PDA

View Full Version : Spotting på London-flyplassene


flyKSU
26-08-2007, 16:04
Planlegger en tur til Londo, og jeg lurte på hvilke av de fire (ink. Luton) London-flyplassene det var best spottermuligheter fra området rundt terminalen? Er det noen spesielle regler når det gjelder spotting der?

ATC-flyradar
26-08-2007, 16:40
Ta en titt på www.plane-spotter.com

Og her har du London LHR spotterkart !

http://www.plane-spotter.com/Airports/UK/LHR/SpotterGuide_LHR.pdf

Jan

LN-KGL
26-08-2007, 17:50
Og i tillegg til dette kan det sies at også Stansted, Gatwick og London City er testet og her er karakterene:

Stansted:
På denne flyplassen er det stort sett to plasser å bedrive spotting og det er på begge sidene av terminalen. Den plassen som er beste er den nærmest tårnet, og der kan du være heldig å treffe lokale patrioter med notatblokk og kikkert. De fleste er fåmælte og innesluttede, men hvis du bruker litt list så kan du få mange gode historier fra gamlekara. Hvis man er ute for å fotografere, så må man være oppmerksom på alle luftekanalen som spyr ut varme fra de forskjellige bygningene - en riktig dødare for klare bilder. Hvis jeg skulle gitt STN karakter fra en til fem stjerner så blir de **+

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/800/2006-02-05/G-IGOL.jpg

Gatwick:
Denne ble en stor skuffelse for oss, vi var uten bil og fikk ikke sjekk i området rundt. Under vårt besøk var det østlig vind som altså innebar ingen synlige ankomster men bare avganger fra søre delen av ankomstrampen utenfor Teminal South. Man har ikke store vinkelen å nagle bildene før resultatet kan bli som under.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/EuroTour2006-1/LGW_2006-03-23_A7-AFM_1.jpg

LGW fortjener ikke mer enn en * når bare apostlenes hester skal brukes.

London City:
Her ble jeg veldig positivt overrasket - en rundt 70 meter lang promenade finnes øst for terminal. Det neste som skilte deg fra rullebanen var en 150 bred dokk fylt med vann og et rundt 1 meter høyt sikkerhetsgjerde (slik at du ikke skulle bli våt). Det fantes også en benker langs denne promenaden slik at en kunne hvile sine undersåtter. Trafikkmessig er rusjtiden på morgenparten og tidlig ettermiddag på hverdagene og i helgene er den stengt fra tidlig ettermiddag lørdag til tidlig ettermiddag søndag. Det å ta bilder fra promenaden er enkelt - senterlinjen til rullebanen er bare 230 m unna og solen kommer inn bakfra - er det bare glimrende.

http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/LondonCity2007/OJB-02.jpg

Her har Fellowship tatt bilde av en BizJet som takser tilbake på rullebanen for å komme seg til terminalen etter å ha landet fra vest. Med vestlig vind får man se flyene to ganger ved avgang. Eneste som drar litt ned for LCY er størrelsen på flyene, men man slipper da de forferdelige grisene. Jeg gir LCY ****.

Når det gjelder LHR så fortjener den ***** på grunn av trafikken av store fly og antall selskap, men tilgjengeligheten er crap, derfor blir det ikke mer enn **** på Heathrow.

Eneste flyplassen jeg til nå har vært på som tilfredsstiller mine fem spottter-stjerner er Manchester Interntional Airport (MAN), men Düsseldorf aspirer til ****+ (selv om jeg hører stygge rykter fra DUS).

Forøvrig kan det sies at det er på trappene en stjerneklassifisering av både flyplasser og flymuseum på PLANE-SPOTTER.com - vi higer etter stjernene Stordalen ikke liker :lol:

ATC-flyradar
26-08-2007, 23:13
Kurt, når det gjelder Manchester Interntional Airport, må man ty til leiebil eller kan alt foregå til fots. Jeg ønsker ikke å prøve å kjøre motsatt enn det man er vant til. Eller kanj man bruke buss som alternativt ??

Takk for gode spotterguider.

Jan

LCH78
26-08-2007, 23:27
Originally posted by ATC-flyradar

Kurt, når det gjelder Manchester Interntional Airport, må man ty til leiebil eller kan alt foregå til fots. Jeg ønsker ikke å prøve å kjøre motsatt enn det man er vant til. Eller kanj man bruke buss som alternativt ??

Takk for gode spotterguider.

Jan

Hvis du bor på Travelodge så er det fult mulig å vandre til Aviation Viewing Park til fots. (er dog sikkert mulig å vandre fra selve terminalen også da, men det tar litt lenger tid) :)

LN-KGL
27-08-2007, 00:11
Indikert under i rødt viser vandringsveien fra Terminal 1 til Aviation Viewing Park. Jeg har derimot praktisert følgende for komme meg til AVP når jeg ikke har hatt sjåfør - TAXI fra terminalen. Og på returen kan man ta seg inn på The Romper, spise og drikke og la dem skaffe deg taxi tilbake til terminalen. Selv nordre deler av England er heldigvis ikke et u-land, det gjelder bare å utnytte ressursene. ;)

DYflyer
27-08-2007, 21:51
Originally posted by ATC-flyradar

Kurt, når det gjelder Manchester Interntional Airport, må man ty til leiebil eller kan alt foregå til fots. Jeg ønsker ikke å prøve å kjøre motsatt enn det man er vant til. Eller kanj man bruke buss som alternativt ??

Takk for gode spotterguider.

Jan

I helgene går det buss fra terminalen til AVP (tror det er en gang i timen). Ellers kan du ta rutebuss fra terminalen til cargo-området, og havner da ca 200 meter fra The Romper (spise-stedet som er markert midt mellom Travellodge og AVP på Kurt sitt bilde).

karsten
28-08-2007, 10:58
Eneste problem ved at tage billeder på LCY fra pieren er at understellet på flyene klippes af, som det ses på billedet.

Spotting i LHR er ok både ude fra og indefra.
Indefra i LGW er der også en ganske god (men lidt gemt) observation terrase i Syd terminalen, og skal man flyve fra Nord er der fantastisk udsigt fra broen mellem fingrene. En oplevelse at stå der med en 777 der taxier under!