View Full Version : Norwegian klare for Rygge
http://www.moss-avis.no/article/20070823/OKONOMI/708230030/1037/ABON
Det oransje designet betydde altså ikke at det var Easyjet som kom :colgate:
Hyggelig for Rygge, og egentlig det eneste som 'made sense'. Saa faar vi se om de klarer aa bygge opp belegg og inntekter tilfredstillende. Rygge-Bergen har jeg null tro paa .. ingen klarte aa faa Torp-Bergen til aa gaa med saa store maskiner, saa jeg mistenker at den forsvinner fort. Ruter som Rygge-Middelhavet og Warsawa tror jeg har bedre forutsetninger.
Time will show ...
Tommy777
23-08-2007, 03:33
Originally posted by LN-MOW
Hyggelig for Rygge, og egentlig det eneste som 'made sense'. Saa faar vi se om de klarer aa bygge opp belegg og inntekter tilfredstillende. Rygge-Bergen har jeg null tro paa .. ingen klarte aa faa Torp-Bergen til aa gaa med saa store maskiner, saa jeg mistenker at den forsvinner fort. Ruter som Rygge-Middelhavet og Warsawa tror jeg har bedre forutsetninger.
Time will show ...
Meget gode nyheter for Rygge!
Helt enig. Har heller ikke tro på at BGO blir noe super destinasjon. I tillegg til nevnte charter destinasjoner, hadde det kanskje ikke vært dumt med en rute til HEL med connection til AYs østen flygninger.
KennethGS
23-08-2007, 03:39
Gode nyheter dette... :)
Gratulerer til Rygge og gratulerer til Norwegian som satser!!!
Ja det blir spennende dette :-p
Mistenker nok at det blir å "konkurrere" mot seg selv (og WF TRFBGO), men heller ikke jeg tror den ruten vil gå i det lange løp...
Uansett hyggelig for Rygge dette!!
Egil
Spenningen er altså endelig utløst. Dette var gode nyheter.
JIPPI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette var det jeg ventet på å høre!!!:colgate: :colgate:
Hyggelig med et svar, men jeg må innrømme at jeg hadde håpet på easyjet. Norwegian er for så vidt heller ikke å forakte. :)
Ønsker Norwegian lykke til...
Som en som jobber på Torp ser jeg på dette som positivt, både for Rygge og for Torp.
Det blir spennnende å se konkret hvilke destinasjoner det blir. Bergen, tror jeg som de fleste ikke blir noen suksess hvis den kommer. Coast Air burde heller satse på noen slikt. Jeg ville heller tro en rute nordover ville være mer interessant. Uansett, dette blir spennende, jeg håper Norwegian lykkes.
Hvilke destinasjoner tør vi tippe på?
WAW og CPH er vel hete kandidater, kanskje også STN selv om det begynenr bli mange flygninger mellom Oslo og "Oslo" og London, ihvertfall vil også DY skal begynne fly "Oslo2" - STN
FlightDeck
23-08-2007, 09:09
Norwegian har mulighet til å ta et stort marked her. Tør man satse, får man ofte mye igjen for det! Det ser ut til at det blir et konsept med ganske få avganger, og mange ruter. For eksempel to-tre avganger daglig til BGO (og TRD på sikt) og fra en til tre ukentlige på destinasjoner som London, Paris, Praha, Alicate-Murcia/Alicante, Malaga, Gran Canaria, Berlin, Riga og Warszawa. Jeg tror hovedvekten vil ligge på Syden-destinasjoner først.
Mitt tips for destinasjoner som avsløres på pressekonferansen etterpå er;
- Bergen
- London
- Malaga
- Alicante/Murcia
- Nice
- Riga
- Tallinn
- Praha
- Dubrovnik
- Warszawa
- København
- Paris
- Pisa (eller Roma)
:cool:
Let the booking begin!
Meget gledelige nyheter dette:D Men er det snakk om en reell base på RSL der både fly og besetninger skal ha base? Står ingenting om det iallefall.
Har mistanke om at det stort sett blir 1, 2 og 3 ukentlige avganger på utenlandsdestinasjonene fra RYG
Originally posted by BU662
Apropros Sterling.
Vet noen om den formelle sammenarbeid mellom Norwegian og Sterling eksisterer forsatt? Det kan virke litt at den gamle brudepaar er pa skilmisse...
De driver fortsatt med code-share på OSL-CPH. DY har majoriteten av rutene og vil anta fordelingen er ca 60-40 i Norwegians favør. Personlig håper jeg denne avtalen går ut for da blir det mindre å passe på når man bestiller OSL-CPH hos DY. Pga Sterling sine dårlige bagasjeregler og blodpris for overvekt er det totalt uaktuelt å ta dem, itillegg har jeg personlig svært lav tillitt til dem.
Eneste negative med DY er at de fortsatt ikke har mulighter for setereservasjon mellom OSL og CPH uten at jeg vet hvorfor da de stort sett har det ellers.
Ellers vil jeg ikke klage om det bli mer konkuranse mellom OSL og CPH, tror både DY og SK tjener bra på den ruten. F.eks neste torsdag var minste pris med SK 1000kr og det var 6:15 avgangen og det var kun 4 avganger det fortsatt var ledige billetter i økonomi og billigste DY var vel 500kr, og på ettermiddagsavgangen måtte man opp i over 1000
Jeg vil ikke fly derfra som Crew. Har jeg OSL base så har jeg OSL base. De får finne noen andre ;)
MountainDew
23-08-2007, 10:42
Originally posted by Someone
Eneste negative med DY er at de fortsatt ikke har mulighter for setereservasjon mellom OSL og CPH uten at jeg vet hvorfor da de stort sett har det ellers.
nå skulle vel seating allerede vert innført på innland og skandinavia, men vet ikke hvorfor er utsatt. Tror det blir innført nå på høst/vinter programmet. Mange kunder spør meg om dette. Spesiellt forretningsreisende ønsker fastplass.
Gratulerer med nye ruter Norwegian :D
sirpjalle
23-08-2007, 10:59
Og så var VG (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=154930) på banen.... BOMBE! Men denne gang en uten å blåse ting opp slik som med "nødlandinger der passasjerene frykter for livvet sitt" :colgate:
Originally posted by MountainDew
nå skulle vel seating allerede vert innført på innland og skandinavia, men vet ikke hvorfor er utsatt. Tror det blir innført nå på høst/vinter programmet. Mange kunder spør meg om dette. Spesiellt forretningsreisende ønsker fastplass.
De har det på innenlands og enkelte utenlandsruter, men ikke OSL-CPH. Men betyr det at det er free-seating eller blir jeg plassert når jeg sjekker inn?
Litt rart er det at DY har seating på WAW-CPH, men ikke på OSL-CPH
MountainDew
23-08-2007, 11:15
Originally posted by MountainDew
De har det på innenlands og enkelte utenlandsruter, men ikke OSL-CPH. Men betyr det at det er free-seating eller blir jeg plassert når jeg sjekker inn?
Litt rart er det at DY har seating på WAW-CPH, men ikke på OSL-CPH
Det er free seatiing på alle ruter innen skandinavia også innland. Alle andre ruter kan du bestille plass på eller få sete på innsjekk/gate.
Fra CPH til OSL har det vært seating siden mai.
Vet ikke hvorfor de ennå ikke har dette den andre veien...
Destinasjonene er klare og blir;
Bergen
London
Sczcecin
Klaipeda
Barcelona
Alicante
Malaga
Budapest
Warzawa
Valencia
Marrakech
Istanbul
-
Dette kom som en overraskelse! Klaipeda og Barcelona blir nye destinasjoner for Norwegian! :D
http://www.moss-avis.no/article/20070823/SISTENYTT/70823007/1037/ABON
Ett par overaskelser der. Endel av destinasjonene som f.eks London beynner det bli veldig mange tilbydere på. Blir spennende å se hvordan det går, men tviler på at alle 12 destinasjonene trafikkes fra Rygge i 2009
Blir spennende å se om flere selskaper begynner å fly til London fra Rygge.
Her bør det være mulig å skaffe seg noen billige helgeturer til våren!
Det er faktisk 14 destinasjoner, og ikke 12. :)
litt-amatør
23-08-2007, 13:30
Originally posted by OEH
Blir spennende å se om flere selskaper begynner å fly til London fra Rygge.
Ja, rimelig klart at DY måtte ha med London for å virke avskrekkende på andre som helt sikkert vil vurdere Rygge fra den nye flyplassen. Men er jo en del store byer med en del trafikk fra Norge som ikke blir betjent. Hva om Air Berlin hadde kommet med rute til Berlin?:colgate: ;)
Ellers er det tydelig at det er turister og polske (og litauske) håndværkere som det skal satses på fra Rygge.
Skuffet at det ikke kom en CPH rute. Ikke nødvendigvis for at jeg ville tatt den, men for å gi økt konkuranse CPH-Oslo
Koebenhavn ville vaere like haaploes som Bergen. Deres verste konkurrent ville bli dem selv fra OSL. Catch 22 for Norwegian - markedet er for lite for aa stoette en 737 og DY er avhengige av volum, volum, volum for aa faa det til aa gaa rundt.
Koebenhavn ville vaere like haaploes som Bergen. Deres verste konkurrent ville bli dem selv fra OSL. Catch 22 for Norwegian - markedet er for lite for aa stoette en 737 og DY er avhengige av volum, volum, volum for aa faa det til aa gaa rundt.
Er ikke det samme tilfelle med London da?
London har et vanvittig trafikkvolum. Du maa ikke glemme at grunnen til at SAS har saa mange ruter til CPH er at 70-80% skal videre ...
Men selv London er helt klart i ferd med aa bli overtrafikkert, saa det skal bli interessant aa se hvem som gir opp foerst. Jeg gir Sterling smaa muligheter til aa drive profitabelt, DY er i en litt bedre situasjon og det er mange handlekaate husmoedre i Oestfold.
Bare ikke BA trekker seg eller reduserer fra OSL er jeg fornøyd.
Frekvensene blir som følger;
http://www.ryg.no/web/dllvis5.asp?id=1522
Lillingen
23-08-2007, 14:00
og her (http://www.ryg.no/web/dllvis5.asp?id=1522&c1=1522) er frekvensene
Herlov va før meg:-p
litt-amatør
23-08-2007, 14:09
Hm, interessant, meget interessant.:lightbulb
Suksessen er i hvert fall sikret på rutene til ALC og AGP etter min mening. I hvert falli sommersesongen og nå blir det jo flying start nesten rett på vinterferien hvor det kommer til å bli stappfullt på flyene. Om sommeren er det jo også behov for flighter. F eks har jo SAS to daglige til ALC og AGP om sommeren som har priser som ikke akkurat kan ises å være lave...:rolleyes:
WAW kan sikkert også gå bra. Noen av de andre vil vel forsvinne etterhvert som DY vil prøve nye ting. Litt overraskende at de ikke har med noe til Tyrkia eller Hellas.
Hvor mange fly tilsvarer dette? Ca 3?
Intressant :D Vil dette bli W flyvninger fra OSL, ev andre baser i Norge montro? WAW kan vel flys av basen der nede. Eller blir dette nok ruter og frekvenser til og opprette en base med fast fly og besetning? I såfall den femte operative base i Norge:D Ser ut som om det blir to daglige til BGO untatt lørdag.
Originally posted by litt-amatørLitt overraskende at de ikke har med noe til Tyrkia eller Hellas.
De har jo Istanbul. D
Betyr dette at Marrakech flyttes til Rygge, eller skal de ha to ruter dit?
Jeg synes det er litt merkelig at de oppretter en rute til Athen fra Rygge og ikke OSL, men den kommer kanskje fra OSL også. Det går kun tre ukentlige dit fra OSL i sommersesongen, man skulle tro det var grunnlag for mer.
Unnskyld min uvitenhet, men hvilken flyplass ligger nærmest Oslo av Rygge og Gardermoen?
Og hvordan er det med kollektivtransport til Rygge?
Det blir vel opprettet flybuss dit fra Oslo?
Originally posted by Stian
Unnskyld min uvitenhet, men hvilken flyplass ligger nærmest Oslo av Rygge og Gardermoen?
Og hvordan er det med kollektivtransport til Rygge?
Det blir vel opprettet flybuss dit fra Oslo?
Se her
http://www.ryg.no/web/dllvis5.asp?id=1528
Rygge ligger altså ca. 10 km lenger fra Oslo enn OSL.
Det kommer nok direkte flybuss, samt at det blir buss fra Rygge stasjon.
Takker. Det så jo riktig greit ut.
Originally posted by Herlov
Frekvensene blir som følger;
http://www.ryg.no/web/dllvis5.asp?id=1522
.. saa 6-7 avganger per dag ... OK ....
Basen vil bestå av 2 fly, i følge norwegian.no.
litt-amatør
23-08-2007, 15:02
Dette er unektelig spennende å se hvordan går. Det må da også være et potensiale også et godt stykke inn i Sverige for svensker til denne flyplassen. Det er jo tross alt et stykke til GOT. Og en del destinasjoner vil definitivt bli lettere å nå fra Rygge, dog med noe mindre frekvens.
Originally posted by jb1
Jeg synes det er litt merkelig at de oppretter en rute til Athen fra Rygge og ikke OSL, men den kommer kanskje fra OSL også. Det går kun tre ukentlige dit fra OSL i sommersesongen, man skulle tro det var grunnlag for mer.
Norwegian har aldri flydd fra Osl til Athen. Kun fra WAW. Det er Sterling som flyr til Athen. Får håpe at de også kommer med denne ruten fra Osl
Hvorfor fra OSL... veiene ned til Rygge er om mulig enda bedre enn til Gardermoen...:D
Originally posted by litt-amatør
Dette er unektelig spennende å se hvordan går. Det må da også være et potensiale også et godt stykke inn i Sverige for svensker til denne flyplassen. Det er jo tross alt et stykke til GOT. Og en del destinasjoner vil definitivt bli lettere å nå fra Rygge, dog med noe mindre frekvens.
Ikke mange tror jeg. Fra Rygge til Svinesund tar det ca 1t, mens det tar ca 1,5t fra Svinesund til Gøteborg, dvs det tar ca like lang tid fra Strømstad til GOT som til RYG og man må nesten ned til Uddevalla før det begynner å bo noe særlig med folk på svensk side
Originally posted by EB
Hvorfor fra OSL... veiene ned til Rygge er om mulig enda bedre enn til Gardermoen...:D
Ikke ut av Oslo. E18-Mosseveien er en krøttersti og E6 ikke så mye bedre
FlightDeck
23-08-2007, 16:54
Norwegian vil tydeligvis unngå konkurrenter med en så offensiv start. Hvem tør å satse på Rygge nå? De fleste rutene er vel ganske realistiske også - det finnes jo garantert et marked for ruter fra RYG til Syden-byer som Alicante, Malaga, Marrakech og Valencia. I tillegg er det nok av folk - og stadig flere - som vil på både to og tre storbyferier i året, og da er London, Istanbul, Budapest og Barcelona gode valg. En rute til Bergen er nok ikke så dum, særlig ikke når det er et realistisk antall avganger. Folk på jobbreise i Østfoldområde vil velge Norwegian og RYG fremfor SAS og OSL. Jeg er mer skeptisk til Palanga og Beograd.
I tillegg til folk i Østfold kan RYG bli et naturlig valg for Oslo-folk, særlig hvis prisene fra RYG er litt lavere enn fra OSL. Det handler om å gjøre folk bevisste på at det nå finnes to flyplasser de kan bruke. Østeuropeiske arbeidere vil nok ikke bry seg nevneverdig om de flyr til OSL eller RYG, og derfor er ruter til WAW og SZZ gode. Etterspørselen etter disse rutene fra OSL - og WAW har BGO og SVG - har vært helt enorm.
For vel begynne med å gratulere Rygge med denne kunden og ønske Norwegian lykke til.
Jeg kjenner polaker som reiser fra Hamar til Torp bare for å få reise så billig som mulig så de bryr seg nok ikke om hvor flyplassen ligger. Jeg er allikevel skeptisk til denne satsingen, slik jeg hele tiden har vært. Storsatsingen til Norwegian minner med litt om Transavias satsing på Rotterdam for en del år siden. De satset tung på RTM først å fremst for å holde easyJet utenfor. Det fikk de jo til. Ellers hadde de noe blandet sukses, Transavia har fremdeles mange ruter utfra RTM men flere ruter ble kuttet (RTM-OSL bl.a. :cry:) Nå er jo Rotterdam "noe" større en Moss så samligningsgrunlaget er kanskje ikke helt tilstede... Men samtidig er det kanskje smart å satse tung slik DY gjør. Så får de testet hva som går og ikke går og kutte ut det ulønnsomme. Jeg begynner å tro at de jamen har en god sjanse her likevel. Men uh... jeg er fremdeles skeptisk.
Hilsen,
Laurenz
ATC-flyradar
23-08-2007, 18:53
Grattis til Kjos med respekt - han tør å satse - noe som gjør han nr 1 i luften i Norge som leveranse av billige billetter fra R- til Å.
Fredad 24.august 2007 kan det bestilles turer fra Rygge for avgang 6 mnd senere. Blir spennende på hvilke priser som kommer opp i forhold til OSL !!!
Så fredag blir en spennende dag for noen av oss.
Jan
Pressekonferansen ligger på video her (http://mosstv.moss-avis.no/player/?id=114)
Kjosern sier altså at han skal åpne ruter til ALLE innenlandsdestinasjoner fra Torp. Jeg er i likhet med laurenz spent på hvordan satsingen slår ut på DY-trafikken fra OSL. Hvis de har parallelle ruter til alle innenlandsdestinasjoner, så konkurrerer de da med seg selv?
Antar de ikke skal fly til OSL forresten :)
FlightDeck
23-08-2007, 19:49
Originally posted by ATC-flyradar
Blir spennende på hvilke priser som kommer opp i forhold til OSL !!!
Her er prislisten:
London fra kr. 199
Bergen fra kr. 199
Budapest fra kr. 199
Beograd fra kr. 299
Athen fra kr. 299
Malaga fra kr. 299
Alicante fra kr. 299
Barcelona fra kr. 299
Marracech til kr. 399
Palanga fra kr. 199
Warszawa kr. 199
Szczecin fra kr. 199
Får se om jeg åpner med en tur til Athen, får ikke nok av den byen etter mange, mange turer :cool:
Trash2000
23-08-2007, 21:44
Hvor kan ikke BOO-ruten gå godt som en feed videre?
Norwegian vokser jo i rasende fart fra Østlandet, men tilbudet fra mange tilbydere og høyere rente må en eller annen gang slå ut på etterspørselen etter billige reiser.
Å prise billetter billig fra Bergen og evt. andre byer i fremtiden kan vel være et forsøk på å feede folk fra "distriktene" til enkelte Syden-airports. Vil tro at Syden-fly kan få lavere pris, høyere frekvens og høyere popularitet om DY gjorde det enkelt for folk fra TRD, BOO, BGO etc. å reise ut fra Rygge enn om DY skulle kjøre halvfulle maskiner fra alle lokalitetene.
Er vel lite sanns. at folk fra Bergen som vil ut i verden skal reise BOO - OSL, busse ned til Rygge og reise ut i verden? Det samme gjelder vel for forretningsfolk som skal til Oslo. Fly til Moss og buss til Oslo er vel lite aktuelt for de fleste.
det fornuftige med Rygge er om de eventuelt åpner avganger de dagene rutene ikke dekkes fra Osl. Eventuelt med andre tidspunkter på dagen slik at tilbudet i Et blir mer atraktivt. I så måte mer sykront i forhold til Osl. For meg som da ikke benytter bil til gardermoen og eventuelt bor syd i Oslo, vil det være lettere å tilpasse reisen min ved å kunne kombiner de to. (så langt at det opprettes effektiv infrastruktur fra Rygge til Oslo)
Originally posted by MartinL
Originally posted by jb1
Norwegian har aldri flydd fra Osl til Athen. Kun fra WAW. Det er Sterling som flyr til Athen. Får håpe at de også kommer med denne ruten fra Osl
Jeg skrev ikke at Norwegian fløy fra OSL-ATH, kun at det går tre avganger fra OSL til ATH totalt sett (to med Sterling og en med SAS) i sommersesongen. Jeg vil tro det er marked for mer.
Originally posted by MartinL
det fornuftige med Rygge er om de eventuelt åpner avganger de dagene rutene ikke dekkes fra Osl. Eventuelt med andre tidspunkter på dagen slik at tilbudet i Et blir mer atraktivt. I så måte mer sykront i forhold til Osl. For meg som da ikke benytter bil til gardermoen og eventuelt bor syd i Oslo, vil det være lettere å tilpasse reisen min ved å kunne kombiner de to. (så langt at det opprettes effektiv infrastruktur fra Rygge til Oslo)
Det er jeg enig i, for folk som skal på ferie, spiller det ikke så stor rolle om det er litt lenger til Rygge om tilbringertjenestene er bra. Jeg håper satsingen blir vellyket, men jeg tror heller vi ser Coast Air på Bergen - Rygge om noen år enn Norwegian. Norwegian endrer er ganske bra på å tilpasse seg, så det blir nok endringer etterhvert.
Fordelen for mange med Rygge er at de slipper Mosseveien eller E6 inn mot sentrum i rushtiden... Rygge for et bra nedslagsfelt av pax...
Norwegian ser for seg en dobling av destinasjoner i løpet av det første driftsåret. Trondheim og Stavanger kommer snart på plass. :wow:
http://www.f-b.no/article/20070824/NYHET/708240010/1108/AKTUELT
Rutene til Marokko, Istanbul og Szczecin i Polen blir flyttet fra Gardermoen til Rygge.
http://www.moss-avis.no/article/20070824/OKONOMI/708240046/1003
Noen som vet hva Norwegian skal kalle Rygge? Moss eller Oslo Syd? I utlandet er jo Moss ikke så kjent, slik at Oslo kunne vært lurt. Og "dra til Moss" har jo en negativ klang her hjemme ;)
Kanskje Oslo/Rygge og Oslo/Gardermoen?
Det nytter ikke å selge billetter til utlendinger til Moss i allefall. Det er jo ukjent for de fleste.
jeg skjønner tanken med å eventuet benytte Rygge, men jeg synes Kjos her gir mange signaler om at videre ekspansjon skjer fra Rygge og ikke Osl. Dette blir vel kanskje litt farlig, for jeg tror konkurrenter lett kan smette inn i direkte konkurranse fra Osl om suksessfulle ruter kun oppereres fra Rygge. Samtidig er det jo en mer eller mindre "trygg" satsning åpne så sterkt fra Rygge. Det vil jo være meget enkelt å legge om ruter uten suksess fra Rygge til Osl og ikke minst føre over pax som har kjøpt billetter, til Gardermoen. I så måte forsvarer jo denne kraftige ekspansjonen seg mer fra rygge enn fra andre flyplasser.
Men jeg må desverre si at jeg blir heller overrasket om denne kupongen til Kjosern går inn med 12 rette! De tar for seg en vanvittig vekst ved å satse så stort fra Rygge og det vil utvilsomt ta veksten fra Norwegian på Osl. På en annen side er det jo kanskje også en god måte og rotfeste selskapet enda mer i det Norske markedet ved å se muligheter utenfor Osl slik tradisjonen til Norwegian er. Oslo har utvilsomt nok reisende til å forsvare en flyplass nr to (jeg regner ikke Torp som en Oslo flyplass), problemet er vel nå som Kjos sier å få på plass effektive samferdselsløsninger. Hurtigere og hyppigere Tog går jo ikke, for kapasiteten er totalt sprengt mellom Oslo og Ski. Det må bli buss og det tror jeg i lengden blir lite konkurranse dyktig i forhold til flytoget til Osl.
Vi får håpe det opprettes meget gode bussforbindelser med hyppige avganger med sikte på å betjene distriktene rundt Rygge og ikke nødvendig vis bare E6 til Oslo, for jeg tror ikke Rygge klarer å bli en "Gatwick" for Oslo beboere uten effektiv jernbane løsning.
Litt divsere fra rett siden av fjorden ;)
Tønsbergs Blad: Frykter ikke konkurranse fra øst (http://www.tb.no/article/20070824/NYHETER/708240008/1094/NYHETER)
Sandefjords Blad: Tar 100.000 passasjerer (http://www.sb.no/article/20070824/NYHETER/708240008/1052)
Sandefjords Blad: Holder på Torp (http://www.sb.no/article/20070824/NYHETER/708240011/1052/LDIV)
For oss som trives best på denne siden av fjorden er det heldigvis særs gode nyheter for Torp sin del rett rundt hjørnet.
Originally posted by espeno
For oss som trives best på denne siden av fjorden er det heldigvis særs gode nyheter for Torp sin del rett rundt hjørnet.
ja ut med språket:)
Ryanair med base?
Ble nevnt i Tønsberg Blad at flyet til Kjos var 50 minuter forsinket. Så på fjernsynet att Kjos fløy Svenske Gripen igår, var det det flyet han han kom med.
Ja, Kjos kom etter en fantastisk tur fra Såtenäs ifølge Fredr.Blad (http://www.f-b.no/article/20070824/NYHET/708240006/1108/AKTUELT)
The Ticketor
24-08-2007, 11:58
Agentmelding fra DY:
Norwegian satser stort på Rygge
Norwegian oppretter en base med to fly på Rygge flyplass, 40 minutter sør for Oslo, fra og med 14. februar neste år.
14 direkte ruter til attraktive destinasjoner
Norwegians syvende europeiske base
Basen vil bestå av to fly, det første kommer ved oppstart 14. februar. Norwegian mottar i januar de første splitter ny Boeing 737-800 med 189 seter og som vil bli satt inn i rutetrafikk fra bl.a. Rygge. Det andre flyet kommer til basen 13. mars. Vi forventer ytterligere ekspansjon både i form av flere fly og nye ruter.
De nye rutene går til; Alicante, Athen, Barcelona, Beograd, Bergen, Budapest, Istanbul, London, Malaga, Marrakech, Palanga/Klaipéda (Litauen) , Szczecin, Valencia og Warszawa.
Rutene vil ligge i salg fra og med fredag klokken 1300.
Norwegian tilbyr totalt 122 ruter til 75 destinasjoner fra syv baser i Norge, Sverige og Polen.
Rutetabellen til og fra Rygge:
Destinasjon Oppstart Man Tir Ons Tor Fre Lør Søn Pris fra
Alicante 15. feb X X X X 295,-
Athen 13. mar X X 295,-
Barcelona 15. feb X X X 295,-
Beograd 15. mar X X 295,-
Bergen 13. mar 2X 2X 2X 2X 2X 1X 2X 195,-
Budapest 14. feb X X 195,-
Istanbul 14. mar X X 295,-
London-Stansted 13. mar X X X 195,-
Malaga 16. feb X X 295,-
Marrakech 03. apr X 395,-
Palanga/Klaipeda 16. feb X X 195,-
Szczecic 16. feb X X 195,-
Valencia 15. mar X X 295,-
Warszawa 14. mar X X X 195,-
Med forbehold om prisendringer
Vi i Norwegian ser frem til å ønske dere velkommen ombord!
Vennlig hilsen
Norwegian
24. august 2007
OSLansatt
24-08-2007, 12:00
Om noen år, skal dere se at de har sin hovedbase på Rygge!!?? Må være perfekt å få lov til å være førstemann og stake ut kursen sin akkurat sånn de vil. Plukke avgangstidspunkt fra første hylle, selvfølgelig med slotter o.l tatt med, billigere avgifter etc... Hørt at den planlagte 2 hangaren på Sola, har blitt satt på hold...
FlightDeck
24-08-2007, 12:21
Rygge vil bli kalt Oslo/Rygge, og Gardermoen Oslo/Gardermoen.
Interessante uttalelser i Dagens Næringsliv i dag (papir):
--------------------
- Utfordringen blir å få folk ned til Rygge, og transporttilbudet er jo ikke like bra som til Gardermoen, sier Kjos.
.....
Skulle trafikkutviklingen på Rygge gå dårlig, gir Kjos rutene ett års fredningtid. - Går det ikke, så går det ikke. På ferie- og fritidsruter kan vi nok kutte rutene raskere, mens forretningsrutene gir vi lengre tid, sier Kjos.
I løpet av neste høst er planen at Norwegian skal utvide innenlandstrafikken, men Kjos er ikke sikker på om dette vil gjelde for ruter nordover. - Det er veldig krevende å etablere innenlandsruter, fastslår Kjos.
.....
- Vi har ikke kapasitet til flere lavprisselskaper, sier Tandberg (adm.dir Rygge).
- Vi skulle fjerne fått inn SAS og KLM for å knytte oss opp til København og Amsterdam, sier Tandberg.
------------------
Er vel ganske merkelig at adm.dir selv sier at de ikke har kapasitet til å ta imot flere lavprisselskaper? Har DY fått til en monopolavtale med Rygge?
Da var tur til Athen bestilt for meg og madamen i månedskifte mars/april til den nette sum av kr. 1100,- pr.pers. :colgate:
Å komme seg til Athen billigere enn det blir vel neppe mulig noen gang.
Originally posted by FlightDeck
Rygge vil bli kalt Oslo/Rygge, og Gardermoen Oslo/Gardermoen.
Jeg har ennaa ikke sett at IATA har listet Rygge under Oslo, som Gardermoen og Torp. Plassen heter Moss Lufthavn Rygge inntil IATA (eventuelt) godkjenner noe annet.
Originally posted by LN-BRK
- Vi har ikke kapasitet til flere lavprisselskaper, sier Tandberg (adm.dir Rygge).
:D2 :D2 :D2 Aarets beste!! Hvis de allerede sender slike signaler til markedet, kan de bare pakke sammen. Det er ikke maaten aa drive business paa ...
litt-amatør
24-08-2007, 14:34
Originally posted by LN-BRK
:D2 :D2 :D2 Aarets beste!! Hvis de allerede sender slike signaler til markedet, kan de bare pakke sammen. Det er ikke maaten aa drive business paa ...
Ja det var en merkelig uttalelse. Måtte lese den flere ganger.:o Det kommer jo tross alt ikke til å yre av liv på flyplassen med dette rutetilbudet. Virker jo på avisene som alle destinasjonene har to daglige avganger.
Tror at DY i et langsiktig perspektiv ganske sikkert har planer om å ha Rygge som en skikkelig DY-bastion med de aller fleste rutene dit, mens bare de aller største destinasjonene også går fra OSL. Spennende, men ikke helt ufarlig strategi.
Ikke for å være negativ, håper Rygge lykkes; men jeg har litt problemer med å forstå at næringslivet er fra seg av begeistring.
anders320
24-08-2007, 16:44
Originally posted by OEH
Da var tur til Athen bestilt for meg og madamen i månedskifte mars/april til den nette sum av kr. 1100,- pr.pers. :colgate:
Å komme seg til Athen billigere enn det blir vel neppe mulig noen gang.
Og da var sommerferien til Barcelona bestilt: 250 pr. pers fra Rygge med 738
jeg saa den der, men kan ikke skjoenne at det er riktig. Kanarioeyrutene gaar jo fra OSL og det er der de maa benyttes. At Rygge faar 738 ville vaere lite gjennomtengt - baadce performancewise og kapasitetsmessig, Velger aa tro at noen har misforstaatt eller feilsitert.
Det er vel ingen tvil om at DY kommer til å drive litt kanibalisme på seg selv mellom OSL og RYG. Det er et ganske stort nedslagsfelt for begge flyplpassene og mye av det ligger midt i mellom, så for mange vil det kunne være same shit hvilken vei man kjører. Prisen på parkering, selve billetten, effektivitet med bagasje etc...
Og her kommer noe av poenget.
OSL sin kapasitet er sprengt, vet ikke hvor lett det er å få avgangstider tidlig om morningen lenger... ENGM RAMP du kan sikkert svare her.
Så OSL ønsker seg avganger midt på dagen. Noe som ikke passer for reiser til sydlige breddegrader. Til de tradisjonelle feriedestinasjoner i syd europa er det jo gjerne 3-4 timer flytid. Med avgang kl 12 ankomst syd europa kl 16 avreise kl 17 ankomst OSL 2100.
Med avgang OSL 0700 - ankomst 1100 - avreise 1200 ankomst OSL 1600 avreise 1700 og ny turn til en litt nærmere destinasjon og man er tilbake rundt midnatt.
Man utnytter flyene sine, crew reiser hjem i stedet for overnatting ute og passasjerer utnytter ferien sin bedre.
Dette var et enkelt "regnestykke" men illustrerer litt av poenget mitt. turnaround er jo gjerne kortere og noen flytider er kortere og noen litt lenger. Men det gir et bilde av tankeme mine her...
Hvis man ikke får tidlige avganger fra OSL, flytt mer til RYG utnytt flyene bedre. Mange av passasjerene kan like greit reise fra RYG pga beliggenhet (minimalt ekstra avstand i forhold til OSL for mange)
Dermed vil DY kunne utnytte flyene til feriedestinasjoner optimalt, dekke et større geografisk område og holde flyene til DY i luften mest mulig, det er jo de de tjener på. Og så lenge OSL ikke kan tilby noe mer morgen avganger må man se seg etter alternativer hvis man skal vokse....
Så jeg blir ikke overasket over at RYG nå plutselig kan vokse ganske raskt..... Hvis min lille teori slår til.
Just my two cents.....
S
FlightDeck
24-08-2007, 17:57
... Og det første Rygge-flyet er allerde utsolgt: lørdag 5. april Beograd-Rygge.
vil det bli satt opp flybuss fra rygge til oslo ?? eller må man ta dyre taxi ? tenkte flott å bruke rygge hvis man bare ska til oslo.... mens hvis man ska til utlandet eller flybytte, bruker man gardermoen....
FlightDeck
24-08-2007, 18:47
Originally posted by B767
vil det bli satt opp flybuss fra rygge til oslo ?? eller må man ta dyre taxi ? tenkte flott å bruke rygge hvis man bare ska til oslo.... mens hvis man ska til utlandet eller flybytte, bruker man gardermoen....
hehe... tror ikke det er så smart å ta taxi, det blir nok dyrt! Rygge togstasjon er ikke langt unna, og du kan ta buss fra Oslo til en nærliggende bussholdeplass. Derfra vil det bli satt opp tilbringerbuss til flyplassen.
FlightDeck
24-08-2007, 18:57
hmm... Litt feil plassering for Litauens badeby?
OEH, vi vurderer fortsatt ATH fra Rygge. ?? Fikk du bestilt sete i din bestilling ?? Ev andre som har bestilt ??:question:
Grunnen til jeg spør e rjo at jeg er villig til å sikre nødutgang mot betaling ! :rolleyes:
FlightDeck
24-08-2007, 21:12
Originally posted by SQ 777
OEH, vi vurderer fortsatt ATH fra Rygge. ?? Fikk du bestilt sete i din bestilling ?? Ev andre som har bestilt ??:question:
Grunnen til jeg spør e rjo at jeg er villig til å sikre nødutgang mot betaling ! :rolleyes:
Jeg har bestilt påsketur med familien til Istanbul fra Rygge (til en meget hyggelig pris!), men det ser ikke ut til at man kan bestille sete ennå. Det blir vel først klart når man vet hvilken flytype som skal brukes.
FlightDeck, tusen takk. :exclamati
Gjettet meg til det også. Skal selv feire nyttår i Istanbul med EN MEGET hyggelig LH pris kr. 1.938 pr. pax, bestilt i april i år. Greit å være tidlig ute, nå er tilsvarende datoer (29.12-01.01)over kr. 2.500 også med LH......
Gulboble
24-08-2007, 22:56
Må bare få si at det å fly 737 fra Rygge ikke er noe nytt. Er ganske "stolt" av streken min på Flugstatistik RYGGE-Bodø med BU 737. Forklaring; I LVA-bn Bodø hentet vi soldater fra Østlandet og fløy de opp fra RYGGE.
Som S-1 benyttet jeg med av muligheten til å dra ned og hente ett inntak. Litt av en følelse å stå i gresset langs rullebanen og se 737en lande for så og snu, komme tilbake og parker på en liten avkjørsel (Vi stod "og haika" for morroskyld). Døra opp trappa ut, så var det bare å få PAXen ombord. Det var faktisk ledige seter så i messa hadde vi tidligere på kvelden klart å få med to ekstra ("Hei, er det noen som har lyst på en tur til Bodø), det var jo bare å føre de på manifestet.
Første og siste gangen jeg har følt at jeg "eide" en 737.
Sorry Kjos, LVA-bn Bodø var først !
Blir DY å bruke 738 på RYG-RAK mon tro?
Fikk ikke reservert sete nei, noe som irriterte meg litt, men som andre har sagt er det vel ikke klart hvilken flytype som skal benyttes enda.
I følge Amadeus er det 733 til ATH, men det er jo lenge til enda, så det er vel mulighet for forandringer.
Muligt det er en gammel nyhed men,
ser ud til Sterling også vil til Rygge !
http://www.canariposten.com/nyheter/34a/n_24_4.htm
Trodde da Rygge-ledelsen hadde gjot det klart at de ikke oensker flere LCC'er. jeg? :p
sail4fun
27-08-2007, 11:55
De er vel ikke i en posisjon til å si nei, vi ønsker ikke flere LCC' her ?
Det seer ut til at du og jeg har et litt annet syn paa det enn Rygge-ledelsen ....
Originally posted by learjet
Mange av passasjerene kan like greit reise fra RYG pga beliggenhet (minimalt ekstra avstand i forhold til OSL for mange)
S
Jeg hadde ikke hatt noe imot å fly Norwegian til de prisene man nå kan få billetter for, men siden jeg først flyr fra MJF til OSL blir det litt kronglete å skulle ta seg til RYG for å fly viderer...
Egil
sail4fun
27-08-2007, 12:42
Trodde da Rygge-ledelsen hadde gjot det klart at de ikke oensker flere LCC'er. jeg? :p
Altså de har ikke råd til å gi bort noe mer nå, resten LCC eller ei må betale listepris på tjenester.