Bizflyer
22-08-2007, 12:02
Forrige uke var jeg på en ny tur til Stockholm. Ikke det helt store å skrive hjem om, men jeg nevner nå noen høydepunkt.
Turen fra KRS til CPH gikk med Cimber airs CRJ på ettermiddagen. Det var tydelig å se at dette var en maskin de hadde overtatt fra LH da den hadde grått skinn interiør, grå vegger og gul stripe langs overhead compartments.
Det var god plass ombord, da de fleste forran gardinen hadde et dobbeltsete hver. Og det er jo ganske så behagelig. Serveringen var den vanlige sandwichen. Denne gangen varianten med spekeskinke og laks/egg. Ettersom jeg hadde noe å feire den dagen, og intet øvrig program for aftenen ble det til en sjampis på turen, og sandelig rakk jeg ikke en pilsner også da man har en tendens til å bli tørst av sjampis!!:colgate:
På CPH var det en tur opp i gull-hytta, og for en gangs skyld hadde de noe spiselig som var litt utenom det vanlige. Der var stekte kyllingbiter, salat, sprø nystekt bacon, små annanasringer og en curry dressing. Så kunne man lage seg sin egen salat eller sandwich. Det var egentlig helt glimrende og det beste jeg har spist i SAS sine lounger. Det ble også tid til litt å drikke var det gode utvalget de har der i hytten.
Flyet til Stockholmski gikk fra B7 så det var litt å gå for å komme dit. Boarding var nettopp begynt da jeg kom frem. Det var mye folk men A321 tar jo mye folk så det gikk jo greit. Boarding gikk greit og jeg hadde midtgangsete på rad 3. Flyet så ut til å bli fullt. Da det så ut til at alle pax hadde kommet ombord, så jeg litt oppstuss foran og en SAS ansatt fra gaten kom ut og så ut til å sjekke den fremste delen av kabinen. Og rett etterpå ser jeg til min overraskelse at den svenske Konge og Dronning entrer flyet og inntar rad 1. De var vel et følge på 5-6 personer alt i alt. Det var 2 livvakter med på turen. Det var helt tydelig å se i og med at de begge hadde rumpetasker, og man kan jo bare tenke seg hvilket arsenal som lå der!
Ved oppstart ble det ikke sagt et ord fra kabinbetjeningen, og de titulerte ikke de kongelige da de ønsket velkommen ombord, eller da kapteinen tok ordet. Det eneste som ble sagt fra kapteinen vedr de kongelige var da vi takset mot gaten i Stockholm. Da ba ham de øvrige passasjerer bli sittende til de kongelige hadde forlatt flyet. Det var nok mange som fikk en overraskelse da, ettersom jeg tviler på at de bakerst hadde engang sett at de kongelige kom ombord.
Serveringen på denne avgangen var SAS sin sandwich med kalkun og ost. Den er egentlig helt ok. Og den sjokoladen de legger i pakken er framifrå. De kongelige avstod fra all servering ombord, og brukte tiden til å lese svenske aviser. Livvaktene derimot tok for seg, dog kun alkoholfritt, hehe.
Det gjorde derimot ikke jeg, som ikke synes jeg var ferdig med feiringen enda, så sjampis først og gin/tonic til dessert var helt fint. Min kollega måtte på toalettet mitt i flighten, og toalettet var jo rett over midtgangen fra der de kongelige satt. Jeg så at livvaktene hadde øye hele tiden med dem som gikk mot toalettet.
Da vi var fremme i Stockholm var de kongelige raskt ute av flyet og ut døren og ned trappen der deres transport stod og ventet. En uniformskledd sjåfør med en sort Mercedes S500 stod klar. En annen litt større bil stod klar til å ta med livvaktene og de øvrige i følget. Vi andre dødelige måtte ta den lange veien gjennom terminalen til baggasjeutleveringen og manøvrere tollen før vi fant taxikøen.
Dagen etterpå var det retur samme vei. Det var ingen kø verken ved innsjekk eller sikkerhetskontroll. Så det gikk lett å komme gjennom. Det ble litt tid i loungen ettersom 1900 flighten til CPH var forsinket til 1915. I loungen så vi både tidligere biskop Stålsett og tidligere SK boss Jørgen Lindegaard. Men vi snakket ikke med noen av dem. hehe. Litt cola og aviser ble det tid til.
Turen til CPH gikk i en A321 som vel ble 75% full. Hadde ledig sete ved siden av meg og det er jo alltid populært. Den vanlige serveringen.
Da vi bare hadde 45 min mellom flyene i CPH var det jo moro å se om man rakk siste flyet til KRS. Da vi landet var det 25 minutter til avgang, og vi måtte ta oss fra B9 til C4. Men det gikk bra. Jeg rakk til og med innom taxfreen og fikk kjøpt noen flasker av min favorittvin på veien. Det var en pax som var etter oss ned i bussen så vi var da ikke de siste som kom ombord.
Flyet til KRS var vel 70% fullt. Hadde ledig sete igjen ved siden av meg. Turen gikk med en Q400. En liten time senere landet vi på Kjevik og jeg var egentlig mest overrasket over at SK hadde fått baggasjen med til KRS på tross av den korte transfer tiden.
Så da var det bare å kjøre hjem. Neste tur går til Hamburg neste mandag.
BF aka Onkel Reisende Mac:cool2
Turen fra KRS til CPH gikk med Cimber airs CRJ på ettermiddagen. Det var tydelig å se at dette var en maskin de hadde overtatt fra LH da den hadde grått skinn interiør, grå vegger og gul stripe langs overhead compartments.
Det var god plass ombord, da de fleste forran gardinen hadde et dobbeltsete hver. Og det er jo ganske så behagelig. Serveringen var den vanlige sandwichen. Denne gangen varianten med spekeskinke og laks/egg. Ettersom jeg hadde noe å feire den dagen, og intet øvrig program for aftenen ble det til en sjampis på turen, og sandelig rakk jeg ikke en pilsner også da man har en tendens til å bli tørst av sjampis!!:colgate:
På CPH var det en tur opp i gull-hytta, og for en gangs skyld hadde de noe spiselig som var litt utenom det vanlige. Der var stekte kyllingbiter, salat, sprø nystekt bacon, små annanasringer og en curry dressing. Så kunne man lage seg sin egen salat eller sandwich. Det var egentlig helt glimrende og det beste jeg har spist i SAS sine lounger. Det ble også tid til litt å drikke var det gode utvalget de har der i hytten.
Flyet til Stockholmski gikk fra B7 så det var litt å gå for å komme dit. Boarding var nettopp begynt da jeg kom frem. Det var mye folk men A321 tar jo mye folk så det gikk jo greit. Boarding gikk greit og jeg hadde midtgangsete på rad 3. Flyet så ut til å bli fullt. Da det så ut til at alle pax hadde kommet ombord, så jeg litt oppstuss foran og en SAS ansatt fra gaten kom ut og så ut til å sjekke den fremste delen av kabinen. Og rett etterpå ser jeg til min overraskelse at den svenske Konge og Dronning entrer flyet og inntar rad 1. De var vel et følge på 5-6 personer alt i alt. Det var 2 livvakter med på turen. Det var helt tydelig å se i og med at de begge hadde rumpetasker, og man kan jo bare tenke seg hvilket arsenal som lå der!
Ved oppstart ble det ikke sagt et ord fra kabinbetjeningen, og de titulerte ikke de kongelige da de ønsket velkommen ombord, eller da kapteinen tok ordet. Det eneste som ble sagt fra kapteinen vedr de kongelige var da vi takset mot gaten i Stockholm. Da ba ham de øvrige passasjerer bli sittende til de kongelige hadde forlatt flyet. Det var nok mange som fikk en overraskelse da, ettersom jeg tviler på at de bakerst hadde engang sett at de kongelige kom ombord.
Serveringen på denne avgangen var SAS sin sandwich med kalkun og ost. Den er egentlig helt ok. Og den sjokoladen de legger i pakken er framifrå. De kongelige avstod fra all servering ombord, og brukte tiden til å lese svenske aviser. Livvaktene derimot tok for seg, dog kun alkoholfritt, hehe.
Det gjorde derimot ikke jeg, som ikke synes jeg var ferdig med feiringen enda, så sjampis først og gin/tonic til dessert var helt fint. Min kollega måtte på toalettet mitt i flighten, og toalettet var jo rett over midtgangen fra der de kongelige satt. Jeg så at livvaktene hadde øye hele tiden med dem som gikk mot toalettet.
Da vi var fremme i Stockholm var de kongelige raskt ute av flyet og ut døren og ned trappen der deres transport stod og ventet. En uniformskledd sjåfør med en sort Mercedes S500 stod klar. En annen litt større bil stod klar til å ta med livvaktene og de øvrige i følget. Vi andre dødelige måtte ta den lange veien gjennom terminalen til baggasjeutleveringen og manøvrere tollen før vi fant taxikøen.
Dagen etterpå var det retur samme vei. Det var ingen kø verken ved innsjekk eller sikkerhetskontroll. Så det gikk lett å komme gjennom. Det ble litt tid i loungen ettersom 1900 flighten til CPH var forsinket til 1915. I loungen så vi både tidligere biskop Stålsett og tidligere SK boss Jørgen Lindegaard. Men vi snakket ikke med noen av dem. hehe. Litt cola og aviser ble det tid til.
Turen til CPH gikk i en A321 som vel ble 75% full. Hadde ledig sete ved siden av meg og det er jo alltid populært. Den vanlige serveringen.
Da vi bare hadde 45 min mellom flyene i CPH var det jo moro å se om man rakk siste flyet til KRS. Da vi landet var det 25 minutter til avgang, og vi måtte ta oss fra B9 til C4. Men det gikk bra. Jeg rakk til og med innom taxfreen og fikk kjøpt noen flasker av min favorittvin på veien. Det var en pax som var etter oss ned i bussen så vi var da ikke de siste som kom ombord.
Flyet til KRS var vel 70% fullt. Hadde ledig sete igjen ved siden av meg. Turen gikk med en Q400. En liten time senere landet vi på Kjevik og jeg var egentlig mest overrasket over at SK hadde fått baggasjen med til KRS på tross av den korte transfer tiden.
Så da var det bare å kjøre hjem. Neste tur går til Hamburg neste mandag.
BF aka Onkel Reisende Mac:cool2