PDA

View Full Version : Ferietur til Samos i Hellas


zico77
08-08-2007, 17:08
Då var omsider turen til Samos over. Ein nydelig plass, med forholdsvis lite turister, lite trafikkstøy, lite støy i det heile tatt. Den støyen som var, kom frå fly som gjekk inn for landing, eller hadde tatt av. Så, kan nokon tenka seg ein bedre ferie? 3 veker på stranda, med pils i eine hånda, og kamera i andre, for å knipse takeoff og landing. For ein vidunderlig ferie!! :cool: :colgate:

Det starta ein søndag morgon, 15. juli, med

DY-106 og LN-KKH frå Bergen til Stavanger.

Videre blei det nokre pils, og litt kjedelige ventetimer på Sola, der

SK-7337 og LN-TUA tok meg til Samos.

Sjølvsagt mista me oppsatt tid, og då var det naturligvis slot-tid over Polen som begrensa avgang. Ikkje mindre enn 1,5 time ekstra venting før me landa på Samos. Men altså endelig! For dei som er kjent i området, vites det antakelig at SMI er kontinuerlig utsatt for sidevind, og tildels ujamne kast -så innflygning i mørket var litt små-ekkelt. Ein av dei siste dagane i ferien var det ein maskin frå Lauda, som først klarte å gå inn på 3. forsøket, så vinden er stygg på SMI.

Den store bonusen i ferien, var jo å kunne nyte strandlivet samtidig med spotting, så her kommer eit knippe med bilder frå diverse fotoanledninger.

Utreise med LN-TUA
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/LN_TUA_Inflight_IMG_3842.jpg

Ein del lokale/greske fly som kretsa i området
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/1043_IMG_4041.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/1123_IMG_4730.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/1123_IMG_4732.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/4122_IMG_4767.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/4122_IMG_4769.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/4122_IMG_4775.jpg

Denne var eg så uheldig å "miste" i siste liten -ankom 1 minutt for seint til å få eit bra bilde, men fekk eit dårlig av stussen....
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/IMG_4888.jpg

Eget frå Kreta
[SX-IDI]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_IDI_IMG_4790.jpg

Ein Agean-maskin
[SX-DVF]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_DVF_IMG_4840.jpg

Samt ein haug med Olympic's sine flygninger
[SX-BIB]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIB_IMG_5007.jpg

[SX-BIE]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIE_IMG_4349.jpg

[SX-BIF]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIF_IMG_4580.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIF_IMG_4582.jpg

[SX-BIG]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIG_IMG_4720.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIG_IMG_5015.jpg

[SX-BIH]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIH_IMG_4991.jpg

[SX-BIK]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIK_IMG_4126.jpg

[SX-BIL]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIL_IMG_4968.jpg

[SX-BIN]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SX_BIN_IMG_4861.jpg

Og ettersom dette hovudsaklig er eit turistområde, var det ein god del chartertrafikk med blant andre flyselskapet XL
[G-OXLC]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/G_OXLC_IMG_4795.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/G_OXLC_IMG_4798.jpg

[G-VKND]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/G_VKND_IMG_4112.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/G_VKND_IMG_4135.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/G_VKND_IMG_4757.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/G_VKND_IMG_4814.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/G_VKND_IMG_4821.jpg

[G-XLAI]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/G_XLAI_IMG_4082.jpg

SAS/SAS Norge
[LN-TUD]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/LN_TUD_IMG_4909.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/LN_TUD_IMG_4910.jpg

[LN-TUM]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/LN_TUM_IMG_4514.jpg

[OY-KBP]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OY_KBP_IMG_4421.jpg

Og på heimreisedagen står ein overraskelse på oppstilling [OY-KBO]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OY_KBO_IMG_5028.jpg

[SE-DIP]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SE_DIP_IMG_4429.jpg

Finnair
[OH-LBO]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OH_LBO_IMG_4448.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OH_LBO_IMG_4456.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OH_LBO_IMG_4532.jpg

[OH-LBU]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OH_LBU_IMG_4937.jpg

Sterling
[OY-SEB]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OY_SEB_IMG_4567.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OY_SEB_IMG_4573.jpg

[OY-SEC] -denne maskinen løfta nasen ikkje mindre enn ca 100 m frå enden av rullebanen, og så ut til å kjempe kraftig med takeoff -det var omtrent som den ikkje skulle klare å løfte seg, bare falle ned på buken igjen. Sidan denne er den einaste av dei eg såg, som kom så langt mot enden, kan dette tegne på tung last, eller feillast, eller kan det vera andre grunner til at den venta så lenge med takeoff? Er det vanlig å vente så lenge?
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OY_SEC_IMG_4922.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OY_SEC_IMG_4925.jpg

[OY-SEK]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OY_SEK_IMG_4467.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OY_SEK_IMG_5033.jpg

Lauda
[OE-LNO]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OE_LNO_IMG_4739.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OE_LNO_IMG_4743.jpg

[OE-LNT]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OE_LNT_IMG_4157.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/OE_LNT_IMG_4167.jpg

TUI
[SE-DUP]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SE_DUP_IMG_4481.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SE_DUP_IMG_4555.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SE_DUP_IMG_4559.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SE_DUP_IMG_4951.jpg

[SE-DZN]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SE_DZN_IMG_4505.jpg

[SE-DZV]
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SE_DZV_IMG_4490.jpg

http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/SE_DZV_IMG_4494.jpg


Heimreisa gjekk 5. august med
LN-TUM SK-7338 til Sola
http://haavardeikeland.net/images/airpics/samos/0708/LN_TUM_IMG_5036.jpg

og videre Sola til Bergen med Norwegians DY-107 LN-KKS.

Avsluttningsvis; Egen vurdering er at bildene er av ymse kvalitet. Skylder litt på optikk, litt på kamera, og ein god del på fotografen. Brukte generelt EOS 350, med manuell inst. blender 11 lukketid 1250 i skarpt sollys, iso 200. Objektiv Canon EF 55-200, 4.5-5.6 USM. Igrunn hadde eg vel håpt på at eg skulle få mykje skarpare bilder enn eg syntes eg fekk. Er det nokon som kan vurdera noko om instillingane, og evt optikken kan ha vore gal? Og; bør ein satse på mange bilder av samme fly, eller bør ein satse på "the shot"? Kva teknikk er best å bruke? Eg har feks sett at både Lennart og Stefan får krystall-klare bilder med sine objektiver. Kan det vera at lang zoom gjer objektet uskarpt? Trekk likevel frå, at eit og anna uskarpt motiv kan nok skyldes antal pils har overstige god knipsehånd, hehe ;) -alt i alt, er eg no fornøyd med ferien.

EB
08-08-2007, 19:06
Mange flotte bilder... Liker slagordet til Lauda...:D

ATC-flyradar
08-08-2007, 22:53
Avsluttningsvis; Egen vurdering er at bildene er av ymse kvalitet. Skylder litt på optikk, litt på kamera, og ein god del på fotografen. Brukte generelt EOS 350, med manuell inst. blender 11 lukketid 1250 i skarpt sollys, iso 200. Objektiv Canon EF 55-200, 4.5-5.6 USM. Igrunn hadde eg vel håpt på at eg skulle få mykje skarpare bilder enn eg syntes eg fekk. Er det nokon som kan vurdera noko om instillingane, og evt optikken kan ha vore gal? Og; bør ein satse på mange bilder av samme fly, eller bør ein satse på "the shot"? Kva teknikk er best å bruke? Eg har feks sett at både Lennart og Stefan får krystall-klare bilder med sine objektiver. Kan det vera at lang zoom gjer objektet uskarpt? Trekk likevel frå, at eit og anna uskarpt motiv kan nok skyldes antal pils har overstige god knipsehånd, hehe -alt i alt, er eg no fornøyd med ferien.

Ingen grunn å klage - du mestrer det meste - TAKK for gode bilder og håper du har hatt en bra ferie i tillegg :D

jan

petru26
09-08-2007, 02:41
Jevnt over fine bilder dette! Ser du skriver at du bruker manuellt innstilit på alt, har du prøvd å kjøre blender-prioritet? Sette blender til f.eks i området 8, og la kameraet selv bestemme lukkertid etter det. Det skal også nevnes at du har gått på en utfordring her med tanke på sol-lys fra tidvis "alle retninger", dette kan være en utfordring for eksponerings-automatikken i kameraet ditt, såvel som for fotografen :-) er ingen ekspert jeg, så til de som gjerne vil arrestere meg på noe jeg kar skrivd, gjør for all del det.

Beskjæringen din er grei den, men kanskje der det lar seg gjøre, få med hele flyet? Altså ikke klippe vekk den ytterste meteren på vingen når resten av flyet er med i bildet. Bare småtteri og fort gjort å gjøre noe med altså, men bare ville nevne det..

Moro med bilder fra litt ukjente plasser :-)

Håper ferien var bra!

SE-DYD
09-08-2007, 10:31
Da slenger jeg meg på med noen tips! Er heller ikke ekspert, men har litt erfaring. Ikke uenig med petru- Av er en god innstilling! Men en enda sikrere innstilling er P. Da har du full kontroll på andre manuelle instillinger som ikke er mulig å stille på grønn sone.

ISO bør du stille til 100 når du har nok lys. P er konstruert slik at de beste instillinger av lukker og blender blir valgt ift situasjon, Bare følg med på tidene kamera velger. Som en huskeregel- er brennvidden 200mm sørg for å ha minst 1/200sek osv.

M som du valgte er det mest kompliserte og lettest å feile med- da skal du ha stenkontroll på det du gjør.

Bildene ser skarpe ut- de fleste- og det blir de gjerne med den lukkertiden du valgte, men de fleste er blitt for mørke, og bruker du P vil du treffe bedre de fleste gangene. Pass bare på å overeksponere litt når du tar i motlys!

Jeg har en 350D selv, og den tar meget skarpe og fine bilder, stort sett med alle linser, iom at den har cropfaktor 1,6x- bruker kun indre del av linsesirkelen. Dog vil du få enda bedre resultat med en L-linse. Kjenner ikke linsa di, så jeg vet ikke hva den er god for, men bør være helt ok til det kamera! Ser slik ut i allefall.

Cropping/bildeutsnitt: er litt uenig med Petru der- synes ikke det gjør noe å klippe av vingetupper, sørg bare for at det er likevekt i bildet- dvs at det ser ut som kroppen er i sentrum av bildet. begge motorene bør om mulig være med f.eks. Å klippe vekk halve halefinnen blir feil, fjern da resten av den også, og er flyet klippet på ene siden- crop slik at det er minimalt med luft på andre siden.

Serien var fin med mye spennende. Litt etterbehandling for å gjøre bildene lysere hadde gjort seg. Stå på!:spin:

LN-KGL
09-08-2007, 10:40
Men med undereksponerte bilder kan mye reddes ved god etterbehandling - selv i motlys - bare se under

zico77
09-08-2007, 21:46
Originally posted by LN-KGL

Men med undereksponerte bilder kan mye reddes ved god etterbehandling - selv i motlys - bare se under

Råbra! Litt av grunnen til at eg prøver å under-eksponera, meir enn eg prøver å over-eksponera. Har endå ein god del å gå på når det gjelder editering. Er mulig eg gløymte å gå over det bildet.... om du vil, kan du gjerne gi meg ei kjapp oppskrift på enklaste måte å gjere det på :)

SE-DYD
10-08-2007, 01:16
Originally posted by zico77

.... om du vil, kan du gjerne gi meg ei kjapp oppskrift på enklaste måte å gjere det på :)

I photoshop: Auto Levels

I Elements: Quick Fix

Andre editeringsprogram kan jeg ikke noe om!

LN-KGL
10-08-2007, 01:52
Litt flere muligheter i COREL PhotoPaint X3 - her er et hendig vektøy når autolevels stikker i en farge (ble ikke kvitt blåtonen uten varme opp bildet litt).

Dette er også et ypperlig vektøy å få vekk sotfargen fra de vinduene en har tatt bildet gjennom.

Utflyttet
10-08-2007, 06:44
Bare en ting ang. Hellas og spotting. Var det ikke der en gjeng briter ble buret inne i et halvt år for noen år siden, og det fkatisk er forbudt i henhold til noen militære lover å henge på flyplasser med kamera? Just asking... :)

-A

Fry
12-08-2007, 12:19
jempefine bilder! Ser duvar borte i 3 uker. Bestilte dere fly og hotell hver for seg da, eller? Hvor ordnet dere hotell? For har planer om å ta 3-4 uker i Hellas neste sommer, med kjæresten min. Vet bare ikke helt hvor vi skal starte. Chartertur er jo på en måte lettere (men garantert ikke billigere) dessuten har de vel bare 1- og 2ukesturer.

zico77
13-08-2007, 21:36
Originally posted by Fry

jempefine bilder! Ser duvar borte i 3 uker. Bestilte dere fly og hotell hver for seg da, eller? Hvor ordnet dere hotell? For har planer om å ta 3-4 uker i Hellas neste sommer, med kjæresten min. Vet bare ikke helt hvor vi skal starte. Chartertur er jo på en måte lettere (men garantert ikke billigere) dessuten har de vel bare 1- og 2ukesturer.

Kjæresten min har ein del venner på Samos, og dei hjalp henne med å skaffe ein hybel/leilighet for eit opphold på 3 mnd. Prisen blir jo heilt annerledes då -750 Euro for 3 mnd. Ein 14-dagers ferie ville sikkert gitt ein plass mellom 40-70 Euro, avhengig av standard. På Samos kunne heilt sikkert reist med rutefly og gått innom turistinformasjonen, fått dei til å hjelpe med å lokalisere ledig rom. Usikker på om det er like gode muligheter å ta ein slik sjanse på andre greske øyer, men det går heilt sikkert bra. Eg bestilte mi flyreise gjennom turoperatør, Apollo, sidan denne gjekk direkte frå SVG til Samos. Rutefly ville gått via Amsterdam/København og Aten, og prisen var høgare -så charterfly er gjerne billigare enn rutefly. Ellers kan eg nevne at Samos er ei lita øy, og gir deg mykje meir ro og fred enn feks Kreta. Kreta er fullstendig overbefolka av turister -men det er nok adskillig fleire puber/restauranter på Kreta enn Samos ja. Forskjell er og at Kreta har sandstrender, som er særlig attraktivt. Steinstrender på Samos -men det gav ikkje meg så store problemer i det store og heile. Har vore mange ganger på Kreta, og trives godt der -men trur eg heller kommer til å velge Samos i framtida, ettersom det er langt færre turister der. For øvrige greske øyer, kan det også vera artig å ta ein luffetur til mange øyer med lokale båter også, og evt skaffe seg rom dag for dag. Store muligheter.

G-COLE
13-08-2007, 21:46
Mye bra bilder der ! -Ser ut som om du har hatt en fin tur der nede !

WestAir
13-08-2007, 22:17
Flotte bilder!! Kom hjem fra Samos 15. juli. Vi bodde i Kokkari på nordkysten, men jeg var noen ganger i Pythagorion (ved flyplassen). Det var en nokså stor skogbrann like ved Kokkari mens vi var derfor var det mange fly og helikoptre i luften som drev med brannslukking.

Jeg har vært både på Kreta og Samos denne sommeren. Begge steder har sine fordeler og ulemper. Samos har lite turister, flott natur, veldig fine landsbyer. Kreta har ufattelig flott natur, altfor mye turister noen steder og ikke så veldig koselige feriesteder. Samtidig har Kreta minst to veldig fine byer, Chania og Rethymnon, mens Samos By (Vathi) mangler litt sjarm selv om den er fin og har flott beliggenhet. Jeg vil sikkert drar tilbake til begge øyene.

Fry
15-08-2007, 18:21
Originally posted by zico77

Originally posted by Fry

jempefine bilder! Ser duvar borte i 3 uker. Bestilte dere fly og hotell hver for seg da, eller? Hvor ordnet dere hotell? For har planer om å ta 3-4 uker i Hellas neste sommer, med kjæresten min. Vet bare ikke helt hvor vi skal starte. Chartertur er jo på en måte lettere (men garantert ikke billigere) dessuten har de vel bare 1- og 2ukesturer.

Kjæresten min har ein del venner på Samos, og dei hjalp henne med å skaffe ein hybel/leilighet for eit opphold på 3 mnd. Prisen blir jo heilt annerledes då -750 Euro for 3 mnd. Ein 14-dagers ferie ville sikkert gitt ein plass mellom 40-70 Euro, avhengig av standard. På Samos kunne heilt sikkert reist med rutefly og gått innom turistinformasjonen, fått dei til å hjelpe med å lokalisere ledig rom. Usikker på om det er like gode muligheter å ta ein slik sjanse på andre greske øyer, men det går heilt sikkert bra. Eg bestilte mi flyreise gjennom turoperatør, Apollo, sidan denne gjekk direkte frå SVG til Samos. Rutefly ville gått via Amsterdam/København og Aten, og prisen var høgare -så charterfly er gjerne billigare enn rutefly. Ellers kan eg nevne at Samos er ei lita øy, og gir deg mykje meir ro og fred enn feks Kreta. Kreta er fullstendig overbefolka av turister -men det er nok adskillig fleire puber/restauranter på Kreta enn Samos ja. Forskjell er og at Kreta har sandstrender, som er særlig attraktivt. Steinstrender på Samos -men det gav ikkje meg så store problemer i det store og heile. Har vore mange ganger på Kreta, og trives godt der -men trur eg heller kommer til å velge Samos i framtida, ettersom det er langt færre turister der. For øvrige greske øyer, kan det også vera artig å ta ein luffetur til mange øyer med lokale båter også, og evt skaffe seg rom dag for dag. Store muligheter.



Takk takk! Vel, vi vurderer Rhodos. Vært der før, og syns det er en ålreit øy. Turistifisert eller ei, den har mye å tilby for unge iallefall:smile2

PS: Jeg skrev 3 uker, ikke 3 måneder, hehe:) Det hadde nok blitt litt lenge!

Someone
15-08-2007, 19:13
Originally posted by EB

Mange flotte bilder... Liker slagordet til Lauda...:D

Slagordet er sikkert fint, men plassen ombord i deres 737ere er klassens dårligste. Og Lauda er noe helt annet enn moderen Austrian som har ett meget bra produkt