View Full Version : Ut på tur...
Planleggingen til denne turen, begynte så smått da min søster viste meg en link til teaterforestillingen "Elling", som nå spilles i London (Nei, jeg er egentlig ikke noe teatermenneske, men jeg har filmene..). Vi begynte etterhvert å prate om og dra ned til London, delvis for å se stykket, delvis for moro skyld..
Når det gjaldt transport og overnatting, la jeg ned veto om at vi hvertfall skulle fly fra Gardermoen.. Min søster er av typen som gjerne sparer noen kroner, og reiser ned til Torp, mens jeg trives med å reise ned til OSL (15 minutters kjøring og gratis parkering hjelper selvsagt :colgate: ), og jeg bestemte fort at vi skulle fly BA, i et håp om å få tak i noen av BA's billige businessklassebilletter.. Min søster var ikke heeelt begeistret for ordet "business", men jeg tror hun gikk motvillig med på det..
Hun visste også om et hotell, som hun har bodd på tidligere, da med bad på gangen.. Jeg var skeptisk, og fikk igjen trumfet gjennom kjeden som er oppkalt etter et boligfelt på Kløfta (Hilton, for de som ikke er lokallkjent..)
Finansiering av turen ble forøvrig lettere enn planlagt. Etter et ønske om å få noen lapper til turen i bursdagsgave (jeg fyller faktisk når vi er der nede..), skulle vår kjære mor tenke litt på saken, men det virket ikke usansynlig at vi kunne få "litt" penger til turen i bursdagsgave (min søster får da sin gave tre måneder på forskudd..).
Som sagt hadde jeg i beste fall håpet på et par lapper for å hjelpe på litt, men plutselig sa mamma seg villig til å spandere hele turen!! Plutselig ble også min søster litt mer begeistret for business-class, og "det hotellet der" så plutselig fint ut :colgate:
Billetter er bestilt med BA763 den 22. September, og retur med BA770 den 25. med business begge veier. Er skikkelig imponert over de billige business-billettene de har. Hun som betaler vet ikke at det er business, og enda syntes hun ikke det var dyrt (ikke verdt å nevne det heller :rolleyes: )
Overnatting ble bestilt her (http://www.hilton.co.uk/euston), et hotell som fikk greie kritikker på tripadvisor, og visstnok lå forholdsvis sentralt (min søster er nesten lokalkjent der nede - dette blir hennes tredje tur i år :drunk: ). For meg blir det min første tur ned dit siden 1999, og den andre totalt..
I tillegg skal jeg for første gang sette meg inn i et fly som er bygd på denne siden av Atlanteren. Har flydd både Boeing, MD og Dash (samt en liten Cessna), men dette blir min første "busstur" i luften. Samtidig blir det første gang jeg reiser på Business, og det GLEDER JEG MEG TIL!!!!! :colgate:
Edit: La inn datoene for når vi faktisk skal reise..
Biz+Hilton+London....bør bli bra det:p God tur!
Originally posted by Martin
Hun visste også om et hotell, som hun har bodd på tidligere, da med bad på gangen.. Jeg var skeptisk, og fikk igjen trumfet gjennom kjeden som er oppkalt etter et boligfelt på Kløfta (Hilton, for de som ikke er lokallkjent..)
Heller boligfeltet som er oppkallt etter Conrad Hilton, nordmannen fra Kloefta for startet bak Hilton Kjeden....han het vel opprinnelig Konrad Hilton og hans navn stammer kanskje i fra en Gaard eller noe i den stil
Originally posted by dc-8-63
Heller boligfeltet som er oppkallt etter Conrad Hilton, nordmannen fra Kloefta for startet bak Hilton Kjeden....han het vel opprinnelig Konrad Hilton og hans navn stammer kanskje i fra en Gaard eller noe i den stil
Selvfølgelig. Stemmer det. Gården som han kom fra het Hilton.. Var bare jeg som formulerte meg litt "tøysete" lenger opp. Gården drives vel fortsatt, tror jeg.. Et kjapt søk på telefonkatalogen.no, avslører faktisk at det bor mennesker med etternavnet Hilton på Hilton gård på Kløfta.
Samme gjengen. Husker det var slektsstevne der for et par aar siden, og pappaen til Paris var innom, tror jeg.
Høres ut som å bli en bra tur... Gleder meg til videre rapporter...
Overnatting ble bestilt her (http://www.hilton.co.uk/euston), et hotell som fikk greie kritikker på tripadvisor, og visstnok lå forholdsvis sentralt (min søster er nesten lokalkjent der nede - dette blir hennes tredje tur i år :drunk: ). For meg blir det min første tur ned dit siden 1999, og den andre totalt..
Dere får ha en fin tur. Jeg tror ikke jeg har vært en eneste gang i London uten å trives. Hotellet du nevner har ikke jeg noen personlig erfaring med, men det ser ut til å ligge relativt bra til i forhold til lokaltransport. Det er vel ca 300 m til Euston Sq (Circle line, Hammersmith & City line og Metropolitan Line), 2-300 m til Euston (Victoria Line og Northern Line) eller alternativt Warren St (samme linjer som Euston), og 6-700 m til Russel Sq (Piccadilly Line). I tillegg er du ikke langt fra British Museum, som virkelig er å anbefale (gratis inngang er det også, bortsett fra spesielle utstillinger). Spis en lunsj eller middag på en av de mange Wagamama-restaurantene i London (det ligger en i Bloomsbury, ikke langt fra hotellet: Streatham Street som er en liten sidegate til Bloomsbury St.).
Oppdaterer litt:
Min søster var faktisk i byen denne helgen, og har allerede sett Elling en gang.
Det var visst virkelig noe å glede seg til.. Plasser på første rad har vi og (det hadde hun også denne gangen..). Se forøvrig mer her (http://www.theambassadors.com/trafalgarstudios/sp_p3873.html).
Andre kulturelle innslag på turen, blir en konsert med bassisten John Edwards (http://www.rhinosrevenge.com/), som normalt spiller i dette bandet (http://www.statusquo.co.uk). Alt i alt, ser det ut til å bli en bra tur.
Da var det under en uke igjen..
Det satses på håndbagasje, og den lille kofferten ble funnet frem i helga. Noen t-skjorter er allerede lagt oppi. I tillegg har små plastposer blitt anskaffet fra sikkerhetskontrollen på OSL (Er vel det samme for de om jeg tar en når jeg drar eller en uke før?), så nå kan lørdagen bare komme!
Og Lørdagen er cutover fra Servisair til Northport når det gjelder handlingen av BA.. :exclamati
Originally posted by Thomas
Og Lørdagen er cutover fra Servisair til Northport når det gjelder handlingen av BA.. :exclamati
Vil det si at lørdag er første dag med NP, eller siste dag med SA?
BA761 22SEP er første flighten med NP folk i gaten..
Det satses på håndbagasje, og den lille kofferten ble funnet frem i helga. Noen t-skjorter er allerede lagt oppi. I tillegg har små plastposer blitt anskaffet fra sikkerhetskontrollen på OSL (Er vel det samme for de om jeg tar en når jeg drar eller en uke før?), så nå kan lørdagen bare komme!
Snakk om planlegging og å begynne tidlig:o
....all pakking før i siste liten er feigt:p
Originally posted by Someone
Snakk om planlegging og å begynne tidlig:o
....all pakking før i siste liten er feigt:p
Joa, men det begynte med at jeg dro fram den lille kofferten min (som har ligget og støvet siden jeg var i ARN samme helg i fjor..), og blåste støvet av den. Så begynte jeg å rydde i noen t-skjorter jeg hadde liggende, og da la jeg de like gjerne oppi kofferten..
Jeg trenger kanskje ikke å nevne at tannkrem og deo allerede ligger i plastpose (Forøvrig samme deo og tannkrem som allerede lå i "reisetoalettmappa", så de ligger forøvrig alltid klar..)
BA761 22SEP er første flighten med NP folk i gaten..
Spennende.. får satse på at eventuelle "barnesykdommer" har roet seg til den andre flighten, da ;)
Da var man nesten ferdig pakket, og innsjekk foretatt på nettet. Fikk sikret 4A og 4C, altså en to-seter! Fikk også seq. no 1 og 2, som betyr at vi ble de to første til å sjekke inn til den flighten. Nå kan lørdagen bare komme ;)
Har BA fixed business cabin med 2+3 config på sine Airbus? Eller har de slike trekkspill seter som kan bli både 2+3 og 3+3.
Det er vel SK, LH, LX og OS som kjører middle seat free på europeisk business.
Tommy777
22-09-2007, 01:24
Originally posted by E.N.
Har BA fixed business cabin med 2+3 config på sine Airbus? Eller har de slike trekkspill seter som kan bli både 2+3 og 3+3.
BA har enkelte maskiner som har 2+2 seter som pilot i business. Kan være Martin er på en av disse.
Kjør på med Champers, Martin og ikke glem å møte opp i loungen 3 timer før avgang for mer ladding!!!^_^
Originally posted by Tommy777
Originally posted by E.N.
BA har enkelte maskiner som har 2+2 seter som pilot i business. Kan være Martin er på en av disse.
Kjør på med Champers, Martin og ikke glem å møte opp i loungen 3 timer før avgang for mer ladding!!!^_^
Setekartet viste 2+3 når jeg sjekkett inn..
Da var man forøvrig snart klar til avreise. Beregner god tid, pga. Stor-Oslo lokaltrafikk sine busstider.. Kunne slvsagt kjørt og parkert på jobben, men da mister man fort muligheten til en øl/champis/whatever på flyet hjem.
Ingen laptop med på turen, så dere hører nok ikke fra meg før på tirsdag, da jeg satser på å skrive en rapport, med forhåpentligvis en del bilder. Vi snakkes ;)
Da var man vel framme i den britiske hovedstaden. Northport imponerte ikke saa veldig paa sin andre BA-flight.. Plutselig "fant" noen en bagasjecontainer til, og saa maatte de ta av noe bagasje. Kapteinen beklaget, og skyldte paa "new handling agent".. Men som han sa, det gjorde ikke saken bedre at den gamle agenten hadde sendt alla BA sine bagasjecontainere til en annen flyplass!
Ca. 30 minutter sent ut fra OSL, men da vi kom oss opp ble det foerst en champis (som egentlig ikke var saa fryktelig god..), etterfulgt av en varm pastarett, som faktisk smakte godt.. Benplassen var grei nok. Fikk akkuratt knyttneven i mellom..
Omtrent paa rute ned paa LHR, og da begynte moroa. Tre forskjellige fly hadde teknisk, bl.a. det som stod paa den gaten vi skulle ha. Derfor ble det buss. Etter litt venting taxet vi bort til en bussgate. Etter enda litt mer venting, klarte de aa kjoere trappa bort til flyet, og til slutt klarte de til og med aa faa tak i noen busser.. Da var vi hvertfall 30 minutter forsinket igjen, om ikke mer..
Det ble Heathrow Express til Paddington, og tube til Euston Square. fant hotellet, men der var ikke rommet klart enda. Tuselet litt rundt, spiste litt. Dro tilbake til hotellet, fikk rommet, hvor vi slappet litt av, foer vi dro opp til Islington for aa overvaere en konsert med John Edwards (bassist i Status Quo), og soennene hans. En utrolig bra konsert!!
En bedre forkost har blitt inntatt, og snart gaar turen nok en gang ut i Londons gater..
Men som han sa, det gjorde ikke saken bedre at den gamle agenten hadde sendt alla BA sine bagasjecontainere til en annen flyplass!
Hey hey hey, når BA i London vil ha fullfit med tomcontainere ut fra OSL så skal de jaggu få det, ihvertfall 21SEP. Ikke vårt problem, heller ikke at BA763 var en A321 på Fredag med 180 pax, da går det fort 7 containere.
Nei, dont blame us!
Men som han sa, det gjorde ikke saken bedre at den gamle agenten hadde sendt alla BA sine bagasjecontainere til en annen flyplass!
Hey hey hey, når BA i London vil ha fullfit med tomcontainere ut fra OSL så skal de jaggu få det, ihvertfall 21SEP. Ikke vårt problem, heller ikke at BA763 var en A321 på Fredag med 180 pax, da går det fort 7 containere.
Nei, dont blame us!
Skylder ikke paa noen jeg, bare siterte kapteinen..
Ellers maa jeg innroemme at biz-opplevelsen var grei nok..
Benplassen var hvertfall ikke noe overveldende stor, og den bestod saavidt knyttnevetesten. Men detahr kanskje noe med at setene like gjerne blir brukt som eco-seter.. Gratis champagne, med en smak jeg egentlig ikke falt for, men detervel strengt tatt ikke BA sin feil. Ellers bra service ombord, og mer enn god nok mat.
Ogsaa fornoeyd med hotellet, til tross for at rommet ikke var klart da vi ville sjekke inn.
Gode senger, og et rom som har utsikt mot restauranten!!..
Da var turen snart over.. Tilbragte gaarsdagen med London Eye, Biff og Elling.
I dag stod vi opp, spiste frokost, pakket, og sjekket ut klokken 11.. Naa sitter vi og slaar i hjel litt tid paa tidligere nevnte EaseInternetCafe i Tottenham Court Road. Blir vel en lunch etterhvert, foer man etterhvert tar turen ut til LHR, og siste flyet hjem til OSL.. (Var selvfoelgelig ikke ledige I-klasse billetter paa det forrige da vi bestilte, selv om det dukket opp etterpaa..).
Alt i alt, har det vaert en fin tur. Hoeydepunktet var nok konserten foerste kvelden, hvor Rhino (Status Quo's bassist) faktisk oensket meg velkommen personlig, etter at han hadde faatt med seg at noen hadde floeyet helt fra Norge..
Har dessverre ikke blitt saa mange bilder, men jeg satser vel paa aa laste opp noen naar jeg kommer hjem i kveld.
Etter en forholdsvis "kjedelig" opplevelse av Club Europe paa tur nedover, begynner jeg naa virkelig aa like dette! Fast-track paa LHR (Noe koe var det, men den var enda lenger for de andre..)
Innsjekk ble foretatt paa nettet i gaar, og til stor overraskelse var det kun en to-seter av totalt sju ledige da vi sjekket inn, rett etter at OLCI aapnet. Kom ogsaa i skade for aa trykke "Print Boarding Passses", foer jeg kom paa at det ikke var noen printermuligheter, med det resultat at automaten paa LHR ikke ville gi oss noe boardingpass, fordi vi allerede hadde printet ut disse. En mann kom bort, og lurte paa hva som var problemet. Jeg forklarte, han forsvant, og kom tilbake med to boardingpass, og forklarte paa en hoeflig at vi bare skulle gaa gjennom Fast Track, og hvor loungene laa..
Og hvilken lounge! Den paa OSL var forsaavidt grei nok, men det var utrolig lite folk der. Her er det betraktelig mer liv, og til og med internettmaskiner til fri bruk!
Ca. 2,5 timer til departure, og naa tror jeg jeg skal finne meg noe aa drikke paa..
Da hadde man vært hjemme ca. et døgn, og da var det vel på tide å avslutte rapporten:
Etter siste oppdatering, ble det litt øl, cola og snacks i loungen.. Litt mp3-musikk på øret, og et musikk-blad..
Som nevnt, trivdes jeg skikkelig i loungen på LHR, og det var nesten litt synd å måtte gå derfra. Uansett, vi spaserte etterhvert over til gate 15, hvor BA770 skulle ha departure klokken 19:10. Om alt gikk på skinner, skulle ankomsten være 22:15, med en god 45-minutters connection til SL's rute 855 til Maura, forøvrig den siste for kvelden.. Jeg var selvsagt avhengig av å rekke denne, da bilen var satt igjen til fordel for tidligere nevnte øl i loungen..
Etterhvert nærmet klokken seg, og plutselig ble det opplyst at flyet hadde kommet for sent inn, men at man regnet med å starte boarding om en 10-15 minutter (Det vil si: boarding når flyet egentlig skulle dra). Omtrent da, slapp vi ombord, og nå begynte jeg virkelig å like business-class: Flyvertinnen så på boardingpass-stubben, og ønsket "Mr. Foss" velkommen ombord, og ble samtidig forklart veien til setet mitt..
Det ble pushback, det ble litt taxing, og det ble mye venting.. Brakes off fra 27L en time etter opprinnelig avgangstid, og nå skjønte jeg at bussen ville gå fra meg, samtidig som det var for sent å ringe etter "privatsjåfør"..
Vi kom oss opp, og det ble først servert drikke. Skjønner ikke helt vitsen med på såppass korte flighter, for da de til slutt var ferdige med matserveriengen, var vi nesten ved Kristiansand.. Valget sto mellom Ravioli og Prawn salad. Vi valgte ravioli begge to, men da flyvertinnen kom tilbake, hadde hun med seg en Prawn salad, og en porsjon med laks og pasta (Det jeg lurer på, er hvor de plustelig hadde fått tak i den, når den egentlig ikke stod på menyen..). Jeg lot min søster få varmretten, og jeg koste meg med en dæsj potetsalat, noen salatblader, og tre-fire store reker (joda, det var selvfølgelig godt..). Flyvertinnen beklaget så meget, og som kompensasjon hadde hun skaffet meg litt ekstra frukt.. Da var vi som sagt like ved KRS, og jeg gjorde mitt beste for å hive nedpå rekesalat, frukt, ost og kjeks, samt en liten skogsbærmousse.. Maten var god, men det ble litt for mye stress..
Landet på 19L, så det var kort vei inn til gaten, hvor vi parkerte omtrent akkurat i det bussen dro fra B18 på ankomstnivå..
Heldigvis har man en snill far, som stiller opp.. Da jeg hadde vist passet, gått gjennom hele utenlandspiren, fått handlet litt sjokolade, og kommet meg gjennom toll og opp på avgang, kom bilen hans trillende forbi.
Tommy777
27-09-2007, 03:17
Jeg konkluderer med at Club Europe var verdt de ekstra kronene?? ^_^
Originally posted by Tommy777
Jeg konkluderer med at Club Europe var verdt de ekstra kronene?? ^_^
Hvilke kroner? Les lenger opp, så ser du at jeg ikke betalte 5 øre ;)
Men ja, det er absolutt verdt det. Jeg vet godt hvordan jeg skal reise neste gang jeg skal til London.. Fast Track, lounge, lyden av "welcome on board Mr. Foss".. Får nesten lyst til å reise igjen, jeg ^_^
Bra rapport...frister med en tur til London!
Tok ikke så mye bilder på turen, men jeg slenger inn et par stykker, litt på etterskudd:
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London/IMG_0187.jpg
Foran London Eye
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London/IMG_0199.jpg
Oppe i London Eye
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London/IMG_0178.jpg
John "Rhino" Edwards, normalt bassist i Status Quo, men her hadde han tatt med seg sønnene sine på gitar og trommer
http://i7.photobucket.com/albums/y271/martin_foss/London/IMG_0172-2.jpg
Traff også Matthew Letley, som spiller trommer i Status Quo. Var visst på konsert han og.. Har forøvrig spilt med A-ha tidligere..