PDA

View Full Version : Spesielle lysforhold

ATC-flyradar
17-08-2007, 20:29
Ta en titt - det mørkeste bilde er orginalt og det andre er prøvd å fikse på i Photoshop Elements.

Tips og gode råd mottas med stor takk.

Jan

ATC-flyradar
17-08-2007, 20:34
Og så kom lyset fra en eller annen der oppe og traff flyet litt spesielt.

Fly high
17-08-2007, 20:37
Jeg har ikke noe godt forslag til hva man bør gjøre og ikke gjøre, men det var jo et spennende motiv! Det jeg reagerte umiddelbart på, er at bildet er skjevt, men det kan du jo fikse på i PS.

ATC-flyradar
17-08-2007, 20:44
Lysforholdene var spesielle.

ATC-flyradar
17-08-2007, 20:49
Denne har spesille effekter, synes jeg.

Jan

ATC-flyradar
17-08-2007, 20:55
Denne er helt dyp rød orginalt, hva er nå ???

Jan

ATC-flyradar
17-08-2007, 20:59
To til med spesielt lys.

Jan

ATC-flyradar
17-08-2007, 21:04
En TUI ogå.

Gi meg tips - gi meg det du har av bemerkninger osv - det vi lærer av :D
Jan

Madman
17-08-2007, 21:15
Jeg skal ikke si noe om hva du kan gjøre bedre, da jeg er "læregutt" selv, men jeg har prøvd å ta bilder i vanskelig lys selv, og det er ikke lett å få til. Venter spent på svar, da jeg tar meg den frihet og lære av dine bilder. :colgate:

Når det er sagt, må jeg bare si at jeg synes at begge bildene av prop'en til BA og bildet av SAS-maskinen forfra i samme post var veldig stilig.

Men de er jo litt skjeive noen av dem da... Men det visste du vel. :p

Stå på, Jan, så lærer vi alle sammen. ;)

ATC-flyradar
17-08-2007, 21:59
Det med motlys eller sterk lys mot -så kan det dukke opp spesielle gode/dårlige motiver.

Men man lærer hvor lenge man lever :D

Lykke til deg også som går i læra, takket være all hjelp fra gutta på forumet - så er bildene mine blitt bedre ( for å skryte).

Ha en god kveld.

Jan

LN-BRK
17-08-2007, 22:02
Du har mange fine bilder, men den "proffe" touchen mangler når de er så skjeve... Terminael på OSL ligger jo ikke i en nedoverbakke :)

petru26
17-08-2007, 22:08
Klart at spesielle lysforhold kan dukke opp, og det er alltid noe man forsøker å få med på bildet. I noen av disse bildene er det potensial for å ordne til noe bra, men de fleste vil jeg vel være såpass direkte og si at de var enkelt og greit backlit, som det heter på engelsk, så det holdt.. Og det er vel igrunn ikke et spesiellt lysforhold, misforstå meg rett, men ett tidspunkt da man bør flytte litt på seg. Bakbelyste bilder er vanskelig, og hvis det lar seg gjøre, unngå det - da det sjelden blir bra resultat av sånne bilder.

Beklager hvis du føler at jeg er direkte og misliker det jeg skriver, men du spør om tilbakemeldinger og råd - Du har fått det :-)

LCH78
17-08-2007, 22:10
Originally posted by ATC-flyradar

En TUI ogå.

Gi meg tips - gi meg det du har av bemerkninger osv - det vi lærer av :D
Jan

trur du bør få rensa brikka di iallfall :) Var et par flekker på det bildet :)

ATC-flyradar
17-08-2007, 23:17
Ingen fare for kommentarer - bare skyt løs om skjevhet - dårlig lys - mye lys -andre ........

Dette er for å lære - bare å si meningen sin -

Det at jeg ikke har rette linjer jobber jeg med - brukte stativ på torsdag - men ujevnt rundt deg og så kommer - starter opp - så glemmer jeg " rett opp" osv.

Jeg er ute etter din mening :D

Jan

LN-MOW
17-08-2007, 23:48
Er bildet skjevt, er det bare aa rette det opp i Photoshop og bruke et utsnitt. Det er vanskelig aa skyte rett naar man staar og fotograferer noe i bevegelse, derfor trenger man noen nymotens hjelpemidler .. ;)

SE-DYD
18-08-2007, 02:07
Hei! venter du på meg Jan?:wink

Det var en som sa det- Backlit!- dette er vanskelig, men interessant, og ikke minst krevende! Ikke bilder for anet etc, men når behandlet riktig, kan de bli riktig så fine å se på!

Backlit har lett for å bli flate i kontrasten. Generelt kan en si at å øke kontrasten vil gjøre godt i de fleste tilfeller. Hvis du tar i raw, har du mye større muligheter for et bra resultat, da du kan øke og minske lysmengden i forskjellige deler av bildet samtidig. Jpg er mye mer begrenset! Når du bruker quick-fix i elements, er dette en automatisk funksjon som retter opp bildet etter forhåndsbestemte verdier, og har lett for å bli teoretisk riktig. Programmet bruker levelskurven, og justerer bildet inn til der kurvene starter å stige. Dette gjør at den tar vekk mye informasjon, og i motlydsbilder har det lett for å bli veldig mørkt.

Motlysbilder gjør seg best litt mørke, men men ikke så mørke som automatikken gir!

Jeg har følgende forslag; De to første bildene og de andre som er nesten like. Bruk levels manuelt og juster venstre pila inn mot der den begynner å stige, juster så høyere pila litt mot venstre- ikke mye. Etterjuster med midtpila til du har ett greit lysnivå, gjerne litt mørkere enn "ikke backlit"- prøv å få litt skinn i kroppen.

Første sun-air: Gjør flykroppen lysere med Dodge Tool- sett intensiteten på ca 15%.

Andre Sun-air (rett forfra) er helt ok, men bør skarpes opp litt.

My Travel er flatt og før få høyere kontrast.

Lufthansa Regional- helt ok!

SAS forfra- flatt- øk kontrast, gjør det litt mørkere med levels (midterste pila mot høyre)

TUI; Litt mørkere med levels!

MAO- styr unna Quick-fix og Auto- kontrast/auto-Levels, hvis du ønsker litt bedre resultat. Det krever litt trening- men øvelse gjør mester.

SK917
18-08-2007, 02:10
Jan, nå er det vel på tide å lære seg å rette opp bilder i Photoshop som andre skriver her, det er vel ingen grunn til å legge ut bilder før du har gjort "litt" av jobben.:D Fint at du vil lære og få tips og råd men nå har du lagt ut nokså mange som er litt oppover og nedover og det har ikke noe med stativ å gjøre... Det er enkelt å rette det opp og latskap for den som ikke gjør det! Søk litt på Google eller få noen som kan programvaren til å vise deg så får du så mye mer glede ut av det også.

Lyset er jo så som så men hvorfor ikke forsøke seg med å ta endel bilder med solen bak deg og få det til bra først, så forsøke seg på å ta bilder i forskjellige lysforhold?

Men for all del, dine bilder og ditt arbeide, men utfordrer deg til å dra opp og ta en rekke bilder som er skarpe, fine farger, med solen/lyset bakfra og rettet opp slik at horisonten er rett min venn!

Alt i beste mening i de sene nattetimer og ikke noe vondt ment i det hele tatt!

Stå på - det lærer du av!

Hans

ATC-flyradar
18-08-2007, 10:35
Takk for gode råd og tips. Nei, bare fyr løs - det er hele meningen med å legge dette ut, slik at jeg kan prøve å løfte meg litt etterhvert.

Denne dagen ble litt spesiell da det hadde regnet MYE dagen i forveien og at skogsveien / løypa var oversvømmet ved 19R, derfor ble 19L besøkt.

Jeg skal ta med meg litt utstyr, kanskje i dag - begynne med å kanskje få til rette bilder i forhold til bakken.

Så skal jeg prøve litt automatikk med sola bak meg, hvis den dukker opp.

Eller takk for at dere gidder å se på disse bildene og samtidig vil bruke tid på rette meg opp.

Jan Støkkebo

petru26
19-08-2007, 00:36
Et annet tips for redigering ; Bruk aldri shadows and highlight-funksjonen, og når du skarper opp bildet, marker bare flyet, ikke skarp opp hele bildet. Det fører bare til dårlige bilder. Uten unntak.

Enda verre, en kombinasjon av de to over :-)