View Full Version : Flesland bilder 14.08.07
Rossiyskie Avialinii
14-08-2007, 21:55
Ny tur på Flesland idag.
Håper dere liker dem.
Svært hyggelig om dere kunne komme med meninger og kommentarer.
Ha en fin kveld.
PS: Korti kommer dine bilder fra idag Zico77?
Rossiyskie Avialinii
14-08-2007, 21:56
Flere.
Rossiyskie Avialinii
14-08-2007, 21:57
De siste.
Håper dere likte dem.
Alex.
Dette her var veldig bra Captain Caveades :up: Har ingen ting å trekke på. De var skarpe og fine de fleste :)
Utflyttet
14-08-2007, 22:42
Vi ser at entrepeneur-selskapene som graver på Flesland for tiden endelig har rettet ut marken... :p
Var ett og annet av de med veldig mye kontrast, men overall fine greier. :)
-A
Strålende bilder av nydelige maskiner :)
Liker å se at det stadig kommer inn bilder fra Flesland..!
Stå på :smile2
Råkule bilder! Spesielt dei tatt gjennom gjerdet :D Likevel, nokre kanskje ein anelse lyse/overeksponert? Ved overeksponering, forsvinner fargene, og det blir vanskeligare å fikse lyset. Det er lettare å fikse lys på undereksponerte bilder, sidan det oftast er meir farge på dei.
Bra dette stort sett .
-Men 6 bilder av samme fly....-du er jo mye verre enn meg ;)
Holder vel med etpar av de beste ?
Kjempebra :) Bildene dine blir bare bedre og bedre synes jeg :up:
KLM'en med winglets var jo råstilig :)
MyTravel Airbus 330 i bergen ??? så urettferdig :( nå må den snart komme til Sola og !!! :angry:
:lol: hehe jaja... men fine bilde der ja.. :-p
råå bra, Alex:)
gleder meg allerede til Torsdag.. kommer du opp??:rolleyes:
Her er nokre av dei eg knipsa
LN-RRB
http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070814_BGO/LN_RRB_IMG_5148_1024.jpg
LN-TUA
http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070814_BGO/1024_LN_TUA_IMG_5067.jpg
LN-RNM
http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070814_BGO/1024_LN_RNM_IMG_5077.jpg
OY-VKH
http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070814_BGO/OY_VKH_IMG_5244.jpg
PH-BXV
http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070814_BGO/1024_PH_BXV_IMG_5223.jpg
LN-KKO
http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070814_BGO/1024_LN_KKO_IMG_5083.jpg
LN-OHJ
http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070814_BGO/1024_LN_OHJ_IMG_5072.jpg
Rossiyskie Avialinii
15-08-2007, 00:20
Herlige bilder zico.
Hyggelig å treffe deg.
Alex.
Rossiyskie Avialinii
15-08-2007, 00:21
Originally posted by Roxman
råå bra, Alex:)
gleder meg allerede til Torsdag.. kommer du opp??:rolleyes:
Mulig det ja, må se på fly og vær, men eg tar meg sikkert en tur opp. Vi kan bare glede oss til vi skal til oslo.
Ja her var det mange skarpe og flotte bilder! Fargene ser fine og naturtro ut, men mange av bildene kunne godt vært en aning lysere!
Originally posted by ph-ndr
Vi ser at entrepeneur-selskapene som graver på Flesland for tiden endelig har rettet ut marken... :p
Var ett og annet av de med veldig mye kontrast, men overall fine greier. :)
-A
Dette med entrepenørselskapene kan jeg ikke være enig i. De fleste heller til høyre. Det er nok vanskelig å si at det er fasiten, da det er få referansepunkter i bildene. men et og annet har en luting mot venstre i forhold til de fleste, og på meg virker de som de er i level. Futurabildet og condor bildet er i allefall skjeve- se på mastene og huset som luter til høyre. De med bakketoppene synes jeg ser fine ut!:smile2 .
Er enig i at det er vel høy kontrast på en del- og det gir dermed for mørke bilder. Du kan gi bildene mer lys ved å myke opp kontrasten!
Originally posted by zico77
Råkule bilder! Spesielt dei tatt gjennom gjerdet Likevel, nokre kanskje ein anelse lyse/overeksponert? Ved overeksponering, forsvinner fargene, og det blir vanskeligare å fikse lyset. Det er lettare å fikse lys på undereksponerte bilder, sidan det oftast er meir farge på dei.
Helt uenig! Med unntak av LN-BUD og Futura. LN-BUD er faktisk blitt bra pga lett overeksponering- og fargene i buken kommer fint fram. Futura kunne vært litt mørkere. Men dette er smånyanser, og jeg synes det er riktig å ta fram slikt på ellers nesten perfekte bilder!:-p
Jeg er enig i at det er lettere å fikse undereksponerte bilder, men det ser ikke ut som du har gjort det zico77! Dine bilder er for mørke!
Ellers lurer jeg på hvorfor du viser fram motoren 2 ganger?:wink
SE-DMB er så mørkt at det ser ut som det har landingshjula inne. Siste Condorbildet og SAAB'en synes jeg var helt perfekte når det gjelder lyssetting. Skogen bak Saab'en er litt mørk, men det er en bagatell, da det er flyet som har hovedfokus, men kan rettes i Photoshop med Dodge-tool.
Flott serie Captain Caveades! Neste gang tror jeg det blir topp!:smile2
Utflyttet
15-08-2007, 02:15
Originally posted by SE-DYD
Dette med entrepenørselskapene kan jeg ikke være enig i. De fleste heller til høyre. Det er nok vanskelig å si at det er fasiten, da det er få referansepunkter i bildene. men et og annet har en luting mot venstre i forhold til de fleste, og på meg virker de som de er i level. Futurabildet og condor bildet er i allefall skjeve- se på mastene og huset som luter til høyre. De med bakketoppene synes jeg ser fine ut!:smile2 .
Har du vært på Flesland og på parkeringsplassen og sett både rullebanen der og taxiway'en de kommer forbi på? Dette vil jeg si er helt horisontalt i forhold til stedet... ;)
-A
Har du vært på Flesland og på parkeringsplassen og sett både rullebanen der og taxiway'en de kommer forbi på? Dette vil jeg si er helt horisontalt i forhold til stedet... ;)
-A
Var på Flesland i 1972!:wink - men nei du har sikkert helt rett- men da står vel stolpene og husene på skjeve på Flesland da!? ;) Men som du påpeker- bildene uten referansepunkter er vanskelige å bedømme- noe jeg poengterte- og noen av bildene luter andre veien- derfor bemerkningen. Captain Caveades ønsker min oppriktige menig, og den har jeg gitt (slik jeg opplevde bildene). I motsetning til anet etc kan vi heldighvis diskutere oppfatningene her- jeg har jo mang engang fått rejection på anet for level- selv om jeg vet jeg har rettet opp bildene korrekt før croping. Og har jeg tatt feil her- så er det bare å ta til etteretning.
Originally posted by SE-DYD
........
Jeg er enig i at det er lettere å fikse undereksponerte bilder, men det ser ikke ut som du har gjort det zico77! Dine bilder er for mørke!
........
Ja, mine bilder blei for mørke her. Har jobba og testa ein del med best mulig bruk av kamera for å få riktig eksponering. Dette var eit forsøk på prioritert blender, og kamera tok seg av lukketida. Dessverre ser eg at eg har undereksponert dei for masse. Prøvde å justere bilda, men eg kunne ikkje gjera dei lysare utan at det gjekk på bekostning av kvaliteten, så då blei dei likevel for mørke.
Originally posted by B767
MyTravel Airbus 330 i bergen ??? så urettferdig :( nå må den snart komme til Sola og !!! :angry:
:lol: hehe jaja... men fine bilde der ja.. :-p
Både MyTravel og Novair har vært med A330 på Sola flere ganger. MyTravel var vel med A330 på Sola to ganger i jultider viss jeg ikke husker feil.
Men bildene var bra de, mye spennende trafikk hadde dere også.
ja men nå er det gått lenge siden sist.. ... og blir det bler thailandflyginger fra distriktbyer i år ?
ATC-flyradar
15-08-2007, 22:10
Bildene er bra - du som er dommer ( nevner ikke navn) - la oss fotografer få lov til å levere/ vise våre bilder som de er :D
Noen her på forumet bruker mange timer på sminke sine bilder, det er ikke orginale bilder -tru meg at mange av oss bruker timer på å ta bilder og prøver å autojustere litt.
Noen ganger fungerer dette, ikke alltid.
Men la oss som ikke har så stor sminkepung - men bruker mindre penger på sminke, men mere på å ta foto på vår måte og synes at det vi gjør er bra nok for å vise dette.
Jeg skriver dette fordi noen av oss er amatører og lærer litt etterhvert -men om bildene er tatt i .......... litt mørke .......... litt skjeve ......... det spiller ingen rolle for oss, men hvis dette er er problem for deg - så ikke se på dem ( Da slipper du å se amatørbilder :colgate: )
Jeg er den som har bedt om kommentarer fordi jeg vil bli bedre - men når enkelte (proffer) bruker sminke og kommentere oss andre - blir litt feil.
Dette er sagt generelt - ikke påtenkt noen enkelt person - så er det sagt. Ønsker ikke at noe her på "bilder & Foto skal slutte å legge ut amatørbilder, de kan si mye også !
Jan
Originally posted by ATC-flyradar
Bildene er bra - du som er dommer ( nevner ikke navn) - la oss fotografer få lov til å levere/ vise våre bilder som de er :D
Du nevner ikke navn- men jeg er sikkert en av de unevnte!:wink Ja bevares, jeg håper ikke noen slutter å legge ut bildene sine. Helt enig- legg ut bildene slik du ønsker å vise dem - stå på.
For de som måtte føle min konstruktive kritikk- som syting, dem om det! Og - du leste sikkert ikke hele innlegget mitt- Jeg sa faktisk at bildene var bra!
Men la oss som ikke har så stor sminkepung - men bruker mindre penger på sminke, men mere på å ta foto på vår måte og synes at det vi gjør er bra nok for å vise dette.
Hvis du mener at å behandle bildene, er å sminke dem, da tror jeg du har misforstått digital fotografering!
Ønsker ikke at noe her på "bilder & Foto skal slutte å legge ut amatørbilder, de kan si mye også !
Jan
Er det noen som ønsker det da?:shake
Utflyttet
16-08-2007, 05:48
Heihei, hører jeg meg ropt på her? :D
Noen her på forumet bruker mange timer på sminke sine bilder, det er ikke orginale bilder -tru meg at mange av oss bruker timer på å ta bilder og prøver å autojustere litt.
Dette har vært oppe flere ganger på flere forum jeg er innom (nei, ikke bare fly), og samtlige steder ser ut til å være ganske enig om en ting. Crop/rotate, justering av levels/lys for hele bildet er ikke regnet som "sminke", men bare å sørge for å kompensere for hva man ikke fikk helt til i felten, og for å gjøre arbeidet presentabelt.
"Sminking" er når man begynner med seriøst photoshopping for å trekke frem og endre spesifikke deler av et bilde for å oppnå en effekt som ikke var der orginalt. Dette er også noe som er godt omdiskutert, men det å foreta en effektiv crop/rotate (1-2 mins) og å justere litt for feilmålt lys (1-5 min) er definitivt ikke sminking.
Crop/rotate fungerer hver gang.
Jeg skriver dette fordi noen av oss er amatører og lærer litt etterhvert -men om bildene er tatt i .......... litt mørke .......... litt skjeve ......... det spiller ingen rolle for oss, men hvis dette er er problem for deg - så ikke se på dem ( Da slipper du å se amatørbilder :colgate: )
Flere her viser progresjon, definitivt. Og så kommer plutselig en haug dokumentasjon på at det har vært jordras et sted og bakken har tydelig falt ned i en ende av en flyplass. Har man vist at man kan foreta en kjapp retting av bilder før så kan får du garantert høre det om du ikke klarer det neste gang. ;)
Jeg er den som har bedt om kommentarer fordi jeg vil bli bedre - men når enkelte (proffer) bruker sminke og kommentere oss andre - blir litt feil.
Jeg har til gode å se bilder her som ser ut som om det er opplagt endret på deler av bilder for å oppnå noe, men det er de her inne som er konsekvent på å foreta de enkle justeringene på hele bildet så de fremstår som bedre bilder.
Dette er sagt generelt - ikke påtenkt noen enkelt person - så er det sagt.
Heihei! :D
Jan
-A :D
Utflyttet
16-08-2007, 05:55
Crop/rotate fungerer hver gang.
Ingenting er som å skrive en oppfølger og kritisere seg selv.
Crop/rotatet fungerer selvfølgelig ikke hver gang. Om vi ser på noen av bildene i tråden her som jeg tror er tatt fra parkeringsplassen forran helikopter-folket på Flesland, så er problemet at det er få visuelle holdepunkter som gjør at om man tar en crop/rotate som gjør at bildene blir gjort ut i fra et horisontalt plan, så vil de som ser bildene sitte igjen med et inntrykk av at noe er skeivt, og tar du crop/rotate ut i fra bakken i bildet, så ser det ut som om flyene går på skeiven.
Er det for få visuelle holdepunkter til å gi en fair fremstilling av hva som er horisontalt og ikke så er det selve komposisjonen og fremstillingen om ikke fungerer, og da kan du rotere og mekke til du spyr, men med mindre man kjenner til nøyaktig hvor bildet er tatt, så er det lett for å bli forvirret.
Noen ganger er det verdt å la være å bruke et bilde fordi det er for vanskelig å få frem et sluttresultat som "fungerer". Selv om det er et fly på bildet.
-A
ATC-flyradar
16-08-2007, 08:41
He, he - nå ble skrivekløe blant noen på forumet :D
Takk for PM og takk for innspill og svar etter mitt innlegg. Den var faktisk ikke myntet på noen av dere, men dette var en generel henstilling for å ikke skremme bort noen av oss amatørfotografene som jeg synes gjør en grei jobb også.
Ingen skal føle seg skyldig i noe som helst av det jeg skrev, men jeg er kanskje den som roper høyt med å få konstruktiv kritikk og det har selvasagt hjelpet meg mye freamover fra den dag jeg tok i et digitalt kamera. Så henstillingnen var bare en tanke for at de andre ikke skulle bli skremt bort grunnet " dårlige bilder" osv.
Så min henstilling til alle, ta bilder - legg ut bilder, men følg gode råd fra ph-ndr - SE- DYD og alle andre som legger igjen konstruktiv kritikk osv.
Bare så det er sagt - dere vil finne bilder fra meg, bare det blir vær til å stå ute for å ta bilder. Så jeg håper at nest helg gir godt fotovær på Rygge.
Håper jeg ikke har skremt noen :p
Jan
Håper jeg ikke har skremt noen :p
Jan
Tror ikke du skal være redd for det!;)