View Full Version : My travel Airways går i graven
Perra Skoog
23-08-2007, 22:18
1 maj 2008 byter My Travel Aiways namn till Thomas Cook Airlines Scandinavia. denna info kommer från ledningen på My Travel. I övrigt kommer de nuvarande varumärken som finns i de nordiska länderna finnas kvar.
de får være glade for at de ikke har de gamle DC-10'ene lenger da for da hadde det jaggu blitt mange lag med ny logo maling.
Airbus 330
23-08-2007, 23:23
Triste nyheter dette her. :RIP
Airbus 330.
Vil det si at VIKING callsignet endelig blir fri ?
Kan vel tenkes at andre kunne tenke seg å bruke det ?
Conair - Scanair - Premiair - My Travel.....noen av de ansatte har vel vært med hele veien:D
Likevel, det var Premiair som virkelig klinget, og det ble jo et kjent og kjært flyselskap for mange:D
Originally posted by MD11
Conair - Scanair - Premiair - My Travel.....noen av de ansatte har vel vært med hele veien:D
Likevel, det var Premiair som virkelig klinget, og det ble jo et kjent og kjært flyselskap for mange:D
Pøh, det er Scanair som er "ekte vare". Alt det andre er bare dårlige navn, inkludert My Travel som høres ut som en luguber internet sjappe.
Antar dette betyr vi vil slippe de stygge orange og blå flyene mer?
Ett sorgligt besked som tyvärr var väntat. Från Premiair - som var ett bra namn - via det meningslösa MyTravel till Thomas Cook, som inte betyder någonting för oss skandinaver. Thomas Cook har mig veterligen aldrig haft resebyråverksamhet här, namnet och begreppet är tämligen okänt.
När Premiair skulle byta namn ville danskarna ta tillbaka namnet Scanair. Det fick de inte för britterna som tvingade på dem "MyTravel Airways", ett namn som ingen ville ha.
I Tyskland blev det ju uppror bland resenärerna över att Condor bytte namn till Thomas Cook, så Condor fick komma tillbaka. Tänk om man kunde hoppas på något liknande här - Premiair skulle passa utmärkt...
SCANAIR var navnet ! Det er vel ledig nå !;)
Glæder mig til næste gang, da kan det kun blive bedre :RIP
Originally posted by Someone
Pøh, det er Scanair som er "ekte vare". Alt det andre er bare dårlige navn, inkludert My Travel som høres ut som en luguber internet sjappe.
Antar dette betyr vi vil slippe de stygge orange og blå flyene mer?
Ja, for disse er er jo så veldig mye finere.... http://www.airliners.net/open.file/1215524/M/
:RIP MyTravel.
Da ble det jo heller ikke noe av MyCook eller noen av de abdre fargefulle forslagene :smokin
Originally posted by LN-SEK
Nei, flyselskapet bytter navn utad til Thomas Cook Airlines, men alt annet, dvs AOC, callsign osv forblir det samme....
Jeg har jobbet mange år i reisebyrå samt turoperatør og mange kunder som booket spurte spesifikt om det var Premiair som fløy de til "Syden". Mange ville også reise kun dit DK fløy. De klarte å bygge seg opp et godt rykte og DC10'erne var jo komfortable chartermaskiner med en pitch på 31"-32". Og det med max seating. DK ble på en måte folkets "charterselskap".:D
Superhai
24-08-2007, 19:21
Om byttet fra MyTravel er så trist vet jeg ikke. Har aldri likt det navnet noe særlig. Men det blir litt for mye bytter på navn på charter-flyselskapene i det siste. Og man rekker snart ikke å lære seg hva de heter før de bytter igjen.
Jeg har jobbet mange år i reisebyrå samt turoperatør og mange kunder som booket spurte spesifikt om det var Premiair som fløy de til "Syden". Mange ville også reise kun dit DK fløy. De klarte å bygge seg opp et godt rykte og DC10'erne var jo komfortable chartermaskiner med en pitch på 31"-32". Og det med max seating. DK ble på en måte folkets "charterselskap".:D
Originally posted by Kua
Fingertrouble igjen!!!!!!!!!!!
DC10 var også en favoritt blant pilotene. Fløy som en drøm, den beste arbeidsplassen jeg har hatt til nå!
Jeg har jobbet mange år i reisebyrå samt turoperatør og mange kunder som booket spurte spesifikt om det var Premiair som fløy de til "Syden". Mange ville også reise kun dit DK fløy.
Slik er det faktisk til en viss grad ennå. Mange reiser "kun" med MyTravel, jeg vet at en del "godt voksne" for eksempel vil heller fly med MyTravel til Kanariøyene enn Spanair, og DK i stedet for Pegasus til Tyrkia.
Enig med MD11 og Viking255, jeg savner både navnet og designet til Premiair. Og ja, de hadde et veldig bra rykte her. Det er nesten litt merkelig at de skal omdøpe MyTravel til Thomas Cook og risikere å gå på "Condor-blemma" de gikk på i Tyskland.
MyTravel Airways eller Thomas Cook Airlines - same shit, different wrapping. Det er o begge to navn som ikke sier noe i Skandinavia. I UK heter turoperatøren det samme, og da henger det på greip, men her i Skandinavia blir TCA bare meningsløst. Kall selskapet Ving (eller flyVing for å være "moderne") det klinger bedre.
Men, skal selskapet fortsette som selvstending selskap med samme IATA/ICAO-kode og call-sign? Slik jeg forsto artikkelen i AB, var det snakk om fusjon. Har ikke helt skjønt hvorfor charterselskapene på død og liv skal ha forskjellige selskaper i de forskjellige landene, og ikke bare operere med lokale baser som FR, EZY etc ??
Da blir vi da kvitt de hæslige oransje fargeklattene - da er dette mye bedre
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/Manchester_2007/1736_TCX_752_G-FCLD.jpg
KGL, det er denne jeg savner:
http://www.al-airliners.be/p-r/premiair/dka-320.jpg
ATC-flyradar
12-09-2007, 23:01
Jeg har bra erfaing fra 1988 med å reise med Vingreiser og Scanair, Premiair, Mytravel. Kun 3 år jeg og familien ikke har reist OSL - PMI fram til i dag.
Slutten av 1980 tallet så gikk vi ned trappen fra flyet på Palma de mallorca å ble fotografert av noen lufthavnfolk og ved hjemreise 14 - 21 dager senere kunne du plukke dine bilder i avgangshallen (gml delen), men nå er terminalene ombygget til det moderne.
Så hvis A 330-300 som kommer å går på OSL blir byttet til Thomas C.... fra våren - så folkens ta bilder framover for arkivet :colgate:
Jan
Perra Skoog
16-09-2007, 09:50
fast att kalla det för FlyVing funkar inte heller, även om jag gärna skulle vilja det:D
I Danmark finns bara Spies och Tjäreborg och i Finland finns bara Tjäreborg.
Scanair eller Premiair hade vari kanon, men men har inte så mycket att säga till om nu när tyskarna köpt oss...
ATC-flyradar
16-09-2007, 12:51
Thomas Cook - litt historie ( fra Thomas Cook group):
About Us
Thomas Cook Group plc is organised into five geographically-based divisions:
UK & Ireland (comprising the UK and Irish tour operations and UK airlines of MyTravel and Thomas Cook)
Continental Europe (comprising Thomas Cook's operations in Germany, Austria, France, Belgium, the Netherlands, Hungary and Poland)
Northern Europe (comprising MyTravel's operations in Sweden, Norway, Denmark and Finland)
German Airlines (comprising the Condor Flugdienst and Condor Berlin airlines operated by Thomas Cook in Germany)
North America (comprising MyTravel's operations in Canada and the United States)
Divisions & Brands
The principal brands include Thomas Cook, Airtours, Neckermann, Condor, Ving, Direct Holidays and Sunquest.
__________________________________________________ _______________________________
La oss tenke at de omlakkerer den Danske Mytravel flyflåte som består av ( iflg Mytravel airways )
http://www.atcbox.net//images/stories/fly2.jpg
Følg med spottere:
A330-300 følgende registreringer:
Registreringer
OY-VKG, OY-VKH og OY-VKI
A330-200
Registreringer
OY-VKF
A 321 flåte:
Registreringer
OY-VKA, OY-VKB, OY-VKC, OY-VKD og OY-VKE
A 320 flåten:
Registrering på fly
OY-VKM og OY-VKS
Tror ikke alle går på Norge,men vi for registrere å ta bilder før de blir malt om !!
Jan
Dere kjenner vel til historien om den navnet Thomas Cook...
han va det første som startet "charterreiser" for folk flest.. , det derfor det er navnet hans på flyselskap..
ATC-flyradar
16-09-2007, 14:38
Originally posted by LN-SEK
Det vet jeg ikke, men et spørsmål til dere alle:
Hva var callsignet til:
Scanair
Premiair
Jan
Originally posted by ATC-flyradar
Hva var callsignet til:
Scanair
Premiair
Viking.
MyTravels radioanrop är det enda som minner om Scanair idag. Blir det fortsatt ett separat AOC för MyT här så kan man ju hoppas att det behålls. Tuifly Nordic har ju fortfarande "Bluescan" som anrop, något de började med när Transwede Leisure döptes om till Blue Scandinavia 1997. Sedan dess har de ändrat namn åtskilliga gånger.
När Premiair blev MyTravel 2001-2002 tog det väl uppåt tre år innan den sista A330:n vad ommålad. Hoppas det tar lika lång tid nu, jag känner inget annat än förakt mot denna brittisk-tyska företagsgegga som effektivt dödar allt vad oberoende heter. Även om MyT inte hade någon direkt självständighet så var det i alla fall ett färgschema som gav lite charteratmosfär - orange, gult, rött och liknande färger förknippas med värme. Blått förknippas med kyla. Det räcker att se f d Britannias blåa ekipage.
ATC-flyradar
16-09-2007, 16:47
Originally posted by Viking255
Hva var callsignet til:
Scanair
Premiair
Viking.
MyTravels radioanrop är det enda som minner om Scanair idag. Blir det fortsatt ett separat AOC för MyT här så kan man ju hoppas att det behålls. Tuifly Nordic har ju fortfarande "Bluescan" som anrop, något de började med när Transwede Leisure döptes om till Blue Scandinavia 1997. Sedan dess har de ändrat namn åtskilliga gånger.
Så VIKING har fulgt dem så lenge, takk for det.
Kanskje de beholder OY-VK+ som i dag, hvis de fremdeles skal være Dansk registrert !!
Vi for bare håpe at de beholder sin fleet som i dag i Norden.
Jan
Så VIKING har fulgt dem så lenge, takk for det.
Om jag inte missminner mig så har man haft detta radioanrop sedan tidigt 70-tal, det kanske står nånstans på min sajt om någon orkar leta... Lite OT men ändå kuriosa är att Transair Sweden, som Scanair tog över så småningom, hade radioanropet "Transwede". Det var därifrån Thomas Johansson fick idén till namnet på flygbolaget han startade 1985.
Dagens MyTravel Airways Scandinavia, fremtidige Thomas Cook Airlines Scandinavia, altså; VIKING, skal fortsette å fly på eget AOC. Alt skal fortsette som det er idag, det eneste som forandres er altså navnet utad. Navnebyttet skal skje 1.mai 2008. Flyene SKAL males om til Thomas Cook-farger, men flyene skal ikke tas ut av produksjon for dette, men skal gjøres i forbindelse med større checker. Med andre ord kan man se disse flyene i dagens (lekre farger, etter min mening) i laaang tid fremover.
Samtlige registreringer som nevnt ovenfor er innom Norge rett som det er. Alle A321 flyr for tiden både på SVG, BGO, TRD, TRF og OSL. A320 er innom BGO nå i sommersesongen, og A330 går på OSL. VKF er en 200 som kommer tilbake til Skandinavia, etter utlån til MyTravel UK for sommeren, i november....
Flott, da er det vel duket for en ny runde med hybrider på disse maskinene. Jeg tipper at de orange flekkene foran på flyet blir fjernet (stickers??) og erstattet med Cook-skrift, mens det store orange område på bakre del av kroppen blir værende. Noe á la dette:
http://www.airliners.net/open.file/1219445/L/
ATC-flyradar
16-09-2007, 18:56
VKF er en 200 som kommer tilbake til Skandinavia, etter utlån til MyTravel UK for sommeren, i november....
Den landet ca kl 15:25 på 01R i går mener jeg. Den kom fra PMI DK 82? Noen som kan si dette med sikkerhet ??
EK 007 - jobber du i Ving eller Mytravel ?? - Jeg har nemlig avsendt en forespørsel om dette til PRESSE i Danmark om dise tingene !!
Jan
ATC-flyradar
16-09-2007, 18:58
Originally posted by Blubird
Flott, da er det vel duket for en ny runde med hybrider på disse maskinene. Jeg tipper at de orange flekkene foran på flyet blir fjernet (stickers??) og erstattet med Cook-skrift, mens det store orange område på bakre del av kroppen blir værende. Noe á la dette:
Var ikke noe pent !!
Det bilde du viser til, er det OY VKG A330-300 som de bruker her i Scandinavia ??
Jan
Fysj, som om ikke MyTravel er stygge nok fra før:huh:
Er dessverre noe sånt jeg frykter...... Helt ok så lenge det er for en kort periode. Men vi husker jo hvor lenge det gikk før flyene, særlig 330ene, ble malt om etter de byttet navn fra Premiar...
VKF er en 200 som kommer tilbake til Skandinavia, etter utlån til MyTravel UK for sommeren, i november....
Den landet ca kl 15:25 på 01R i går mener jeg. Den kom fra PMI DK 82? Noen som kan si dette med sikkerhet ??
EK 007 - jobber du i Ving eller Mytravel ?? - Jeg har nemlig avsendt en forespørsel om dette til PRESSE i Danmark om dise tingene !!
Jan
Jeg kan si med nesten 100% sikkerhet at det ikke var VKF du så. Det var nok VKG eller VKH du så. Både VKI og VKF er i UK og flyr fra Manchester til blant annet Toronto og andre langruter "over there".
ATC-flyradar
16-09-2007, 19:31
Det var OY-VKH
Jan
Omlakkering av ex-MYT-maskiner til komplett TCK-scheme i UK går nå for full maskin, og har gjort det en periode, altså ser det ikke ut til at de går for noen hybrid-variant på den siden av dammen. Får håpe det samme blir praktisert her på haugen.