PDA

View Full Version : Mosjøen Lufthavn Kjærstad 20 år

Egil
18-08-2007, 05:51
Og i den forbindelse er det på sin plass med noen klipp fra media, samt noen bilder fra den store dagen!
Skal også se om jeg ikke kan få publisert noen bilder fra åpningen 18. august 1987

Først ut er lokalavisa med en takk fra ordføreren til "flyplassens far"
Takker flyplassens far for jobben (http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article2934877.ece)

Egil
18-08-2007, 05:58
Dagen blir markert sånn sirka slik:

PROGRAM FOR DAGEN
Det blir "Åpen Lufthavn" på dagtid mellom 1200 og 1600.

- Omvisning på flyplassen
- Oppstilling av kjøretøy
- Demonstrasjon av brannbil fra Avinor og Vefsn brannvesen
- Landing med Sea King (med forbehold)
- Fly fra Rana flyklubb (med forbehold)
- Taxiflyvning med Hattfjeldal flyklubb (værforbehold)
- Landing med microfly
- Mulig Lufttransport (Ambulansefly) kommer innom.
- Helikopterturer med Nordlandsfly
- Spørsmålskonkuranse med premier fra Widerøe, Avis, Hertz
- Trekning av sykkel for de som har syklet til flyplassen (Sponset av Bredesen Sykkelservice).
- Servering av kake til PUBLIKUM

På kvelden blir det en markering for spesielt inviterte gjester fra kommunen og næringsliv samt ansatte ved lufthavnen!

ENGM RAMP
18-08-2007, 08:33
Jøss, er det 20 år siden allerede? Jeg husker jeg var med min Far mang en gang der ikke lenge etter åpninga. Den er jo kjent for å gi litt "juling" der på vei inn i en eller annen retning, husker ikke hvilken......

Gratulerer Mosjyyyyen :)

Olebno
19-08-2007, 00:34
Og gjett hvem som skrev pressemeldingen WF sendte ut ved åpningen ????:old

Farmer
19-08-2007, 00:50
Da håper jeg at dere har en finfin feiring ;-)
Det ble jo ikke slik at jeg fikk anledning til å komme.
Hadde jo 6 flotte år som stasjonssjef for WF der før jeg ble fanget i Internettet:p

Desk pilot
19-08-2007, 13:40
Gratulerer til en liten og trivelig flyplass. Har hatt noen fine turer til og fra, samt noen turer som ikke var fullt så fine. Jeg gjentar gjerne hva sidemannen sa en gang det ristet litt: Litt turbulens gjør bare at vi får litt ækstra flyging for pængan! ;)

Egil
19-08-2007, 19:29
Har scannet bilder og reportasjer som lokalavisa Helgeland Arbeiderblad (www.helgeland-arbeiderblad.no) ikke ville publisere på nett :rolleyes:

Enjoy!!

Egil

Egil
19-08-2007, 19:55
Måtte redusere størrelsen på noen av bildene (som allerede var i dårlig oppløsning) for å få lastet dem opp :(

Men her er dem...

Egil

Egil
20-08-2007, 19:59
Dagens reportasje fra lørdagens feiring på MJF

Feiret med flydur og kake (http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article2937022.ece)

Egil

Desk pilot
28-08-2007, 18:29
Kanskje et dumt spørsmål, men et av avisutklippene kan tolkes slik at banelengden skal økes fra 800 til 830 meter pluss sikkerhetsflater. Vil dette bety at den effektive/operative banelengden økes med 30 meter? Er det isåfall noen grunn til at man velger en slik marginal økning?

LN-BRK
28-08-2007, 20:45
Originally posted by Desk pilot
Er det isåfall noen grunn til at man velger en slik marginal økning?

Det kan være bedre tilfredsstillelse av lovverket i forhold til omliggende terreng, og med lengre bane så får man jo også med mere vekt og dermed flere pax/cargo. Er vær- og føreforholdene ugunstige så er det en del vektbegrensninger i Mosjøen, og det skal ikke så mye til.

Desk pilot
29-08-2007, 09:36
Takk for oppklarende svar. :-p Jeg antar det er inn/utflygingen forbi Øyfjellet nord for flyplassen som gir mest problemer.