Log in

View Full Version : OSL i dag

ATC-flyradar
18-08-2007, 21:06
Takk til dere som delte gleden med å bruke kikkert og fotoutstyr. Takk til Martinsen for hyggelig prat om opplevelser i Danmark, og kommende flighter på 19R eller som flytter seg på 19L.

Her er noen bilder og der som jeg har konsentrert meg om var vannrett linje og så har jeg prøvd å justere litt også.

Dere som kjenner 19 R på vollen - så for meg virker det for meg at den heller nedover mot GA på rullebanen.

Mulig at mine bilder blir feil vannrett - men kom med kommentarer om dette.

Jan

Utflyttet
18-08-2007, 22:35
Sterling, PIA og det første av Korean er definitivt tatt det året det var så bratt. :)

-A

Airbus 330
18-08-2007, 22:50
Dette kommer seg VELDIG Jan, ser ut til at du hadde en vellykket da på OSL for jeg synes det første bildet av Korean og Air France maskinene er noe av det beste jeg har sett fra deg. :up: Det eneste er at det fortsatt er litt skjeft da, men det kommer seg.
Bra lysforhold, men det andre bilde av Korean ble litt for blått her hos meg.
Stå på Jan, dette går riktige veien. :hi2

Airbus 330.

LN-MOW
18-08-2007, 22:50
Originally posted by ATC-flyradar

Dere som kjenner 19 R på vollen - så for meg virker det for meg at den heller nedover mot GA på rullebanen.

Pussig ... nordenden maa ha sunket .. slik saa det ut for tu uker siden ... :love

petru26
19-08-2007, 00:30
Nei, veldig vannrett er de nok ikke de bildene her.. Hva retter du opp etter? Igjen, jeg er ingen verdensmester, men du har jo så vanvittig bra utstyr med så stort potensiale for veldig veldig bra bilder, så tiden er vel snart inne for å kunne rette opp bildene dine etter såpass mange bildeposter ;-)

SE-DYD
19-08-2007, 03:36
Lyssettingen din er helt topp nå Jan!:musikk men du har litt igjen å gå på med oppretting av skjevheter: Følgende observert:
Bilde 1: luter mot høyre (forøvrig kjempemessig)
Bilde 2: Bra
Bilde 3: Luter mot venstre
Bilde 4: Luter mot høyre
Bilde 5: OK
Bilde 6: Luter mot høyre
Bilde 7: OK

ATC-flyradar
19-08-2007, 10:47
Fint detb med rettelser -dette liker jeg.

Jeg forsøkte å hoøde kamera vannrett i forhold til der jeg står, dette var ikke lett. Kan de være at mitt hode tenker vannrett fly i forhold til bakken !!

Hjelp meg litt med å få til vannrett i forhold til hva -føler meg litt usikker på dette.

På en vei ute helling eller vannflate er vel vannrett, men hvis det er en lite helling/bakke som man kan se på 19R fordi snuten på flyet heller litt oppover i det den lander !!

Kom med noen hjelpemidler - forklaringer -

Takk så langt.

Jan

SE-DYD
19-08-2007, 12:22
Se etter en stolpe, gjerde eller hus du kan sikte inn mot- de er som regel rette- eller du kan gjøre på den enkle måten- rette opp i photoshop!

seilfly
19-08-2007, 12:48
Noen ganger må man rette opp i photoshop ved å se etter loddrette linjer i landskapet som bygninger etc, selv om man prøvde å holde kameraet rett i forhold til disse da bildet ble tatt. Gjelder i bevegelse spesielt :lol:

Airbus 330
19-08-2007, 13:19
Du kommer nok ikke utenom Photoshop å retting av bilder der Jan.......
Bare å lære det seg med engang.

Airbus 330.

ATC-flyradar
19-08-2007, 14:24
Jeg tror at problemet mitt er at jeg setter fokus på flyet alene og ikke bakkenivået og flyet. Så jeg må lære meg gutter å rette opp bilder i etterkant og må tenke hvordan bilde blir når man skyter bilde,

Det å lære litt mere av bruken Photoshop Elements 3.0. Det går greit å grupere, bruk av forskjellige elementer, men det å rette opp skjeve bilder - der må noen gi meg mere tips så skaø jeg rette opp dette:

http://forum.scanair.no/attachments/10996.jpg

Jeg tror at mine bilder kanskje er mere rettere fra 19 L - på avgang - da står flyet og ikke kommer med nesa høyt når den lander.

Takker og bukker til dere alle.

Spesiel takk til deg Dag og Jan Kaare og alle dere andre som gjør fotogleden for meg bedre for hver dag.

Er det oppholdsvær i dag også - så skal man ikke være sikker på om jeg dukker opp på 19R (lander nå) og noe på 19L for avgang. Vil tro jeg er der opp ved 16 tiden og litt utover for å ta noen "rette bilder" og muligens noe skjeve bilder.

Jeg skal bruke min Canon 400 + objekt (fast 200) og tror jeg kjører automatikk i dag, var litt heldig med det i går.

Men oppskriften til å rette opp bilder, mottas med TAKK - og håper den kan sendes via min epost - så jeg kan printe dette ut og lese og lese - teste og teste.

Atter en gang til - TAKK.

Jan

Thomas
19-08-2007, 14:37
Skarpheten og dybden kommer seg betraktelig, nå bør du satse på level og få med hele flyet.

LN-MOW
19-08-2007, 17:15
Saann kan det bli med litt redigering.

ATC-flyradar
19-08-2007, 19:21
Originally posted by LN-MOW

Saann kan det bli med litt redigering.

MOW - hvordan retter du opp bilde ??

hehe.

Jan

LN-MOW
19-08-2007, 19:35
JEg bruker Paint Shop Pro.

Under 'Image' er det en setting som heter Rotate. Jeg retter opp raabildet til det er rett - gjerne i flere steg. Deretter gjoer jeg et passende utsnitt, i saa naer stoerrelsesorden 4:3 som jeg klarer.

Gjoer et soek paa f.eks. rotate pictures photoshop saa faar du opp mange hjelpesider.

ATC-flyradar
19-08-2007, 20:52
Nå har jeg lært å Rotere sammen med Grop - takket være være Flanders.

Her er bilde rotert og beskjært - neste gang så har samme bilde vært igjennom noe mere.

Men MOW og alle andre . jeg skal skjerpe meg
:colgate:

Jan

LN-MOW
19-08-2007, 20:53
MYE bedre! :up:

ATC-flyradar
19-08-2007, 20:56
Disse stengene - ødelegger bilde i nerkant - nå er borte,

Thomas
19-08-2007, 20:56
Nå har jeg lært å Rotere sammen med Grop - takket være være Flanders.

CROP..

Ja, mye bedre! :exclamati

ATC-flyradar
19-08-2007, 21:20
2 bilder fra i dag - bilder som jeg har ønsket at de av dere som er proffe kunne ta får i fjor høst.

Men her kommer 2 bilder som er rettet opp :colgate:

Jan

ATC-flyradar
19-08-2007, 21:29
Mye regn på banen i dag (søndag 19.8) - derfor dette bilde.

Nå kommer det ikke flere før jeg går igjennom sharp - lysforhold osv,

Takk til (F)Anders igjen for hjelpen og takk for alle andre som har gitt sine menininger om mine bilder - bare fortsett å gi meg sannheter - ikke gå rundt bilde - snakk fra levra - det gjelder også østfoldinger - romeriksfolka og postfolka (han er på ferie) osv.

God natt,

tabrenna
19-08-2007, 22:05
Ble fine de bildene dine av lysa/banen Jan... Veit det ikke er flybilder i ordets rette forstand, men var litt tøft og se slopen på RWY på det siste...
Ellers ser det bare bedre og bedre ut det du poster her, og når du nå får rettet opp litt også er du langt på vei.. Men det siste KLM bildet er jeg ikke helt sikker på hva du har prøvd på da... :drunk:

ATC-flyradar
19-08-2007, 22:14
Originally posted by tabrenna

Ble fine de bildene dine av lysa/banen Jan... Veit det ikke er flybilder i ordets rette forstand, men var litt tøft og se slopen på RWY på det siste...
Ellers ser det bare bedre og bedre ut det du poster her, og når du nå får rettet opp litt også er du langt på vei.. Men det siste KLM bildet er jeg ikke helt sikker på hva du har prøvd på da... :drunk:

Kun alt regnet som ble blåst bort i det at flyet tok av :D

Prøver å fange opp noe spesielt - skal se på noen bilder i morgen som er fra at flyene tok av og at vannet "tok av" i bakkant.

Så det er bare å følge med Tom Andre.

Vi sees kanskje til helgen på Rygge vis været er noe bedre enn i kveld,

Jan

tabrenna
19-08-2007, 22:19

Så det er bare å følge med Tom Andre.

I will...

Vi sees kanskje til helgen på Rygge vis været er noe bedre enn i kveld,

Jan

Det gjør vi nok... Jeg er nok der uansett hvordan været blir...:colgate:

SE-DYD
20-08-2007, 00:27

Originally posted by tabrenna

.. Men det siste KLM bildet er jeg ikke helt sikker på hva du har prøvd på da... :drunk:

Kun alt regnet som ble blåst bort i det at flyet tok av :D

Jan

Det er vel og bra dette jan- men et slikt utsnitt er ikke helt vanlig- noen tar slike utsnitt for å vise motoren og ev jula- men da bæør det croppes mer. Skal du vise fram air-wash- synes jeg du skal ha med nesa på fly. Det er noen her som mener hele flyet bør være med på bildet, men det er jeg ikke alltid enig i. Skal du vise fram halefinnen- crop bildet rett foran halerota og få med hele halepartiet og minst mulig luft. Ønsker du å vise bare nesepartiet, er det også ok, men klipp minst bort haleroret om du under fotograferingen kun har fått med deler av halepartiet. Ved å ta med noe av kroppen bak vingene kan du lykkes med å få vist fram f.eks jet-wash. Tar du bildet forfra - klipp gjerne av vingetupper, men det bør være harmoni i bildet- flykroppen må være i sentrum. Slik KLM-bildet dit er, ser det ut som noe mangler.

Dette sier jeg ikke som en fasit, men mer som et estetisk ønske for et severdig bilde. Ingen kan/bør nekte deg å legge ut slike bilder, men det anbefales altså ikke!

SE-DYD
20-08-2007, 00:50
Her er et annet tips på oppretting! Dette gjelder I allefall for Photoshop- håper det er likt i Elements- tror det, og det er sikkert noen andre verktøyer det kan gjelde for- men da kan verktøyene ha andre navn.

Se oversikt over verktøyer (vedlagt). Dette er en gammel plansje så alle verktøyer er ikke med, men om du lagrer bildet, så skjønner du det når jeg henviser til et verktøy.

Klikk og hold "Eyedroppertool"- under der dukker det opp en linjal som heter "RulerTool"- dra cursor til den og slipp museknappen- da har du valgt det verktøyet!

Klikk med musa og hold pilspissen i enden av en linje som burde være vannrett eller loddrett- og dra musa langs linjen til endepunktet og slipp. Det kommer fram en rett strek langs linjen i bildet/terrenget.

Gå til meny: Image-Rotate Canvas-Arbitrary (vet ikke hva det heter på norsk-dessverre- hater norske vindowsprogrammer). Trykk OK på boksen som kommer opp. Da snur bildet seg så valgt linje blir loddrett eller vannrett utfra hvordan du har tegnet linjen. Programmet er ganske intelligent, har aldri opplevd at det har dreid feil vei!

Så kan du croppe bildet slik at det blir en firkant/rektangel igjen uten de grå/blå kantene på utsiden. Bildet blir jo mindre, men det er nødvendig ved oppretting!

ATC-flyradar
21-08-2007, 19:43
Originally posted by SE-DYD

Her er et annet tips på oppretting! Dette gjelder I allefall for Photoshop- håper det er likt i Elements- tror det, og det er sikkert noen andre verktøyer det kan gjelde for- men da kan verktøyene ha andre navn.

Se oversikt over verktøyer (vedlagt). Dette er en gammel plansje så alle verktøyer er ikke med, men om du lagrer bildet, så skjønner du det når jeg henviser til et verktøy.

Klikk og hold "Eyedroppertool"- under der dukker det opp en linjal som heter "RulerTool"- dra cursor til den og slipp museknappen- da har du valgt det verktøyet!

Klikk med musa og hold pilspissen i enden av en linje som burde være vannrett eller loddrett- og dra musa langs linjen til endepunktet og slipp. Det kommer fram en rett strek langs linjen i bildet/terrenget.

Gå til meny: Image-Rotate Canvas-Arbitrary (vet ikke hva det heter på norsk-dessverre- hater norske vindowsprogrammer). Trykk OK på boksen som kommer opp. Da snur bildet seg så valgt linje blir loddrett eller vannrett utfra hvordan du har tegnet linjen. Programmet er ganske intelligent, har aldri opplevd at det har dreid feil vei!

Så kan du croppe bildet slik at det blir en firkant/rektangel igjen uten de grå/blå kantene på utsiden. Bildet blir jo mindre, men det er nødvendig ved oppretting!

Takk -Dag - den er printet ut.

Jan