
09-09-2007, 19:58
Apropos første (og siste) gang på Tempelhof;

http://www.planepictures.net/netshow.php?id=670514

LN-KGL
09-09-2007, 21:39
Her er det mer informasjon om A330en på Tempelhof: http://www.airevents.de/product_info.php?products_id=121

Og her er en rekke flyentusiaster på vei til Tempelhof
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=670496

http://www.airevents.de/images/THF_Kollage_A330neu500x375.jpg

LN-KOG
09-09-2007, 22:57
Og hvis det er noen som lurer på hvorfor museet heter Luftwaffenmuseum der Bundesweher og ikke bare Luftwaffemuseum er grunnen enkel. Det er et museum for alle flyvåpnene som har vært i alle de tyske statene som har eksistert siden 1914 - keiserdømmet, Weimar-republikken, Det tredje riket, DDR og BRD. De gjør det på en delvis vellykket måte. Personlig synes jeg det blir for mye gjenstander og for lite historiske sammenhenger. Jeg savner veldig integrasjonen av Luftstreitkräften/Luftverteidigungskräften der NVA inn i NATOs stående tyske styrker. Den var bare overfladisk dekket. Kanskje sårene er for rå enda?

LN-KGL
09-09-2007, 23:23
Så var det å skrive Bunderwehr rett da ;)

Og det var an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwischen

LN-KOG
10-09-2007, 10:56
Originally posted by LN-KGL

Så var det å skrive Bunderwehr rett da ;)

Og det var an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor und zwischen

Så var det det med å kaste stein i glasshus da :drunk:

Bundeswehr.


Noen linker:

Offisiell webside (http://www.luftwaffenmuseum.de/)

Wikipedia (http://de.wikipedia.org/wiki/Luftwaffenmuseum_der_Bundeswehr)

Berlin Museumsführer (http://www.berlin.de/museumsfuehrer/00095.html)