PDA

View Full Version : Bredside mot flyteknikerne


sail4fun
16-11-2004, 06:38
Aftenposten (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article912733.ece)

Bredside mot flyteknikerne
Flyteknikerne lager bråk om sviktende flysikkerhet når de i realiteten forsøker å beskytte egne arbeidsplasser, mener samferdselsminister Torild Skogsholm.

- Flyteknikerne har i flere presseutspill pekt på brudd på flysikkerheten uten at Luftfartstilsynet er blitt orientert bruddene, sier Skogsholm. Hun synes det er merkelig at tilsynsmyndigheten ikke har blitt orientert, når det er dette som er tilsynets funksjon.

- Jeg har gjentatte ganger bedt flyteknikerne dokumentere sikkerhetsbruddene, uten at dette har skjedd. De sier at de kan dokumentere sikkerhetsproblemer, men at de ikke ønsker å vise det til fagmyndigheten, Luftfartstilsynet, eller meg, sier Skogsholm. Hun mener flyteknikerne feilaktig skyver sikkerheten foran seg, mens deres egentlige motiv er å sikre arbeidsplasser.

- Jeg reagerer når sikkerhetsargumentet misbrukes for å fremme profesjonsinteresser. Sikkerhet er det bærende element for alt som gjøres innen luftfart. Det er svært alvorlig dersom publikum blir presentert for sikkerhetsproblemer som ikke er reelle. Sikkerheten skal alltid ha høyeste prioritet, sier hun.

- Jeg har forståelse og respekt for at flyteknikerne vil kjempe for arbeidsplasser, men jeg reagerer på måten de gjør det på, sier statsråden.

Enig med statsråden

Også Lars Mydland, operativ direktør i SAS, reagerer på flyteknikernes opptreden. SAS ble i forrige uke kritisert for brudd på myndighetenes sikkerhetsregler. Han tilbakeviser kritikken.

- Jeg tar sterk avstand fra beskyldningene om at SAS bryter sikkerhetsbestemmelsene - og her har vi tilsynsmyndighetene i ryggen. SAS er i likhet med andre flyselskaper i omstilling, og arbeider hardt for å redusere kostnader uten å redusere kvalitet. Flysikkerheten skal ikke berøres av dette, sier Mydland. Han forstår at dette er en utfordring både for ledelse og ansatte, også innenfor det tekniske.

- Jeg deler statsrådens bekymring. I en slik omstilling er det viktig at alle yrkesgrupper, være seg flyteknikere eller piloter, skiller mellom flysikkerhet og profesjonskamp. Det er legalt å jobbe for å sikre arbeidsplasser, men det er ikke legalt å feilaktig fremstille flysikkerheten som dårlig. Vi driver ikke med fusk i SAS, sier Mydland. Statsråden er også blitt kritisert av Norsk Flyvelederforbund, Norsk Flygerforbund og Flyselskapenes Landforening for å opptre passivt i forhold til flysikkerheten. Denne kritikken har derimot dreid seg om flyttingen av Luftfartstilsynet til Bodø. Hun oppfatter organisasjonenes bekymring på dette området som støtte til hennes initiativ for å finne frem til modeller som kan løse flytteutfordringene.

- Jeg tolker uttalelsene fra de andre organisasjonene som at de er enig i mitt initiativ, sier hun.

sail4fun
16-11-2004, 06:41
Flyteknikerne: Vi er opprørt (http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article912734.ece)

Flyteknikerne: Vi er opprørt
Flyteknikerlederer overrasket og opprørt over uttalelsene fra Torild Skogsholm. Vår viktigste oppgave er å ivareta flysikkerheten i Norge, sier Terje Rading.


Holder flyet sikkert. Flytekniker og inspektør Lars Lømo sammen med skiftleder Bjarne Hagen foran en Boeing 737-600 på Gardermoen.


- Vi hadde et møte med samferdselsminister Torild Skogsholm for en måned siden, sier Terje Rading, formann i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO). - Møtet konkluderte med at det ville bli nedsatt en uavhengig granskningskommisjon som skulle gjennomgå alle påstander som er fremsatt. Likeledes at det ville bli opprettet et såkalt konfidensielt rapporteringssystem for alle parter i norsk luftfart.

- Hvorfor har ikke dere orientert Luftfartstilsynet om de kritiske punktene som dere har funnet?

- Vi ønsker at en uavhengig granskningskommisjon gjennomgår det NFO har av dokumentasjon i dette tilfelle, sier Rading.

- Har dere ikke tillit til Luftfartstilsynet?

- Vi har i utgangspunktet full tillit til tilsynet, og har ikke noen skjult agenda i saken. Men vi mener at et uavhengig organ er et korrekt verktøy til å behandle de konkrete forholdene NFO har presentert for ministeren, svarer Rading.

Ingen arbeidsledige

Rading tilbakeviser at organisasjonen primært kjemper for å sikre arbeidsplassene til sine medlemmer.

- Vår viktigste oppgave er å ivareta vilkårene for flysikkerheten i Norge. Vi ønsker å være positive bidragsytere til de svært viktige arbeidsoppgavene som daglig utføres av våre medlemmer. Vår yrkesstolthet, samfunnsansvar og faglige samvittighet ga oss grunn til bekymring. Dette medførte at pressen satte flysikkerhet på dagsordenen, fremholder Rading.

Han legger til at til tross for sterke anklager fra Skogsholm, har NFO full tillit til henne.

Over målet?

Lars Lømo, flytekniker siden 1965, mener at hans fagforening skyter litt over målet i sin kritikk av flysikkerheten. Lømo er inspektør på den tekniske basen på Gardermoen og arbeidet i går kveld nettopp med døgnvedlikehold av fly.

Men Lømo lar seg ikke hisse opp av Skogsholms uttalelser. Hun mener at flyteknikerorganisasjonen skyver sikkerheten foran seg, mens dens egentlige motiv er å sikre arbeidsplassene.

- Gjør ikke alle foreninger det? Vår forening har jo til oppgave å ta vare på flysikkerheten og medlemmene. Det er det inntrykket jeg har hatt i alle årene som medlem, sier Lømo

EB
16-11-2004, 06:42
Ikke overraskende... Jeg spurte i sist uke om VG`s avsløringer kom fra VG eller en fagforening??? Nå støtter Skogsholm mine tanker...

CK
16-11-2004, 08:21
"Lars Lømo, flytekniker siden 1965, mener at hans fagforening skyter litt over målet i sin kritikk av flysikkerheten."

Aner vi en gryende motstand mot egne fagforeningsledere??

LN-RKF
16-11-2004, 09:43
Det skal bli artig å se om de som slo dette størst opp forrige uke (TV2 og VG) nevner noe om disse utspillene, eller om de forbigår det i stillhet.......

CK
16-11-2004, 09:53
jeg tipper det siste, Oddgeir... Aftenposten nevnte kun VGs SKANDALE-oppslag med en liten notis i helgen...

The Ticketor
16-11-2004, 10:03
ikke ønsker å vise det til fagmyndigheten, Luftfartstilsynet

Er det sant? Da kan man ikke ha så mye å komme med...

CK
16-11-2004, 10:10
det er jo det som hele tiden har gjort at iallefall jeg ikke har kunnet ta påstandene fra NFO på alvor. de mener de har beviser for ulovligheter, men vil ikke vise dette til hverken tilsynsmyndigheter eller departementet.... Useriøst??

morr
16-11-2004, 10:14
Jeg har vært av oppfatning at vår kjære samferdselsminister har vært den svakeste i regjeringen. Etter dagens oppslag i Aftenposten har bildet endret seg. Nå havner flyteknikerne i samme bås som flyvelederne, kun interessert i sin egen gruppe uten gangsyn og interesse for sine kollegaer i andre deler av bransjen. Bra SKOGSHOLM. Terningkast 6.

jb1
16-11-2004, 10:19
Originally posted by morr


Jeg har vært av oppfatning at vår kjære samferdselsminister har vært den svakeste i regjeringen. Etter dagens oppslag i Aftenposten har bildet endret seg. Nå havner flyteknikerne i samme bås som flyvelederne, kun interessert i sin egen gruppe uten gangsyn og interesse for sine kollegaer i andre deler av bransjen. Bra SKOGSHOLM. Terningkast 6.



Helt enig, har de noe å komme med må de legge det frem for ansvarlige myndigheter. Hvis Skogsholm gjentatte ganger har bedt om dokumentasjon for slike påstander og de ikke kommer har hun ingen grunn til å tro på dem. Skogsholm er til tider ganske anonym, men jeg har inntrykk av at hun gjør en bra jobb og ikke er redd for å si ifra. Det virker også som hun setter seg inn i saker (eller ber om at det blir mulig som her) før hun skyter.

morr
16-11-2004, 10:25
Det verste er imidlertid at VG har blitt brukt i et rått spill fra flyteknikerne. Det er faktisk mer betenkelig og alvorlig enn det som har blitt avslørt. Har ikke redaksjonen til VG større krav enn hva denne saken viser..?Skammelig.

Trety
16-11-2004, 14:45
Originally posted by CK
Aner vi en gryende motstand mot egne fagforeningsledere??

Den gryende motstanden har ulmet en stund mange steder, ikke bare i flybransjen. Jeg har bakgrunn fra elektrikerfaget og der var det også tildels stor misnøye både med fagforeningen og ikke minst LO sentralt.

EB
16-11-2004, 15:38
Det er nok en del medlemmer som mener at "NOK ER NOK"!!!

Dag Viking
16-11-2004, 18:46
Ser ut som om VG har blitt brukt her. Kanskje det kommer noe godt ut av det, og at de begynner å grave litt dypere, på begge sider av saken neste gang?:p Vi kan jo håpe.

Bra av Skogsholm ja, dokumentasjon er et must i slike saker. Flyteknikerne har svekket sin troverdighet for en tid fremover, la oss ikke håpe det kommer noe negativt ut av det.

EB
16-11-2004, 19:19
Om VG har blitt brukt så er jeg ikke sikker på om de var så uvillig til å bli brukt. Dette har solgt aviser i bøtter og spann...

Dag Viking
16-11-2004, 19:27
Brukt (til felles glede) , ikke misbrukt.

Og VG gjør vel hva de kan, siden opplagstallene synker!

sail4fun
16-11-2004, 19:42
Duplikat, slettet...

EB
17-11-2004, 07:19
Blir spennende å se hva VG skriver om svaret/utspillet fra Skogsholm...

LN-RKF
17-11-2004, 08:38
Originally posted by EB


Blir spennende å se hva VG skriver om svaret/utspillet fra Skogsholm...

Såvidt jeg har sett har hverken VG eller TV2 (som fokuserte saken mest forrige uke) nevnt noe om dette . Jeg har en mistanke om at de ikke kommer til å gjøre det heller, det passer vel for dårlig overens med det de har skrevet før.

Hvor ble det av den objektive presse?

EB
17-11-2004, 08:41
Har vi noen gang hatt en objektiv presse? Når noen f.eks kritiserer VG er til og med Klassekampen med blant forsvarerne av VG... En gang journalist alltid journalist - alt for journalismen!!!

Fly high
17-11-2004, 11:07
Jeg konstaterer at selv presumtivt oppegående mennesker i flybransjen av og til ikke vet hva de snakker om!

LN-RKF
18-11-2004, 11:08
I en ytring som boarding.no gjengir i sin helhet, mener reisebransjedirektør Rolf Forsdahl at oppslagene i media var uten kritisk vinkling.

"Skadevirkningene for flyselskapet kan bli store. Sjelefreden til tusenvis av flypassasjerer er forstyrret. En mindre katastrofepreget vinkling av saken og en viss kritisk holdning til kildenes informasjoner ville styrket min tro på pressen." skriver han bl.a

http://www.boarding.no/art.asp?id=14089

Fly high
18-11-2004, 11:37
Og hvilken agenda har herr Forsdahl i denne saken mon tro?

Airwolf
19-11-2004, 18:32
Originally posted by morr
Jeg har vært av oppfatning at vår kjære samferdselsminister har vært den svakeste i regjeringen. Etter dagens oppslag i Aftenposten har bildet endret seg. Nå havner flyteknikerne i samme bås som flyvelederne, kun interessert i sin egen gruppe uten gangsyn og interesse for sine kollegaer i andre deler av bransjen. Bra SKOGSHOLM. Terningkast 6.

Flyteknikerne og NFO er først og fremst bekymret for flysikkerheten, ikke egne arbeidsplasser. Skal sikkerheten ivaretas så er det mildt sagt begrenset hvor mange flyteknikere man kan fjerne. De er fremfor alt opptatt av at du får en trygg reise når du kjøper en flybillett, og det bør du være glad for...

Samferdselsministerens utspill var utelukkende et forsøk på å forsvare Luftfartstilsynet, som hun har ansvaret for. Det er nemlig tilsynet og ikke media som skal avdekke juks og mangler i.f.m. vedlikehold. Tilsynet grep først inn etter VG's avsløringer, og gav SAS et pålegg om å endre sine rutiner umiddelbart. Det er m.a.o. ikke slik man kan få inntrykk av i denne diskusjonen at oppslaget i VG var oppspinn, men i høyeste grad på sin plass.

Fremdatering av logger er en del av dokumentasjonen NFO snart vil legge frem for Havarikommisjonen for Sivil Luftfart, dokumentasjon vedrørende sikkerhetsrutiner og vedlikehold i SAS som iflg flyteknikerne svekker flysikkerheten. Jeg venter i spenning...

Mvh
HB

Superhai
19-11-2004, 21:28
Originally posted by Airwolf

Flyteknikerne og NFO er først og fremst bekymret for flysikkerheten, ikke egne arbeidsplasser. Skal sikkerheten ivaretas så er det mildt sagt begrenset hvor mange flyteknikere man kan fjerne. De er fremfor alt opptatt av at du får en trygg reise når du kjøper en flybillett, og det bør du være glad for...


Flysikkerheten tror jeg neppe blir så mye værre, nå som SAS nærmer seg sikkerhetsrutinene til de aller fleste selskapen i verden. Men du flyr kanskje ikke noe annet enn SAS siden du er så bekymret? Klart det er snakk om egne arbeisplasser når færre mennesker trengs i driften. SAS rutiner gjør at man ikke trenger så mange på natters tid, når flyene normalt ikke flyr. Men du synes det er en trussel for flysikkerheten at det ikke er noen mekanikere som kan våke over flyene mens de sover trygt ved gaten (de kunne kanskje våkne opp og å ha fått snue? eller trenger et teppe mot varmen)...

Det trengs også færre mekanikere når det i stedet er pilotene som går rundt og sjekker flyet før avgang, og når stuerne går rundt og sjekker at ingen skader er skjedd eller luker er åpne. Slik har Braathens og de aller fleste flyselskapene gjort i mange år og regner også med Norwegian gjør det på samme måten. Er man usikker på noe så tilkaller man heller en mekaniker da for å sjekke - det går ikke utover flysikkerheten, men derimot så vil punktligheten bli noe dårligere (særlig i disse dager hvor mekanikerne tar seg god tid til å gjøre det)

DY
19-11-2004, 23:35
Originally posted by Superhai


Originally posted by Airwolf

Flyteknikerne og NFO er først og fremst bekymret for flysikkerheten, ikke egne arbeidsplasser. Skal sikkerheten ivaretas så er det mildt sagt begrenset hvor mange flyteknikere man kan fjerne. De er fremfor alt opptatt av at du får en trygg reise når du kjøper en flybillett, og det bør du være glad for...


Flysikkerheten tror jeg neppe blir så mye værre, nå som SAS nærmer seg sikkerhetsrutinene til de aller fleste selskapen i verden. Men du flyr kanskje ikke noe annet enn SAS siden du er så bekymret? Klart det er snakk om egne arbeisplasser når færre mennesker trengs i driften. SAS rutiner gjør at man ikke trenger så mange på natters tid, når flyene normalt ikke flyr. Men du synes det er en trussel for flysikkerheten at det ikke er noen mekanikere som kan våke over flyene mens de sover trygt ved gaten (de kunne kanskje våkne opp og å ha fått snue? eller trenger et teppe mot varmen)...

Det trengs også færre mekanikere når det i stedet er pilotene som går rundt og sjekker flyet før avgang, og når stuerne går rundt og sjekker at ingen skader er skjedd eller luker er åpne. Slik har Braathens og de aller fleste flyselskapene gjort i mange år og regner også med Norwegian gjør det på samme måten. Er man usikker på noe så tilkaller man heller en mekaniker da for å sjekke - det går ikke utover flysikkerheten, men derimot så vil punktligheten bli noe dårligere (særlig i disse dager hvor mekanikerne tar seg god tid til å gjøre det)




Tror ikke det er noe stort problem at det ikke er noen som sitter og passer på SAS flyene om natta....det som er det store i denne saken er vel at SAS har lovet myndighetene at flyenen skal sjekkes minst 1 gang hver 24 time....og deretter gjør noe helt annet med å framdatere de sjekkene de gjør (som sikkert er kjempebra utført) slik at man kan ende opp med lengre tid mellom sjekkene enn man har sagt at man skal. Jeg synes dette er juks....i mild forsand. Hvorfor kan ikke SAS bare informere myndighetene at flyene vil alle bli sjekket når de er ferdige for dagen...på ALLE dagene og dermed slippe å bli "tatt" for juks ved at man framdaterer rapporter?? Det er "jukset" som er det store sviket i denne saken i mine øyner....om det er en slik kultur i SAS på dette området at man framdaterer og gjør noe annet enn man sier man gjør...hvordan er det da på andre områder i selskapet. Et betimelig spørsmål etter min mening...og sikkert ikke noe som SAS er særlig glade for....de bør ikke være det i alle fall.


Og bla dette stod i kveld på www.aftenbladet.no
Hver uke skal teknikerne foreta omfattende servicesjekk av SAS-flyene, pålagt av myndighetene. I teknikernes logg heter det at arbeidet som utføres, skal loggføres først påfølgende dag. Det betyr at det kan gå åtte dager mellom hver gang et fly sjekkes, i stedet for sju dager.

- SAS er et selskap med sterk fokus på sikkerhet, og vi ønsker å rydde opp. Dette har hatt skadevirkninger for SAS, sier teknisk direktør Lars Mydland i SAS til NTB.

Granskning av de administrative rutinene i forbindelse med vedlikeholdet på Scandinavian Airlines starter umiddelbart, men Mydland kan ikke si når arbeidet vil være ferdig.

- Det kommer an på hva vi finner under undersøkelsen, sier Mydland.

Superhai
19-11-2004, 23:42
Å jukse med den tekniske loggen er ikke riktig, og det er ikke galt av VG og ta fram saken. Men jeg tror ikke flyteknikerne hadde brydd seg om ikke arbeidsplassene hadde vært i fare.

DY
19-11-2004, 23:53
Originally posted by Superhai


Å jukse med den tekniske loggen er ikke riktig, og det er ikke galt av VG og ta fram saken. Men jeg tror ikke flyteknikerne hadde brydd seg om ikke arbeidsplassene hadde vært i fare.



Det er en annen side ved det hele....det rettferdiggjør ikke det SAS driver med likevel.
Men om dette primært er for å skade SAS og paybacktime for jobber som forsvinner er dte heller ikke bra av foreningene. Synes også det er litt betenkelig at disse teknikerne har holdt på med dette såpass lenge uten å varsle klarere fra...om det som er media er korrekt da..

Airwolf
20-11-2004, 12:37
VG har i dag spandert to nye helsider om saken, der bl.a Mydland uttaler seg. Han vil nå ha åpenhet omkring teknisk vedlikehold i SAS slik at folk får klarhet i hva som foregår i selskapet.

Det er vel mange her som mener at VG's mål med dette er å henge ut SAS, og at saken selger aviser. Men etter min mening så er det ingen tvil om at medias kraftige fokusering på dette er til det beste for flysikkerheten, vi ser jo nå at flyselskapene skjerper seg. Men siste ord er nok ikke sagt, særlig med tanke på dokumentasjonen som flyteknikerne vil frigjøre. Det store spørsmålet er hvor mye av dette som er teknikernes søte hevn, eller om det faktisk er en rekke alvorlige mangler vedrørende vedlikeholdet i SAS. Men det er jo dette myndighetene nå skal kartlegge.

Mvh
HB

LN-MOW
20-11-2004, 19:32
VG's maal er aa selge aviser. SAS er et stort og velkjent selskap. Aa fokusere paa problemer i et stort og velkjent selskap selger aviser. Flyteknikerene utnytter denne situasjonen til aa fremme sin sak. VG driter i flysikkerheten.
Dette er et godt eksempel paa en sak som er blaast ut av alle proposjoner. Det som staar i teksten er at det kan ta aatte dager mellom sjekkene, ikke at der er aatte dager mellom sjekkene.
Dette er en fillesak som ikke er verdig oppslagene naar det foregaar saa mye annen dritt rundt i verden.

sail4fun
20-11-2004, 19:48
Originally posted by Airwolf


VG har i dag spandert to nye helsider om saken, der bl.a Mydland uttaler seg. Han vil nå ha åpenhet omkring teknisk vedlikehold i SAS slik at folk får klarhet i hva som foregår i selskapet.

Det er vel mange her som mener at VG's mål med dette er å henge ut SAS, og at saken selger aviser. Men etter min mening så er det ingen tvil om at medias kraftige fokusering på dette er til det beste for flysikkerheten, vi ser jo nå at flyselskapene skjerper seg. Men siste ord er nok ikke sagt, særlig med tanke på dokumentasjonen som flyteknikerne vil frigjøre. Det store spørsmålet er hvor mye av dette som er teknikernes søte hevn, eller om det faktisk er en rekke alvorlige mangler vedrørende vedlikeholdet i SAS. Men det er jo dette myndighetene nå skal kartlegge.

Mvh
HB

2 sider... mest illustrasjons bilder da .....

Superhai
20-11-2004, 22:32
Originally posted by P.A. VIKING

2 sider... mest illustrasjons bilder da .....


Ja, det er jo tross alt VG da.

DY
20-11-2004, 23:57
Jeg synes det er bra at slikt kommer frem.....selv SAS innrømmer jo at dette ikke er bra, men de hadde garantert ikke valgt å endre dette uten at det kom fram i lyset. Spørsmålet er jo dessuten....er det en instruks som sier at at man SKAL framdatere sjekkene...eller er det noe en bare gjør...? Hvem har gitt den beskjeden...og hvorfor har teknikerne gått med på dette i lengre tid? Mye rart i denne saken tydeligvis

LN-BRK
21-11-2004, 01:30
Det er vel ingen fillesak når et fly flyr 70 timer i stedet for 50 timer mellom hver service?

LN-MOW
21-11-2004, 04:53
Dokumentfalsk - enten det er med eller uten hensikt - er aldri en fillesak, men oppmerksomheten dette har faatt staar ikke i forhold til forhold til forseelsen.

VG utnytter folks forhold til det aa fly til aa selge flere aviser. Det finnes uhorvelig mange mennesker med flyskrekk, og disse krigstypene skaper mye engstelse blant disse. Og hvis da noen av disse bestemmer seg for ikke aa fly, saa har de som tente lunta - flyteknikerene - undergravd sin egen arbeidsplass.

DY
21-11-2004, 11:09
Og en av grunnene til at dette har blitt en så stor sak er vel at SAS har et godt rykte når det gjelder sikkerhet, og at skandinaviere har kunnet stole på det SAS har gjort og sagt.....nå har SAS selv stilt seg i en vanskelig situasjon med "juks", noe som nok er overraskende for de fleste....og som SAS kunne ha ordnet opp i for lenge siden. Denne debatten bør vel ikke ende opp med å klage på VG som faktisk har klart å få disse avdekket....men heller se på hva det er som skjer i SAS, og unngå at slikt skjer igjen. Tviler på at færre tar fly pga dette....og alternative selskaper er det jo ikke så mange av. Regner ikke med at Norwegian får flere kunder pga dette....selv om det ikke har blitt avslørt noe slikt hos dem.

Superhai
21-11-2004, 16:30
Originally posted by DY

...er det en instruks som sier at at man SKAL framdatere sjekkene...eller er det noe en bare gjør...

Slik jeg skjønte det så stod det i instruksen at man skal føre inn sjekken etter kl 00.00 UTC tid hvis sjekken ble gjort etter flyets daglige operasjon.

M609
22-11-2004, 09:34
Mer tull..... (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=101382)

Om det er mindre trygt får andre uttale seg om, men det er påfallende at SAS er eneste selskap med denne praksis. At myndighetene toer sine hender, da regelverket ikke dekker akkurat denne saken, ville vel fort endret seg om det var en medvirkende årsak i ett havari.... :zzz

Isbamse
22-11-2004, 10:56
Originally posted by DY


Tror ikke det er noe stort problem at det ikke er noen som sitter og passer på SAS flyene om natta....

Kommer an på hvor gode låser det er på gjerdene på norske flyplasser...