FlightDeck
08-08-2007, 09:42
I april bestilte jeg en liten sommertur med familien til Vilnius, Litauen. Prisen bestemte egentlig destinasjonen; kr. 60 hver vei pluss skatter, totalt ca. 900 kr. for tre personer tur-retur Oslo-Vilnius.
Vi reiste onsdag kveld og tilbake mandag kveld. Det ga oss fem hele dager til å bli kjent med byen, som var en positiv overraskelse, og i tillegg to byer ikke langt fra Vilnius. airBaltic har base i Riga, Vilnius, Liepaja og Kaliningrad - og det er mulig å få billetter helt ned i € 2 - inkludert skatter.
OSL-VNO - BT158
Alt på Gardermoen gikk som smurt, men jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket da jeg så flyet: En Boeing 737-500 dekorert i Lithuanian Airlines-farger. Da vi kom ombord var nakketrekkene fra airBaltic, mens safety on board-kort, uniformer, etc. var fra flyLAL. Litt forvirrende. Kapteinen ga etter hvert informasjon om at ruten ble operert av flyLAL på vegne av airBaltic, og det forklarte hvorfor det både var besetning fra flyLAL og fra airBaltic ombord. Flymagasinet forklarte dessuten at Lithuanian Airlines nylig hadde blitt privatisert og blitt flyLAL. Så langt hadde bare Saab 2000-flyene blitt malt om. Boeing 737-500-maskinen var helt full og hadde tre rader i business. Vi fikk utdelt menyene til airBaltic og ble tilbudt tax free fra samme selskap. Setetrekkene og gulvene i flyet var i en mørk blåfarge, kombinert med en gul dekor, og så noe eldre ut. Kapteinen ga rikelig med informasjon flere ganger, og hver gang informasjon skulle komme, kom det en melodi over høytaleren først.
VNO-OSL - BT157
Flyplassen i Vilnius er heller kjedelig, og det var derfor kjipt at flyet først ble 1 t. forsinket, deretter 2 t., deretter 1 t. 50 min., deretter 1 t. 30. min. og til slutt 2 t. og 15 min. Rimelig irriterende at de hele tiden endret tiden. Det virker som om airBaltic sliter med forsinkelser da nesten alle andre airBaltic-fly var forsinket fra Vilnius. Når vi endelig kom ombord - med buss - ble vi møtt av noen ganske så blide og hyggelige kabinansatte, i sterk kontrast til de ellers så mutte befolkningen på Baltikum. Flyet hadde ca. 80 prosent kabinfaktor, med syv rader på business. Boeing 737-500-flyet hadde skinnseter med blått trekk og virket nytt og moderne. Det kunne like gjerne vært en 737NG.
Ser jeg pris opp mot produkt var dette meget bra. Jeg satser på at det blir en tur til Riga med airBaltic i løpet av de nærmeste månedene.
Vi reiste onsdag kveld og tilbake mandag kveld. Det ga oss fem hele dager til å bli kjent med byen, som var en positiv overraskelse, og i tillegg to byer ikke langt fra Vilnius. airBaltic har base i Riga, Vilnius, Liepaja og Kaliningrad - og det er mulig å få billetter helt ned i € 2 - inkludert skatter.
OSL-VNO - BT158
Alt på Gardermoen gikk som smurt, men jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket da jeg så flyet: En Boeing 737-500 dekorert i Lithuanian Airlines-farger. Da vi kom ombord var nakketrekkene fra airBaltic, mens safety on board-kort, uniformer, etc. var fra flyLAL. Litt forvirrende. Kapteinen ga etter hvert informasjon om at ruten ble operert av flyLAL på vegne av airBaltic, og det forklarte hvorfor det både var besetning fra flyLAL og fra airBaltic ombord. Flymagasinet forklarte dessuten at Lithuanian Airlines nylig hadde blitt privatisert og blitt flyLAL. Så langt hadde bare Saab 2000-flyene blitt malt om. Boeing 737-500-maskinen var helt full og hadde tre rader i business. Vi fikk utdelt menyene til airBaltic og ble tilbudt tax free fra samme selskap. Setetrekkene og gulvene i flyet var i en mørk blåfarge, kombinert med en gul dekor, og så noe eldre ut. Kapteinen ga rikelig med informasjon flere ganger, og hver gang informasjon skulle komme, kom det en melodi over høytaleren først.
VNO-OSL - BT157
Flyplassen i Vilnius er heller kjedelig, og det var derfor kjipt at flyet først ble 1 t. forsinket, deretter 2 t., deretter 1 t. 50 min., deretter 1 t. 30. min. og til slutt 2 t. og 15 min. Rimelig irriterende at de hele tiden endret tiden. Det virker som om airBaltic sliter med forsinkelser da nesten alle andre airBaltic-fly var forsinket fra Vilnius. Når vi endelig kom ombord - med buss - ble vi møtt av noen ganske så blide og hyggelige kabinansatte, i sterk kontrast til de ellers så mutte befolkningen på Baltikum. Flyet hadde ca. 80 prosent kabinfaktor, med syv rader på business. Boeing 737-500-flyet hadde skinnseter med blått trekk og virket nytt og moderne. Det kunne like gjerne vært en 737NG.
Ser jeg pris opp mot produkt var dette meget bra. Jeg satser på at det blir en tur til Riga med airBaltic i løpet av de nærmeste månedene.