PDA

View Full Version : Tromsø Lufthavn

sukram
22-08-2007, 23:20
Hei folkens. Etter å ha fulgt debatten på dette forumet en stund nå, tenkte jeg det var på tide delta aktivt.

Nuvel, dette er sikkert av størst interesse for de som har samme location som meg, altså Tromsø. Men er det flere som tror som meg at Tromsø har et uforløst marked for utenlandsdestinasjoner direkte? Til en viss grad fordi byen er av en viss størrelse samt at den er et knutepunkt for kortbanenettet, med mange brukere som er vant til å reise via byen, men også for innkommende turister. Ruter til Storbritannia, Tyskland og kanskje Frankrike er vel da mest aktuelle. Hva tror dere?

Tertit54
23-08-2007, 07:08
Velkommen inn i forumet.:old
Håper du får mere nytte av å være aktiv bruker ^_^

Når det gjelder TOS og utenlandsoperasjoner så er nok det et potensiale som flyselskapene vurdrere fortløpende, men jeg har desverre ikke tro på at dette blir noen realitet i nærmeste fremtid. Pga beliggenheten og lang flytid til sentrale destinasjoner som feks CPH/LON/FRA/AMS etc så vil det være mere lønnsomt for feks SAS å bruke GEN som transittflyplass for slik trafikk enn å fly direkte. For å kunne forsvare en direkterute så må man ha et belegg på 60-70% konstant dvs min 80-90 pax på hver flyavgang for å kunne tjene penger.,

JetBlue
23-08-2007, 09:12
Enig med deg Tertit54, jeg tror også at TOS ligger litt for mye "far-off" til at direkteruter lønner seg. Dersom det hadde vært avdekket et potensiale, så ville trafikken allerede vært igang til utvalgte destinasjoner.

Se på Ålesund, og SAS-ruten til London. Her er belegget iflg SAS for dårlig til at ruten kan fortsette videre. Ålesund vil gjerne ha direkterute, men da må mange nok pax faktisk reise med ruten.

Så derfor vil OSL alltid være et nav i Norge.

sukram
23-08-2007, 09:27
Takk for det. Jeg er helt enig i at Oslo alltid vil være hovednav. Og det er vel lite sannsynlig at et nettverksselskap som SAS er særlig interessert i opprette slike ruter (det måtte vel isåfall være til destinasjoner som er "nært" Tromsø, f.eks Murmansk, skjønt det skjer vel neppe etter at Kirkenes-Murmansk ble åpnet).

Men at en eller evnt flere LCCer oppretter enkeltruter, som Norwegian har gjort fra Bergen, Trondheim og Stavanger og Ryanair har gjort fra Haugesund, DET er vel ikke så usannsynlig! ?

Det er kun en følelse jeg sitter med, men jeg tror virkelig Tromsø-London med Norwegian ville gått bedre enn Ålesund-London går med SAS. :)

MD11
23-08-2007, 09:33
TOS-LON er langt, man må huske på at flytiden blir betraktelig lengre til Europa, selv til Nord Europa fra TOS.

TOS
23-08-2007, 09:33
Velkommen til forumet!

Jeg er vel til en viss grad enig i vurderingene som gjøres av de to innleggene ovenfor, men å sammenlikne en evt direkterute mellom Ålesund og London med en tilsvarende fra Tromsø (og bruke dårlig belegg fra Ålesund som argument) synes jeg vel kanskje er litt på siden. Tromsø er drøyt 50% større enn Ålesund målt i innbyggertall. I tillegg er nok besparelsen i tid for de som er bosatt i omlandet til Tromsø, samt de som kan reise med Widerøe inn til Tromsø, noe større enn for en bosatt i omlandet til Ålesund (og som mye enklere kan reise via Oslo tidsmessig). Jeg vil tro at trafikkpotensialet fra Tromsø og f.eks. til London er mye større enn fra Ålesund, men det er selvsagt basert på endel gjetning.

Det er selvsagt riktig at Tromsø ligger langt unna, og det er vel kanskje det som gjør at direkteruter krever større inntekter enn fra sentrale strøk for å være lønnsomme. Et fly brukt til TOS-LON bruker vel sikkert drøye 3 timer i ren flytid + snutid i London + flytid tilbake, så okkuperer man vel en maskin til denne ruten per dag den går. Man kan kanskje være litt kreativ med disponeringen av mannskap og materiell og gjøre dette på en måte som gir mindre belastning på ressursene, men det overlater jeg til noen andre å spekulere i.

Someone
23-08-2007, 09:37
Originally posted by sukram

Takk for det. Jeg er helt enig i at Oslo alltid vil være hovednav. Og det er vel lite sannsynlig at et nettverksselskap som SAS er særlig interessert i opprette slike ruter (det måtte vel isåfall være til destinasjoner som er "nært" Tromsø, f.eks Murmansk, skjønt det skjer vel neppe etter at Kirkenes-Murmansk ble åpnet).

Går ikke Murmanskruten Tromsø-Kirkenes-Murmansk?

Men at en eller evnt flere LCCer oppretter enkeltruter, som Norwegian har gjort fra Bergen, Trondheim og Stavanger og Ryanair har gjort fra Haugesund, DET er vel ikke så usannsynlig! ?

Jo, men å fly videre opp til TOS må man legge på 1-1,5 time flytid og da blir straks yielden dårligere og kostnadene høyere og billettene vil bli langt dyrere fra TOS pga dette hvilket vil gå ut over etterspørslen

sukram
23-08-2007, 09:54
Ja, Tromsø sin posisjon så langt nok nord er nok det som til nå har gjort at det ikke er noen direkteruter inn, helt klart. Men noe uoverkommelig problem kan det jo ikke være.
Oslo-Madrid må vel være noe omtrent like langt som TOS-STN og f.eks Norwegian tilbyr da billetter med attraktive priser dit.

Originally posted by Someone

Det som sies fra Widerøes side er at det er veldig god forbindelser videre til Tromsø. Hvorvidt det er det samme flyet som går videre, vet jeg ikke. Noen andre?

Someone
23-08-2007, 09:59

Ja, Tromsø sin posisjon så langt nok nord er nok det som til nå har gjort at det ikke er noen direkteruter inn, helt klart. Men noe uoverkommelig problem kan det jo ikke være.
Oslo-Madrid må vel være noe omtrent like langt som TOS-STN og f.eks Norwegian tilbyr da billetter med attraktive priser dit.

Jo, men det er ikke bare lengden som spiller inn, men kombinasjonen lengde og lite market. No offense, men Tromsø er en liten by (selv om den er større enn Aalesund)

sukram
23-08-2007, 10:13

Jo, men det er ikke bare lengden som spiller inn, men kombinasjonen lengde og lite market. No offense, men Tromsø er en liten by (selv om den er større enn Aalesund)

No offense taken, det er da bare en statistisk sannhet ;)

Likevel forsvant litt av poenget mitt; Ja, Tromsømarkedet er alene for lite, men idet man klarer å bygge et marked hvor også destinasjonens egne innbyggere benytter tilbudet (les: nordlysturister, Hurtigruten osv.) bør det være liv laga.

TOS
23-08-2007, 10:16

Jeg er helt klart enig i at Tromsø er en liten by, men samtidig så skal man vel også tenke på at oppstart av en direkterute fra Tromsø er noe annet enn oppstart av en direkterute fra Oslo. Tromsø har ingen direkteruter ut i Europa (bortsett fra til Murmansk/Arkhangelsk og charter), slik at man kan tenke seg at en tromsøværing som ønsker seg en storbyhelg heller velger å fly direkte fra Tromsø til London enn til Madrid via Oslo. Fra Oslo er tilbudet direkte ut i Europa meget bra, slik at selv om markedet i Oslo totalt sett er større målt i antall inbyggere så har også disse samme innbyggerne svært gode andre alternativer. Dette kan bety at det reelle markedet for en rute f.eks. OSL-MAD ikke er spesielt mye større enn TOS-LON pga av konkurranse fra andre markeder/destinasjoner. Dette er selvsagt spekulasjoner, men det er litt for enkelt å bare se på innbyggertall også.

tosfreight
23-08-2007, 10:18
Hva med Tokyo-Tromsø??? Finnene klarer jo å fylle fly med nisse-turister......

sukram
23-08-2007, 10:26
Originally posted by tosfreight

Øhh, var vel ikke det jeg i utgangspunktet hadde i tankene :) Det skal jo fly i A340/B777-størrelsen til for å fly den distansen, kan bli vanskelig å fylle.

Når det er sagt, er det ingen tvil om at japanerne er meget fascinert av Tromsø og Nord-Norge. Det betyr også lykke for japanske nygifte å ha sett nordlys, noe som tydeligvis er mer enn nok for å endel japanere til å ta den lange turen.

Når det kommer til å lære markedsføring av seg selv, har du et stort poeng; Se til finnene!! :old

TOS
23-08-2007, 10:27

Er rullebanen kanskje noe kort for fly som har rekkevidde til Tokyo-Tromsø...? Jeg tror vi kanskje må innse at vi nok ikke kan kjøre daglige flighter til Tokyo, men 1-2 chartermaskiner i uken i nordlyssesongen kunne man kanskje klart å fylle?:smile2

TOS
23-08-2007, 10:29
Det pleier å bo en del japanere på Scandic Hotel i Tromsø, og ryktene sier at når brannalarmen går så tror disse at dette er alarmen for at det er Nordlys å se og de kommer stormende ut med kamera og det hele.....:smile2

sukram
23-08-2007, 10:37
Originally posted by TOS

Er rullebanen kanskje noe kort for fly som har rekkevidde til Tokyo-Tromsø...? Jeg tror vi kanskje må innse at vi nok ikke kan kjøre daglige flighter til Tokyo, men 1-2 chartermaskiner i uken i nordlyssesongen kunne man kanskje klart å fylle?:smile2

Tja, rullebanen er vel 2400 m, tror jeg. Det er kanskje for kort?

Hehe, tok fly i november i fjor fra Oslo, var sikkert over halvfullt av japanere. Det var en nydelig dag og helt klart, så det var flott nordlys. Og de tok av! De må ha hatt med seg flere minnebrikke-skift en sokke-skift... ;)

Uansett så måtte nok charter vært eneste løsningen. Kanskje det hadde vært mulig å bestille billett andre veien også, slik som man kan bestille tur til Tyskland med Hamburg International som flyr charter til Tromsø/Evenes om sommeren. Det hadde vært noe :)

TOS
23-08-2007, 10:44

Er det ikke noe med at ved instrumentlanding fra nord så er den "effektive" rullebanelangden kortere pga landing lengre inn på banen (det er noe "fjell" i veien på Kvaløya, vel)?

LN-BRK
23-08-2007, 10:47

Det som sies fra Widerøes side er at det er veldig god forbindelser videre til Tromsø. Hvorvidt det er det samme flyet som går videre, vet jeg ikke. Noen andre?

Det er det samme Widerøe-flyet (en Dæsj 300) som går Tromsø - Kirkenes - Murmansk, så man slipper å bytte fly i Kirkenes (eller på vei tilbake). Men vil regne med man må gjennom en passkontroll og toll og dermed må ut av flyet i Kirkenes uansett.

sukram
23-08-2007, 11:02
Originally posted by TOS

Er det ikke noe med at ved instrumentlanding fra nord så er den "effektive" rullebanelangden kortere pga landing lengre inn på banen (det er noe "fjell" i veien på Kvaløya, vel)?

Jo, det stemmer ved. Rullebaneutvidelsen for noen år tilbake gikk jo nordover, og hele denne utvidelsen kan ikke utnyttes når man lander fra nord. Men vet ikke hvor mye kortere den blir. Men i utgangspunktet, hva slags fly kan man ta imot med rullebane på 2400 m?

PS: Mener å ha hørt at Avinor har dvaleplaner om å utvide rullebanelengden dersom det skulle bli påkrevd.

Egil
23-08-2007, 11:31
Originally posted by JetBlue

Se på Ålesund, og SAS-ruten til London. Her er belegget iflg SAS for dårlig til at ruten kan fortsette videre. Ålesund vil gjerne ha direkterute, men da må mange nok pax faktisk reise med ruten.

Kjære SAS her er grunnen til dårlig belegg på ruten AESLGW:

AES LGW 1850 2015
LGW AES 2105 0030+1

Da store deler av passasjergrunnlaget til AES er avhengig av hurtigbåt/ferje for å komme seg hjem er ankomst kl 0030 særdeles ugunstig...
De jeg kjenner velger heller å fly via OSL både for å komme tidligere til London, samt komme seg hjem i rimelig tid.

Og nå når Eiksundsambandet åpner vil nok HOV merke at det for mange blir enklere å fly HOVOSL enn å benytte AES ;)
Blir spennende å sammenligne trafikktall før og etter Eiksundsambandet på HOV!

Egil

Redcap
23-08-2007, 22:26
Største hindret for TOS for tiden er terminal og apron fasiliteter.
Terminalen har en utenlandsgate og utenfor den kan det ikke stå 737 eller større fly parkert. Dermed blir det bussing ved charteravganger.
Det er et daglig syn å se 3 737 parkert sammen med 5-6 WF måser.

Heldigvis gjøres det grep for å endre på dette. Gammeltårnet er revet og vil gi plass til nye stands.

LN-MEH
24-08-2007, 00:07
Originally posted by Redcap
Heldigvis gjøres det grep for å endre på dette. Gammeltårnet er revet og vil gi plass til nye stands.

Bilder som viser denne rivingen finnes i denne tråden:
http://forum.scanair.no/read.php?TID=20759

Utflyttet
24-08-2007, 00:11
Men en liten tanke om obskure markeder og rare slynger. Hva om SAS kunne funnet en del nisjer fra markeder med bra betalingsvne og fått til feks at CPH-NRT-CPH ble avbrutt med en NRT-TOS-NRT en gang i uken om sommeren og en gang i ny og ne om vinteren? Ditto, sommertid kunne CPH-ORD-CPH tatt en ORD-BGO-ORD eller noe.

Dette kommer til å bli skutt ned av flere her på grunn av at long haul krever annet bakkeutstyr for lasting enn smågriser, men tanken burde jo funke?

-A

sukram
24-08-2007, 00:14
Ja, det flystands-situasjonen er smått kaotisk, så det er bra de ordner litt opp i det. Skjønt terminalsituasjonen blir det nok ikke gjort noe med i første omgang. Avinor har vel andre utbyggingsprosjekt som går foran TOS. :cry:

Men uansett håper og tror jeg ikke at det er fasilitetssituasjonen som tilslutt avgjør hvorvidt direkteruter blir opprettet.

dc-8-63
24-08-2007, 00:20
Originally posted by ph-ndr

Men en liten tanke om obskure markeder og rare slynger. Hva om SAS kunne funnet en del nisjer fra markeder med bra betalingsvne og fått til feks at CPH-NRT-CPH ble avbrutt med en NRT-TOS-NRT en gang i uken om sommeren og en gang i ny og ne om vinteren? Ditto, sommertid kunne CPH-ORD-CPH tatt en ORD-BGO-ORD eller noe.

Dette kommer til å bli skutt ned av flere her på grunn av at long haul krever annet bakkeutstyr for lasting enn smågriser, men tanken burde jo funke?

-A

Dette har fungert utmerket tidliegere, men saa var det noen som fant opp Siviloekonomer, og da fungerte dette ikke lengre....SAS floey 747 via BGO til JFK paa 80 tallet...det fungerte...

naar jeg leser gjennom argumentene som presenteres i denne traaden, saa er jeg glad for at de samme ikke delte bord med Herb Kellehner, naar han skisserte et flyselskap paa en serviett....:p :p :p

sukram
24-08-2007, 00:36
Originally posted by dc-8-63

naar jeg leser gjennom argumentene som presenteres i denne traaden, saa er jeg glad for at de samme ikke delte bord med Herb Kellehner, naar han skisserte et flyselskap paa en serviett....:p :p :p

Vel, de interkontinentale rutene var og er vel i overkant for TOS enn så lenge (men man kan jo alltids drømme). Og ja, noe av argumentasjonen er preget av noen prosenter håp og flere prosenter synsing. Likevel er jeg hellig overbevist om at det rette selskapet kunne fått ihvertfall en direkterute fra Tromsø til det store utland til å gå rundt, uten at den ble kansellert i løpet av et par måneder. There, shoot me :D