PDA

View Full Version : Finnairs store suksess på Asia


SQ 777
03-08-2007, 23:37
Fra Boarding:

http://www.boarding.no/art.asp?id=27634

Ekstra morgenavgang fra Helsinki til Bangkok fra desember til slutten av mars.:exclamati

I den sammenheng kan det nevnes at til BOM forrige onsdag var belegget i økonomi
over 95 % ( så bare et lite fåtall med ledige seter ). Tilbake sist mandag ca. 80 %. Imponerende for en rute som har gått kun en måned . Er vel også lavsesong nå.

Herlov
03-08-2007, 23:52
Jeg leste for noen dager siden at antall svensker som reiste til Asia via Helsinki hadde økt med 55% (juni 2007 mot juni 2006) .. Utrolig at SAS kan sitte og se på den utviklingen. Helt sprøtt ..

amatør
04-08-2007, 00:42
Og i første kvartal i år økte Finnair med 66% mellom Norge og Asia, med den største veksten blant forretningsreisende..

Airbus 330
04-08-2007, 00:45
Originally posted by amatør

Og i første kvartal i år økte Finnair med 66% mellom Norge og Asia, med den største veksten blant forretningsreisende..

Nok engang, HVOR ER SAS?????? :mol :viking

Airbus 330.

GFL
04-08-2007, 00:55
Det er et meget godt spørsmål...De er vel meget fornøyd med slik de har det nå da. Er meget fornøyd med Finnair jeg, så de flyr jeg gjerne igjen med til Asia. Særlig med de prisene. Er vel greit å komme med noen tilbud enn å fly med tomme seter.

TG923
04-08-2007, 01:28
Nå utnytter vel SAS tross alt flyparken sin på langdistanse rimelig godt, i tillegg er prisene jevnt over høyere enn Finnair og likevel med godt belegg.

Når det gjelder Bangkok utvider jo SAS også i vintersesongen med 3 x ukentlig fra 29. oktober og fram til mars 2008 fra Stockholm.

LN-AFG
04-08-2007, 03:29
SAS har foreløpig ikke kapital til investering i nye fly. Salget av Spanair er derimot ventet å bringe nok cash inn til at det igjen kan ekspanderes på longhaul.

Regner med det blir bestillt en 8-10 A330-200 når de først setter igang.:cool:

Tommy777
04-08-2007, 05:48
Originally posted by LN-AFG

SAS har foreløpig ikke kapital til investering i nye fly. Salget av Spanair er derimot ventet å bringe nok cash inn til at det igjen kan ekspanderes på longhaul.

Regner med det blir bestillt en 8-10 A330-200 når de først setter igang.:cool:

Vel, kassa til SAS er rimelig full fra Radisson SAS salget som bragte inn nesten 6 milliarder... I tillegg gikk SAS med nesten en milliard i overskudd i fjor mens Finnair tapte penger samme året. Det Lasse Lindgren sa var at SAS International vil ekspandere aggresivt når man gikk i pluss. Det skjedde i fjor, men med en ny SAS direktør på plass + andre utfordringer, har ikke denne lovnaden holdt stikk... Dessverre

Det unnskylder ikke den latterlige, defensive holdningen SAS har til det skandinaviske markedet. De har 11 fly som går med 90% av setene solgt til enhver tid. Det er skuffende at SAS ikke satser for markedet er der. Man har sluppet til CO, DL og US til USA. TG og SQ har stjelt kunder til østen. Nå kommer AY på banen, men de stjeler ikke kunder fra SAS, fordi SAS går fortsatt for fulle hus med 2 x TG jumbo til BKK hver dag + AY.

At flyene til Finnair går fulle i sommer er vel ikke rart, de har jo solgt setene med tap..Når alle klarer å få tak i billetter til 2000 spenn, betyr det at mange seter var tilgjengelig til denne prisen. Smart markedstrekk, men det gjør ikke at folk automatisk vil velge AY i fremtiden. Stuntet i sommer er en ting, man skiller smågutta fra mannfolk når vinteren kommer... Jeg ler når jeg ser at folk blir imponert over at AY har nesten fulle fly i sommer. Dersom AY ikke har fulle fly i sommer, er de det eneste flyselskapet som ikke har det. Hvorfor?? FORDI på sommeren skal ikke setene bak selges med rabatt, på sommeren skal flyselskapene melke kundene bak gardinen, slik er det på langdistanse hvert år. En billett til USA koster rundt 9000 spenn på sommeren, en billett til BKK koster det samme. SAS kan da bare flire av AY som selger setene sine til 1/3 av prisen, SAS selger alle sine seter på intercont uansett til en MYE høyere pris så hvem gir vel blaffen i at Finnair vinner en del kunder til tapspris som SAS ikke har plass til uansett. At Finnair vinner forretningsreisende fra SAS er bare tull. AY har ikke et produkt som er i nærheten av å kunne konkurrere med SAS i C klasse. SAS selger majoriteten av sine C seter til NRT og PEK. BKK.

Men på sikt er dette urovekkende. SAS kunne lett ha vunnet disse kundene med rett kapasitet. SAS kunne hatt en flåte som er dobbelt så stor som eksisterende flåte og begynt å tjene skikkelige penger. Problemet er at SAS har sinnsykt høye kostnader og sliter med et koko system fra 40 tallet der danske, svenske og norske ansatte slåss med sin arbeidsgiver og SAS vil alltid være handicappet rett og slett på grunn av CAU og andre latterlige fagforeninger. SAS kommer aldri til å kunne konkurrere på likt grunnlag med konkurrentene grunnet de utrolige utfordringer man har med 50+ fagforeninger.

Så hvem vet hva fremtiden vil bringe, men jeg lar meg overhodet ikke imponere av AY.. De er bare et av mange flyselskaper som har stjelt av den voldsomme skandinaviske veksten som SAS kunne ha hatt dersom de hadde hatt flere fly.

GFL
04-08-2007, 12:50
Hehe, alltid like moro å lese slike innlegg fra folk som bare flyr SAS C, og alt annet er noe tull.

Finnair selger nok billetter til mer penger enn 2000 kr. Men det er ikke akkuart høysesong i India nå. For der er det monsun-tid fra juni-august. Du vil nok kunne se en økning i priser utover høsten og vinteren. Men hva vet SAS om India, de greide ikke å tjene penger dit heller. Eller manglet de fly?

At SAS C har bedre konsept er greit. Men tid er penger, og hvem flyr kjappest til Asia? SAS kunne gjort lett grep tidlig, med ha noen asia-ruter fra ARN, men det tok sin tid...

Hva skjer til vinteren? Det er nok vinter i Helsinki også, og der sitter de å venter på nye fly. SAS derimot, de må nok vente en stund.

SQ 880
04-08-2007, 14:03
Min kone reiste med SAS fra Korea, via Narita grunnet dette var helt klart billigste
alternativ fra Seoul til Oslo. Hun mente at belegget på Økonomi var ca 60% og
dette er ikke spesiellt høyt mitt i sommersesongen. Dette var i midten av Juli, og
jeg trodde flyene var fulle av Asiatere som skulle på Europeferie

I tillegg var maten så å si ubrukelig sett fra ett Asiatisk ståsted og null servering fra
Cph og opp.

Jeg greier ikke å se hvorfor SAS er så mye bedre på Økonomi enn Finnair, vis man ser
bort fra de trange setene på MD 11 og dårlig benplass på den ene 340 maskinen som
kom fra Virgin. Forhåpentligvis velger AY den samme pitchen som SAS har på de nye
maskinene og da er valget mitt soleklart, selv om billettprisen er den samme, gitt ut fra
den kortere reisetiden til Asia.

Finnair tør å satse når SAS sitter handlingslammet, og gir oss i Nord ett uslåelig tilbud
østover.

SQ 777
04-08-2007, 18:44
Hei Tommy777...... Tror du ikke fikk min reasoning rett vedr imponerende 98 % belegg på BOM med AY. ^_^

Det var ialt 40+ flighter på tilbud juli-august , bortgjemt i aviser etc på salg lørdag søndag til BOM ( i regntid og lavsesong ), og der er sikkert få som kan snu så raskt på hælen før søndag midnatt og kjøpe bill. til 2.000 ( WF som oss 1.400 ). Kan ikke være mer enn et fåtall % av 98 !!

Det beviser kun at AY er inne på noe vesentlig her. Noe som SK oppdager for sent som vanlig.Gleder meg til LH overtar hele kostebinderiet og vi flyr L`H OSL-BGO. :lol:

Eneste problem med AY er at de tilhører "feil" allianse fo mange os oss i Norge.. De fleste av oss tilhører Star eller Skyteam eller begge. men tilbake til C-gjengen:

a ) C-folk vil helst komme raskest mulig fram. AY er overlegen til Asia fra Vest-Europa.
b ) C-folk har bøttevis av poeng de kanskje ikke får brent likevel på andre program
c ) AY kommer snart med en like bra C når de får pælmet ut MD 11'ene .
d ) De er like eff. som f.eks. LH. Imponert de to turene de siste ukene til Asia.

Så er man Star eller Skyteam tar de vel gjerne opp et Oneworld medlemskap også. ??

For meg er ikke AY ikke så aktuelt nå. Vil ta et par "asiafrie år". Men får jeg BKK eller HKG for 2.000 har jeg alltid noe tid tilovers for 3 dager med god mat !! :colgate:

GFL
04-08-2007, 19:01
Synes nå Asia er minst like spennende som andre veien....:D

Noen som har konkrete tall på hva AY vs SK til Asia? Mistenker at yielden til SAS ikke så mye bedre. Er ikke dette problemet på SAS til asia, og ikke minst BKK?

Gleder meg til LH overtar hele greia, de har fått dreisen på Swiss så. Og ja, LH har et tilbud til Osaka med 4355.

ln-pep
04-08-2007, 19:31
Gleder meg til LH overtar hele greia,
Gratulerer, du har helgens mest usakelige innlegg. I tillegg er det rett og slett et ufint innlegg overfor alle ansatte i SAS :old

SQ 777
04-08-2007, 20:01
Virker hver gang.:cool: ........ Ventet på den.... Så hårsåre og virkelighetsfjerne dere er. Tåler ingen SK-fleip.......:old :old

Lover å gi meg en stund framover.......:huh:

sail4fun
04-08-2007, 23:56
AY store suksess på Asia

Tja, det vet vi vel ikke før i Feb08 når regnskapet er gjort opp ? , men en ting
skal AY og DY har , det er sprek satsing i motsettning til "sinkene" i Frøvik.

Trety
05-08-2007, 00:53
Originally posted by Airbus 330
Nok engang, HVOR ER SAS?????? :mol :viking


Vel, de har et hovedkvarter i Frösundavik. Det ligger ved Stockholm i Sverige og skal være relativt enkelt å finne.
Ellers har de en liten gruppe med store, fine fly på flyplassen i København. Noen av dem har 2 motorer og andre har attpåtil 4! I tillegg har de etpar sånne store på flyplassen i Stockholm også. Som om ikke det var nok, har de en haug med litt mindre fly (noen har tilogmed propeller!) på flyplassene i Stockholm, København og Oslo. Alle disse er ganske lett gjenkjennelige ettersom de har blått haleror med "SAS" i hvite bokstaver, hvit flykropp og røde motorer. Og på alle disse flyplassene er det også mennesker som sitter i skranker med et skilt montert over der det også står "SAS". Jeg mistenker at disse menneskene jobber for SAS.
Jeg håper dette bidrar til å hjelpe deg i din undring på hvor man kan finne SAS. :p

GFL
05-08-2007, 01:03
Originally posted by ln-pep

Gleder meg til LH overtar hele greia,
Gratulerer, du har helgens mest usakelige innlegg. I tillegg er det rett og slett et ufint innlegg overfor alle ansatte i SAS :old

Tusen hjertelig takk. Tar ikke så tungt igrunn :p Jeg mener dog det siste innlegget er nokså usakelig, men vi er alle forskjellige :lol:

Utflyttet
05-08-2007, 03:00
Originally posted by ln-pep
Gleder meg til LH overtar hele greia,
Gratulerer, du har helgens mest usakelige innlegg. I tillegg er det rett og slett et ufint innlegg overfor alle ansatte i SAS :old

Det var i en annne tråd her noen som lurte på hva denne enorme forkjærligheten for SAS her inne var, og hva er vel mer treffende enn svaret ditt?

Du klippet setningen til GFL, hele setningen var vel

Originally posted by ln-pep
Gleder meg til LH overtar hele greia, de har fått dreisen på Swiss så.


Så da antar jeg dy synes det var helt greitt med alle i Swiss som mistet jobben pga dårlig ledelse, men det er ikke OK hos SAS? ;)

-A

MD11
05-08-2007, 11:41
Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen her inne påstår at SK har bedre C klasse enn AY. Alle MD11 har splitter nye lie flatsbed i C kabin med individuell underholdning ombord. Det samme på A340, de har to nye nå. Kvalitet på mat og drikke servering kan vel heller ikke väre spesielt annerledes. Jeg har nylig snakket med ID pax som overhodet ikke var imponert over SK C klasse i forhold til mange andre selskap. Purseren ombord så uflidd ut, virket sur og i tillegg gikk han med skjorta hengende utenpå buksen. Kan det kalles god standard på C klasse? I tillegg kan vi også nevne alle problemer de har hatt med de nye setene sine som selvsagt ble kjöpt inn billigst mulig.

En ting til, folk har klaget over at de sklir ned i gulvet når de sovner ombord, setene er for glatte....toppers:wow:

ln-pep
05-08-2007, 12:38
At purseren på EN flight ser uflidd ut, kan vel ikke være målestokk for SAS sin C-klasse. Har selv reist mye rundt med diverse selskaper og vil si at etter at sas fikk ny config på sine airbus, så har de et meget konkuransedyktig produkt. Har aldri prøvd C-klasse hos våre venner i øst, så kan ikke uttale meg om dem :-p

sail4fun
05-08-2007, 12:44
Originally posted by MD11

Kan ikke fatte og begripe hvorfor noen her inne påstår at SK har bedre C klasse enn AY. Alle MD11 har splitter nye lie flatsbed i C kabin med individuell underholdning ombord. Det samme på A340, de har to nye nå. Kvalitet på mat og drikke servering kan vel heller ikke väre spesielt annerledes. Jeg har nylig snakket med ID pax som overhodet ikke var imponert over SK C klasse i forhold til mange andre selskap. Purseren ombord så uflidd ut, virket sur og i tillegg gikk han med skjorta hengende utenpå buksen. Kan det kalles god standard på C klasse? I tillegg kan vi også nevne alle problemer de har hatt med de nye setene sine som selvsagt ble kjöpt inn billigst mulig.

En ting til, folk har klaget over at de sklir ned i gulvet når de sovner ombord, setene er for glatte....toppers:wow:

Comment, nok en gluping med ID rettigheter som ikke forstår at slikt skal man ta opp innad og ikke "reklamere" med

EB
05-08-2007, 16:27
At SAS er handlingslammet østover kan vel sammenlignes med Finnairs lammelse vestover...eller? Nei - SAS flyr jo faktisk til mange byer i Østen mens Finnair vel ikke flyr til så mange vestover...

Stian
05-08-2007, 16:30
Originally posted by EB

At SAS er handlingslammet østover kan vel sammenlignes med Finnairs lammelse vestover...eller? Nei - SAS flyr jo faktisk til mange byer i Østen mens Finnair vel ikke flyr til så mange vestover...

Når man ser på Helsinkis geografiske belligenhet er det kanskje ikke så rart...?

EB
05-08-2007, 17:20
Tja! Jeg kan i allefall ikke klage over at SAS faktisk flyr på mange byer i USA...og de fyller jo opp maskinene dit også...

SQ 777
05-08-2007, 17:39
EB da , man flyr ikke til HEL for å komme til Junaiten. Bortsett helt OK hvis kr. 2.000 for billetten.

Men helt ærlig, fly 1 time østover til HEL og en time tilbake over OSL er kortere enn
to timer sydover til FRA og et par timer før du passerer OSL til høyre i Nordsjøen senere. Har brukt den , teit, men kun pga av pris. LH har jo gratis drinker og da går tiden fortere..;)

Eks på teite routinger er MIN tur til JFK ( se øppkømmings nedenunder ). Men den var superbillig og 100 % FB poeng. Tidsmessig ikke smart a la gå via FRA. Men 777 en vei.

Smarteste tidsmessig er CO fra OSL-EWR. Riktignok har jeg nå tre slike det neste året.

Bytte til henholdsvis SAN-HNL-PHX.... Topp priser og 100 % FB poeng. Alt i monkeyklasse.:wink

EB
05-08-2007, 17:54
Jeg snakker ikke om å fly østover med AY for å komme til USA... Bare poengterer at Finnair har et utrolig dårlig tilbud til USA fra sitt hjemmemarked...enkelt! SAS flyr båd østover og vestover fra sitt hjemmemarked - i tillegg så er de jo i allianse med SQ og TG som utfyller fra Skandinavia og med LH fra FRA og MUC...

SQ 777
05-08-2007, 18:19
Joda, er jo delvis enig. AY har JFK direkte, men det har ikke SK fra OSL. AY "tvangssender" alle andre via LHR og videre med BA. Rett retning østover , TOPP, grunnet økonomi. Rett bonussystem for dem, Oneworld.

Men nordmenn blir "tvangssendt" østover til ARN og sydover til CPH av nøyaktig samme grunn før de sendes østover. Pæng.

Men for finner er dette OK.... Ikke oss.

Men de fleste SK trofaste aksepterer dette. Ev. tar andre teite kombi via CDG og FRA ( som meg ). :exclamati :smile2

EB
05-08-2007, 19:10
...men nordmenn synes det er greit å skifte i AMS og/eller LHR i forhold til ARN og CPH. Så sort/hvit er nok ikke virkeligheten...

SQ 777
05-08-2007, 19:55
Enig, AMS er jo uansett favoritten nr. 1 i Europa. Like bak mål over dammen som alt annet. CDG, mitt neste er fæl..... Men kun 50 min går jo fort.......:o

Og har NW som har blitt favoritten etter de fikk nye A340/330...... Lest en del sure oppstøt vedr. dem, men har hatt så mange t/r på tre år nå og alt har vært topp.. Tosetere :cool:

Tommy777
05-08-2007, 20:25
Originally posted by SQ 777

Hei Tommy777...... Tror du ikke fikk min reasoning rett vedr imponerende 98 % belegg på BOM med AY. ^_^

Det var ialt 40+ flighter på tilbud juli-august , bortgjemt i aviser etc på salg lørdag søndag til BOM ( i regntid og lavsesong ), og der er sikkert få som kan snu så raskt på hælen før søndag midnatt og kjøpe bill. til 2.000 ( WF som oss 1.400 ). Kan ikke være mer enn et fåtall % av 98 !!

Det beviser kun at AY er inne på noe vesentlig her. Noe som SK oppdager for sent som vanlig.Gleder meg til LH overtar hele kostebinderiet og vi flyr L`H OSL-BGO. :lol:

Jeg har aldri hørt om noen flyselskap som selger seter i høysesong til slike priser. Man gir ikke vekk penger.. Det var mitt poeng. Alle jeg kjenner (og alle forum jeg har lest om disse billettene) fikk tak i de billettene de ville. Hvert enkelt sete ombord teller på lønnsomheten.. Og billettene var meget godt annonsert. Uansett, det er jo et markedsstunt, intet annet. BTW, India har ingen lavsesong. Veksten til India er nesten 30% det siste året. Trafikken går hele året. Akkurat nå reiser indere bosatt i utlandet hjem til familien.

Igjen, skjønner ikke hva folk er så imponert over AY for?? TG har 2 jumboer stort sett daglig fra SAS sitt hjemmemarked til BKK, noe som er nesten 4 gang så mye kapasitet som det AY har nå. Regner man med SAS sine snart 2 avganger, har man et tilbud fra SAS sitt hjemmemarked som er 6 gang så stort som det AY tilbyr. Hva er så revolusjonerende og blir applaudert? At AY har dumpet prisene? Jeg tror ikke de viktigste kundene springer etter disse billettene uansett. Og det er ikke noe nytt at nye flyselskaper angriper SAS. På hjemmebane har SAS fått føle konkurransen på kroppen, naturlig nok kan ikke handle det eksplosive skandinaviske markedet alene... Derfor kommer CO, DL, US, TG, SQ ++++ på banen, så konkurranse er intet nytt. SAS vil uansett være der i morgen

AY har valgt å gi opp USA fordi de av geografiske grunner ikke kan vinne til USA. De fornærmer sine kunder med å tilby en charter 757 til BOS og MD11 til JFK. Et drittprodukt for å si det mildt. De har valgt å gi opp USA og satse på østen. SAS er godt representert allerede og har dessverre ikke materiell til å satse, men jeg tror (håper) at dette vil endres snart. Vi som liker SAS og Star Alliance har SQ, LH, Asiana og All Nippon dersom vi vil til østen. Produkter som alle knuser AY.

Og når det gjelder de mildest talt usaklige uttalelsene fra et par i tråden om at man gleder seg til at LH tar over SAS, get real! SAS er i en meget sterk økonomisk situasjon nå og har ingen behov for å selge. SAS gruppen tjente en milliard i fjor og vil levere et meget sterkt resultat i år igjen. Litt mer enn hva en storkjefta løgnhals med en flåte brukte 737er kan vise til. Så noe LH oppkjøp annet en Spanair og BMI, vil vi ikke se.


Originally posted by SQ 777
Eneste problem med AY er at de tilhører "feil" allianse fo mange os oss i Norge.. De fleste av oss tilhører Star eller Skyteam eller begge. men tilbake til C-gjengen:

a ) C-folk vil helst komme raskest mulig fram. AY er overlegen til Asia fra Vest-Europa.
b ) C-folk har bøttevis av poeng de kanskje ikke får brent likevel på andre program
c ) AY kommer snart med en like bra C når de får pælmet ut MD 11'ene .
d ) De er like eff. som f.eks. LH. Imponert de to turene de siste ukene til Asia.

Så er man Star eller Skyteam tar de vel gjerne opp et Oneworld medlemskap også. ??

For meg er ikke AY ikke så aktuelt nå. Vil ta et par "asiafrie år". Men får jeg BKK eller HKG for 2.000 har jeg alltid noe tid tilovers for 3 dager med god mat !! :colgate:



Når det gjelder at AY er i feil allianse er jeg helt uenig i. Skyteam er og vil alltid være alliansen for resten i forretningsreisendes øyne. Ut fra Norge, er ikke KLM et realistisk tilbud for folk som reiser på business. KLM satser på økonomiklasse og har et meget begrenset antall premium seter på sine fly. Når det gjelder CO, har de 16 premium seter på sine 757. Så for turister på prisjakt, er alliansen bra for Norge (wow, 16 daglige avganger fra Norge!! For en topp allianse... :rolleyes:

Så på bonus fronten har faktisk AY en fordel. De er medlem av verdens nest beste allianse.

Og så til det at AY er raskest til østen.. De er raskere fra Norge, ja. Men hvor mye snakker vi om? Vi snakker om tider under en time, noe som er utrolig lite. Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...

AY har ihvertfall en eksklusiv C klasse med 30 seter på sin A340. De trenger ikke jobbe hardt for å selge de setene... Produktet har jeg aldri prøvd men har fått det referert flere ganger. De rekker liksom ikke opp... Se hva konkurrentene tilbyr til Asia..

Setene til AY er omtrent det samme som SAS har, dog har SAS bedre IFE system. SAS har også en meget stor fordel i Economy Extra. For forretningsreisende som må ta en tur i siste liten, tilbyr man Economy Extra til en fornuftig pris for fullpris økonomi passasjerer. Hos flyselskap som ikke har en premium økonomi kabin, vil fullpris økonomi passasjerer havne i M, mens hos SAS får man ihvertfall noe igjen for pengene..

Og når det gjelder SAS sin C klasse, har jeg aldri sett uflidde FAs.. Servicen i C er akkurat slik vi skandinaver liker det. I tillegg har SAS det lille ekstra med espresso baren og jumbo toaletter slik at man kan skifte på en behagelig måte.

Og til slutt. Igjen, SAS har utfordringer AY og andre flyselskaper ikke har. Vi lever i et sivilisert samfunn der fagforeninger har sine rettigheter. Derfor må man følge spillereglene noe som gjør det vanskeligere for SAS å drive butikk. Man holder tilbake ekspansjoner fordi man sliter med høyere kostnader enn konkurrentene. SAS har kuttet kraftig, men dessverre er ikke SAS International der man ønsker å være grunnet en forhistorisk måte å drive butikk på. Og ledelsen er maktesløse mot CAU og andre fagforeninger. Skal SAS international være konkurransedyktig, bør piloter og FAs være stasjonert i CPH eller ARN. Man må rett og slett drive butikk, ikke først og fremst tenke på de ansatte. SAS tidligere ledelse har angrepet dette problemet på helt feil måte og det får man svi for nå. Dessverre. Jeg håper bare at SAS får tingene under kontroll og bruker de snart 15 milliardene de har fått/får frigjort til en positiv ekspansjon. For produktet SAS international er meget godt i alle klasser.

MartinL
05-08-2007, 20:48
hahaha og atter haha av noen saerdeles navive SAS oeyne her inne.

At det i virkeligheten spiller noen rolle med direkte forbindelser fra Osl da vi godtar aa fly via AMS men ikke via CPH. At vi paa doed aa liv ikke skal via CPH men gladelig drar via AMS som ofte er lengre.

Er dere virkelig saa skrullete at dere ikke fatter det? Hvorfor pax benytter AMS eller HEL med glede og ikke SAS via CPH? For pax som ikke er aerofile (sikkert 95%) saa bryr de seg veggen om deres argumenter. Det de bryr seg om er pris og regularitet.
I de siste aar har det varet forbunnet med high risk aa velge SAS paa grunn av interne komflikter. Dessuten har de selv glatt priset seg selv ut fra Norge og Sverige til Asia.
De maa jeg bare le naar jeg leserat dette er kortsiktig tenkt og kun forbunnet med tap.
Ta noen kurs i markedsfoering aa finn ut at dette er en av de mest efektive maatene aa danne kunde loyalitet paa.
Vaakn opp!!!!!!!! KLM og Finnair stjeler pax fra det som er SAS sitt hjemme marked.
Fortell meg om et vestlig land med samme okonomi som Sverige og Norge som tillater konkurennter til saa til de grader aa suge ut pax fra sitt hemmemarked som SAS. I tillegg hoester de fantastisk PR ved at mediene til stadighet fremlegger tall fra selskapene "Norge en av de mest profitskapende for KLM" og "Finnair med ekstrem vekst av svensker og nordmenn (igjen)". Med stadig markedsfoering i Norge (det jeg kan tale for) faar forbrukeren en folelse av at disse selskapene satser paa Norske pax i motsetning til SAS som virkelig burde ha trengt et PR kurs.
Naar saa du reklamekampanier fra SAS intercont i Oslo sist lik de Finnair og KLM til stadig kjoerer i Oslo? Jeg kan knapt huske en SAS kampanje som sitter i siden de kjorte glassfiber fronter av MD'er for minst 10 aar siden.

SAS intercont bryr seg veggen om sitt hjemmemarked "skandinavia". Jeg tror de naa begynner aa se konsekvensene av sin mangelfulle satsning. Norge og ikke minst sverige har paa faa aar vist en enorm vekst innen flytrafikken som faa kunne forutsi. SAS kunne med letthet holde nede med hoye priser og styre trafikken ut av Norge tidligere da trafikken var lav og konkurransen saa godt som ikke eksisterende. Den eksplosive veksten har gjort at SAS overhode ikke klarer aa hindre at store aktorer kommer inn selv om de med nebb og kloer goer sitt beste. (hindrer STAR aktorer paa intercont fra Osl). I Sverige har nok signalene ligget lengre enn hos oss, og SAS forsoker aa lappe hullene med et par Maskiner som flyr litt hullete, men det er ikke nok.
SAS kan ikke annet enn aa forvente at slikt skjer. Jeg har ikke noe problemer med aa se at de VAR avhengie av pax fra spesielt tyskland for aa fylle opp flyene fra CPH tidligere, men tidene har forandret seg fort og trafikk grunnlaget fra Skandinavia kan vel naa sies aa vaere saa stort at det glatt kunne dekket opp for transfer pax inn fra andre land i Europa. SAS kan ikke annet enn aa forvente at ting er blitt som det er med lekasjen til andre selskaper. Snur man ryggen smetter andre inn.

Jeg tror det er et tidsporsmaal foer det dukker opp flere langruter til ASIA fra andre en SAS til ARN og Osl. Med dette haaper jeg ikke SAS doed og ned, men jeg synes kanskje at noen sas elskere her kanskje burde sette foten et par meterfra nesetippen og se ting fra en objektiv vinkel.

gustavf
05-08-2007, 20:48
Originally posted by Tommy777
AY har valgt å gi opp USA fordi de av geografiske grunner ikke kan vinne til USA. De fornærmer sine kunder med å tilby en charter 757 til BOS og MD11 til JFK.


Jeg har hatt to turer med Finnair i sommer. På den ene turen bort til Helsingfors var flyet fullt av amerikanske turistgrupper som skulle hjem etter rundtur i Skandinavia. Dette er vel et marked som passer Finnair sine "charter"-maskiner bra. De skiller jo også klart mellom dette produktet og deres normale flygninger.

Finnair har tydelig profilert seg som en aktør som satser på Asia, Asia og atter Asia. Så litt trafikk til/fra Finland. Jeg har veldig sans for denne rendyrkingen av markedet.



Og så til det at AY er raskest til østen.. De er raskere fra Norge, ja. Men hvor mye snakker vi om? Vi snakker om tider under en time, noe som er utrolig lite. Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...


"Jeg har sett" er bestandig en dårlig begrunnelse, men... På turen til Hong Kong traff var de jeg snakket med på flyet (med unntak av MartinL) forretningsreisende fra Skandinavia som skulle besøke ulike produksjonsbedrifter i Asia (og hadde betalt godt over kampanjepris). To av dem ga sa ihvertfall at Finnair var bedriftens foretrukne leverandør av Asia-reiser. Om ikke annet et anektodisk bevis for at Finnair lykkes med Asia-strategien også for forretningsreiser.

MD11
05-08-2007, 20:59
SK's produkter på intercont er jo overhodet ikke dårlig. Og de fyller jo opp flyene sine, de har jo en loadfaktor på nærmere 90% og avgangene over Dammen er jo stort sett fulle. MEN poenget med denne tråden er at SK ikke klarer å ta tak i veksten som er i det Skandinaviske markedet. Organisasjonen henger ikke med og er altfor byråkratisk. Endringene tar for lang tid. Og det andre problemet som blir påpekt her, fagforeningene som er streikekåte.....det kriges innad i organisasjonen mens andre som DY og AY forsyner seg.

Tommy777
05-08-2007, 21:08
Originally posted by MartinL

hahaha og atter haha av noen saerdeles navive SAS oeyne her inne.

At det i virkeligheten spiller noen rolle med direkte forbindelser fra Osl da vi godtar aa fly via AMS men ikke via CPH. At vi paa doed aa liv ikke skal via CPH men gladelig drar via AMS som ofte er lengre.

Er dere virkelig saa skrullete at dere ikke fatter det? Hvorfor pax benytter AMS eller HEL med glede og ikke SAS via CPH? For pax som ikke er aerofile (sikkert 95%) saa bryr de seg veggen om deres argumenter. Det de bryr seg om er pris og regularitet.
I de siste aar har det varet forbunnet med high risk aa velge SAS paa grunn av interne komflikter. Dessuten har de selv glatt priset seg selv ut fra Norge og Sverige til Asia.
De maa jeg bare le naar jeg leserat dette er kortsiktig tenkt og kun forbunnet med tap.
Ta noen kurs i markedsfoering aa finn ut at dette er en av de mest efektive maatene aa danne kunde loyalitet paa.
Vaakn opp!!!!!!!! KLM og Finnair stjeler pax fra det som er SAS sitt hjemme marked.
Fortell meg om et vestlig land med samme okonomi som Sverige og Norge som tillater konkurennter til saa til de grader aa suge ut pax fra sitt hemmemarked som SAS. I tillegg hoester de fantastisk PR ved at mediene til stadighet fremlegger tall fra selskapene "Norge en av de mest profitskapende for KLM" og "Finnair med ekstrem vekst av svensker og nordmenn (igjen)". Med stadig markedsfoering i Norge (det jeg kan tale for) faar forbrukeren en folelse av at disse selskapene satser paa Norske pax i motsetning til SAS som virkelig burde ha trengt et PR kurs.
Naar saa du reklamekampanier fra SAS intercont i Oslo sist lik de Finnair og KLM til stadig kjoerer i Oslo? Jeg kan knapt huske en SAS kampanje som sitter i siden de kjorte glassfiber fronter av MD'er for minst 10 aar siden.

SAS intercont bryr seg veggen om sitt hjemmemarked "skandinavia". Jeg tror de naa begynner aa se konsekvensene av sin mangelfulle satsning. Norge og ikke minst sverige har paa faa aar vist en enorm vekst innen flytrafikken som faa kunne forutsi. SAS kunne med letthet holde nede med hoye priser og styre trafikken ut av Norge tidligere da trafikken var lav og konkurransen saa godt som ikke eksisterende. Den eksplosive veksten har gjort at SAS overhode ikke klarer aa hindre at store aktorer kommer inn selv om de med nebb og kloer goer sitt beste. (hindrer STAR aktorer paa intercont fra Osl). I Sverige har nok signalene ligget lengre enn hos oss, og SAS forsoker aa lappe hullene med et par Maskiner som flyr litt hullete, men det er ikke nok.
SAS kan ikke annet enn aa forvente at slikt skjer. Jeg har ikke noe problemer med aa se at de VAR avhengie av pax fra spesielt tyskland for aa fylle opp flyene fra CPH tidligere, men tidene har forandret seg fort og trafikk grunnlaget fra Skandinavia kan vel naa sies aa vaere saa stort at det glatt kunne dekket opp for transfer pax inn fra andre land i Europa. SAS kan ikke annet enn aa forvente at ting er blitt som det er med lekasjen til andre selskaper. Snur man ryggen smetter andre inn.

Jeg tror det er et tidsporsmaal foer det dukker opp flere langruter til ASIA fra andre en SAS til ARN og Osl. Med dette haaper jeg ikke SAS doed og ned, men jeg synes kanskje at noen sas elskere her kanskje burde sette foten et par meterfra nesetippen og se ting fra en objektiv vinkel.

Martin, vi er helt enige om at SAS er utrolig på defensiven akkurat nå. Det forandrer ikke fakta: SAS flyr med 90% fulle fly på intercont, belegget er bedre enn noen gang. Og setene selges dyrt. Derfor stjeler ikke noen kunder fra SAS, det SAS taper er potenisalet til å vinne store andeler av den voldsomme ekspansjonen som dette markedet nå har

SQ 777
05-08-2007, 21:25
Du verden, hadde ALDRI drømt om at denne tråden skulle ta av så mye ved mitt første innlegg. Som jeg så på som et "nøytralt", ikke provoserende innlegg !:cry: Ventet max 0 eller 1-2 svar........

Men det ble jo gøy, men neste gang vil jeg vel starte noe som ikke går i retning av noe fleip vedr. den hellige kua, SK...^_^

AY VERSUS SK får farten opp . Pinadø, trodde bare positiv omtale av FR kunne laqge så mye oppstyr......:p

Takk folkens,.........

Tommy777
05-08-2007, 21:38
Originally posted by SQ 777

Du verden, hadde ALDRI drømt om at denne tråden skulle ta av så mye ved mitt første innlegg. Som jeg så på som et "nøytralt", ikke provoserende innlegg !:cry: Ventet max 0 eller 1-2 svar........

Men det ble jo gøy, men neste gang vil jeg vel starte noe som ikke går i retning av noe fleip vedr. den hellige kua, SK...^_^

AY VERSUS SK får farten opp . Pinadø, trodde bare positiv omtale av FR kunne laqge så mye oppstyr......:p

Takk folkens,.........

Det er bra med litt debatt innimellom ^_^

MartinL
06-08-2007, 17:22
Originally posted by Tommy777

Originally posted by MartinL

hahaha og atter haha av noen saerdeles navive SAS oeyne her inne.

At det i virkeligheten spiller noen rolle med direkte forbindelser fra Osl da vi godtar aa fly via AMS men ikke via CPH. At vi paa doed aa liv ikke skal via CPH men gladelig drar via AMS som ofte er lengre.

Er dere virkelig saa skrullete at dere ikke fatter det? Hvorfor pax benytter AMS eller HEL med glede og ikke SAS via CPH? For pax som ikke er aerofile (sikkert 95%) saa bryr de seg veggen om deres argumenter. Det de bryr seg om er pris og regularitet.
I de siste aar har det varet forbunnet med high risk aa velge SAS paa grunn av interne komflikter. Dessuten har de selv glatt priset seg selv ut fra Norge og Sverige til Asia.
De maa jeg bare le naar jeg leserat dette er kortsiktig tenkt og kun forbunnet med tap.
Ta noen kurs i markedsfoering aa finn ut at dette er en av de mest efektive maatene aa danne kunde loyalitet paa.
Vaakn opp!!!!!!!! KLM og Finnair stjeler pax fra det som er SAS sitt hjemme marked.
Fortell meg om et vestlig land med samme okonomi som Sverige og Norge som tillater konkurennter til saa til de grader aa suge ut pax fra sitt hemmemarked som SAS. I tillegg hoester de fantastisk PR ved at mediene til stadighet fremlegger tall fra selskapene "Norge en av de mest profitskapende for KLM" og "Finnair med ekstrem vekst av svensker og nordmenn (igjen)". Med stadig markedsfoering i Norge (det jeg kan tale for) faar forbrukeren en folelse av at disse selskapene satser paa Norske pax i motsetning til SAS som virkelig burde ha trengt et PR kurs.
Naar saa du reklamekampanier fra SAS intercont i Oslo sist lik de Finnair og KLM til stadig kjoerer i Oslo? Jeg kan knapt huske en SAS kampanje som sitter i siden de kjorte glassfiber fronter av MD'er for minst 10 aar siden.

SAS intercont bryr seg veggen om sitt hjemmemarked "skandinavia". Jeg tror de naa begynner aa se konsekvensene av sin mangelfulle satsning. Norge og ikke minst sverige har paa faa aar vist en enorm vekst innen flytrafikken som faa kunne forutsi. SAS kunne med letthet holde nede med hoye priser og styre trafikken ut av Norge tidligere da trafikken var lav og konkurransen saa godt som ikke eksisterende. Den eksplosive veksten har gjort at SAS overhode ikke klarer aa hindre at store aktorer kommer inn selv om de med nebb og kloer goer sitt beste. (hindrer STAR aktorer paa intercont fra Osl). I Sverige har nok signalene ligget lengre enn hos oss, og SAS forsoker aa lappe hullene med et par Maskiner som flyr litt hullete, men det er ikke nok.
SAS kan ikke annet enn aa forvente at slikt skjer. Jeg har ikke noe problemer med aa se at de VAR avhengie av pax fra spesielt tyskland for aa fylle opp flyene fra CPH tidligere, men tidene har forandret seg fort og trafikk grunnlaget fra Skandinavia kan vel naa sies aa vaere saa stort at det glatt kunne dekket opp for transfer pax inn fra andre land i Europa. SAS kan ikke annet enn aa forvente at ting er blitt som det er med lekasjen til andre selskaper. Snur man ryggen smetter andre inn.

Jeg tror det er et tidsporsmaal foer det dukker opp flere langruter til ASIA fra andre en SAS til ARN og Osl. Med dette haaper jeg ikke SAS doed og ned, men jeg synes kanskje at noen sas elskere her kanskje burde sette foten et par meterfra nesetippen og se ting fra en objektiv vinkel.

Martin, vi er helt enige om at SAS er utrolig på defensiven akkurat nå. Det forandrer ikke fakta: SAS flyr med 90% fulle fly på intercont, belegget er bedre enn noen gang. Og setene selges dyrt. Derfor stjeler ikke noen kunder fra SAS, det SAS taper er potenisalet til å vinne store andeler av den voldsomme ekspansjonen som dette markedet nå har

helt enig, hvilket bare bekrefter at SAS ikke vil satse pa Intercontinental trafikk fra Sverige og spesielt Norge. (ente direkte eller via CPH eller ARN)
Ikke rart at KLM og Finnair ser muligheter her!

EB
06-08-2007, 19:39
Ja KLM er jo kjempebra fra Oslo til Østen...^_^

MD11
06-08-2007, 22:08
KL er iallefall glimrende fra TRD til Østen;)

GFL
07-08-2007, 01:07
Jaja, vi er uenige Tommy777. Men Finland er tross alt ikke så mye større enn Norge med tanke på befolkning, men det taxer da en del heavyes der iforhold til OSL. Men du bor i USA, så du er jo vant med heavyies daglig...


Originally posted by Tommy777

Igjen, skjønner ikke hva folk er så imponert over AY for?? TG har 2 jumboer stort sett daglig fra SAS sitt hjemmemarked til BKK, noe som er nesten 4 gang så mye kapasitet som det AY har nå.


Jeg er imponert over at du sammenligner TG med AY. AY er mye mindre enn TG, så det skulle bare mangle at TG har nesten 4 ganger kapasitet?

Originally posted by Tommy777

Regner man med SAS sine snart 2 avganger, har man et tilbud fra SAS sitt hjemmemarked som er 6 gang så stort som det AY tilbyr. Hva er så revolusjonerende og blir applaudert? At AY har dumpet prisene? Jeg tror ikke de viktigste kundene springer etter disse billettene uansett.




Hvor har AY dumpet prisene til BKK? Kan du vise eksempler på dette på www.finnair vs www.sas.no nå? Jeg finner priser til BKK for 7500 med AY, og fra 8000 med SK.



Originally posted by Tommy777

Og så til det at AY er raskest til østen.. De er raskere fra Norge, ja. Men hvor mye snakker vi om? Vi snakker om tider under en time, noe som er utrolig lite. Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...




Hvorfor er HEL mer utsatt om vintern enn LHR, ARN, CPH? I flytraffiken skjer vel ting nokså tilfeldig, og det er vel bortimot umulig å gardere seg mot sånt?


Originally posted by Tommy777


AY har valgt å gi opp USA fordi de av geografiske grunner ikke kan vinne til USA. De fornærmer sine kunder med å tilby en charter 757 til BOS og MD11 til JFK. Et drittprodukt for å si det mildt. De har valgt å gi opp USA og satse på østen. SAS er godt representert allerede og har dessverre ikke materiell til å satse, men jeg tror (håper) at dette vil endres snart. Vi som liker SAS og Star Alliance har SQ, LH, Asiana og All Nippon dersom vi vil til østen. Produkter som alle knuser AY.





Fornærmer sine kunder? Hva med SAS IC iforhold til sine norske kunder da? Nordmenn flyr bare innen Europa?:lol: Å si at AY har et drittprodukt, er vel noe som ikke trengs å kommentere engang..:rolleyes: De har iallefall et tilbud...

SAS vil satse snart ja, men hvor skal de få materiale til satse fra, er vel ikke akkuart lett å levert et riktig fly. For all del, alle de selskapene kan kanskje knuse AY til østen. MEn hvordan knuser de AY, er det med tanke de på first-og biz? For sist jeg fløy LH til østen, hadde de ikke IFE i vært sete slik som AY...


Jeg står ikke å gir applaus til AY, men iforhold til SK har de fått veldig mye mer ut av markedet enn hva SAS har. Å skylde på CAU, høyre priser, vanskelig å få tak i nye fly, blir for dumt. Når Finnair kan bestille nye a340 og a350, så må da vel SK kunne greie det også.


AY får jobbe med produktet sitt for dere som betaler masse, jeg tror de har en lettere oppgave enn hva SAS har foran seg. For jeg merket ingen forskjell på SAS og AY bak i kabinen. Begge har litt å lære av NW med tanke på IFE bak iallefall...

Utflyttet
07-08-2007, 01:16
Originally posted by Tommy777
Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren. Litt de-icing og snørydding så rekker man ikke flyet i HEL. Hva må man gjøre da? Ligge over eller ta turen om LHR...


Problemet de dagene det plutselig sukker opp frost/tåke/inversjoner på vinterstid på LHR/LGW er at det ikke bare er du som må ligge over, men halve UK.

-A

Tommy777
07-08-2007, 02:32
Originally posted by GFL

Jaja, vi er uenige Tommy777. Men Finland er tross alt ikke så mye større enn Norge med tanke på befolkning, men det taxer da en del heavyes der iforhold til OSL. Men du bor i USA, så du er jo vant med heavyies daglig...

Vel, dersom SAS kun hadde vært et heil norsk selskap, hadde vi nok hatt mange heavies rullende på taxebaner her også akkurat som i Finland. At SAS ikke har intercont base i Norge er jo rett og slett fordi man dessverre har måttet velge. Det å ha 3 intercont baser i så små land funker dårlig..

Originally posted by GFL

Jeg er imponert over at du sammenligner TG med AY. AY er mye mindre enn TG, så det skulle bare mangle at TG har nesten 4 ganger kapasitet?



Vel, det jeg prøver å si er at det finnes tung kapasitet allerede. SAS øker og Finnair øker. Ikke akkurat som om noen taper kunder her da dette er stjeling av trafikk fra eksisterende tilbud. Dette er ny kapasitet. SAS sine fly er fortsatt fulle.


Originally posted by GFL

Hvor har AY dumpet prisene til BKK? Kan du vise eksempler på dette på www.finnair vs www.sas.no nå? Jeg finner priser til BKK for 7500 med AY, og fra 8000 med SK.

Finnair har solgt bøttevis med billetter til under totusenlappen i en kampanje på forsommeren(som alle har fått med seg) Ganske unødvendig midt på sommeren spør du meg...

Originally posted by GFL

Hvorfor er HEL mer utsatt om vintern enn LHR, ARN, CPH? I flytraffiken skjer vel ting nokså tilfeldig, og det er vel bortimot umulig å gardere seg mot sånt?



Det er ikke verre vinter i HEL, men for å bruke argumentet "raskest til østen" er connection tiden i HEL kun 40-45 minutter i snitt på AYs flygninger. Det er meget risikabelt på vinteren.. I tillegg har AY lite avganger mellom OSL og HEL, ikke som SAS som har 5 avganger innen 1 1/2 time på morran for å rekke 909 eller 945.. Dette gjør hele opplegget mye mer risikabelt i mine øyne


Originally posted by GFL

Fornærmer sine kunder? Hva med SAS IC iforhold til sine norske kunder da? Nordmenn flyr bare innen Europa?:lol: Å si at AY har et drittprodukt, er vel noe som ikke trengs å kommentere engang..:rolleyes: De har iallefall et tilbud...

Hehe.. Så AY tilbyr direkte flighter interkontinentalt fra OSL??? De har et bedre tilbud til nordmenn en SAS?? Sist jeg sjekket må man via HEL når man skal til USA med AY. Les innlegget mitt... Jeg snakket om produktet AY tilbyr til USA når jeg sa at produktet som tilbys er dritt. Jeg kan med hånda på hjertet og helt uten å være usaklig si at AYs produkt til USA er et drittprodukt, også for nordmenn. SAS tilbyr et godt produkt med nye fly over hele fjøla. Du vil aldri havne på en 757 som rommer 227 pax til USA... Og raskeste vei til USA ar ihvertfall ikke via HEL.. Men om kort tid kommer Airbusen over hele fjøla hos AY. Da blir det selvsagt bedre, men det er langt å reise via HEL til USA

Originally posted by GFL
SAS vil satse snart ja, men hvor skal de få materiale til satse fra, er vel ikke akkuart lett å levert et riktig fly. For all del, alle de selskapene kan kanskje knuse AY til østen. MEn hvordan knuser de AY, er det med tanke de på first-og biz? For sist jeg fløy LH til østen, hadde de ikke IFE i vært sete slik som AY... .

Nei, det er helt klart at SAS lar andre ta denne veksten, noe som er helt på trynet. Det blir vel noen 332er tildigst i 2009. BTW, LH kommer med IFE til alle i 2008.

Originally posted by GFL
Jeg står ikke å gir applaus til AY, men iforhold til SK har de fått veldig mye mer ut av markedet enn hva SAS har. Å skylde på CAU, høyre priser, vanskelig å få tak i nye fly, blir for dumt. Når Finnair kan bestille nye a340 og a350, så må da vel SK kunne greie det også. .

Fordelen med å drive et såpass lite flyselskap er at man kan snu seg raskere og dra nytte av eksplosive markeder. Der har AY vært flinke. SAS har penger til å bestille fly og gjør det meget bedre enn AY økonomisk akkurat nå. Problemet er at ledelsen er tafatt og nøler, dog ikke helt uten grunn. En stabel storsnuta fagforeninger er litt å stri med..

EB
07-08-2007, 07:42
For tiden så går vel SAS bedre enn Finnair økonomisk også.

jikswoboB
07-08-2007, 12:10
Originally posted by Tommy777
Vel, dersom SAS kun hadde vært et heil norsk selskap, hadde vi nok hatt mange heavies rullende på taxebaner her også akkurat som i Finland. At SAS ikke har intercont base i Norge er jo rett og slett fordi man dessverre har måttet velge. Det å ha 3 intercont baser i så små land funker dårlig..

Nja, lite väl enkelt att anta något sådant? Innan Finnair hittade sin nisch med att trafikera Asien hade man 3 MD-11 och flög till en handfull destinationer utanför Europa. Det är väl rimligt att anta att om Norge haft ett "riktigt" nationellt flygbolag hade det i bästa fall sett ut ungefär likadant, dvs haft 2-3 widebodies och några enstaka destinationer till andra kontinenter. Det är inget givet att ett land med 5 miljoner invånare skall ha ett flygbolag i Finnairs storlek, som du får det lite att låta som.

sail4fun
09-08-2007, 19:04
Re: AY,HEL, og short connx. (http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3549869/) (a.net)

Herlov
10-08-2007, 08:11
Finnair tjente 273 millioner i andre kvartal .. Slett ikke verst.

EB
10-08-2007, 09:23
Bra!!! Ingen ting er bedre enn at flest mulig flyselskap går med overskudd. :D

C172
10-08-2007, 09:35
Kjekt finnene får det til! Det er en tøff business! Kundene vet hva de vil ha og det er markedet som bestemmer, er nok flere som vil inn på det markedet her i skandinavia. Har snaket med flere som reiser ofte til asia og er lei å reise vestover og så østover flere timer senere. Når det blir flere ledige brukte WB maskiner på markedet så er det nok nye aktører her i skandinavia, et rykte sier at DY vil inn på det markedet med CPH som et senter.

EB
10-08-2007, 10:33
Norwegian med intercont fra CPH??????????????????

gustavf
10-08-2007, 13:39
Originally posted by C172
Når det blir flere ledige brukte WB maskiner på markedet så er det nok nye aktører her i skandinavia, et rykte sier at DY vil inn på det markedet med CPH som et senter.

Av alle rykter... Dette tror jeg knapt når jeg ser det.

Herlov
10-08-2007, 14:49
Originally posted by gustavf

Originally posted by C172
Når det blir flere ledige brukte WB maskiner på markedet så er det nok nye aktører her i skandinavia, et rykte sier at DY vil inn på det markedet med CPH som et senter.

Av alle rykter... Dette tror jeg knapt når jeg ser det.

Hehe, nå fikk jeg meg en god latter. ;)

MartinL
10-08-2007, 18:24
hørt det jeg også gjennom en i Norwegian. Hvor mye tillitt det skal legges til den kilden vet jeg ikke, men han fortalte at han hadde hørt at det var vurdert WB, men fant leieprisene for høye. Men det var en stund siden jeg hørte dette. I høst eller noe.

Men sant eller ikke, økonomisk eller katrastrofalt. Norwegian har jo ikke gjort annet enn å trasse alle spådommer her på forumet nærmest daglig siden oppstarten så jeg ville ikke bli overrasket om det skjedde.

Noen som har hørt noe om at Thai i det seneste har vurdert et par ukentlige flygninger til Landvetter?
Plukket det opp av to svenske SAS crew som satt å snakket ved siden av meg på Gardermoen for en måned siden. Jeg måtte bite meg i tunga for ikke å kaste meg rundt og hive meg inn i samtalen. Om dette er sant kan Thai brenne i forhold til sitt norske marked, men jeg har egentlig ikke trodd så mye på det.

Turbofan
10-08-2007, 18:44
Originally posted by MartinL

hørt det jeg også gjennom en i Norwegian. Hvor mye tillitt det skal legges til den kilden vet jeg ikke, men han fortalte at han hadde hørt at det var vurdert WB, men fant leieprisene for høye. Men det var en stund siden jeg hørte dette. I høst eller noe.

Men sant eller ikke, økonomisk eller katrastrofalt. Norwegian har jo ikke gjort annet enn å trasse alle spådommer her på forumet nærmest daglig siden oppstarten så jeg ville ikke bli overrasket om det skjedde.

Noen som har hørt noe om at Thai i det seneste har vurdert et par ukentlige flygninger til Landvetter?
Plukket det opp av to svenske SAS crew som satt å snakket ved siden av meg på Gardermoen for en måned siden. Jeg måtte bite meg i tunga for ikke å kaste meg rundt og hive meg inn i samtalen. Om dette er sant kan Thai brenne i forhold til sitt norske marked, men jeg har egentlig ikke trodd så mye på det.


Kan huske når SAS la ned USA ruten fra OSL, ble det visstnok seriøst diskutert i
DY ledelsen å anskaffe seg et par 757 for å fly OSL-EWR.

PP
10-08-2007, 18:56
Originally posted by C172

Når det blir flere ledige brukte WB maskiner på markedet så er det nok nye aktører her i skandinavia, et rykte sier at DY vil inn på det markedet med CPH som et senter.

DY med CPH som udgangspunkt for Widebody trafik tvivler jeg nu stærkt på må jeg erkende - mon ikke rygtet er opstået i forbindelse med de fornylige udtalelserne fra DY om at man kigger på muligheden for en base på CPH med 3-4 fly.

Men hvis det endelig skal være, skal vi da nok byde dem velkommen :)

MartinL
10-08-2007, 19:24
hehe, ja hvem vil ikke ha widies på sin flyplass:-p

EB
11-08-2007, 09:26
Gikk i sin tid (midten av 90-tallet) også mange rykter om at BU skulle fly med 767 i konkurranse med SAS Oslo-Newark

MartinL
12-08-2007, 20:34
var det derfor de kjøpte inn de to splitter nye 767 ene?

MD11
12-08-2007, 20:46
Originally posted by MartinL

var det derfor de kjøpte inn de to splitter nye 767 ene?

Nei, de skulle fly charter og innland i Norge i peakperioder så vidt jeg vet. De gikk bla FBU-TRD.

dc-8-63
12-08-2007, 20:46
Originally posted by MartinL

var det derfor de kjøpte inn de to splitter nye 767 ene?

Nei, de ble kjoept inn for aa oeke kapasiteten mellom OSL - SVG og OSL - TRD Man-Fre og for aa fly Charter i Weekendene...de ble vel ogsaa bestillt mens Dollar kursen var lav, og levert naar Dollar kursen var rekord hoey (nesten NOK 10.00 for en 1 USD) og Boeing tar betalt den dagen du henter flyet....saa de ble omtrent 40% dyrere enn budsjettert....

EB
12-08-2007, 21:20
Ryktene om BU`s inntog på Newark med 767 kom mange år etter at 767`ene ble solgt. Det var 767-300 de skulle ha...

MartinL
12-08-2007, 23:11
akk, tenk om det hadde gått som planen.....

Utflyttet
12-08-2007, 23:14
Er offtopic og kansje noe jeg har spurtom, men BU sine 762'er er vel de eneste widebodies som har gått regelmessig på innenriks her til lands?

-A

MartinL
12-08-2007, 23:23
Bjanre Håkon Hansen har gått mye innenriks, men det er kanskje andre WB du sikter til?

jikswoboB
13-08-2007, 01:45
Originally posted by MartinL

akk, tenk om det hadde gått som planen.....

Jo, för att i samband med SAS uppköp av Braathens direkt läggas ner... Man vill ju inte vara någon glädjedödare, men SAS hade ju snabbt gjort sig av med produktion som ansetts överflödigt till förmån för sin egen EWR-linje.

EB
13-08-2007, 07:15
Nå er det kanskje en grunn til at det bare var rykter...

petter380
21-10-2020, 09:56
Som forretningsreisende hadde jeg vært meget bekymret for transfertider på 40 minutter i HEL på vinteren.

Ingen grunn til å bekymre seg, i alle fall ikke 10 år etter diskusjonen over :)

https://tv.nrk.no/serie/snowhow/sesong/1/episode/3/avspiller#t=22m34s