AirbusTrond
26-08-2007, 19:52
Noen linjer om turen, ettersom det har vært en del spørsmål her inne om hva "Charter business" betyr. En stor svakhet er at jeg ikke helt husker prisen - men jeg mener den var på kr 245 t/r. I tillegg kommer mat på kr 100 t/r som er obligatorisk på denne klassen. Men uansett - dere som skal reise finner vel selv prisen om det er aktuelt.
På turen ned ble jeg og reisefølget tildelt hhv 1C og 1D. Det var 3-4 rader med business på denne turen, og 1 av dem var helt ledige. Dermed ble det litt omrokkeringer, slik at jeg fikk vindu og reisefølget midtgang. Og setet i midten var altså ledig. Behagelig. Opplegget er slik at hvis det er ledige seter om bord, finnes disse først og femst framme i flyet. Dermed er det på denne billettypen mye større sannsynlighet for å få et ledig sete ved seg.
Den største luksusfølsen var kanskje akkurat i det over høyttalerne ble annonsert at vi på C skulle få varm frokost, mens det ble kald frokost på resten... Det var bacon og to små omeletter. Dessuten rikelig med jogurt, marmelade, jus, ost etc.. savnet bare en sjokoladebit! Men det aller mest vesentlige er gratis drikkevarer på business. Først ble det sagt at drikke i hovedsak bare ble servert en gang, men dette gjalt først og fremst dem på økonomi. Jeg presterte i hvert fall å konsumere 2 hvite vin, en Drambuie, og ca 4 gin tonic... Gitt prisene som jeg måtte betalt, så klarte jeg nesten å "spare" inn det hele i drikkevarer.
Ellers må flyverten belønnes for innsats. Han var raskt på pletten og fjernet brett i det vi var ferdige å spise (også en fordel ift økonomi), der man må vente. Han var også raskt og smilende på pletten da vi for ørtende gang bestilte en GT... - Jeg liker også GT, smilte han bare...
Alt i alt var konklusjonen på reisen ned at dette var verdt pengene! Rangert i viktighet: 1) Gratis drikke 2) Bedre mat 3) Bedre service 4) Større sannsynlighet for mer armslag.
Returen var ikke fullt så vellykket. En eldre flyvertinne, som sannsynligvis også var trøtt etter reisen på vei ned.. På vei hjem var det kun 3 rader med C-klasse. Men to ledige fremste rader på økonomi. Hvorfor flyttet de bare ikke skiltet? Jeg var tildelt 2A, mens reisefølget hadde 2B. Dessverre satt det en større dame på 2C. Akkurat i det jeg skulle begynne å spørre om noen kunne ta plasser lengre bak, tildelte vertinnen to andre personer disse setene. Konsekvensen var at mitt reisefølge var den eneste som fikk et midtsete på business...
... etter maten ble imidlertid damen på 2C anbefalt å sette seg på 4C i stedet - slik at det ble bedre plass for alle. Imidlertid tror jeg ikke 2C-dama fikk med seg helt dette - hun trodde kanskje også at det var bedre benplass på business - så hun ventet med flyttingen til etter måltidet. (Forstår jo at folk frivillig ikke setter seg "bak gardina" når man har betalt for å sitte foran).
Maten på vei opp var dessverre kald. Aner ikke hvorfor de ikke klarer å varme opp noe på vei opp.. Men det var fullt ut akseptabelt med mange skiver pastrami, en ok potetsalat, dessuten et større stykke røkt Jarlsberg, Snøfrisk, kakestykke og sjokoladebit - jeg antar at dette var mer enn på økonomi. Til dette ble det konsumert 2 rødvin, 1 cola, vann og en Drambuie. Da jeg ville ha en blody mary, fikk jeg en liten kommentar på "ja, men vent - vi spiser og vi må hente inn penger for forhåndsbestillinger"... En helt annen tone enn unggutten som delte ut GT med et stort smil på utreise! Jeg klarte også å karre til meg enda en blody mary på turen opp. Det var greit å ikke lande fuktig på Gardermoen.
Ellers la jeg merke til at de andre på business på vei oppover var meget beskjeden mht drikkeinntak - dama på 2C hadde bare to cola på hele turen, så for henne måtte dette være bortkastede penger. Eller helte hun i seg så mye på vei ned at hun ikke turte be om mer?
Konklusjon: Drikker man 1-2 flasker vin, tar en konjakk til kaffen og to andre drinker hver vei, er dette helt klart verdt pengene. Drikker man bare en cola hver vei er det knapt verdt pengene. Men i akkurat dette tilfellet - når vi også fikk ledig sete i midten, etter hvert begge veier, var dette for meg helt klart verdt prisen. Dessuten er det kjekt å se "C"-class på boardingkortet :D
På turen ned ble jeg og reisefølget tildelt hhv 1C og 1D. Det var 3-4 rader med business på denne turen, og 1 av dem var helt ledige. Dermed ble det litt omrokkeringer, slik at jeg fikk vindu og reisefølget midtgang. Og setet i midten var altså ledig. Behagelig. Opplegget er slik at hvis det er ledige seter om bord, finnes disse først og femst framme i flyet. Dermed er det på denne billettypen mye større sannsynlighet for å få et ledig sete ved seg.
Den største luksusfølsen var kanskje akkurat i det over høyttalerne ble annonsert at vi på C skulle få varm frokost, mens det ble kald frokost på resten... Det var bacon og to små omeletter. Dessuten rikelig med jogurt, marmelade, jus, ost etc.. savnet bare en sjokoladebit! Men det aller mest vesentlige er gratis drikkevarer på business. Først ble det sagt at drikke i hovedsak bare ble servert en gang, men dette gjalt først og fremst dem på økonomi. Jeg presterte i hvert fall å konsumere 2 hvite vin, en Drambuie, og ca 4 gin tonic... Gitt prisene som jeg måtte betalt, så klarte jeg nesten å "spare" inn det hele i drikkevarer.
Ellers må flyverten belønnes for innsats. Han var raskt på pletten og fjernet brett i det vi var ferdige å spise (også en fordel ift økonomi), der man må vente. Han var også raskt og smilende på pletten da vi for ørtende gang bestilte en GT... - Jeg liker også GT, smilte han bare...
Alt i alt var konklusjonen på reisen ned at dette var verdt pengene! Rangert i viktighet: 1) Gratis drikke 2) Bedre mat 3) Bedre service 4) Større sannsynlighet for mer armslag.
Returen var ikke fullt så vellykket. En eldre flyvertinne, som sannsynligvis også var trøtt etter reisen på vei ned.. På vei hjem var det kun 3 rader med C-klasse. Men to ledige fremste rader på økonomi. Hvorfor flyttet de bare ikke skiltet? Jeg var tildelt 2A, mens reisefølget hadde 2B. Dessverre satt det en større dame på 2C. Akkurat i det jeg skulle begynne å spørre om noen kunne ta plasser lengre bak, tildelte vertinnen to andre personer disse setene. Konsekvensen var at mitt reisefølge var den eneste som fikk et midtsete på business...
... etter maten ble imidlertid damen på 2C anbefalt å sette seg på 4C i stedet - slik at det ble bedre plass for alle. Imidlertid tror jeg ikke 2C-dama fikk med seg helt dette - hun trodde kanskje også at det var bedre benplass på business - så hun ventet med flyttingen til etter måltidet. (Forstår jo at folk frivillig ikke setter seg "bak gardina" når man har betalt for å sitte foran).
Maten på vei opp var dessverre kald. Aner ikke hvorfor de ikke klarer å varme opp noe på vei opp.. Men det var fullt ut akseptabelt med mange skiver pastrami, en ok potetsalat, dessuten et større stykke røkt Jarlsberg, Snøfrisk, kakestykke og sjokoladebit - jeg antar at dette var mer enn på økonomi. Til dette ble det konsumert 2 rødvin, 1 cola, vann og en Drambuie. Da jeg ville ha en blody mary, fikk jeg en liten kommentar på "ja, men vent - vi spiser og vi må hente inn penger for forhåndsbestillinger"... En helt annen tone enn unggutten som delte ut GT med et stort smil på utreise! Jeg klarte også å karre til meg enda en blody mary på turen opp. Det var greit å ikke lande fuktig på Gardermoen.
Ellers la jeg merke til at de andre på business på vei oppover var meget beskjeden mht drikkeinntak - dama på 2C hadde bare to cola på hele turen, så for henne måtte dette være bortkastede penger. Eller helte hun i seg så mye på vei ned at hun ikke turte be om mer?
Konklusjon: Drikker man 1-2 flasker vin, tar en konjakk til kaffen og to andre drinker hver vei, er dette helt klart verdt pengene. Drikker man bare en cola hver vei er det knapt verdt pengene. Men i akkurat dette tilfellet - når vi også fikk ledig sete i midten, etter hvert begge veier, var dette for meg helt klart verdt prisen. Dessuten er det kjekt å se "C"-class på boardingkortet :D