PDA

View Full Version : Star Alliance RTW mileage-calculator

LN-FHU
07-08-2007, 20:34
Satt her etter jobb og puslet med denne morsomme saken (http://68.142.82.200/rtwmc-web/rtwmc.php)

Jeg har ikke prøvd denne før , og fant ut at jeg skulle testbooke en runde rundt jordkloden. Har ikke så god fantasi så jeg endte opp med følgende routing :

OSL(Oslo)-FRA(Frankfurt)-SIN(Singapore)-SYD(Sydney)-AKL(Auckland)-LAX(Los Angeles)-FRA(Frankfurt)-OSL(Oslo)

Prisen derimot, overrasket meg noe....kun 14568 NOK.

Noen som kan svare på om dette kan være rett eller ikke?
Det sto med liten skrift ved siden av at dette ikke var inkl. skatter/avgifter, men hva kan dette utgjøre på denne reisen, i tillegg er det jo mulig å endre reiserute og destinasjoner........mot gebyr antar jeg (leste ikke dette så nøye....). En annen ting ; ville alle bonuspoengene på mitt Eurobonus-kort blitt automatisk registrert? ( Ville uansett tatt vare på "stubben" fra alle boardingkort.

Denne "testbookingen " ville bli sendt til Lufthansa, om jeg ville ha den. Hva vil de gjøre med den? Kunne denne ha blitt foretatt på 05400, det var nemlig dette nummeret som kom fram når jeg søkte etter "contacts" i de forskjellige landene rundt om i verden.

Mange spm. men håper noen tar seg bryet med å svare, kanskje jeg nå igjen har en grunn til å benytte sparegrisen min igjen....^_^

Utflyttet
07-08-2007, 21:01
Se mer info om verktøyet i FT sitt *A-forum. I praksis har det mange bugs, men funker for enkle ting. :)

-A :)

gustavf
07-08-2007, 21:37
Originally posted by LN-FHU

Jeg har ikke prøvd denne før , og fant ut at jeg skulle testbooke en runde rundt jordkloden. Har ikke så god fantasi så jeg endte opp med følgende routing :

OSL(Oslo)-FRA(Frankfurt)-SIN(Singapore)-SYD(Sydney)-AKL(Auckland)-LAX(Los Angeles)-FRA(Frankfurt)-OSL(Oslo)

Bytter du ut denne med OSL-LHR-SIN-SYD-AKL-LAX-LHR-OSL med Virgin Atlantic/Air New Zealand/Singapore Air sin The Great Escapade med en passende billett t/r LHR burde du komme enda litt billigere ut.

Prisen derimot, overrasket meg noe....kun 14568 NOK.

Klarte du å finne priser noe sted også, eller er det oppgitt av SAS på telefon?

LN-FHU
08-08-2007, 06:01
Prisen kom fram etter utfylling av navn og klasse jeg ønsket å reise i ( og ja , jeg så på prisene i business og First også......:lol: *drømme* )

Tommy777
08-08-2007, 06:39
Ahh. RTW er tingen..En slik tur må tas en eller annen gang i livet!

Det som er perfekt med RTW Star billetten er at man kan benytte seg av hele *A nettverket (samt partnere). Man kan ha ubegrenset stopp (over 16 stopp koster ekstra pr. stopp). Ting kan også endres underveis. Masse info finnes på Flyertalk.com under Star Alliance forumet.

*RTW kalkulatoren er et flott og meget nyttig redskap dersom man planlegger en tur jorda rundt. Det er bare å leke seg en god stund så finner man frem til fornuftig routing. Å booke en RTW pr. telefon koster ca. 500 lappen. Kan fort lønne seg å få litt hjelp av en kyndig SAS medarbeider.

Lykke til!

Hickok
01-06-2009, 19:57
Har sett litt på noen slike turer, og det første som slår meg er at prisene har skutt i været noe voldsomt. 30k eks. taxes, fees and surcharges(TFS) for økonomi, betyr vel fort 50k+. For buisness snakker vi 70k eks. TFS. . Dette er vel godt over doble prisen i forhold til et år siden. Er det andre som har erfaringinger på dette relativt nylig?

Tommy777
01-06-2009, 20:33
Ta en titt på Starforumet på FT, prisøkningen er formidabel...

Hickok
02-06-2009, 10:16
Hmm, nå først skjønner jeg ingenting. Kan noen forklare meg følgende, siden det sikkert er jeg som er dum:

Våren 2008. Oljepris $50-60 og stigende. Flyselskapene går så det griner, setene er fulle og de klarer ikke å få tatt levering av nye fly raskt nok. RTW billetter i økonomi ligger rundt 20k kroner, til og med mulig å komme ut lavere enn dette.

Våren 2009. Oljepris $50-60 og svakt stigende. Flyselkapene sliter kraftig, fly parkeres og de fleste har plenty av tomme seter. Sammenlignbare RTW billetter i økonomi selges nå plutselig for rundt 40-50k etter alle avgifter er lagt på.

Skulle jo tro dette burde vært omvendt, spesielt når en ser hvilke priser en opererer med på IC billetter til alle verdenshjørner for tiden.

SQ 777
02-06-2009, 12:42
Helt uforståelig !:( Har selv hatt fire RTW. 1986, 1987 , 1994 og 2000..

Så vidt jeg husker lå alle på kr 15.000- kr. 17.000 inkl små taxes.. Tenker man på inflasjon, så er vel prisen i dag oppe i det den var for vel 20 år siden..

Dette har jeg ikke sett på, men hvem vet om en kan sprikre i hop en RTW i dag i "løs vekt". Men antar det er vanskelig siden de aktuelle selskaper ikke selger enveis ?? Bare tenker høyt . Har ikke sett på dette...

jcnorway
02-06-2009, 12:55
Når dere nevner prisen på RTW, er det alle kontinenter det er snakk om da? Ser at en annen allianse (OW) opererer med følgende priser eks. tax:

oneworld Explorer - 3 continent
Economy NOK 16,000
Business NOK 40,500
First NOK 73,000

oneworld Explorer - 4 continent
Economy NOK 19,200
Business NOK 45,000
First NOK 80,000

oneworld Explorer - 5 continent
Economy NOK 23,200
Business NOK 51,000
First NOK 88,000

oneworld Explorer - 6 continent
Economy NOK 27,200
Business NOK 59,000
First NOK 99,000

http://www.oneworld.com/ow/flight-info/plan-and-book-your-itinerary

Hickok
02-06-2009, 13:42
Dette har jeg ikke sett på, men hvem vet om en kan sprikre i hop en RTW i dag i "løs vekt". Men antar det er vanskelig siden de aktuelle selskaper ikke selger enveis ?? Bare tenker høyt . Har ikke sett på dette...
Har selv tenkt på dette. Hvis en kjøper normale T/R billetter, så får en jo to RTW billetter for en pris som helt sikkert er konkurransedyktig med det en vei koster nå. Så kan en spe på med diverse avstikkere underveis.

Hickok
02-06-2009, 13:45
Når dere nevner prisen på RTW, er det alle kontinenter det er snakk om da? Ser at en annen allianse (OW) opererer med følgende priser eks. tax:

http://www.oneworld.com/ow/flight-info/plan-and-book-your-itinerary
Disse prisene er nok ikke langt unna det *A ligger på. De turene jeg har sett på er innom 5 kontinenter, og inkl. litt "frem og tilbake" på enkelte kontinenter. Poenget var mest at det var eksakt samme turene som i fjor på samme tiden kostet veldig mye mindre enn de gjør nå.

SQ 777
02-06-2009, 15:37
Jo, Hickok.... Så mye LCC som Air Asia, Virgin Blue, Virgin Pacific etc.

Siste e-mail fra Air Asia tilbyr de Sri Lanka...