PDA

View Full Version : Moss lufthavn, Rygge


TG923
09-08-2007, 01:24
Avinor har i dag, onsdag 08.08.07, oversendt sin høringsuttalelse til Samferdselsdepartements utkast til forskrift om avgifter på bruk av Moss lufthavn, Rygge.

Avinor legger i sin uttalelse vekt på at det må legges opp til like konkurransevilkår. Dette innbærer at Moss lufthavn, Rygge enten må få de samme vilkårene som OSL, alternativt at det legges til rette for differensiering av avgiftene mellom Avinors lufthavner slik at OSL får mulighet til å tilpasse seg avgiftsnivået på Torp og Rygge.

http://www.avinor.no/filestore/BrevtilSD.pdf

KennethGS
09-08-2007, 02:21
Ganske overaskende at Rygge kan skilte med storinnrykk fra en LCC, på tross av at avgiftsnivået for flyplassen ikke er fastsatt ennå?

Har RSL kommet med løfter som de kanskje ikke får mulighet til å innfri?

Herlov
09-08-2007, 07:16
Originally posted by KennethGS


Har RSL kommet med løfter som de kanskje ikke får mulighet til å innfri?

Du håper fortsatt, leser jeg .. :cool:

dash-7
09-08-2007, 11:34
Fra kilder internt i Ryanair, har ikke de planer om base på Rygge.
De har en meget positiv dialog med Sandefjord lufthavn, angående utplassering av 2 fly på Torp.

Derfor må det bety at det er Norwegian som skal til Rygge.

Herlov
09-08-2007, 11:51
Originally posted by dash-7

Fra kilder internt i Ryanair, har ikke de planer om base på Rygge.
De har en meget positiv dialog med Sandefjord lufthavn, angående utplassering av 2 fly på Torp.

Derfor må det bety at det er Norwegian som skal til Rygge.

Det er en ganske spenstig konklusjon å trekke basert på den uttalelsen alene (hvis den er sann). Hvorfor -må- det at Ryanair ikke oppretter base på Rygge autmotatisk bety at det er Norwegian som oppretter base?

Ikke skjønner jeg hvorfor du skriver dette i en tråd som omhandler høringsuttalelse for landingsavgifter på Rygge, heller. :)

KennethGS
09-08-2007, 12:28
Originally posted by Herlov


Du håper fortsatt, leser jeg .. :cool:

Håper og håper... Jeg er vel like spent som andre på hvilket selskap det blir som skal til Rygge, men jeg er sikker på at det ikke er Ryanair. Håp overlater jeg til andre...:rolleyes:

Gulboble
09-08-2007, 12:54
Originally posted by KennethGS

Originally posted by Herlov


Du håper fortsatt, leser jeg .. :cool:

Håper og håper... Jeg er vel like spent som andre på hvilket selskap det blir som skal til Rygge, men jeg er sikker på at det ikke er Ryanair. Håp overlater jeg til andre...:rolleyes:

Hvis dette er en offentlig lufthavn må det være samme avgiftene som på andre lufthavner; Ikke "tilpasset" avgiftene på TORP (som er "privat")
Det er selvfølgelig spennende for oss på "Gullkysten" hva som skjer på Rygge. TORP har bygget opp et meget godt produkt og det er beklagelig hvis man nå på begge sider av fjorden skal konkurere seg i hjel. Særlig hvis dette skjer i form av subsidier fra Avinor i form av lavere avgifter på Rygge. Da må AVINOR (les staten) støtte TORP tilsvarende.

"Fra TORP og ut i verden"

Someone
09-08-2007, 12:56
Rygge er også privat!

dash-7
09-08-2007, 14:54
Originally posted by Someone

Rygge er også privat!

Terminal bygningen ja. Men resten er Militært, altså Staten.
Det er Forsvaret som skal drive brann og redning, samt brøyting.
Dette tar SLH på egen kappe. feigt sier jeg.

gustavf
09-08-2007, 16:58
Hvordan er avgiftene på andre militære flyplasser som brukes til sivil trafikk? Er det Avinor som rår over (den riktignok minimale) sivile trafikken på Ørlandet? Eller Bardufoss?

På BDU er det ihvertfall plenty med Avinor-skilt på terminalen, men det er vel ikke de som betjener tårnet.

AirbusTrond
09-08-2007, 17:27
Noen som kan lange poll på hvem folk tror er det mye omtalte LCC på Rygge? EasyJet eller andre helt nye operatører er vel drømmen, men jeg fastholder min pessimistiske tro på at det bare er DY som flytter noen av sine (Polen) ruter. Spesielt er det vel aktuelt for utenlandsturer som er dekket fra både Stavanger, Bergen og Trondheim. For Oslo-folket er jo stort sett Rygge ikke noe stort lengre enn OSL.

Og Kjos har jo konstatert at folk reiser samme hvor i verden så lenge det er billig, så da aksepterer vel folk å dra fra Rygge også, så lenge det er billig.

M609
09-08-2007, 17:44
På BDU er det ihvertfall plenty med Avinor-skilt på terminalen, men det er vel ikke de som betjener tårnet.

Nei på Bardufoss er det de militære flygelederene som betjener tårnet.

KennethGS
09-08-2007, 18:32
Originally posted by M609

På BDU er det ihvertfall plenty med Avinor-skilt på terminalen, men det er vel ikke de som betjener tårnet.

Nei på Bardufoss er det de militære flygelederene som betjener tårnet.

^_^

Herlov
10-08-2007, 08:10
SAS vil ha et ord med i laget ..

http://www.f-b.no/article/20070810/NYHET/708100001/1002/AKTUELT

JetBlue
10-08-2007, 13:56
Originally posted by Herlov

SAS vil ha et ord med i laget ..



Ja, og SAS argumenterer bl.a. sterkt for at distriktshensyn (ref. Nordland) ikke må styre avgiftsnivået for flyplassene rundt Oslofjord-omådet. Skulle forresten bare mangle, skal vi ha konkurranse i luften må det også gjelde på bakken.

catocontrol
10-08-2007, 15:36
Originally posted by M609

På BDU er det ihvertfall plenty med Avinor-skilt på terminalen, men det er vel ikke de som betjener tårnet.

Nei på Bardufoss er det de militære flygelederene som betjener tårnet.

Det var det jeg visste!!! Er dere klare til å hoppe inn når vi andre skal streike?