PDA

View Full Version : Fuglene skal vekk

Superhai
22-08-2007, 16:42
Falk skal jage fugler ved Oslo Lufthavn
Nå bør kaiene og duene som har tilhold ved lufthavnen finne seg et tryggere hjem. En vandrefalk skal sørge for å redusere fuglebestandene som er i ferd med å bli alt for store.
Fugler er en sikkerhetsrisiko. En telling fra tidligere i sommer viste at bestanden av kaier og duer ved lufthavnen var oppe i henholdsvis 500 kaier og 300 duer. Etter diverse tiltak er bestandene kraftig redusert, men de tar seg fort opp igjen. Både Schiphol og Københavns Lufthavne har tatt i bruk dresserte falker for å redusere fuglebestandene. I Norge er dette ikke tillatt og det er derfor takket være ildsjelen Pelle Wickstrøm i Fuglehjelpen at OSL nå har fått sin egen falk.

Vandrefalken er en 3-4 måneder gammel hunn som ble funnet i Lier i forrige uke. Noen klatrere kom over den underernærte fuglen som i noen dager fikk mat og pleie av en veterinær i den frivillige organisasjonen Fuglehjelpen. Onsdag 22. august ble den sluppet ut fra Tårnet ved OSL, og nå er det bare å håpe at den finner seg til rette.

OEH
22-08-2007, 16:48
Forhåpentligvis, men vandrefalk trives best i litt annet terreng enn på Gardermoen, men forhåpentligvis finner den noen egnede jaktposter. Tårnet på OSL kanskje?
I Oslo sentrum er det flere vandrefalker som jakter fra byens høyeste bygninger, som Oslo Plaza og Regjeringsbygget.
Flotte fugler!

MountainDew
22-08-2007, 16:53
I dag tidlig når skulle på jobb var jeg redd for å bli truffet av fugledritt. Satt ekstremt mange fugler i taket over inngangsdøren nede i vest. Er ikke sikkert falken trives like godt rundt 737er som de andre :wink

Bluejuice
22-08-2007, 17:11
blir sikkert bra det, på værnes bruker de hund

Turbofan
22-08-2007, 17:40
Originally posted by Bluejuice

blir sikkert bra det, på værnes bruker de hund

Og på Sola bruker de hagle:smile2

sirpjalle
22-08-2007, 21:23
Det er en jobb jeg vil ha. Tror Odd Børresen og ville ha denne jobben
sitat jeg hater måker :-p

petru26
23-08-2007, 12:51
Har sagt det før jeg, ekstremt mye fugler på osl i år, mer enn før.. Moro for en som en gang skulle bli ornitolog at de har sluppet en vandrefalk her oppe da.. Spørsmålet er selvfølgelig om den blir der, da osl ikke er veldig vandrefalk-terreng..

Osl er mer musvåk, hønse- og sprurvehauk-terreng, samt aften, tårn og dvergfalk trives godt her.. :-p

OEH
23-08-2007, 13:05
Vandrefalken lever nesten utelukkende av andre fugler, mens de andre falkene og haukene også tar smågnagere. Dessuten liker vandrefalken å jakte i åpent terreng (som en flyplass jo er).
Mange andre arter jakter helst i skog.
Er vel det som er grunnen til at vandrefalk oftest blir brukt på flyplasser.
Men jeg stiller meg tvilende til om en vandrefalk vil trives der. Da må den i tilfelle dresseres tror jeg. Og det er jo et enormt tidkrevende arbeid.