View Full Version : OSLONDON
Tøff liten reklame for den nye OSLONDON (London City) ruten til SAS som starter i august i dagens DN...:D
Nick Figaretto
09-08-2007, 09:07
I'll be there!
Nå er det slutt med F50 med andre ord, NickF. Det kommer vel til å bli ensomt der framme med bare to i cockpit, og ingen på klapp (ikke tillatt med noen på klapp i britisk luftrom) ;)
Du får ha lykke til med de 5,5 :-p
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/LondonCity2007/Landed_2.jpg
Jeg kan bare si: been there done that, men det frister til gjentagelse. Det er forespeilet et oppdrag i Hampshire i slutten av september/begynnelsen av oktober, så jeg ser ikke bort fra at jeg havner på en ettermiddagsavgang OSL-LCY og en formiddagsavgang LCY-OSL. LCY er ekstremt behangelig for en passasjer sammenlignet med både LHR og STN.
Nick Figaretto
09-08-2007, 12:50
Litt OK å finne på noe annet etter ni år på F50. Føler det var på tide å lære noe nytt. Og ny flytype + nytt selskap (Transwede AOC) betyr mye nytt og masse lesing. Har ikke følt det helt store behovet for dypdykk i manualverket de siste årene (med unntak av det man trenger å brushe opp før de halvårlige OPC/PC'ene), så det er faktisk ganske OK å føle at man har noe upløyd mark foran seg.
Ingen på klapp kan bli ensomt men det får stå sin prøve. Det blir kun dagsturer, én T/R OSL-LCY om dagen (kort arbeiodsdag...!) med kjapp turnaround på LCY, så det er ikke mye å dra med seg familien på uansett. Men en planespotter på klapp innimellom hadde jo vært hyggelig.
Ellers blir det noen slinger FCO-LCY og LIN-LCY innimellom, så da får man en andel med stopp allikevel.
Og Roma og Milano er hakket mer spennende enn Haugesund. (Selv om Haugesund sikkert er mye bedre enn mange andre plasser, KGL!)
Kult bilde, forresten!
Originally posted by Nick Figaretto
Og Roma og Milano er hakket mer spennende enn Haugesund. (Selv om Haugesund sikkert er mye bedre enn mange andre plasser, KGL!)
Kult bilde, forresten!
Det var vel ikke helt uten grunn at jeg flyttet til Norges mest sentral utkantstrøk, Hurum, i 1986 :huh: :-p
Et kuuult bilde til, i hvert fall hvis man digger Pink Floyd
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/UK/LondonCity2007/Battersea.jpg
Også dette bildet ble tatt fra EI-COQ i slutten av april - mer om denne flyturen finnes her (http://www.plane-spotter.com/Reports/SpringTour2007/Arlanda-LondonCity.htm)
Twin Otter
10-08-2007, 18:08
SVG - LCY, ligger det noe marked for en slik flight?
Originally posted by Twin Otter
Tviler på det, da det finansielle miljøet ikke er stort nok i Stavanger. Skal en rute til LCY være lønnsom må det være ett visst antall bedrifter som har behov for å sende folk til City of London (Finanssentrumet) og det er det ikke i Stavanger
Originally posted by Someone
Tviler på det, da det finansielle miljøet ikke er stort nok i Stavanger. Skal en rute til LCY være lønnsom må det være ett visst antall bedrifter som har behov for å sende folk til City of London (Finanssentrumet) og det er det ikke i Stavanger
sier?
Originally posted by MartinL
Originally posted by Someone
sier?
Jeg!
Selvsagt er det alltid ett visst marked, men når man ser på rutene fra LCY så ser man at det stort sett går til destinasjoner med ett visst finansmarket. Sm sagt skal en slik rute være lønnsom så må man ha ett stort volum av forretningsreisende som som skal på dagstur eller maks en overnatting og som skal til City eller nærliggende områder av London Sentrum og her er det banker og finansielle institusjoner som dominerer.
Stavanger er store på olje og derfor er det ett stort marked f.eks mellom dem og Aberdeen, mens det mellom Oslo og Aberdeen er langt mindre og vi derfor kun har CityStar på ruten. Men til LCY og London vil det være motsatt og svært mange bedrifter i Oslo trenger å sende folk jævnlig til London for enten å låne penger eller jobbe opp mot investorer
I Oslo området vet jeg om bedrifter som jevnlig sender privatjet OSL-LCY slik at de kan ha dagsturer til London uten å måtte bruke 2/3 av dagen på å reise, men får hele dagen i London og kan være tilbake i Oslo til familien til kvelden som denne nye ruten er svært aktuell å bruke
ja, Aberdeen markedet ser jo nærmest ut til å være umettelig fra Stavanger. Jeg ser klart poenget ditt.
Men hvorfor trakk Norwegian seg ut fra Aberdeen? Fordide fokuserte på en enhetsflåte av 733 og ville kvitte seg med fokkerene? Trodde denne ruten var en av de mest lukerative utenlandsrutene jeg?
Men hvorfor trakk Norwegian seg ut fra Aberdeen? Fordide fokuserte på en enhetsflåte av 733 og ville kvitte seg med fokkerene? Trodde denne ruten var en av de mest lukerative utenlandsrutene jeg?
Fløy DY til ABZ? Det var jeg ikke klar over.
Ett annet aspekt ved LCY som jeg glemte å nevne (dette kan kanskje til en viss grad gjelde en destinasjon som f.eks ABZ også) og det er at LCY er en destinasjon det ikke holder det 3 ukentlige flygninger eller noe slik. Man bør ihvertfall ha 2 daglige (morgen og kveld) og da kreves det at det er ett visst volum av reisende for å oppnå lønnsomhet.
Det er de færreste utenlandsdestinasjoner som begynner med 2 daglige, men som f.eks SAS har gjort fra ARN og CPH (har økt til 3 fra CPH) og nå snart OSL
hmm kanskje det var Newcastle? Mulig jeg husker feil. Det var i det de etablerte 733 produksjon i Norge og faset ut fokkerene.
hmm kanskje det var Newcastle? Mulig jeg husker feil. Det var i det de etablerte 733 produksjon i Norge og faset ut fokkerene.
jeg tror du husker rett, mener at DY floey SVG ABZ med F50 en kort kort periode akkurat naar de begynnte aa fase inn 733....og at den ble floeyet som Norwegian Air Shuttle...
Originally posted by dc-8-63
jeg tror du husker rett, mener at DY floey SVG ABZ med F50 en kort kort periode akkurat naar de begynnte aa fase inn 733....og at den ble floeyet som Norwegian Air Shuttle...
Du husker helt rett, gamle ørn!
Originally posted by LN-KOG
DY fløy SVG-NCL (http://www.norwegian.no/sw465.asp), og ikke SVG-ABZ. Ruten ble nedlagt etter et snaut år, da F50 skulle brukes på rutene DY fikk konsesjon på i Nord-Norge (BOO-ANX-TOS og TOS-LKL).
Originally posted by LN-KGL
Det var vel ikke helt uten grunn at jeg flyttet til Norges mest sentral utkantstrøk, Hurum, i 1986 :huh: :-p
At Hurum ikke har verdens høyeste innbyggertall har man så absolutt oppdaget :)
Men hvor er grisen? :)
Originally posted by Cedlind
Men hvor er grisen? :)
Den lander på Heathrow ;)
Originally posted by OY-KIH
DY fløy SVG-NCL (http://www.norwegian.no/sw465.asp), og ikke SVG-ABZ. Ruten ble nedlagt etter et snaut år, da F50 skulle brukes på rutene DY fikk konsesjon på i Nord-Norge (BOO-ANX-TOS og TOS-LKL).
Og jeg som var så sikker i min sak... Hvem fløy da Fokker 50 SVG-ABZ?
Og jeg som var så sikker i min sak... Hvem fløy da Fokker 50 SVG-ABZ?
Jeg tror faktisk ikke du tar feil. Men DY fløy vel F50 SVG-ABZ for Braathens (pre-SK) ?
Fin bild av Sigtuna i din rapport! KGL :-p
Jeg tror faktisk ikke du tar feil. Men DY fløy vel F50 SVG-ABZ for Braathens (pre-SK) ?
Da var det nok dét jeg tenkte på, men tok jeg da feil?
Air UK fløy vel også den ruta, men med Friendship.
Originally posted by Savipix
Flaks igjen - er det Sigtunafjärden til venstre og Garnsviken til høyre på bildet?
Mener å hukse at Air UK/KLM UK fløy SVG-ABZ med F50 i samarbeid med Braathens, før Braathens selv startet opp med 737.
KLM UK fløy ruten i konkuranse med SKBU, men ruten ble lagt ned etter kort tid mener jeg å huske..
Originally posted by Savipix
Flaks igjen - er det Sigtunafjärden til venstre og Garnsviken til høyre på bildet?
Imponderande! Jag bor vid den vita markeringen.
Tilbud én vei Oslo - London City
Business (C-klasse) 2124,-
Economy Extra (Y-klasse) 1529,-
Tilbudet gjelder for reiser i perioden 28. august til 30. september gir vi deg
50 % rabatt på billetter i Business og Economy Flex (C og Y klasse)
Salgsperiode: 13. august - 03. september.
Reiseperiode: 28. august - 30. september
http://www.sas.no/no/Tilbud-og-priser/Tilbud/Kampanjesider/London-City2/
litt-amatør
26-08-2007, 12:05
Jeg har før i sommer også sett at turistklasse til LCY fra OSL var meget billig i høst. Ja, et er gode tilbud. Men noe sier meg at ruten sliter med bookingtallene?:o
Originally posted by litt-amatør
Jeg har før i sommer også sett at turistklasse til LCY fra OSL var meget billig i høst. Ja, et er gode tilbud. Men noe sier meg at ruten sliter med bookingtallene?:o
Denne ruten kommer nok til å ha forholdsvis mange som bestiller sent, og vi sånn sett ikke ha de samme bookingtallene lang tid i forveien som f.eks. LHR-rutene. I tillegg har jo ikke Norge helt våknet opp igjen etter sommerferien, og noe av det samme ser man gjerne i andre land også. Så snart denne ruten er innarbeidet tror jeg det kommer til å være bortimot stinn brakke på de fleste avgangene...
Originally posted by Trety
Originally posted by litt-amatør
Denne ruten kommer nok til å ha forholdsvis mange som bestiller sent, og vi sånn sett ikke ha de samme bookingtallene lang tid i forveien som f.eks. LHR-rutene. I tillegg har jo ikke Norge helt våknet opp igjen etter sommerferien, og noe av det samme ser man gjerne i andre land også. Så snart denne ruten er innarbeidet tror jeg det kommer til å være bortimot stinn brakke på de fleste avgangene...
Ja om det ikke blir fulle fly på denne ruten er det garantert ikke markedet sin skyld.
Da må det være mangel på markedsføring og kundekjenskap til dette London produktet i såfall!
Ja om det ikke blir fulle fly på denne ruten er det garantert ikke markedet sin skyld.
Da må det være mangel på markedsføring og kundekjenskap til dette London produktet i såfall!
Helt enig, for at behovet er der velger jeg å ta som helt sikkert. Og vi snakker i stor grad om en kundegruppe som betaler relativt godt, slik at de kan leve med mindre belegg eller lavere yield på de "ugunstige" flightene (LCY-OSL om morgenen og OSL-LCY om kvelden).
Fellowship
26-08-2007, 22:53
Originally posted by OY-KIH
Mener å hukse at Air UK/KLM UK fløy SVG-ABZ med F50 i samarbeid med Braathens, før Braathens selv startet opp med 737.
Før Fokker 50 ble satt inn av Air UK, brukte de F.27 Friendship ja. Lurer på om den ruta startet mens de het Air Anglia på ´70-tallet ?
Jeg har bilde av både F.27 og F50 fra Air UK på Sola.
FlightDeck
26-08-2007, 23:03
Norwegian Air Shuttles første egne rute var ruten fra Stavanger til Newcastle. Den fløy fra 7. januar 2002 til 2. desember 2002 med Fokker 50 - to ganger daglig (!). Ruten ble startet etter at Braathens la ned sin rute, men den fikk altså en heller kort levetid - særlig på grunn av sterk konkurranse fra Widerøe.
Norwegian har ellers fløyet mellom Bergen og Manchester, men den ruten ble lagt ned i vinter.
SAS har ihvertfall pøst ut med emails til sine forretningskunder. Alle sekreterene hos oss (og som er de som bestiller billetter for de andre) har fått email fra SAS ang dette.
...en markedsføring som nok vil gi gode resultater.
Originally posted by EB
...en markedsføring som nok vil gi gode resultater.
Men de har fortsatt endel konkuranse fra de med "egne" fly;)
LCY er helt klart mine foretrukne flyplass når jeg skal til/fra London, men om tidspunktene ikke passer (siden jeg som oftest flyr fra Tromsø) så blir det LHR. Dette er selv om jeg sjelden skal til City.