PDA

View Full Version : For tungt for Chios-take off


AirbusTrond
13-08-2007, 12:17
En kollega forteller om flott, nytt fly fra Chios lørdag. Med "slike tupper på vingene", og at det luktet nytt fly.

Imidlertid var flyet for tungt. Beskrevet som en kombinasjon av for mye drivstoff, bagasje og passasjerer. Først ble det skissert en løsning om å sende bagasjen separat, men dette ble forkastet. Deretter ble det antydet at 25 personer skulle gå ut av flyet, mens resten ble med opp i lufta for å brenne fuel. Men dette vakte litt misnøye, så alle ble satt av. Flyet måtte forbrenne drivstoff i lufta ca 20 minutter før det var akseptabelt. Deretter var det ombordstigning. Men det ble deretter mellomlanding i Malmø for drivstoffylling. Totalt 5 timers forsinkelse. Stemningen beskrives som god, til tross for at en del gikk glipp av kveldens fotballkamper. Inkludert kapteinen, som fleipet med at han gikk glipp av Rosenborg-kampen.

Ikke greit med de korte rullebanene på de greske øyer...

Edit: Det var lørdag, ikke i går.

737-405
13-08-2007, 12:32
Dette må vel ha vært LN- RRA eller RRB ?

Isbamse
13-08-2007, 12:36
Høres ut som noen har vært litt uheldige med flåteplanlegginga...sånt burde de vel kunne regnet ut på forhånd?

AirbusTrond
13-08-2007, 12:41
Originally posted by Norwegian tilhenger

Dette må vel ha vært LN- RRA eller RRB ?

Ja, det var et av disse. Glemte å skrive at det var et SAS-fly.

Skjønner ikke helt hvofor de ikke klarte å beregne dette. Det er vel ikke noe som skjer ofte?

737-405
13-08-2007, 12:52
Kan vel gjerne ha noe med flåteplanleggingen å gjøre og at det gjerne har vært satt opp en annen masking..!
Heldigvis tror jeg at dette ikke skjer altfor ofte, men det hender nok at flyselskapene må omdisponere materiell, noe som kan få uheldige følger for en gruppe passasjerer..

Så sent som i sommer var jeg med på at SK 260 fra BGO til OSL var overbooket :huh:

Skulle opprinnelig gått en -500 maskin, men plutselig stod det en -600 med europakonfig på gaten..

6 timer ventetid for de som takket ja til kompensasjonen..

Blackhawk
13-08-2007, 13:45
Dog kan det bli lønsomt med en slik "denied boarding compensation", i alle fall hvis man faktisk har tid til å vente på neste fly..

Fly high
13-08-2007, 16:16
Originally posted by AirbusTero

Ikke greit med de korte rullebanene på de greske øyer...

Rullebanen på Chios er jo veldig kort, og visstnok er det steile grunneiere som hindrer at flyplassen blir bygd ut. Man har kanskje ikke ekspropriasjons-muligheter i Hellas?

LN-FHU
13-08-2007, 16:38
Originally posted by Fly high

Originally posted by AirbusTero

Ikke greit med de korte rullebanene på de greske øyer...

Rullebanen på Chios er jo veldig kort, og visstnok er det steile grunneiere som hindrer at flyplassen blir bygd ut. Man har kanskje ikke ekspropriasjons-muligheter i Hellas?



Er nok litt mere tungrodd i Hellas enn i Norge ja.... husker med gru alle papirene som skulle stemples og fylles ut bare for et enkelt giftermål i fjor....

CFM
13-08-2007, 16:52
Det minner meg litt om noen av charterdestinasjonene våre om sommeren. På de greske øyene er det gjerne endel vind og på de korteste banene er det egentlig kalkulert med at man har endel motvind for take-off. Hvis den uteblir blir blir man nødt til å sette igjen endel bagasje, evt. fly til en annen plass for å fuele.
På Brac i Kroatia utgjør forskjellen på vindstille og 5 knop vind i halen ca. 3000 pund på MTOM, noe som fort gjør seg merkbart på en Q400.
Det blir en vurdering om man skal selge flere seter og risikere å sette igjen bagasje avogtil, evt. mellomlande for refueling eller ha flere tomme seter på flighten i utgangspunktet.

Tertit54
13-08-2007, 18:08
Og så var det LN-RRA som fikk "skylden" for dette.
Den var også planlagt å gå denne ruten på Lørdag ,så det må være noen som har gjort en regnefeil her under planleggeing slik at det ble for mye fuel ombord.

Fry
13-08-2007, 18:56
Originally posted by CFM

Det minner meg litt om noen av charterdestinasjonene våre om sommeren. På de greske øyene er det gjerne endel vind og på de korteste banene er det egentlig kalkulert med at man har endel motvind for take-off. Hvis den uteblir blir blir man nødt til å sette igjen endel bagasje, evt. fly til en annen plass for å fuele.
På Brac i Kroatia utgjør forskjellen på vindstille og 5 knop vind i halen ca. 3000 pund på MTOM, noe som fort gjør seg merkbart på en Q400.
Det blir en vurdering om man skal selge flere seter og risikere å sette igjen bagasje avogtil, evt. mellomlande for refueling eller ha flere tomme seter på flighten i utgangspunktet.


Jobber du i Austrian Group? Sender de 777-200 på noen sydendestinasjoner fremdeles eller?

Airbus 330
13-08-2007, 19:26
Originally posted by Fry

Originally posted by CFM

Det minner meg litt om noen av charterdestinasjonene våre om sommeren. På de greske øyene er det gjerne endel vind og på de korteste banene er det egentlig kalkulert med at man har endel motvind for take-off. Hvis den uteblir blir blir man nødt til å sette igjen endel bagasje, evt. fly til en annen plass for å fuele.
På Brac i Kroatia utgjør forskjellen på vindstille og 5 knop vind i halen ca. 3000 pund på MTOM, noe som fort gjør seg merkbart på en Q400.
Det blir en vurdering om man skal selge flere seter og risikere å sette igjen bagasje avogtil, evt. mellomlande for refueling eller ha flere tomme seter på flighten i utgangspunktet.


Jobber du i Austrian Group? Sender de 777-200 på noen sydendestinasjoner fremdeles eller?

Ligger bilder ute fra Madeira Funchal ihvertfall.
Og så det selv på Fuerteventura i våres. ( April mnd )

Airbus 330.

LN-BRK
13-08-2007, 23:21
....og jeg som trodde man hadde winglets for å spare fuel :)

zico77
13-08-2007, 23:45
Originally posted by AirbusTero

En kollega forteller om flott, nytt fly fra Chios lørdag. Med "slike tupper på vingene", og at det luktet nytt fly.

Imidlertid var flyet for tungt. Beskrevet som en kombinasjon av for mye drivstoff, bagasje og passasjerer. Først ble det skissert en løsning om å sende bagasjen separat, men dette ble forkastet. Deretter ble det antydet at 25 personer skulle gå ut av flyet, mens resten ble med opp i lufta for å brenne fuel. Men dette vakte litt misnøye, så alle ble satt av. Flyet måtte forbrenne drivstoff i lufta ca 20 minutter før det var akseptabelt. Deretter var det ombordstigning. Men det ble deretter mellomlanding i Malmø for drivstoffylling. Totalt 5 timers forsinkelse. Stemningen beskrives som god, til tross for at en del gikk glipp av kveldens fotballkamper. Inkludert kapteinen, som fleipet med at han gikk glipp av Rosenborg-kampen.

Ikke greit med de korte rullebanene på de greske øyer...

Edit: Det var lørdag, ikke i går.


Det kunne sjå ut som Sterling gav blaffen i å brenne fuel på ein take-off frå Greske Samos då eg observerte take-offen. Kort rullebane, og take-off starta heilt i enden av rullebanen, og det var liksom så det ikkje skulle klare å løfte seg opp......

http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4921_200.jpg http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4925_200.jpg http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4930_200.jpg

Edit: Enden av rullebanen skimtes i bilde nr 3, dvs den er der. Forøvrig, det var synd kapteinen ikkje fekk sjå norges beste lag, BRANN, banke RBK i søla :colgate:

Someone
13-08-2007, 23:47
Originally posted by zico77

Det kunne sjå ut som Sterling gav blaffen i å brenne fuel på ein take-off frå Greske Samos då eg observerte take-offen. Kort rullebane, og take-off starta heilt i enden av rullebanen, og det var liksom så det ikkje skulle klare å løfte seg opp......

http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4921_200.jpg http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4925_200.jpg http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4930_200.jpg

Man det kan vel også være at NB kapteinen ønsker å bruke mest mulig rullebane slik at hastigheten ble høyere ved take-off?

zico77
13-08-2007, 23:49
Originally posted by Someone

Originally posted by zico77

Det kunne sjå ut som Sterling gav blaffen i å brenne fuel på ein take-off frå Greske Samos då eg observerte take-offen. Kort rullebane, og take-off starta heilt i enden av rullebanen, og det var liksom så det ikkje skulle klare å løfte seg opp......

http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4921_200.jpg http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4925_200.jpg http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4930_200.jpg

Man det kan vel også være at NB kapteinen ønsker å bruke mest mulig rullebane slik at hastigheten ble høyere ved take-off?

Ja, det var det eg og stussa litt på -men eg blei ørlitt bekymra, og strekte liksom ut armane for å prøve å hjela med løftet.... hehe

Dag Viking
13-08-2007, 23:51
Originally posted by LN-BRK

....og jeg som trodde man hadde winglets for å spare fuel :)

Er det ikke godt når man lærer noe nytt hver dag.
WL er jo 90% for spottere, 8% for å spare fuel og 2% for å øke performance:)

Dag Viking
13-08-2007, 23:53
Originally posted by Someone
Man det kan vel også være at NB kapteinen ønsker å bruke mest mulig rullebane slik at hastigheten ble høyere ved take-off?

Høyere V1 og Vr kan gi bedre climbperformance. Det kommer gjerne an på om man er rullebanebegrenset eller utklatringsbegrenset hva man velger.

WestAir
13-08-2007, 23:54
De korte rullebanene redder øyene fra å drukne i turister. Er det noen som har en oversikt over hvor lange rullebanene er? Jeg syns landing og take-off på Samos er nesten like "dramatisk" som på Skiathos.

zico77
13-08-2007, 23:56
Originally posted by WestAir

De korte rullebanene redder øyene fra å drukne i turister.

Det er heilt sikkert! Antakeligvis hadde det vel komt skikkelig store krøtter-busser om rullebanen hadde vore lengre.....

imm
14-08-2007, 01:08
En merkelig historie dette. Hvorfor de-fuelet de ikke? Måtte de virkelig fly for å bruke opp drivstoff? Det høres virkelig rart ut.
Hvorfor har ikke flyverne reagert tidligere? Hvorfor har ingen på CLC reagert?
Her har det sviktet i mange ledd ser det ut som.

LCH78
14-08-2007, 01:27
Originally posted by Someone

Originally posted by zico77

Det kunne sjå ut som Sterling gav blaffen i å brenne fuel på ein take-off frå Greske Samos då eg observerte take-offen. Kort rullebane, og take-off starta heilt i enden av rullebanen, og det var liksom så det ikkje skulle klare å løfte seg opp......

http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4921_200.jpg http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4925_200.jpg http://i99.photobucket.com/albums/l320/zico1977/070806_SMI/OY_SEC_IMG_4930_200.jpg

Man det kan vel også være at NB kapteinen ønsker å bruke mest mulig rullebane slik at hastigheten ble høyere ved take-off?

med den rullebanehelninga der så var det nok en rullende take-off ;)

LN-MOW
14-08-2007, 03:57
Hele greia hoeres underlig ut. Det maa da ha vaert aapenbart tidlig at de ville ryke paa take-off vektene. Noe annet vil forbause meg. Det logiske ville vaert aa legge inn en fuelstop i Thessaloniki med en gang. Det vet jeg har vaert gjort mange ganger foer.

Det som er sikkert er at noen ikke har gjort jobben sin skikkelig ....

AirbusTrond
14-08-2007, 08:17
Originally posted by imm

En merkelig historie dette. Hvorfor de-fuelet de ikke? Måtte de virkelig fly for å bruke opp drivstoff? Det høres virkelig rart ut.
Hvorfor har ikke flyverne reagert tidligere? Hvorfor har ingen på CLC reagert?
Her har det sviktet i mange ledd ser det ut som.

Ifølge min kollega sa de at det ikke var aktuelt å de-fule fordi det ville ta for lang tid.

WestAir
14-08-2007, 12:03
Originally posted by LN-MOW
.

Det som er sikkert er at noen ikke har gjort jobben sin skikkelig ....




Det er ikke alltid man gjør jobben skikkelig i SAS... Da vi skulle fly til SMI tidligere i sommer ble vi nesten 2 timer forsinket på grunn av at SAS hadde glemt ut at man måtte ta en C-sjekk på flyet. -Det er pinlig, vi beklager, dette skal ikke skje osv., sa kapteinen..

sail4fun
14-08-2007, 12:50
Originally posted by WestAir

Originally posted by LN-MOW
.

Det som er sikkert er at noen ikke har gjort jobben sin skikkelig ....




Det er ikke alltid man gjør jobben skikkelig i SAS... Da vi skulle fly til SMI tidligere i sommer ble vi nesten 2 timer forsinket på grunn av at SAS hadde glemt ut at man måtte ta en C-sjekk på flyet. -Det er pinlig, vi beklager, dette skal ikke skje osv., sa kapteinen..

De tok vel C sjekk i lunchen da ?

WestAir
14-08-2007, 13:23
De tok vel C sjekk i lunchen da ?


De gjorde det mens vi satt ombord i flyet (som allerede var forsinket fra før).

Someone
14-08-2007, 13:24
Originally posted by WestAir



De tok vel C sjekk i lunchen da ?


De gjorde det mens vi satt ombord i flyet (som allerede var forsinket fra før).

Imponerende! Det må ha vært verdens raskeste C-check ;)

WestAir
14-08-2007, 13:29
Originally posted by Someone

Originally posted by WestAir



De tok vel C sjekk i lunchen da ?


De gjorde det mens vi satt ombord i flyet (som allerede var forsinket fra før).

Imponerende! Det må ha vært verdens raskeste C-check ;)


Ok, jeg kan ikke de tekniske detaljene. Men det var det kapteinen sa.

sail4fun
14-08-2007, 13:39
Tror ikke han mente det flyet dere satt ombord i...., men at flåteplanleging hadde hikket litt....

JJR
14-08-2007, 13:56
Er det noen som har en oversikt over hvor lange rullebanene er?

Chios: 1500 meter i følge:
http://www.hcaa-eleng.gr/chiosdat.htm

JJR

WestAir
14-08-2007, 14:04
Originally posted by P.A. VIKING

Tror ikke han mente det flyet dere satt ombord i...., men at flåteplanleging hadde hikket litt....

Ok. jeg vet ikke. De foretok i hvert fall en teknisk kontroll av flyet som tok lang tid. Kan hende han bare diktet opp noe siden de færreste hører etter hva kapteinen sier. :wink

ENTO
14-08-2007, 21:32
http://www.hcaa-eleng.gr/skiathdat.htm

Her opererer de A321.

En rwy som er halvparten av Torp.

Vi som pax får vel gå utifra at de kan stoppe dersom det er en abortert avgang. ??