DYflyer
12-08-2007, 16:24
Vel, så var man ferdig med nok en reise. Møtte opp på OSL til morgenflyet med OK til PRG. Takket være noen kontakter i Tsjekkia var allerede plassen ved nødutgangen sikret. De 737-400´ene til CSA er veldig trange spesielt bakover fra rad 15. Maten ombord var som vanlig god, og besto av rundstykker, ost , skinke og litt andre ting. Hadden en del turbulens fra vi kom innover Sverige og ett godt stykke nedover i Polen. Hadde også såpasss "flaks" at jeg fikk babier på både raden foran og bak. Disse gråt omtrent i ett fra vi gikk ombord til vi var fremme, så det ble en forholdsvis slitsom tur.
PRG er en grei flyplass, og det var raskt og greit og finne frem til gaten for turen videre til Kiev. Denne gangen var det heldigvis en A320 som skulle frakte meg videre. Flyet er nytt av året, og var selvfølgelig strøkent innvendig. God plass, og alt var bare fryd og gammen. Måltidet var det samme som på første flygningen, og ingen gråtende unger heller. Avgangen ble 20 minutter forsinket pga stor trafikk i luftrommet over øst-europa.
Pass-kontrollen i Kiev ble første møte med "Sovjet"-systemet. Man trenger ikke lenger visum for å reise til Ukraina, men må fylle ut ett immigrasjons-kort. Det siste hadde selvfølgelig ikke jeg fått med meg, og vi fikk bare ett ark for toll-deklarasjon ombord. Kom forholdsvis raskt frem til skranken hvor jeg bryskt blir spurt etter immigrasjons-kortet. Det har jo ikke jeg, så da er det bakerst igjen for å få tak i kort og fylle ut. I mellomtiden ankommer ett fly fra Tripoli, og det blir rimelig kaotisk i pass-kontrollen og lange køer. Omsider fremme ved skranken igjen. Nytt forsøk. Bare for å finne ut at jeg burde ha lest intruksjonene :D. Virket logisk at man skulle fylle ut den delen som det sto arrival på nå, også deparure etterpå. Men nei, han pekte på departure delen og vinket meg bryskt bakerst i køen igjen. Tredje forsøk gikk det imidlertid greit. Bagasjen var alt på båndet, og jeg satset på å gå på grønt selv om jeg var usikker på om jeg burde deklarere kameraet og linsene.
Utenfor sto det selvfølgelig masse folk som prøvde å kapre kunder til drosjene. Hadde egentlig tenkt å ta buss inn, men etter en del pruting fikk jeg en grei pris på taxien inn. Bilen var gammel og av ubestemmelig merke, og sjåføren kjørte som om han hadde stjålet den. Var med nød og neppe han klarte avkjøringen fra motorveien, men kom da hel frem til Tourist Hotel. Ett greit hotel til grei pris, og hvor de hadde ansatte som snakket i hvertfall noe engelsk.
Vi brukte de første dagene til å se oss om i byen. Kyiv, som byen heter på Ukrainsk (Kiev er russisk), er en by med mye spennende å se. Mange fine kirker, og bygninger, mye spennende histore og minnesmerker, og litt andre kuriosisteter som for eksempel verden lengste rulletrapp. Ett annet sted som må oppleves er Hidropark. Dette er noen øyer som ligger ute i elven Dnieper. Det er flotte strender her. Selv om jeg ville nøyd meg med en rask dukkert, elva renner bl.a. forbi Chernobyl. Men man kan fortsatt sitte på stranden, drikke (veldig) billig øl og se på jent... ehhh ... bli bedre kjent med de lokale :D. Det er også mange fine steder og spise i Hidropark. Maten er generelt svært god og rimelig i Kyiv. Nattelivet i Hidropark er også verd og få med seg.
På lørdag var det tid for litt fly-relatert aktivitet igjen. Nå gikk turen til museet ved Zhulyany flyplassen (IEV). Ett mekka for oss fly-intereserte som vil se stål fra Sovjet. Jeg kommer til å poste bilder derfra i bilde-forumet.
Så ble det brukt ytterligere tid på stranda og se mer av byen. Man kan jo ikke dra hjem igjen uten å faktisk ha flydd i litt øst-blokk-stål heller. Etter en del research falt valget på Dnepropetrovsk (DNK). På turen ut hadde vi billett med Aerosvitt og en Antonov 24. Begynte å lure litt når vi blir busset ut og ser det står "Kyiv Airport Repair Plant" over hele flyet. Det viste seg imidlertid at flygningen ble operert av et flyselskap som heter Kyiv Airport Repair Plant 410 Airlines. Fikk vindus-sete 1D (business er bakerst der borte). Hadde god plass, men virket litt trangt i radene bak. En del bråk selvfølgelig, spesielt siden jeg satt rett ved propellen. Servering ombord var kun vann, men det var hyggelig crew ombord. Både på flyplassen i Kyiv og ombord var det greit at vi tok bilder. Vi hadde så to og en halv time på en temmelig død flyplass før vi skulle tilbake til Kyiv igjen. Her hadde vi bestemt oss for å fly med Dniproavia og en Yak 42. Vi prøvde å ta noen bilder av dette flyet, men sikkerhetsvaktene som fot-fulgte oss fra vi gikk gjennom security til vi var ombord gjorde det temmelig klart at det ikke var noen god ide. Heller ikke ombord ble det særlig godt mottatt når vi hadde tenkt å ta bilder. Flyet var litt slitent, men ikke det værste jeg har vært ombord. Grei nok plass og lite motor-støy. Servering ombord var ett utvalg av drikke. Crew ikke like hyggelig som hos ARP-410.
Så var det på tiden og vende nesen hjemover til vesten igjen. Nok en gang var det en ny A320 mellom KBP og PRG. Var litt bekymret fordi de ikke fikk sjekket meg inn på flighten fra PRG til OSL, men dette skyltes nok at mine venner i Tsjekkia hadde ordnet med sete ved nødutgangen nå også. Passkontroll og toll-kontroll ut igjen gikk mye greiere enn på vei inn. Hadde til og med husket å ta vare på den delen av immigrasjons-kortet som det sto departure på. Denne gangen fikk jeg gråtende babier rundt meg på begge flightene. Må ha vært en missforståelse ett eller annet sted. Det skulle vært "babe-magnet" ikke "baby-magnet" :D . Maten var den samme som på flygningene til og var god.
Kan på det sterkest anbefale en tur til Ukraina. Kyiv er en fantastisk by og vi stor-koste oss. Eneste vanskeligheten er egentlig at det er dårlig med engelsk-kunnskaper der, så å ha med en som kan russisk (som vi hadde) er til stor hjelp. Vi kommer nok til å dra tilbake neste år også. Da muligens starte med Odessa og avslutte med en helg i Kyiv.
Avslutter med noen bilder fra byen. De fly-relaterte bildene kommer i en egen tråd på bilde-forumet etter hvert.
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-012.jpg
Klosteret
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-077.jpg
Den evige (?) æres flamme :D
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-133.jpg
En strand midt i byen. En del av Hidropark
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-393.jpg
Street-party
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-404.jpg
En gammel sisterne
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-463.jpg
Solnedgang i Kyiv
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-487.jpg
En ølvogn. Disse fantes det overalt. Ukraierene drikker mye øl. I bakrunn også en av Kyivs 19 McDonalds :D
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-536.jpg
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-521.jpg
-57 chevy, eller.... :D
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-522.jpg
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-555.jpg
Ikke bare kopier av gamle amerikanere her.
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-527.jpg
Uavhengighets-plassen. Det var her Oransje-revolusjonen fant sted for ett par år siden.
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-554.jpg
St. Michaels katedralen. En av mange fine kirker i Kyiv
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-560.jpg
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-561.jpg
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-591.jpg
Ombord på Antonoven. For ordens skyld så sover hun ved siden av meg, hun prøver ikke å unngå å bli fotografert.
PRG er en grei flyplass, og det var raskt og greit og finne frem til gaten for turen videre til Kiev. Denne gangen var det heldigvis en A320 som skulle frakte meg videre. Flyet er nytt av året, og var selvfølgelig strøkent innvendig. God plass, og alt var bare fryd og gammen. Måltidet var det samme som på første flygningen, og ingen gråtende unger heller. Avgangen ble 20 minutter forsinket pga stor trafikk i luftrommet over øst-europa.
Pass-kontrollen i Kiev ble første møte med "Sovjet"-systemet. Man trenger ikke lenger visum for å reise til Ukraina, men må fylle ut ett immigrasjons-kort. Det siste hadde selvfølgelig ikke jeg fått med meg, og vi fikk bare ett ark for toll-deklarasjon ombord. Kom forholdsvis raskt frem til skranken hvor jeg bryskt blir spurt etter immigrasjons-kortet. Det har jo ikke jeg, så da er det bakerst igjen for å få tak i kort og fylle ut. I mellomtiden ankommer ett fly fra Tripoli, og det blir rimelig kaotisk i pass-kontrollen og lange køer. Omsider fremme ved skranken igjen. Nytt forsøk. Bare for å finne ut at jeg burde ha lest intruksjonene :D. Virket logisk at man skulle fylle ut den delen som det sto arrival på nå, også deparure etterpå. Men nei, han pekte på departure delen og vinket meg bryskt bakerst i køen igjen. Tredje forsøk gikk det imidlertid greit. Bagasjen var alt på båndet, og jeg satset på å gå på grønt selv om jeg var usikker på om jeg burde deklarere kameraet og linsene.
Utenfor sto det selvfølgelig masse folk som prøvde å kapre kunder til drosjene. Hadde egentlig tenkt å ta buss inn, men etter en del pruting fikk jeg en grei pris på taxien inn. Bilen var gammel og av ubestemmelig merke, og sjåføren kjørte som om han hadde stjålet den. Var med nød og neppe han klarte avkjøringen fra motorveien, men kom da hel frem til Tourist Hotel. Ett greit hotel til grei pris, og hvor de hadde ansatte som snakket i hvertfall noe engelsk.
Vi brukte de første dagene til å se oss om i byen. Kyiv, som byen heter på Ukrainsk (Kiev er russisk), er en by med mye spennende å se. Mange fine kirker, og bygninger, mye spennende histore og minnesmerker, og litt andre kuriosisteter som for eksempel verden lengste rulletrapp. Ett annet sted som må oppleves er Hidropark. Dette er noen øyer som ligger ute i elven Dnieper. Det er flotte strender her. Selv om jeg ville nøyd meg med en rask dukkert, elva renner bl.a. forbi Chernobyl. Men man kan fortsatt sitte på stranden, drikke (veldig) billig øl og se på jent... ehhh ... bli bedre kjent med de lokale :D. Det er også mange fine steder og spise i Hidropark. Maten er generelt svært god og rimelig i Kyiv. Nattelivet i Hidropark er også verd og få med seg.
På lørdag var det tid for litt fly-relatert aktivitet igjen. Nå gikk turen til museet ved Zhulyany flyplassen (IEV). Ett mekka for oss fly-intereserte som vil se stål fra Sovjet. Jeg kommer til å poste bilder derfra i bilde-forumet.
Så ble det brukt ytterligere tid på stranda og se mer av byen. Man kan jo ikke dra hjem igjen uten å faktisk ha flydd i litt øst-blokk-stål heller. Etter en del research falt valget på Dnepropetrovsk (DNK). På turen ut hadde vi billett med Aerosvitt og en Antonov 24. Begynte å lure litt når vi blir busset ut og ser det står "Kyiv Airport Repair Plant" over hele flyet. Det viste seg imidlertid at flygningen ble operert av et flyselskap som heter Kyiv Airport Repair Plant 410 Airlines. Fikk vindus-sete 1D (business er bakerst der borte). Hadde god plass, men virket litt trangt i radene bak. En del bråk selvfølgelig, spesielt siden jeg satt rett ved propellen. Servering ombord var kun vann, men det var hyggelig crew ombord. Både på flyplassen i Kyiv og ombord var det greit at vi tok bilder. Vi hadde så to og en halv time på en temmelig død flyplass før vi skulle tilbake til Kyiv igjen. Her hadde vi bestemt oss for å fly med Dniproavia og en Yak 42. Vi prøvde å ta noen bilder av dette flyet, men sikkerhetsvaktene som fot-fulgte oss fra vi gikk gjennom security til vi var ombord gjorde det temmelig klart at det ikke var noen god ide. Heller ikke ombord ble det særlig godt mottatt når vi hadde tenkt å ta bilder. Flyet var litt slitent, men ikke det værste jeg har vært ombord. Grei nok plass og lite motor-støy. Servering ombord var ett utvalg av drikke. Crew ikke like hyggelig som hos ARP-410.
Så var det på tiden og vende nesen hjemover til vesten igjen. Nok en gang var det en ny A320 mellom KBP og PRG. Var litt bekymret fordi de ikke fikk sjekket meg inn på flighten fra PRG til OSL, men dette skyltes nok at mine venner i Tsjekkia hadde ordnet med sete ved nødutgangen nå også. Passkontroll og toll-kontroll ut igjen gikk mye greiere enn på vei inn. Hadde til og med husket å ta vare på den delen av immigrasjons-kortet som det sto departure på. Denne gangen fikk jeg gråtende babier rundt meg på begge flightene. Må ha vært en missforståelse ett eller annet sted. Det skulle vært "babe-magnet" ikke "baby-magnet" :D . Maten var den samme som på flygningene til og var god.
Kan på det sterkest anbefale en tur til Ukraina. Kyiv er en fantastisk by og vi stor-koste oss. Eneste vanskeligheten er egentlig at det er dårlig med engelsk-kunnskaper der, så å ha med en som kan russisk (som vi hadde) er til stor hjelp. Vi kommer nok til å dra tilbake neste år også. Da muligens starte med Odessa og avslutte med en helg i Kyiv.
Avslutter med noen bilder fra byen. De fly-relaterte bildene kommer i en egen tråd på bilde-forumet etter hvert.
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-012.jpg
Klosteret
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-077.jpg
Den evige (?) æres flamme :D
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-133.jpg
En strand midt i byen. En del av Hidropark
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-393.jpg
Street-party
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-404.jpg
En gammel sisterne
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-463.jpg
Solnedgang i Kyiv
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-487.jpg
En ølvogn. Disse fantes det overalt. Ukraierene drikker mye øl. I bakrunn også en av Kyivs 19 McDonalds :D
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-536.jpg
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-521.jpg
-57 chevy, eller.... :D
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-522.jpg
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-555.jpg
Ikke bare kopier av gamle amerikanere her.
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-527.jpg
Uavhengighets-plassen. Det var her Oransje-revolusjonen fant sted for ett par år siden.
http://www.bekkan.info/kiev/scatrip/kiev-554.jpg
St. Michaels katedralen. En av mange fine kirker i Kyiv
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-560.jpg
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-561.jpg
http://www.bekkan.info/kiev/airl/kiev-591.jpg
Ombord på Antonoven. For ordens skyld så sover hun ved siden av meg, hun prøver ikke å unngå å bli fotografert.