PDA

View Full Version : Stor ordre på gang for 748-I?


Dag Viking
13-08-2007, 19:49
http://www.flightglobal.com/articles/2007/08/13/216006/emirates-closes-on-deal-for-boeing-747-8-intercontinental.html

Jeg håper virkelig dette flotte flyet får mange flere ordre, og parkerer plastikk-hvalen fra TLS for godt.

Emirates president Tim Clark, who is understood to be visiting Seattle in the near future, told Flight International, flightglobal.com's sister publication: "We continue to persevere with Boeing on the 747-8I, but it's not as we want it yet."


Boeing declines to comment on the status of talks with Emirates, saying only that it is in "active discussion with approximately 15 airlines worldwide over the 747-8".

Other potential orders for the 747-8 passenger and cargo versions are under discussion with Asian carriers including Cathay Pacific Airways and China Airlines, which both have evaluations under way. The latter is understood to be the closest to a decision, with a deal expected by year-end, while Cathay Pacific is not expected to finalise its plans until early next year.

EB
13-08-2007, 20:08
That`ll be the day... 380`n gjør det vel meget godt i forhold til 747-8

Dag Viking
13-08-2007, 20:10
Originally posted by EB

That`ll be the day... 380`n gjør det vel meget godt i forhold til 747-8

Da bør du kanskje sammenligne hvor mange ordre 748 og 380 har fått siden 748 ble lansert...

EB
13-08-2007, 20:15
...og de tallene er? Nok til å parkere konkurrenten?

Dag Viking
13-08-2007, 20:28
Det har du vel sjekket opp i selv?
Hvis ikke, så har 380 fått 46 ordre siden januar 2005, mens 748 har fått 90 ordre siden det ble lansert i november samme år.
Godt mulig disse tallene ikke stemmer helt pga net og gross ordre osv, men det var det som A og B hadde på sine sider.

http://www.airbus.com/store/mm_repository/pdf/att00009024/media_object_file_OD_1974-2006.xls

http://www.airbus.com/store/mm_repository/pdf/att00009247/media_object_file_July_2007.xls

http://active.boeing.com/commercial/orders/index.cfm?content=userdefinedselection.cfm&pageid= m15527

Someone
13-08-2007, 20:53
EB, suksess måles ikke i antal fly solgt, men hvor mye flyprodusenten tjener på prosjektet.....og da trenger ikke 787-8 selge så mange for å vinne;)

gustavf
13-08-2007, 20:53
Snakker vi om 747-8F eller 747-8I. Passasjerversjonen har vel fått 24 ordrer, fordelt på 20 til Lufthansa og 4 som business jet.

EB
14-08-2007, 06:05
...og da er vel bare den siste ordren til Emirates på A380 større? Hva ville skjedd med prisene til Boeing om A380 ble parkert?

OJB
14-08-2007, 09:11
Ve , jeg hører til dem som ikke tror at Airbus hverken nå eller senere i den umiddelbare fremtid vil parkere "plastikkhvalen".
Derimot så er det adskillig skepsis i finansmiljøet til 747-8I passasjerversjonen hvilken residual value den vil få fordi det vurderes at maskinen pr idag har begrenset salgspotensiale. Lite antall solgte fly vil drive residual value ned og for investorer av fly til nærmere 300mill USD så har dette meget stor betydning.
Det kan f.eks. slå ut i form av høyere leierater og vedlikeholdsavsetninger for de som går til anskaffelse av disse ved sale og leaseback transaksjoner.Det er ikke mange som sitter på så mye cash idag at de kan kjøpe svært dyre maskiner og eie dem selv.
Anskaffelse av 747-8I vil skje i form av bankfinansiering i lånekonsortium eller leasing selskaper som igjen gjør det samme som bankene. Alle som går inn på slik investering og finansiering er ute etter å sikre pengene sine og da vurderes markedet for senere videresalg og utleie.
Pr idag husker man i finansmiljøet hva som skjedde med 747SP.
Den ble ikke akkurat noe suksess for Boeing.
I samtaler med bekjente og tidligere kolleger i London City miljøet for 2 uker siden registrerte jeg meget skepsis til 747-8I pax versjonen hvor mange som Boeing greier å selge.
Boeing vil selge en del 747-8I pax , men spenningen går på hvor mange i forhold til andre produkter de har som ligger rimelig nærme i kapasitet og det vet Boeing meget vel selv. Det er derfor det har tatt så lang tid for lansere flytypen.
Det er svært viktig nå for Boeing at de 15 selskapene de oppgir de snakker med får så mange som mulig til å bestille disse kjerrene over et forholdsvis kort tidsrom i forsøket på å få opp salget.

Someone
14-08-2007, 09:24
Men bør ikke 747-8F uansett redde prosjektet?

EB
14-08-2007, 09:54
Men kanskje ikke nok til å parkere 380`n...

Someone
14-08-2007, 10:15
Originally posted by EB

Men kanskje ikke nok til å parkere 380`n...

Vel, selv med kun få solgte, så leder 747 over 380 når det kommer til de økonomiske resultatene for produsentene.

380 blir nok en suksess for flyselskapene, mens for Airbus er det ett begredlig prosjekt som foreløpig ligger an til å være en økonimisk katastrofe

OJB
14-08-2007, 11:06
Originally posted by Someone

Originally posted by EB

Men kanskje ikke nok til å parkere 380`n...

Vel, selv med kun få solgte, så leder 747 over 380 når det kommer til de økonomiske resultatene for produsentene.

380 blir nok en suksess for flyselskapene, mens for Airbus er det ett begredlig prosjekt som foreløpig ligger an til å være en økonimisk katastrofe

747-8I vil nok ikke parkere 380'n , men uten tvil så er 747-8I bedre økonomisk for Boeing isolert sett enn 380'n er for Airbus.

380'n totale suksess vil kun måles den dagen Airbus setter punktum for prosjektet og produksjonen .Det ligger nok minst 25år frem i tid.

brendas
14-08-2007, 14:35
Originally posted by Someoneog da trenger ikke 787-8 selge så mange for å vinne;)
Enda litt sliten etter bursdagen din eller? ;)


Originally posted by OJB
Derimot så er det adskillig skepsis i finansmiljøet til 747-8I passasjerversjonen hvilken residual value den vil få fordi det vurderes at maskinen pr idag har begrenset salgspotensiale. Lite antall solgte fly vil drive residual value ned og for investorer av fly til nærmere 300mill USD så har dette meget stor betydning.
Sant det, men se på hvordan en 747-400 ligger an i markedet i dag, etterspørselen etter brukte maskiner er høy da mange ønsker å konvertere de til freightere. Om 747-8i selger i såpass begrensede nummer at den ikke blir noen suksess som passasjerfly, så vil den i det minste ha muligheten til et andre liv.

Originally posted by OJB
Det er derfor det har tatt så lang tid for lansere flytypen.
Nja, de prøvde jo å lansere 747Stretch mm. tidligere, så jeg vil ikke si at det kun er kapasiteten det er snakk om. 747-8 har et såpass mye lavere fuel burn enn sin forgjenger, noe de tidligere versjonene Boeing prøvde å lansere ikke hadde.

Originally posted by Someone
Men bør ikke 747-8F uansett redde prosjektet?
747-8F vil alene "redde" prosjektet ja, uten problemer.

Originally posted by OJB
380'n totale suksess vil kun måles den dagen Airbus setter punktum for prosjektet og produksjonen .Det ligger nok minst 25år frem i tid.
Er ikke så sikker på at Airbus vil produsere A388en om 25 år, ikke i den versjonen vi ser maskinen i dag...

Tommy777
14-08-2007, 15:50
Uten LH ville 747-8 staatt paa 0 ordrer i pax versjon, saa bra har den solgt.. :rolleyes:

dc-8-63
14-08-2007, 15:55
I tillegg til de faktorene OJB nevner saa har ogsaa Boeing en del "erfaring" paa dette omraadet, Finansmarkedet ser nok med gru tilbake paa Boeing sukseer som 767-400, 757-300, 737-900 (non ER). Airbus har klart aa holde seg unna flopper som disse har vaert det naermeste er Airbus kom er vel A318, men da maa en ogsaa trekke inn 737-600...

brendas
14-08-2007, 15:56
Originally posted by dc-8-63
Airbus har klart aa holde seg unna flopper som disse
*hoster A340-500*

Tommy777
14-08-2007, 15:57
Originally posted by brendas

Originally posted by dc-8-63
Airbus har klart aa holde seg unna flopper som disse
*hoster A340-500*

Helt klart! (slenger paa 340-200 ogsaa)

dc-8-63
14-08-2007, 16:01
Originally posted by brendas

Originally posted by dc-8-63
Airbus har klart aa holde seg unna flopper som disse
*hoster A340-500*


Vet ikke helt jeg, Boeing selv vil helst ikke engang snakke om 767-400 og 757-300, A340-200 kan sammenlignes med 777-200A, begge aapnet de for en suksessfull serie.

CK
14-08-2007, 16:16
det er jo flere store 747-400 operatører osm ikke har kjøpt en erstatter - -BA f.eks.

Dag Viking
14-08-2007, 16:44
Originally posted by Tommy777

Uten LH ville 747-8 staatt paa 0 ordrer i pax versjon, saa bra har den solgt.. :rolleyes:

Det stemmer ikke, de har solgt 5 til Boeing Business Jet

Someone
14-08-2007, 16:45
Originally posted by dc-8-63

I tillegg til de faktorene OJB nevner saa har ogsaa Boeing en del "erfaring" paa dette omraadet, Finansmarkedet ser nok med gru tilbake paa Boeing sukseer som 767-400, 757-300, 737-900 (non ER). Airbus har klart aa holde seg unna flopper som disse har vaert det naermeste er Airbus kom er vel A318, men da maa en ogsaa trekke inn 737-600...

Men videreutvikling av eksisterende modell som 764, 753 og 739 var er uansett langt billigere og mindre risikofyllt enn å komme med en helt ny modell

Tommy777
14-08-2007, 17:47
Originally posted by Dag Viking

Originally posted by Tommy777

Uten LH ville 747-8 staatt paa 0 ordrer i pax versjon, saa bra har den solgt.. :rolleyes:

Det stemmer ikke, de har solgt 5 til Boeing Business Jet

Jepp, det kommer klart frem tidligere i traaden....

Vel, jeg teller ikke BBJ som pax versjon i regulaer trafikk. At 5 sjeiker bestiller noen groteske BBJ har ingenting med hvor stor suksess flytypen har. Faktum er at til naa har kun et flyselskap funnet flytypen attraktiv aa sette inn i passasjertrafikk

dc-8-63
14-08-2007, 17:54
Originally posted by Someone

Originally posted by dc-8-63

I tillegg til de faktorene OJB nevner saa har ogsaa Boeing en del "erfaring" paa dette omraadet, Finansmarkedet ser nok med gru tilbake paa Boeing sukseer som 767-400, 757-300, 737-900 (non ER). Airbus har klart aa holde seg unna flopper som disse har vaert det naermeste er Airbus kom er vel A318, men da maa en ogsaa trekke inn 737-600...

Men videreutvikling av eksisterende modell som 764, 753 og 739 var er uansett langt billigere og mindre risikofyllt enn å komme med en helt ny modell

Helt riktig men ingen av disse har bidratt til positiv cash flow....disse Stonecipher maskinene var omdiskutert internt i Boeing foer de ble sluppet, Harry Stonecipher stod paa at disse skulle bygges for det Amerikanske markedet og var ikke villig til aa gi mdem rekkevidden de trengte for aa bli attarktive utenfor USA....737-900 ble etterhvert bygget om til aa inkludere rekkevidde (det hjalp nok at Launch Customer Alaska Airlines sa i fra hvor skapet skulle staa og endret bestillingen til 737-800.....) 757 ble lagt ned.....og 767-400 oppnaadde "kjempesalg"

OJB
15-08-2007, 08:58
Originally posted by Someone

Originally posted by dc-8-63

I tillegg til de faktorene OJB nevner saa har ogsaa Boeing en del "erfaring" paa dette omraadet, Finansmarkedet ser nok med gru tilbake paa Boeing sukseer som 767-400, 757-300, 737-900 (non ER). Airbus har klart aa holde seg unna flopper som disse har vaert det naermeste er Airbus kom er vel A318, men da maa en ogsaa trekke inn 737-600...

Men videreutvikling av eksisterende modell som 764, 753 og 739 var er uansett langt billigere og mindre risikofyllt enn å komme med en helt ny modell

Forsåvidt riktig Someone , men her er det ikke bare Boeing som tar risker , det gjør også eiere(investorer) og brukere. Alle er interessert i at verdien på de ulike flytypene holder seg stabil og så høy som mulig gjennom mange år.
Unntaket er de som går etter rene Dry-Leaser , de ønsker jo så lave leierater som mulig særlig LCC som ønsker å bygge seg opp.