PDA

View Full Version : Bilderedigeringshjelp

flyKSU
20-08-2007, 22:39
Har noen bilder fra OSL som jeg har fotografert på spot D på plane-spotter guiden. Jeg synes på en måte det er noe feil med bildene, fargene, utsende på disse bildene (under) men jeg klarer ikke helt å sette fingern på hva :huh: Er det noen som har noen synspunkter til hva som må gjøres med disse bildene? (har ikke photoshop)

sirpjalle
21-08-2007, 08:39
Jeg synes at de kan bli litt lysere, men så er ikke jeg noen guru heller på dette området.

Selv bruker jeg Photoshop og AcdSee. Du kan jo alltids prøve GIMP, det skal være et bra gratis-program.

LINK (http://www.gimp.org/)

Rossiyskie Avialinii
21-08-2007, 13:53
Bruk FastSton.

Det bruker jeg. Gratis og bra

seilfly
21-08-2007, 15:22
Litt lysere som det ble nevnt, men ikke alt for lyse. Bildene så fine og skarpe ut, fly1980!

LN-KOG
21-08-2007, 19:05
Jeg ser at du har brukt følgende settinger: Blender f 10.0, ASA 250 og lukker 1/500.

Prøv å øke ASA-settingen til 400 og sett ned blenderen. Lukkeren er nok OK. Jeg synes at noen av bildene ble noe uklare og det er nok litt mer pga opptaket enn bilderedigeringsprogrammet. Et godt råd: Skyt maaaange bilder så er muligheten for ett godt bilde større.

flyKSU
21-08-2007, 23:14
Takk for gode tips :)
Det kan godt hende at jeg gjør det feil når jeg lyser opp bildene, men når jeg bruker "Gjør-bildet-lysere-knappen" så blir bildet litt "tåkete" og grålig. Er det mulig å lyse opp uten at bildet blir slik?

Flanders
21-08-2007, 23:16
Legg til kontrast for å kompansere mot "tåken".

flyKSU
21-08-2007, 23:30
Takker, "Flanders" :)
Legger ved ett av bildene, etter at jeg har økt lysstyrken to-tre hakk og ca. det samme økningen med kontrast. Er dette brukbart: :)

SE-DYD
22-08-2007, 11:34
Originally posted by fly1980

Takker, "Flanders" :)
Legger ved ett av bildene, etter at jeg har økt lysstyrken to-tre hakk og ca. det samme økningen med kontrast. Er dette brukbart: :)

Brukbart? Ja- Jo! Det er jo brukbart det du ikke har gjort noe med også! Det som er poenget her, er å prøve å få undersiden av flyet like lyst som det det er når du ser flyet på himmelen- dvs at detaljene på undersiden av fly skal komme fram. Dvs det kan godt være skygge der- det er jo naturlig, men det er også veldig fint å se på om det er helt lyst under- men da må det være tatt i solskinn!

Bildet ditt her er helt klart bedre en det som er ubehandlet! Det ble nevnt noe om at bildet ble disig etter at du hadde prøvd å lysne det! Det kan også komme av at når du behandler bildet, fjerner du noe informasjon. Hvis du bruker Photoshop, kan du komme rundt dette.

Et bra verktøy i Photoshop for å få det lysere, er å bruke Levels-kurven- ved å dra en av pilene mot venstre- da fortrinnsvis den høyre pila som påvirker de lyse tonene og den midterste pila som påvirker mellomtoner (gir litt forskjellig effekt). Når du drar på høyre eller venstre pil- prøv å holde nede shift samtidig. Bildet blir helt svart hvis det ikke fins informasjon over der pila står. Ved å dra pila, vil det dukke opp informasjon i sterke farger. Idealinstilling for høyre og venstre pil er akkurat idet fargene dukker opp- jo mer farger i det svarte jo mer påvirkes lyset. når du er nesten fornøyd, drar du den midterste pila mens du holder shift nede. Du vil da se bildet (det blir ikke svart)- og poenget med shift-tasten er først og fremst at du beholder all informasjon i bildet, og det vil dermed ikke bli "tåkete".

Dette er Photoshop, og jeg vet ikke alle har det- for det er jo dyrt. Regner med en har samme mulighet i Elements da dette også er adobe, og elements ligger gjerne på CD'en i Digital Fotografi (ikke nyeste versjon- men absolutt brukbar likevel). GIMP har jeg ikke prøvd, men så vidt jeg vet er det et plagiat av Photoshop, så det er sansynlig det har samme mulighet!

Ellers er det bare å si- at hvis du tør å gå til Raw- vil du ha mye større muligheter der for å rette opp lys i bildet. Tar litt tid å lære seg å bruke oversettelsesprogrammer til dette formatet, og om ikke du har Photoshop som har en veldig sterk oversetter (til Jpg og Tiff) følger det som regel med en grei programsnutt for dette når du kjøper kameraet. Canon har i allefall en bra Raw-tolker. I de programmene kan du som regel gjøre ting lysere før oversettelse, også er det bare småjusteringer i f.eks photoshop etterpå!

flyKSU
22-08-2007, 15:08
Mange takk for hjelp, SE-DYD :)

Til vanlig bruker jeg FastStone til redigering og PhotoFiltre til nedscalering. (Synes bildene blir litt rare, og "smøres" utover om jeg bruker FastStone som nedscalering.) Jeg har også vært innom The Gimp, men jeg må ærlig innrømme at jeg nesten ikke skjønte noe, og at jeg ikke fikk det til noe særlig. Og da er det jo ikke så mye vits for meg å begynne med photoshop :D

Det som blir litt rart på bildene når jeg først lyser opp, og deretter øker kontrasten like mye som jeg lyste opp er at bakgrunnen, og deler av flyet som har sterke farger får helt feil farge, slik som på bildet over (Veeeldig overdrevet med lyshet og kontrast med vilje, men bare som eksempel)